Nekromanti Kort

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Det har med kortspelen (typ pokémon) gör mig lite ställd. Flera (om inte alla) säger att de är rollspel, jag tycker inte att det stämmer riktigt efterssom det inte är en roll man spelar.
Min fråga är: Är det rollspel?

Om ja: Hur hänger det ihop?

Om nej: Vad är det då, då?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,277
Location
Örebro
Nej, det är just kortspel. Eller som det har kallats CCG (Collectible Card Games) och att försöka föra in det i en ny grupp vore dumt. Det är en en helt egen grupp som står stadigt på sina ben.

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Nej, det är inte ett rollspel. Begreppet rollspel har det verkligen gått inflation i de senaste åren.....finns ju tex mängder med dataspel som omnämns som rollspel (tex Diablo, Heroes of Might & Magic etc...) som IMHO inte kvalificerar sig för titeln....

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Det som kallas rollspel inom dataspelsvärlden (och det är inget nytt fenomen - computer role-playing games har funnits i åtminstone femton-tjugo år) är inte samma sak som vad vi bordsrollspelare/lajvare kallar rollspel. De har utvecklats mer från de tidiga rollspelens dungeon-bashing-fixering.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Vilka kortspel kallas för rollspel och av vilka? De enda jag vet om är väl Dragonfire (eller vad det heter) och ... nåt till, kommer inte på vad det heter nu. Av de är iaf den tidigare ett rollspel där man skapar sin karaktär av korten och spelledaren använder kort för att skapa äventyr.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Ibland brukar man ju lite slarvigt tala om "rollspelshobbyn" när man egentligen menar hela "gaming" rörelsen och egentligen menar såväl rollspel, bräd&konfliktspel, samlarkortspel och live. Dessa brukar ju anses ha en slags gemensam kultur och har ju även i stor mån växt fram gemensamt.

Vet inte om det egentligen finns någon bra benämning på hobbyn som helhet, jag tycker i alla fall att de 4 ovan nämda kulturyttringarna har något slags speciell gemenskap, skild från t.ex. dataspel eller "vanliga" sällskaps- (monopol etc) eller tävlingsspel (poker, schack etc).



/Bjorn
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Exakt. Visst finns det kortspel som skulle kunna räknas som rollspel eftersom man verkligen spelar en roll, men det vanliga kortspelen (Magic, Pokémon och den nya storsäljaren Wheel of Time som jag spelar) är just kortspel (CCG) och inget annat.

Det är lika jobbigt att höra folk kalla figurspel för rollspel som att höra någon säga detsamma om kortspel och rollspel...

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Konfliktspel?

Konfliktspel. Jag har länge undrat vad det egentligen är. När jag läste senaste Sverox så gick de runt och frågade folk om det visste vad SVEROK, roll- och konfliktspel var. Tanken kom direkt att jag inte med, åtminstone inte med säkerhet, skulle kunna svara på vad konfliktspel är!

Min gissning är att det är ett samlingsnamn på figurspel samt de brädspel som bygger just på konflikter - krig, bygga civilisationer o.s.v. Men jag kanske har fel? Kan någon förklara termen för mig.

/Emil
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Konfliktspel?

Tja det används i princip (iaf av mig och av de flesta andra oldtimers) som en översättning av engelskans Wargames. Klassiska krigsspel typ Advanced Squad Leader, Waterloo, World in Flames etc etc. Vissa räknar väl även in tabletop i begreppet, andra menar att tabletop är en sak för sig. Sägas kan väl att krigspelen är den äldsta delen i hobbyn och att det till viss del är därifrån allt har växt fram. Tyvär är krigsspelandet idag nästan på utdöende och spelas huvudsakligen av äldre gamers, s.k. Grognards. (Kan väl ta mig själv som exempel, jag brukar med mina 28 år räknas som en ganska gammal rollspelare, men då jag under min studietid i uppsala var med i en ren wargamesförening så var jag en av de yngsta.)


/Bjorn
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle nog vilja säga att Pokkémon och sådant drar sig mer mot strategi och sånt. Det är ju inte direkt mycket rollspel när man spelar med kort.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Kortspelet Pokémon är definitivt inte ett rollspel. Man skulle nog snarare kunna säga att det är ett strategikortspel. Däremot är den ursprungliga versionen av Pokémon - till Nintendos Game Boy - ett rollspel enligt hur man benämner det i data och tv-spels sammanhang.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Wheel of Time CCG [OT]

Wheel of Time har likheter med Magic, men det har ju i stort sett alla samlarkortspel om man tittar tillräckligt noga. Likheterna med Babylon 5 (som ju kommer från samma företag) är betydligt större.

