Nekromanti Kostnad boktryck

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Yo.

Söker en tummen-och-pekfingret på att trycka ca 300-500 ex av en bok. Storlek: någonstans mellan A5 och B5. Fyrfärg på omslaget, övrigt svartvitt. Noll eller nästan noll illustrationer i boken. Jag vill dock gärna ha ganska bra papper. Ge intrycket av god kvalitet.

Har ni som tryckt rollspel några priser jag kan jämföra med?

Puss och kram
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
https://www.vulkanmedia.se/priser/

200 sidor a5 svartvitt går loss på 39 kronor per bok. Plus moms (6%) och frakt som är några hundralappar. Pärmarna är mjuka.

Även om du inte använder vulkan så är nog priserna ganska representativa.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Ah. Senast jag höll på med tryck blickade man sydöst (Polen, Tjeckien) för hög kvalitet och låga priser. Mitt intryck av Vulkan är att det är svårt att skräddarsy beställningen, t.ex. om man vill ha format utöver A-formaten, eller papper av annan tjocklek.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det går utmärkt att välja andra format eller papper på Vulkan. Och hårdpärm. Det där som står på sajten är mer guidelines för folk som behöver mycket stöd.

Tryckt massor där. Funkat bra. Deras huvudtryckeri ligger i Riga.

Jag trycker även exempelvis på Printon i Tallin.
www.printon.ee

Och andra ställen.

Begär offert. 300-500 ex är ju offset, då kan du få ner priserna troligen.
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Jag lånar tråden lite.
Om man bara vill trycka upp ett ex av en bok, är någon av ovanstående tjänster att rekommendera eller finns det något bättre att vända sig till?
Jag tänker t.ex. om jag skulle slå ihop allt PDF-material till Symbaroum jag har, till en bok och få den i lite roliga format än från skrivaren här hemma, skulle det vara möjligt? Gör ingenting om det kostar ett par hundralappar så länge det inte blir helt hutlösa priser för att man bara vill ha ett ex.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag rekommenderar Publit. Har tryckt alla mina spel där, utom More than Human. Publit är överlag proffsiga och jag har generellt bra erfarenheter av dem. De svarar till exempel på mail, något jag väl nästan gett upp hoppet om vad gäller Vulkan.

Vulkan kan vara bättre för trådstartaren, dvs när man har en stor serie man vill trycka innan. Jag föredrar ju generellt print on demand, man slipper initialkostnad och lagerhållning. Vulkan funkar nog också bättre om man gillar att ringa och prata med folk istället för att använda ett bekvämt webbinterface och få snabba mailsvar.

Man slipper krångla med offerter och sånt med Publit också. Fast pris, beräknat på sidantal, storlek, antal färgsidor. Inget tjafs.

Så de har olika fördelar och nackdelar. Och målgrupper.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
krank;n96464 said:
Jag rekommenderar Publit. Har tryckt alla mina spel där, utom More than Human. Publit är överlag proffsiga och jag har generellt bra erfarenheter av dem. De svarar till exempel på mail, något jag väl nästan gett upp hoppet om vad gäller Vulkan.

Vulkan kan vara bättre för trådstartaren, dvs när man har en stor serie man vill trycka innan. Jag föredrar ju generellt print on demand, man slipper initialkostnad och lagerhållning. Vulkan funkar nog också bättre om man gillar att ringa och prata med folk istället för att använda ett bekvämt webbinterface och få snabba mailsvar.

Man slipper krångla med offerter och sånt med Publit också. Fast pris, beräknat på sidantal, storlek, antal färgsidor. Inget tjafs.

Så de har olika fördelar och nackdelar. Och målgrupper.
TS frågade efter prisuppgifter. Ge gärna lite exempel på vad tex frakt kostar. Vad kostar publicering (och vad får man)?

Jag är också nyfiken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Snow;n96474 said:
TS frågade efter prisuppgifter. Ge gärna lite exempel på vad tex frakt kostar. Vad kostar publicering (och vad får man)?

Jag är också nyfiken.

Publit har en alldeles ypperlig kalkylator på sin hemsida. Grundkostnad är 250 pix.

En rollspelsbok som är A5-storlek med 80 svartvita sidor och 20 i färg kostar då 42 spänn plus moms att trycka.

