Korta intryck av rollspelsprodukter

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag läser eller skummar igenom rätt mycket rollspelsgrejer. Ofta har jag något att säga om dem efteråt, men för lite för att motivera en separat recensions- eller diskussionstråd. Därför tänkte jag att en sådan här tråd kunde vara lite givande. Häng gärna på.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Till att börja med har jag läst A Pound of Flesh, ett äventyr till Mothership från 2020. Det belönades med en guld-Ennie för bästa äventyr, och det var välförtjänt. Äventyret beskriver en rymdstation kortfattat, med en oerhörd täthet av bra idéer utan att för den delen bli alltför abstrakt eller svårhanterligt, som det ibland kan bli i high concept-OSR-moduler. Där finns beskrivningar av några maktspelare, vad de vill samt vilka jobb de kan erbjuda rollpersonerna, samt tre kriser som eskalerar och på olika sätt påverkar platserna och situationerna. Om smittan har spridit sig kanske priserna på drogen som lindrar symptomen ökar enormt, till exempel. Därigenom finns ramverket för flera äventyr eller en kampanj utgående från platsen. Det här upplägget är klart intressant och borde användas oftare.

Bilderna är också mycket snyggare än grundboken i Mothership, layouten är fortsatt fascinerande och tät om än lite svårläst ibland, och det är fullt av fina diagram och sprängskisser över miljöerna. Trycket är tvåfärg, svart och rosa.

Som helhet är det här enormt bra, vilket jag nästan kan beklaga eftersom folket bakom Mothership är så osköna (de, eller i alla fall deras svans, har haft ett antal tveksamma uttalanden kring Fria Ligan som makthungrig kapitalistisk anti-indie koloss och Death in Space som sellouts som jag har väldigt svårt för). Jag är imponerad. Flera tabeller, exempelvis över cybernetiska missöden eller etablissemang på stationen, är saker jag skulle vilja sno rakt av till andra projekt. Rekommenderas.

(jag orkar inte posta en bild när jag måste skala om den själv, sorry)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
... folket bakom Mothership är så osköna (de, eller i alla fall deras svans, har haft ett antal tveksamma uttalanden kring Fria Ligan som makthungrig kapitalistisk anti-indie koloss och Death in Space som sellouts ...
Jag har bara hört vaga rykten om detta. Någon som kan peka mig i rätt riktning så att jag får se hur fula uttalanden det egentligen handlar om?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag har bara hört vaga rykten om detta. Någon som kan peka mig i rätt riktning så att jag får se hur fula uttalanden det egentligen handlar om?
Tyvärr inte jag; det är så hopplöst att gå tillbaka i Twitter och leta, och dessutom har en av de mest klagande till allas stora gläde tagit bort sitt konto nu. Någon annan kanske har bättre koll?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag är, som bekant, specifikt intresserad av just rymdvarelser, men har inte skaffat Mothership ännu. Innehåller det här spelet en uppsättning sådana eller finns de bara i äventyren? Jag ska kanske tillägga att mitt intresse för rymdvarelser i rollspel möjligen har en hård premiss: jag tycker att nästan allt jag har sett är dåligt (åtminstone så länge det handlar om hyfsat realistiska settingar). Så jag vill att det ska vara bra istället (surprise).
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tyvärr inte jag; det är så hopplöst att gå tillbaka i Twitter och leta, och dessutom har en av de mest klagande till allas stora gläde tagit bort sitt konto nu. Någon annan kanske har bättre koll?
Då tycker jag inte det borde vara med i utlåtandet från början. Den här typen av uttalanden - "vilket jag nästan kan beklaga eftersom folket bakom Mothership är så osköna" - blir väldigt lätt sanning om det är någons enda kontakt med informationen.

Det sagt så ser jag fram emot fler korta intryck av spel!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
(de, eller i alla fall deras svans, har haft ett antal tveksamma uttalanden kring Fria Ligan som makthungrig kapitalistisk anti-indie koloss och Death in Space som sellouts som jag har väldigt svårt för).
Vet inte om det är fler här som följer Fria Ligan på Kickstarter, men såg just att de backade Mothership :D
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Då tycker jag inte det borde vara med i utlåtandet från början. Den här typen av uttalanden - "vilket jag nästan kan beklaga eftersom folket bakom Mothership är så osköna" - blir väldigt lätt sanning om det är någons enda kontakt med informationen.

Det sagt så ser jag fram emot fler korta intryck av spel!
Tja, de har skrivit vad de har skrivit, det är bara svårt att hitta twitterevidensen. Det är inte så att jag far med osanning och sprider lösa rykten.

