Eon Korta kampanjer i Eon

Zeedox

Hero
Jag tror exempelvis att folk som spelar Eon gärna gör det i långkörarformat, eller folk som spelar Pathfinder också gör det. Förmodligen mer än vad folk som spelar Cthulhu Dark eller Fate eller vad som helst. Olika typer av spel bjuder in till olika sätt att spela, och lockar till sig olika typer av spelare.
Off-topic till ursprungstråden, men jag tänkte anekdotiskt flika in att jag sett rätt mycket one-shot-spelande av Eon, och föredrar själv korta kampanjer. :) Jag kan inte svara för andra fans, men brukar i varje fall inte ha supersvårt att rekrytera till kortare äventyr. Och även om det finns några gamla, längre kampanjer publicerade är det mestadels kortare äventyr som dyker upp (av naturliga skäl).

DÄREMOT tror jag att i allmänhet finns det en uppskattning för långkörarformat hos en del, helt enkelt för att man då har en konsekvent bokad tid, och man har redan betalat den lite större "kampanjstartskostnaden en gång".

Och speciellt för Eon där det kan ta timmar att göra rollperson vill man kanske ha lite mer tid på sig att faktiskt spela med rollpersonen. Men det sker ingen *dramatisk* mekanisk utveckling av rollpersonen även i långkörarkampanjer, även om färdigheter förvisso blir bättre.

Nyfiken på att höra andras preferenser när det gäller just Eon - eller fördomar och teorier för den delen!

Back