Nekromanti KortspelEtt

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Jaha nu tryter ork och lust så nu läggs det här för feedback... Besvärjelserna är inte riktigt klara med kostnad och så men de ger en bra inblick till hur de är ränkta att fungera. Inga eldbollar här inte!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sälj dig!

Sälj dig! Varför ska jag plocka ner din fil och läsa den? Vad gör den så fantastiskt suverän att jag bara måste läsa den? Varför är den det bästa sedan färdigskivat bröd och pyramidspel i Albanien?
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Säljsnack

Här kommer ett helt nytt revolutionerande system som kommer lämna dig andlös. Förbered flickvännen, grannarna och lilla mamsen på att du kommer ha begränsat med tid att umgås då du kommer vara helt uppslukad av detta fantastiska system.

Var det bättre?

Skämt åsido, det är så lätt att ta ner filen och där står ju allt... Men iallafall det är ett sustem som spelas med en vanlig kortlek. Som ny startar man med tre kort på handen och drar nya varje runda. Blir man skadad får man ha färre kort på handen och blir därigenom sämre eftersom chanserna för bra kort minskar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Grisen i säcken

"Skämt åsido, det är så lätt att ta ner filen och där står ju allt..."

Visst, men jag vill inte läsa allt. Jag vill läsa vad som står på baksidan av boxen, inklusive utlåtanden från Aftonbladet, Variety och Värnpliktsnytt och vad producenten annars har producerat och vilka som har gjort specialeffekterna, så att jag kan få en uppfattning om innehållet utan att läsa det. Det är liksom det som är poängen med säljsnack.

Som det nu är så är det som en DVD i videobutiken i ett blankt fodral med texten KortspelEtt skrivet i tusch på framsidan och med hembränd skiva i ett inplastat fodral. Det funkar säkert för dem som är bekanta med KortspelEtt - de hittar ju vad de letar efter.

Men vi andra, som inte vet vad vi letar efter eller ens varför vi ska ha KortspelEtt, måste vi plocka hem den där DVDn och titta på den för att veta om vi ska plocka hem den och titta på den?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Säljsnack

"Som ny startar man med tre kort på handen och drar nya varje runda. Blir man skadad får man ha färre kort på handen och blir därigenom sämre eftersom chanserna för bra kort minskar. "

Har du spelat något spel med SAGA-systemet? Dragonlance 5th Age och Marvel-spelet, båda från TSR, använder nämligen nästan exakt samma system, fast med specialkortlekar och lite andra finesser.
Jag gillar det sättet att spela, men jag vill minnas att Rising hade en väligt vettig invändning mot systemet när jag beskrev det i något sammanhang. Det har att göra med hur och när man drar nya kort. Jag hittade inget om det i din text, men jag antar att man drar nytt kort när man genomfört en handling. Rising menade att det uppmanar spelarna att ägna sig åt blajjiga grejjer för att använda sina kort i handlingar där utgången inte spelar så stor roll.
Hur som helst såg det ganska bra ut, även om jag skulle ändra några småsaker, men jag kan ta det någon annan gång.
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Re: Säljsnack

Visst är det likt. Det var något jag insåg efter ett tag men trots allt har ju dem en specialkortlek och inga klädda kort. Sen fungerar regelsystemet inte riktigt likadant men det är ju upp till var och en att avgöra...

Det där med att blajja bort kort på skithandlingar är ett problem men det löses ju enkelt med att man helt enkelt inte låter spelarna lägga kort på skitgrejjer precis som att jag inte låter spelarna rulla tärning i DOD för att ta sig över trösklar å dylikt.

En av finesserna är ju annars att om man tillexempel blir skadad så allvarligt att man måste kasta ett kort kan man kasta det lägsta kortet man har på handen. Lägger man ett klätt kosrt kan man även lägga ett till valfritt och då räcker det antagligen med en trea eller tvåa för att lyckas.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Säljsnack

"Sen fungerar regelsystemet inte riktigt likadant men det är ju upp till var och en att avgöra... "

Nej, riktigt lika är det ju inte. I SAGA köper man ju bort skadorna med kortvärden, och man har inte ödespoäng men istället trumfkort, inga färdigheter utan allt sköts med grundegenskaper kopplade till korten osv.

Jag kan klart tänka mig att blanda lite av SAGA-systemet med ditt system (och lite Hero Quest och James Bond) till en nyversion av ett blaxploitationspel jag och en kompis (Alovesupreme/Kalcidis) skriver på faktiskt. Ja jäklar det skulle nog fungera riktigt bra.
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Re: Säljsnack

JAg kanske har fel men jag har för mig att de har fem färger i det. Är det inte grönt, rött, blått, lila och sen svart... Så då är det ju rätt långt bort från mitt...

Det är lite typiskt att man snackar om plagiat så fort man gör nåt med en kortlek... Hur många spel bygger inte på T6 på olika sätt, T10 och T20? Tillochmed T100

Erat system låter som ett helt nytt system när ni blandar så mycket. Hoppas det blir bra!