Edit: Det sagt, så kunde jag ha skippat det ändå för att vara mer positiv. Ska försöka tänka på det i framtiden!
 
Last edited:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,834
Location
Stockholm
Jag har bara hört vaga rykten om detta. Någon som kan peka mig i rätt riktning så att jag får se hur fula uttalanden det egentligen handlar om?
Jag följde det här på Twitter när det hände.

Det här var det första jag stötte på. Just den här liraren har lugnat ner sig sedan dess. Och den oskönaste har, som tidigare nämnts, raderat sitt Twitter-konto.

Gemensamt för belackarna var att de var övertygade om att Death in Space var ett sätt av Fria Ligan att försöka köra över indie-utgivare genom att kopiera Mothership och pusha det stenhårt genom sina marknadsföringskanaler.

I verkligheten är det förstås annorlunda. Ligan hjälper två indie-spelmakare att ge ut och distribuera sitt spel. Ett spel de skapat helt utan Ligans inblandning.

Nu kan tråden återgå till sitt ursprungliga syfte.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Okej, vi måste prata om Eat the Rich, för ingen annan gör det.

24 sidor typ G5, tryck med vintrött och silver på vitt papper, löstagbart omslag. Från Games Omnivorous, skrivet och illustrerat av Ambika Kirkland, layout av lina et nando. Det bygger på Manifest Omnivorous. Och det är en väldigt fin bok. Ett äventyr till valfritt osr-system, i en diffus framtid där världen mestadels gått under och några supperrika posthumana gudar lever i en svävande spira över världen. Du har fått tag på ett skett som kan ta dig dit. Enda problemet är ett världen gått under på grund av en hungerpest som omvandlat folk till hungerzombier, och den har spritt sig till spiran också. Ett fasansfullt monster härjar där. Men riskerna är värda det.

Du får en översiktlig beskrivning av platsen, ett gäng tabeller för att generera bakgrunder och möten, några färdiga rollpersoner, ett kringvandrande förfärligt monster och en hel mängd coola idéer. Jag är som alltid väldigt svag för den allmänna science fantasy-attityden. Rekommenderas.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,380
Location
Helsingborg
Svärdets sång

Jag brukar säga att OSR-spel har någon konstig inställning att de ska vara fula. Här är ett snyggt spel vars formgivning andas old school. Bilderna överraskade med att Gulliksson kommer tillbaka, även om jag ser en klar skillnad i linjetjocklek mellan de gamla bilderna och de nya (med fina snirkliga detaljer). Reagerade över att det står att folk hatar orcher och att man antagligen inte bör spela en sådan, men det står även överallt att alla folkslag hatar människor. Känns mer som att man ska spela ett gäng icke-människor.

Tänkte först att spelet är ett avskalat/uppdaterat Drakar och demoner 3 när det bara finns fyra grundegenskaper och en handfull färdigheter, men herre gud vad det bara maldes på med (förvisso) enkla specialregler när jag kom till stridskapitlet. Om jag bara spelat ett enda rollspel hade jag inte reagerat, men det ha borde funnits smartare designlösningar. Gillar feats/talangerna - känns mer balanserade och genomtänkta än i Symbaroum. Man verkar kunna utvecklas snabbt, dessutom, även om det antagligen finns en viss whiff factor i spelet.

Det här är ett spel som vet vad det vill. Borgsbyggande och färdsregler. Helt OK - behöver testa för att veta mer, men jag får känslan av ett micro management-system, vilket kan vara roligt i sig, men kräver intresset. Det är, helt enkelt, ett minispel i sig. Finns massor av slumptabeller för äventyrande, för den som snabbt vill komma igång. Spelledarboken är skriven för någon som redan kan rollspel. "Planera inte för mycket." är exempelvis bland det första tipsen som ges men ingenstans har det omnämnts vad spelledaren ska planera. Jag gillar klisterlapparna som följer med, som man ska klistra på världskartan. Det ger en känsla av legacy-spel. Hade jag fortfarande spelet så som jag spelade DoD när jag var liten, så hade det här varit en väldigt god efterföljare till DoD.

I korthet: på pappret ett gediget spel för en erfaren spelledare som vill spela hexcrawling på svenska.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
T2000. Fick ju hem lådan för ett tag sedan och har småbläddrat, men igår satt jag och en spelkompis och kikade igenom boxen, kartorna, handoutsen etc och det känns som ett så jävla kul upplägg! Problemet är att vi måste spela klart både Tjurmannen från Kungsskär och Sirenens klagan först, och då har säkert något annat coolt spel kommit ut...

