Nekromanti Kortfråga

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Jag håller på att skriva ett rollspel som är tänkt att kunna spelas på konvent utan några förberedelser -- eller på någon annan plats utan några förberedelser, om det skulle råka vara så att det inte pågår något spelkonvent. Av psykologiska skäl skulle jag vilja använda spelkort till det, eftersom det i systemet (troligen) kommer ingå ett moment där man vid vissa givna tillfällen råkar ut för omvälvande händelser som bestämd slumpmässigt, och då tycker jag att det finns en poäng i att redan när spelet börjar välja ut de kort som kommer bestämma vilka händelserna blir och först när de inträffar vända upp dem.

Men det var egentligen inte det jag tänkte fråga om. Det jag tänkte fråga om är hur vettigt det är att använda spelkort till ett sådant här spel. Jag vet att det är lätt att få tag på tärningar på ett spelkonvent, men hur är det med kort? Har du med dig en kortlek (ej Magic) på konvent? Kan du få tag på en om du försöker?

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Innan en kortlek blir väldigt stor (typ Dominion) så är dylika väldigt praktiska att ta med sig, skulle jag vilja säga.

Ditt största problem kommer bli att få folk att (jag antar att det kommer bli print-and-play-kort?) skriva ut kortarken, klippa ut korten och stoppa dem i plastfickor, eller whatever. Det är där tröskeln ligger.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vill man ha tag på en helt vanlig kortlek så är det inte svårt att få tag på den. En helt vanlig kortlek kostar en tjuga på närmaste mack, och var och varannan tjomme har ju Texas Hold'em-kits med femtielva marker och en kortlek numera.

Däremot är de inte så vanliga på konventet per se, eftersom det i stort sett bara är Castle Falkenstein som använder en sådan.

Det finns dock en lösning: kortspelet Wench har, förutom tecknade luder och trailer trash, dessutom spelkortssymbolerna i ena hörnet, så skaffar man en sådan kortlek (typ 150 bananer hos Anders Fager) så får man två fullt fungerande kortlekar på köpet. Sen finns det spelkortssymboler i spaghettiwesternkortspelet Bang! också, men jag vet faktiskt inte om de utgör en komplett kortlek. Båda lär dock finnas hos en någorlunda välsorterad Anders Fager eller annan spelbutik på konventet.

...och ja, jag har en kortlek i packningen. Den är nästan lika användbar som en handduk.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Nuförtiden har jag med mig en vanlig 52-korts lek på konvent, så att jag skall kunna spela Kadettspelet om jag hittar intresserade. Men förr hade jag inte det.

Skulle du kunna lösa samma sak genom att slå tärningar i en mugg och ta bort muggen när reslutatet skall avslöjas. Tärningar och muggar finns det ju mängder av på konvent.

Gör-det-själv-kort är nog rätt lätta att sätta ihop på konvent dock, folk som säljer plastfickor och slaskkort till glömda samlarkortspel finns det ju mängder av.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Ditt största problem kommer bli att få folk att (jag antar att det kommer bli print-and-play-kort?) skriva ut kortarken, klippa ut korten och stoppa dem i plastfickor, eller whatever. Det är där tröskeln ligger.
Jag tänkte göra det enkelt för mig och använda en helt vanlig kortlek med 52 kort och bilder på hjärtan och knektar. Kortens betydelse får utläsas ur en tabell i regelboken.

Naturligtvis är jag av princip emot regler som kräver att man använder en tabell i regelboken, men jag gör undantag för vissa situationer, till exempel när jag känner för det.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tänkte göra det enkelt för mig och använda en helt vanlig kortlek med 52 kort och bilder på hjärtan och knektar.
Jag gissade det, när jag läste de andras svar. Av någon anledning så slog det faktiskt inte mig när jag först läste din tråd.

Vanliga kortlekar har ju alla. Kanske inte med sig till konvent per default, men om de redan vet att de vill spela ditt spel så är det ju en smal sak att ta med sig eller fixa.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Det er vettigt!

Testa ut de norske rollspelen Itras by og Inntil vi synker ... Det siste finnes på weben i både norsk og engelsk versjon (Until we sink ...).

De er sterke spill som virkelig kan vise deg potensialet i bruk av kort i rollspel.

Lykke til!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag har aldrig haft med mig en kortlek till ett konvent, och jag tror att genomsnittliga rollspelare inte har det, heller. I hemmet har jag kortlekar och det har alla andra, också. Men, såhär, va: om du måste ha regelboken för att kunna spela spelet så måste du ju vara förberedd, i alla fall. Och då kommer du att ha med dig en kortlek (för att ta med sig spelet utan att ta med sig en kortlek vore korkat). Om du däremot hade tänkt dig typ dela ut spelet på konventen eller liknande så är tärningar helt klart att föredra.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag vet att det är lätt att få tag på tärningar på ett spelkonvent, men hur är det med kort? Har du med dig en kortlek (ej Magic) på konvent? Kan du få tag på en om du försöker?
Nej, en kortlek är inte nått jag har med mig på konvent. Alls. Däremot så kanske man skulle få tag på en kortlek, om man försökte.. Som du säger så är det klart enklare att få tag å valfri tärning.

/ Johan K, som börjar bli lite småtrött
 
Top