Det är i grunden ett tvåspelarspel (det finns flerspelarregler, men de är tyvärr inte så bra som de skulle kunna vara, efter vad jag har hört - jag har inte provat dem själv). En spelar de goda, ledda av Rand, en de onda, ledda av en av the Forsaken (har ej läst böckerna på svenska, så jag kan inte de svenska termerna). Karaktärerna har fyra egenskaper: politics, intrigue, combat och one power. Trupperna har normalt bara combat, men det finns undantag (minst en av aiel-trupperna har även intrigue). Karaktärer kan rekrytera nya karaktärer och trupper eller ge sig ut i challenges (ungefär som conflicts i B5) för att erövra pattern tokens. Trupper kan inte rekrytera utan endast slåss i challenges - de är i mycket lika flottor i B5. När det finns totalt 20 pattern tokens ute inleds the Last Battle, som varar tills någon vinner det, och därmed spelet.

Det mest speciella med WoT är att man slår tärningar när karaktärer och trupper använder sina abilities. Tärningarna kan generera ability-symboler (som främst används för att betala kostnader för rekrytering eller för att spela events), support och opposition (som används för att avgöra vem som vinner en challenge), samt skada (som, uhm, skadar motspelarens trupper och karaktärer).

Grundsetet visade sig vara lite obalanserat, till förmån för de onda, och det fanns inte alltför många olika typer av effektiva lekar som kunde byggas, men detta ska förhoppningsvis vara åtgärdat med den första expansionen som ska släppas Vilken Dag Som Helst Nu. Några enstaka kort har fått errata, och reglerna har snyggats upp en del (vilket behövdes).

Precedence har, främst i och med den första expansionen (som förresten heter Dark Prophecies) satsat på att göra många rätt kraftfulla kort, vilket jag tycker är positivt. Jag föredrar kortspel där det finns många "Wow, det där kortet bara -måste- jag spela med!", eftersom det gör det roligare att bygga lekar och (efter vad jag har sett) ger större variation i lekarna. Spel som siktar på att göra alla kort lite halvbra missar oftast några få som blir alltför bra och därför dominerar spelet.

Nog babblat om detta. :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Visst är jag medveten om det men kan ändå inte sluta irritera mig på att begreppet "rollspel" används i andra sammanhang än vad jag tycker passar in...

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Wheel of Time CCG [OT]

(det finns flerspelarregler, men de är tyvärr inte så bra som de skulle kunna vara, efter vad jag har hört - jag har inte provat dem själv).

Har i och för sig aldrig spelet multiplayer i något annat spel än Magic innan WoT, men jag tycker att reglerna för detta i WoT är väldigt bra och balanserade. Om de onda spelarna inte fegar ur och bara satsar på att försvaga den goda spelaren (och inte strävar efter att bli Nae'blis så att han kan vinna spelet) så blir det oftast riktigt jämnt. Det blir de små grejerna som avgör det hela, vilket gör det kul ur en rent taktisk synpunkt.

Håller med om att det är svårt att göra en fungerande god lek. Har en lek med alla AesSedaier, men den ser bara bra ut på pappret - den fungerar nästan aldrig i spelet. Det finns i grundsetet enbart en riktigt bra sak som den gode spelaren kan göra och det är att satsa på att få ut så mycket karaktärer (och även trupper) som möjligt (gärna med en kombination av Berelain och Mat the Warrior) och sedan ge dessa Dragon-allegencie med Dragonbanner och därefter plocka Horn of Valere på två omgångar eller nåt!

/Emil - Som också väntar på expansionen (har redan gjort upp två lekar på datorn som jag ska skaffa kort till)
 

Shadowcat

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
32
Location
Varberg
En fråga bara?

Hur var det med kortspelet "Arcadia" Det var ändå snudd på att vara ett kortrollspel.



Shadowcat
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Ja, det är väl det närmaste man kommit (hittills), vad jag vet i alla fall. Det går ju ganska lätt att få in lite rollspelsstämning, men något "riktigt" rollspel är det ju ändå inte, enligt min mening.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
<I>jag tycker i alla fall att de 4 ovan nämda kulturyttringarna har något slags speciell gemenskap, skild från t.ex. dataspel eller "vanliga" sällskaps- (monopol etc) eller tävlingsspel (poker, schack etc).</I>

Alla är nördiga? /images/icons/wink.gif

/Dnalor, Nörd och Stolt

Man, i have an ogre slaying knife, it has a +9 against ogres!
 
Top