Korta sessioner online?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag spelar ibland spel online, ofta i Vrållådan. Då ganska korta sessioner - 2 timmar är ganska standard.

Vad finns det för spel som passar bra till:
  1. Kort session
  2. Spel online
  3. Helst oneshot
Hittills har vi betat av:
InSpectres
Final Girl
Drama
Nuked!
Bamse (gammalt hemmabygge)
Supergänget
Dream Askew (bara session 0)
Baron Münchhausen

Har folk några tips på fler spel som passar formatet?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Jag kör ju enbart 2h-sessioner online nu för tiden, men aldrig one-shots i bemärkelsen "klar på två timmar". Utan det blir kanske tre spelpass för att bli klara, men gissar att du vill ha sånt som är över på 2 timmar, no strings attached.

Så då säger jag Feng Shui i brist på bättre exempel där jag har egen erfarenhet (Inspectres har ni ju redan kört).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
In s Wicked Age är ju fantastiskt också, men två timmar är nog tight. Men om alla gjort förberedelserna lite innan så.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
En lista på indiespel då:

Lovecraftesque. Går nog att beta av på två timmar om alla är med på grundkonceptet. Har kort som man kan hoppa över i onlineformat.

Grant Howitt skriver ensidesrollspel och lägger upp på itch. Honey Heist är mest känd - en klassisk heist där alla är björnar. Nice Marines, Pride and Extreme Prejudice, The Witch is Dead, Big Gay Orcs och This is Not A Place of Honor går nog också att spela.
(Dungeonscrawl är coolt men spelarna ska rita delar av dungen och det kan bli fippligt online.)

Secret Dossiers kan man nog köra. Alla tar en varsin dossier till en cool actionhjälte, reglerna står däri, kör. Enda haken är att bladen är layoutade för utskrift, så sidorna kommer i helkajko ordning.

John Harper är ju en klassisk författare i indiesvängen också. Lady Blackbird hinns nog inte på 2 timmar, men Ghost/Echo eller Lasers&Feelings bör gå bra. Sen finns det oändligt många hack av Lasers&Feelings också.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Winnie-the-Owl-Pooh: Adventures in d100 Acre Wood: Man spelar söta små mjukisdjurvarianter av D&D monster, och ska hjälpa den snälla men inte speciellt smarta Owlbear-Pooh att klara sig genom sina äventyr han ger sig ut på.
Finns grattis på internet Här
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om jag skall vara tråkig så svarar jag passar inte alla spel för online spelande och korta sessioner och oneshots . Handlar det inte om upplägg snarare än om spel ?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
@Hellzon har många bra tips. Dröserna av L&F-hack går att köra på två timmar. Nerver av stål kan man hinna med. The Witch is Dead finns för övrigt översatt till svenska (”Häxan är död”, sök på forumet).

Jag fattar inte hur ni hann med Dream Askew på två timmar. När vi kör tar preppen nästan två timmar.

Görs preppen i förväg kan nog både Utpost och Svart av kval funka.

Best Friends. Alla For the Drama-spelen.

Drakar och bananer absolut.

Ett tag hade vi ett litet spelkortbaserat spel som gick på typ 45 minuter i Indierummet. The Wildlings? Något i den stilen.

Jag har ett gäng franska ensidesspel du kan få, men de är handskrivna på franska.

Mitt scenario i ensidesscenariotävlingen. :gremlaugh: Eller mitt icke speltestade Abskission från rollspelsmakartävlingen för ett år sedan.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag fattar inte hur ni hann med Dream Askew på två timmar. När vi kör tar preppen nästan två timmar.

Ett tag hade vi ett litet spelkortbaserat spel som gick på typ 45 minuter i Indierummet. The Wildlings? Något i den stilen.
Ja det var typ preppen och en scen vi hann i Dream Askew.
...
Wilding Tales? Jag kan skicka det till folk som vill ha. Det finns en url i pdf:en men den verkar vara kapad.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Om du bortser från "oneshot"-kravet är det så jag spelar nuförtiden. Två separata grupper möts två timmar i stöten och spelar rollspel. Ena gänget kör Ökenros/SolarSystem, det andra Urban Shadows/PbtA.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Technical Support Simulator 2016 borde gå utmärkt att spela om ni hittar något sätt att rita online.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
@Genesis -> Drakar och Bananer har jag varit sugen på att spela länge. Har du möjlighet att själv guida ett gäng oskolade friflummare genom en spelomgång någon vardagkväll?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
@Genesis -> Drakar och Bananer har jag varit sugen på att spela länge. Har du möjlighet att själv guida ett gäng oskolade friflummare genom en spelomgång någon vardagkväll?
Öh, visst, det ska la gå an. För mycket att hoppas på att ta det på en fredag, va? Men gärna så sent i veckan som går, så jag kan återhämta mig så snabbt som möjligt! :gremsleep:
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag måste ju få pitcha Gone to Hell också.

Ni vet vad Doom är, det klassiska FPS-spelet. Det kan man ju göra om till rollspel. Ganska lätt-tuggat, bara att följa en butig actionhjälte genom ett äventyr där hen köttar allt i hens väg i sin strid mot helevetets legioner eller liknande.

Till detta använder man förstås Dream Askew-systemet! Rollen som butig actionhjälte cirkulerar runt bordet medans spelarnas mer fasta roller är olika fraktioner av antagonister. Filen är på 72 sidor men det är ju Dream Askew också nuförtiden, båda böckerna fylls ut med ingående teori om hur spelsystemet funkar crunchmässigt. Gone to Hell saknar recept så vitt jag sett.

Tar nog iofs lika lång tid att spela som grund-Dream Askew och det klubbade vi ju inte på två timmar.
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
75
Introäventyret till Nordiska Väsen tog ca. 3.5 timmar för en helt ny grupp (på ett Halloween-event). Jag tror det går att skala ner till nästan 2.5 timmar då vi hade flera pauser och det var folk runt omkring som avbröt då och då (vilket inte bör vara ett problem online). Inte riktigt 2 timmar, men det är ett förslag i alla fall :)

Trots den korta tiden och diverse hiccups (se nedan) tyckte både jag och spelarna att vi fick ut en riktigt bra upplevelse som inte alls kändes stressad. Det är ett ganska kort scenario.

Hur jag skalade ner tiden:
  • Färdiga karaktärer för spelarna att välja mellan direkt vid start
  • Förberedda handouts för allt (inkl. kartor), redo att delas ut
  • Använde "Nedräkning och Katastrof" med god timing enligt rekommendationerna i äventyret
  • Kortade ner första fasen av äventyret (leta ledtrådar och resan till målet för äventyret)
Saker jag hade kunnat göra för att skala ner tiden ytterligare:
  • Förklara setting och regler innan spelmötet (Est. sparad tid: 10 minuter)
  • Låta spelarna välja karaktär innan spelmötet (Est. sparad tid: 5 minuter)
  • Inte låta spelarna shoppa själva innan äventyret. Köp användbara grejer åt varje färdig karaktär istället (Est. sparad tid: 5 minuter)
  • Alla på plats på utsatt tid (Est. sparad tid: 10 minuter)
  • Inte lika mycket pauser och inget prat om annat innan och under spelets gång (Est. sparad tid: 20 minuter)
  • Lära mig reglerna ytterligare för att få spelet att flyta på mer. Det var första gången jag spelledde ett Fria Ligan-spel (Est. sparad tid: ???)
 
Last edited:

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
Blades in the Dark. På två timmar hann vi skapa både crew och karaktärer och köra en första scen med åtföljande (korta) score.
 
Top