KalaS!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Säljsnack

Jag menade inte att få det att låta som att du plagierat, det var mest att jag känner igen grejjen med att låta antalet kort på handen representera en livspoäng. Jag tycker det är ett bra system.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,496
Location
Helsingborg
Re: Säljsnack

"Det där med att blajja bort kort på skithandlingar är ett problem men det löses ju enkelt med att man helt enkelt inte låter spelarna lägga kort på skitgrejjer precis som att jag inte låter spelarna rulla tärning i DOD för att ta sig över trösklar å dylikt."
En grej som jag hade i tanke när ett kortspel var på tal (synd att det inte blev något utav det), var att man har var sin korthög. När den har tagit slut så dör man. Hehe. Ok, nu behöver det inte vara lika dramatiskt när man spelar ditt spel, men kanske kan det ge en liten idé?

/Han som måste klä på sig och dra på 6 minuter (och helst äta något också - fan, nu ringde farsan!!!!!!!111)
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Re: Säljsnack

Ja

Jag har för mig att det finns ett kortspel (alltså inte ett rollspel som baseras på en kortlek i regelverket.) som har just ett sånt system. Typ Falling down eller nåt sånt. Alla spelare är hela tiden på väg mot marken, man faller från en hög höjd och den som får slut på kort sist vinner... Eller nåt sånt
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Pimps, Players and Private Eyes

Så, här är min råskiss för ett kortbaserat spel. Systemet är tänkt för ett blaxploitationrollspel och ska vara ganska mycket gambling, ganska mycket stil och ganska gangsta:


ATT SKAPA ROLLPERSONEN:

Skriv en kort text om rollpersonen på hundra ord. Välj ut 9 nyckelfraser ur texten. Dessa sammanfattar din rollpersons tillgångar, förmågor och kontakter. Dessa ligger sedan till grund för all konfliktresolution i spelet.
Fem av dina förmågor ger du värdet 2. Tre av dina förmågor ger du värdet 4. Den sista förmågan ger du värdet 6.


KORT & RYKTE

Spelet använder sig av en vanlig kortlek. På din hand har du ett antal kort som motsvaras av ditt rykte. Varje rollperson börjar med 4 kort (och har därmed Rykte 3). Varje gång du avslutat ett äventyr får du höja dina förmågor genom att dela ut 3 poäng. Var tredje gång du avslutat ett äventyr ökar ditt rykte med 1, och du får ett till kort på handen.
Korten läggs när något ska göras, vilket beskrivs nedan i simpel och komplex konflikt. Varje gång ett kort har lagts drar spelaren ett nytt kort.


SIMPEL KONFLIKT

Simpel konflikt används när ditt mostånd inte har någon tankeförmåga. Som att klättra upp för en stege eller slå in en dörr. Spelledaren avgör en svårighetsgrad, vanligen mellan 5-15. Du lägger ett kort, adderar värdet av lämplig förmåga om sådan finns, och om du kommer över svårighetsgraden har du lyckats. Spelledaren kan också välja att lägga till +2 eller -2 beroende på omständigheter.
Ess-korten är speciella. Har du ett äss på hand lyckas du automatiskt med det du tänkt göra.


KOMPLEX KONFLIKT

Komplex konflikt används när ditt motstånd har tankeförmåga. Som att spöa upp en snubbe
eller att förhandla till sig ett bättre kontrakt. Här används även mynt som komplement till korten. Alla spelare ska ha 10 mynt. Varje spelare ska ha en satsningshög och en vinsthög.
Båda spelarna satsar ett antal mynt från sin satsningshög. Sedan lägger båda var sitt kort.
Den som får högst summa av antal mynt+värde på kort+eventuell förmåga+eventuella omständighetsmodifikationer lägger alla de satsade mynten i sin vinsthög. Denna procedur fortsätter tills någon har blivit av med alla sina satsningsmynt. Den som då har flest mynt i sin vinsthög vinner konflikten.
Ess-korten är speciella. Har du ett äss på hand vinner du konflikten automatiskt. Lägger båda deltagarna ess-kort används istället värdet 14 för båda korten.


ATT FÅ SPÖ

Om din rollperson har förlorat en våldsam konflikt så får han skada. Varje skada gör att spelaren måste sitta med ett kort mindre på handen. En rollperson med Rykte 5 och Skada 3 sitter alltså med bara två kort på handen.
Spelaren minskar sin rollpersons skada med 1 för varje längre viloperiod under spelets gång. Rollpersonens Skada blir automatiskt helt läkt mellan äventyr.
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Re: Pimps, Players and Private Eyes

Känns ju riktigt bra.. Enkelt men helt fungerande.... Känns lite dogma... Kul sätt att generera en rollperson på med färdigheterna i bakgrundstexten så att säga...
 
Top