Ja, vill egentligen bara säga att T2000 ser att vara ett fantastiskt spel!
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag har läst The Troubleshooters. Fin seriekänsla i layout och illustrationer, speciellt med kommentarer i små dialoger i marginalerna. Lite smidigare regler än i Hjältarnas tid i och med avsaknaden av Gard/Hälsa. Ett system för dramapoäng jag nästan gillar: det känns ganska rätt för att simulera genren, trots att jag har så svårt för den sortens metapoäng numera. Jag slås av hur jag uppfattar alla spel som pratiga numera, både regeltext och världsbeskrivning, om det inte är superavskalat och endast i punktform. Samtidigt får jag höra att jag själv borde förklara mig bättre när någon läser vad jag har skrivit, så det kanske mest är mina egna preferenser det är fel på? Men som helhet ändå en positiv känsla här, speciellt med tanke på att jag egentligen inte gillar HT-systemet något vidare (det är välgjort men för meckigt för mig på fel sätt; jag föredrar det mest i Järn).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Nu har jag läst Spire, ett rollspel om en gigantisk vertikal stad där man spelar förtryckta drower som vill hämnas på stadens härskande högalver. Jag har tidigare läst Heart, uppföljarspelet som handlar om dungeonkräl i grottorna under staden. De båda spelen har ungefär samma regelsystem, där man slår några få T10:or och utifrån värdet på den högsta lyckas eller misslyckas, med eller utan konsekvens. Lite Blades/Vindsjäl med färre och större tärningar, ungefär. Heart är snyggt och innovativt, men har ett väldigt narrativt upplägg för dungeonkrälandet som jag aldrig begrep mig på; jag skulle gärna testspela det, men det hör till de spel jag inte skulle kunna spelleda själv för att jag helt enkelt inte begriper dem. Det förvånar mig därför en hel del att alla motsvarande regler är helt frånvarande från Spire. Här är upplägget betydligt mer Vanligt Jävla Rollspel: man får ett avskalat regelsystem och sedan en oerhörd massa världsbeskrivning nästan utan regler.

Nå, världen är klart intressant, weird fantasy i China Miéville-stil, som om man tar D&D och ersätter trötta fantasytroper med saker som gör världen verkligt fantastisk igen: kannibalpräster med tama hyenor, de förfallna resterna av ett interdimensionellt tunnelbanesystem, bortomvärldsliga muterande insektsparasiter som sprids som en blodsjukdom, gnoller med demonologisk teknologi, mängder av brottsorganisationer, konspirationer, svekfulla alvhus och korrupta riddarordnar.

Men det är mycket som är mindre bra. Layouten är tråkig, bakgrunden är ett fult och obegripligt blått mönster, bilderna för få. Nästan inga kartor, de användbara tabellerna är få och ligger omotiverat i slutet. Reglerna för speciella element ligger långt innan de beskrivs i världsbeskrivningen. Texten är bra och välskriven, men som spel tycker jag inte det är något vidare. Kanske borde jag kolla upp några av de färdiga äventyr som kommit ut. Annars handlar det mer om att sno lite idéer till andra weird fantasy-grejer jag ägnar mig åt, som Terone eller UVG.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Nu har jag läst Gradient Descent, ännu ett äventyr till Mothership. Det är ett 64-sidigt häfte i A5-format med trefärgstryck (svart, rött och turkos) som beskriver en enorm androidfabrik styrd av en vansinnig AI. I praktiken är det en megadungeon med hundratals rum. Upplägget för äventyret är inte lika briljant som i A Pound of Flesh som jag skrev om högre upp i den här tråden, framför allt för att allt här handlar om att just utforska komplexet, men det är en imponerande mängd idéer som vanligt, här även mycket konsekvent genomförda. Presentationen är också ypperlig, med ett par olika översiktskartor, olika småkartor över de olika våningsplanen och utskurna kartbitar över de rum som beskrivs på ett visst uppslag med en avvikande färg för att markera vad som beskrivs på annan plats. Allt dessutom i en abstrakt stil inspirerad av diagram över elektriska kretsar. Däremot är designen i övrigt mindre experimentell än i andra Mothership-grejer.

Jag tror att det här är mycket spelbart. Väldigt dödligt, och kräver en del förberedelser för spelledaren att sätta sig in i hur allting hänger ihop, men det är stora mängder megadungeon per kvadratcentimeter helt klart. Rekommenderas.
 
Top