Nekromanti Korta spelmöten med många spelare

Elk82

Veteran
Joined
22 Jul 2011
Messages
22
Location
Karlskrona
Hej

Jag sitter med det något angenäma problemet att jag spelleder för närvarande en stor grupp på 7-9 spelare. Nu hör det till saken att jag också bara kan köra kortare spelpass på 2 timmar. Hur ska jag göra för att denna ekvation ska gå ihop på ett bra sätt?

Jag är lite rädd för att spelarna känner att de inte får så mycket utrymme vid varje spelmöte och därför tycker det är lite segt, eller att äventyren aldrig kommer igång eftersom vi måste avsluta spelet ungefär när allt börjar bli spännande. Man vill liksom att alla ska lämna spelmötet med en känsla av att man bidragit något till spelet och inte bara diskuterat eller planerat något i spelet som ska hända nästa spelmöte.

Ska tilläggas att jag spelleder D&D basic för tillfället.

Om någon levande eller vandöd har erfarenhet vill komma med någon konstruktiv kommentar så är jag tacksam. Även okonstruktiva kommentarer uppskattas:)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Är det möjligt att befodra en spelare till spelledare och köra två grupper parallellt?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,163
Kanske Alexandrians tänk om Open Game Tables kan vara bra på ett sätt här med? Där kör de med en mega-dungeon, och så kastar de sig rakt in i den varje spelmöte, och så går de ur den på slutet. Så blir det rockenroll direkt, och man blir dessutom flexibel med att inte alla spelare är med varje gång - de andra är kvar i byn. Vet inte om det kan vara nåt? Läs mer på
http://thealexandrian.net/wordpress/1223/roleplaying-games/opening-your-game-table
 

Elk82

Veteran
Joined
22 Jul 2011
Messages
22
Location
Karlskrona
Bra förslag, hade nog gjort det om det inte vore för att spelarna är i kategorin 12 åriga nybörjare. Sen verkar det som att gamla hederliga D&D varianterna eftersträvar stora spelgrupper med 5-10 spelare!

Kanske kan göra det på sikt men just nu verkar inte spelarna vara kapabla att spela något annat än sina egna rollfigurer.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,163
Elk82;n150633 said:
Bra förslag, hade nog gjort det om det inte vore för att spelarna är i kategorin 12 åriga nybörjare. Sen verkar det som att gamla hederliga D&D varianterna eftersträvar stora spelgrupper med 5-10 spelare!

Kanske kan göra det på sikt men just nu verkar inte spelarna vara kapabla att spela något annat än sina egna rollfigurer.
Dungeons är väldigt handfasta dock. Det är klart o tydligt vad man kan göra. Gör man en kul dungeon där man har riktiga & viktiga valmöjligheter är det ju riktigt grymt tycker jag!

Sen kan det kanske vara kul med variation för de som är nya dock..
 

Elk82

Veteran
Joined
22 Jul 2011
Messages
22
Location
Karlskrona
Alltså jag menar att Wilpers förslag om två SL var ett bra förslag. Blev lite tokigt det där.

Jag ska kolla på det där med en megadungeon. Låter såhär på förhand som en toppenidé sen kanske det blir drygt i längden.

Tack för bra förslag.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag har länge velat testa ett koncept som bygger på att man har en stor grupp spelare (10-16 st), där varje spelmöte är anpassat till att behandla 3-4 rollpersoners story i gruppen. De spelare vars rollfigur inte behandlas vid just det tillfället kan sitta med om de vill (och kanske få chansen att droppa in på en sekvens nånstans), eller helt enkelt hoppa över det spelmötet.

Jag har kört en session nånsin i en grupp på 10+ personer, och jag tyckte det var problematiskt (minst sagt) eftersom alla ville göra sina saker hela tiden, och det var svårt för SL att hinna med allt som spelarna ville göra (trots att vi då hade nästan 6 timmars speltid). Jag tror det kan vara bra om fokus skiftar mellan varje spelmöte så man vet redan på förhand vilken/vilka rollpersoner SL kommer prioritera under sessionen. Åtminstone skulle det vara kul att testa.

Min tanke med konceptet är att man helt enkelt varierar vilka rollpersoners storys som skrider vidare och vilka som står still. Detta skulle eventuellt kunna funka som simultana händelser, givetvis beroende på om rollpersonernas storys möts under tiden (tänk exempelvis A Song of Ice and Fire). Några (typ) krav för att ett sånt här koncept är givetvis att alla är med på hur det kommer funka, samt att de olika storylines som tagits upp under spelmötena leder till en enda showdown där alla spelare är med samtidigt (som troligtvis tar upp flera spelmöten i ditt fall).

En tanke som sagt.
(Någon som har gjort liknande?)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
OK, ytterligare några tankar då.

- Göra rollpersoner och handla prylar är saker man inte gör på spelmöten, utan mellan dem. Håll med färdiga rollpersoner till de som vill, (eller kanske till alla för att undvika diskussioner om fusk. Jag vet inte hur kulturen är i din grupp.) Ha färdiga roller redo att fylla på med om någon dör. Ingen får ha husdjur, henchmen eller andra saker som skall in i initiativordningen.