Frakten beror lite på hur många man köper, men för enskilda ex 25 spänn.

Jag upplever det som helt OK kostnader. Gjorde en beräkning för några månader sen och kom fram till att det skulle kosta mig lika mycket (eller något mindre) per bok att trycka More than Human på Publit än vad det kostade mig att trycka per ex hos Vulkan, där jag var tvungen att beställa 100 ex i taget.

(Jag har försökt maila Vulkan för att se hur det ser ut med lagret av More than Humanprodukter; jag skulle gärna sälja slut på böckerna som finns och trycka nästa utgåva på Publit istället, ev. via Fria Ligan / Spindelkungen...)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Vulkan verkar riktigt tralligt, finns det något som är bra med det?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
krank;n96503 said:
Publit har en alldeles ypperlig kalkylator på sin hemsida. Grundkostnad är 250 pix.

En rollspelsbok som är A5-storlek med 80 svartvita sidor och 20 i färg kostar då 42 spänn plus moms att trycka.

Frakten beror lite på hur många man köper, men för enskilda ex 25 spänn.

Jag upplever det som helt OK kostnader. Gjorde en beräkning för några månader sen och kom fram till att det skulle kosta mig lika mycket (eller något mindre) per bok att trycka More than Human på Publit än vad det kostade mig att trycka per ex hos Vulkan, där jag var tvungen att beställa 100 ex i taget.

(Jag har försökt maila Vulkan för att se hur det ser ut med lagret av More than Humanprodukter; jag skulle gärna sälja slut på böckerna som finns och trycka nästa utgåva på Publit istället, ev. via Fria Ligan / Spindelkungen...)
Tack. Jag antar att om man skickar in en pdf och betalar för att publicera den så inkluderar det pliktexemplar? Och då får man bara göra mindre justeringar som rätta stavfel och sånt? Eller kan man göra större ändringar också?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Snow;n96505 said:
Tack. Jag antar att om man skickar in en pdf och betalar för att publicera den så inkluderar det pliktexemplar? Och då får man bara göra mindre justeringar som rätta stavfel och sånt? Eller kan man göra större ändringar också?
Större ändringar har jag inte testat, men de gånger jag tidigare mailat om mindre ändringar har det inte varit några större problem. Pliktexemplar ingår vad jag förstått, ja.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Vimes;n96504 said:
Vulkan verkar riktigt tralligt, finns det något som är bra med det?

Jag gissar att om man är bättre på att snacka med folk i telefon samt krångla med offerter än vad jag är så kan man nog få det till att bli högre kvalitet-per-krona om man trycker större serier t.ex. 2-500 exemplar. Jag tryckte ju 100 exemplar och är värdelös på att prata med folk via telefon, så det var en rätt dålig matchning.



EDIT: För övrigt: Jag betalade 94 spänn per bok om jag minns rätt, alltså totalt 9400:- per tryckvända. Har inte sålt klart andra tryckvändan än -- jag har några böcker som samlar damm i en garderob och jag har ingen aning överhuvudtaget om hur Vulkans lagerstatus är för jag har inte orkat försöka hitta någon att maila som faktiskt svarar (och avskyr som kanske bekant att ringa folk).
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Om man inte är kinkig med formatet, eller är villig att rätta munnen efter matsäcken, så är lulu ett bra alternativ. Du kan titta på Whitehack eller Whitehack 2 för att se hur det kan se ut. Deras hemsida har en kalkylator som låter dig räkna ut olika alternativ och som också visar mängdrabatt. Dock tillkommer en fraktavgift som är ganska saftig för hårdpärm, om man inte väntar på något av deras fraktfritt-erbjudanden som brukar komma någon gång om året.

Annars verkar http://www.lasertryck.se/ vara billiga. Även de har en prisuträknare, men mjukpärm hamnar på omkring 20 spänn.

Sen måste du tänka in att tjänster som inte är print on demand (och ibland också de) kan ha en massa "valfria tillägg" som i princip inte är valfria och fördyrar. Man beställer till exempel inte 300 böcker utan ett provtryck, och risken finns att du till och med behöver två. Och vips har styckepriset gått upp med två kronor.
 
Top