- Spelmötena börjar med en strid, en actionsekvens, en gåta, eller något liknande. Äventyrande. Håll ett öga på vilka spelare som inte tar så mycket plats.
- Därefter kommer ev en kort förklaring i en flashback om varför man var i situationen där spelmötet började.
- Utforskande. Fråga specifikt spelarna som inte tagit så mycket plats än vad deras roller gör.
- Avsluta med en strid.

Då borde 2 timmar vara OK.

Visst, det blir kanske lite tjatigt efter 20-30 spelmöten, men då borde de ha sådan rutin att de kan spelleda sig själva, och vi är tillbaka i mitt första förslag.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag har lekt med tanken att ha stora grupper om en inte under så korta möten, erfarenheter från större än normala grupper och föreningsverksamhet säger att man behöver något system för att kunna slippa att tala i munnen på varandra.
Lättast är ju handuppräckning, men då din grupp troligen har tillräkligt av det i skolan är det nog inte ett alternativ, en annan möjlighet är ju någon form av "talar lista" vars ansvarige roterar i gruppen (och om äventyren fortsätter tills alla har fått möjligheten två gånger kan gruppen välja en specifik person för detta om den valde inte har något emot detta), den kan även delas upp i prioriteter på fokus (lägst ta nästa fokus i scenen eller gå till nästa sen), aktion (göra något innom scenen) och respons (en aktion som kräver att göras innpå något annat, exempelvis hindra ett dumt val, fånga de flyende eller hjälpa någon annan).

Hade du haft längre möten hade jag nog rekommenderat en till två planerings faser per möte också så spelarna kan fokusera på mindre justeringar vid konflikt och utmaningar istället för att behöva diskutera vem som gör vad.

Men för att påminna jag har inte haft större grupper än 8 spelare, mina slutsatser kan vara helt felaktiga och är inte dubbelkollade med en tredje part.

/Luna Lovegood
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
1. Fördela ut sl ansvar på spelarna som kommer ofta. Hur mycket skada har monstret fått? Moralslag osv. Över huvud taget är borde strid vara nått de kan lösa det mekaniska i själva.

2. Låt en spelare föra gruppens talan när de undersöker grejer och pratar med folk. Rotera vem det är. Markera med nån grej. typ en dödskalle i naturlig storlek.
 

Elk82

Veteran
Joined
22 Jul 2011
Messages
22
Location
Karlskrona
Tack för alla praktiska och härliga synpunkter. Jag ska försöka ta till vara på era erfarenheter och synpunkter så gott det går. Förmodligen kommer jag skala ner andelen tidskrävande moment när det gäller inköp av utrustning osv och lägga det mellan spelmötena samt köra på ett koncept med en stor megadungeon som allt handlar om i huvudsak.

Tyvärr känns det som rollspelandet får göra avkall och bli mer som ett strategispel i vissa sammanhang. Om man nu kör med mer formella inslag av talesperson för gruppen eller handuppräckning, alternativt talarlista så blir det nog inte mycket utrymme för rollspelande, men å andra sidan får man ut betydligt mer av varje speltillfälle om man tänker att man vill driva historien framåt.

Antalet strider kommer nog att minimeras till bara ett fåtal, kanske max 2 per spelmöte. Tänkte lite som i Conan novellerna där Conan oftast bara hamnar i en riktig kamp per äventyr som nästan tar kål på honom istället för det mer sedvanliga malandet i grottor.

Mitt övergripande mål är kanske att spelarna själva ska bli sugna på att börja med rollspelshobbyn på en seriösare nivå och själva börja rollspela utan mig som SL. Känns som att hobbyn behöver få in mer ungar eftersom återväxten i hobbyn är lite sparsam.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,163
Elk82;n151146 said:
Mitt övergripande mål är kanske att spelarna själva ska bli sugna på att börja med rollspelshobbyn på en seriösare nivå och själva börja rollspela utan mig som SL. Känns som att hobbyn behöver få in mer ungar eftersom återväxten i hobbyn är lite sparsam.
Mycket ädelt mål, en eloge för det!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Elk82;n151146 said:
Tyvärr känns det som rollspelandet får göra avkall och bli mer som ett strategispel i vissa sammanhang. Om man nu kör med mer formella inslag av talesperson för gruppen eller handuppräckning, alternativt talarlista så blir det nog inte mycket utrymme för rollspelande, men å andra sidan får man ut betydligt mer av varje speltillfälle om man tänker att man vill driva historien framåt.
Jag är inte ute efter att de inte ska prata i munnen på varandra, eller sluta rollspela. Jag menar att nån av dem bestämmer och har gruppens tolkningsföreträde. Om tre pers skriker DÖDA ORCHEN så kommer ju personen säga "ja vi dödar orchen" eller whatnot.
 
Top