Nekromanti Kort kulinariskt avbrott. (kanske en anung långt)

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Jahopp. Här var visst jag igen. Hej hej.... :gremtongue:

Började skriva lite om vardagen i min kampanjvärld Centuriin (till spelet MYTH, ifall någon är nyfniken). Hamnade då
oförhappandes på folkets matvanor. Nu är jag väl ingen jätteexpert på mat, matvaror och matlagning (bakning har alltid varit
mera min grej), men jag Försökte i varje fall.

Fick så efter mycket plitande fram följande lilla stycke. Detta vill jag nu dela med meg av till er (är jag inte läskigt generös, så
säg? :gremgrin:), som ett litet avbrott i alla diskussioner rörande grundegenskaper och stridsregler och annat sköj....

---
"Vanliga maträtter i Centuriin

Arhak Urvrekh (dvärgar, gnomer) - En mustig rätt bestående av kokt kött, gärna från flera djur, samt mustiga bitar av mumrot och redd med kornmjöl. Smaksätts gärna med seren virkh (rött dvärgiskt öl).
Blodsoppa (borcer) - En halvtjock soppa som består av blod från får och getter, rett med kornmjöl. Kan också innehålla svamp och små bitar av rotfrukter.
Blåskål (bryndin) - En sallad med både frukt, bär och svamp, främst äpplen från tätgrönan, kullenbär och bären från rödbladan och sillingkvisten, samt svarttopp (svamp), blååder (svamp) och gråräffla (svamp). Serveras gärna med en liten sås av mjölk och fruktlikör.
Brugh Rhug (dvärgar å gnomer) - Matig stuvning på olika rotfrukter, främst mumrot, krokrot och ibland även sötkvark (som dock har en något berusande verkan). Stuvningen består av svart flott och kornmjöl.
Casanh'behninen (reptdenner) - En mörk kaka. Degen bakas i längder som sedan snittas innan de kallnat. Degen består av kornmjöl, kärnad mjölk, ägg (om det går att få tag i) samt kryddan fereg (ger kakan dess svarta färg och säregna smak).
Dhol'miaanoth (reptdenner) - En ganska lättsmält röra av nötter, oftast från olika krillingarter, och olika grönsaker, såsom gulrot, lök och disor. Äts oftast till lite matigare kötträtter.
Elilinh (alver) - Grönsaker som ångkokats under en längre tid, särskilt silverlök, klumprot, gulrot och olika växtskott. Blandas oftast med olika nötter.
Gropstek (människor och borcer) - En större fisk eller vilt tas ur och fylls med örter. Sedan läggs denna i en grop ovanpå uppvärmda stenar och steks sedan i marken. En mycket vanlig festrätt som ofta äts med någon form av rotfruktsblandning till.
Gråsoppa (alla) - En mycket utbredd rätt bland Centuriins fattigare skikt. Består av vatten, mjöl (från korn, majs eller hirs) och lök. Kan även utökas med fisk- eller köttbitar, eller lite fler grönsaker.
Gyllenfrukt (bryndin) - En fruktkompott, främst bestående av fruktköttet från juvelbladans frukt, samt äpplen från tätgrönan. Utökas ofta med vita matsvampar. Allt indränks i en tjock sås av honung, likör och olika örter.
Hirsröra (människor, dvärgar, gnomer, alver, bryndin, reptdenner) - Hirs som lagts i vatten och sedan kokats. Äts alltid med något annat till, en "basrätt" helt enkelt. Ersätter ofta bröd.
Kehrmin (reptdenner) - Torkade remsor av fisk och kött serveras tillsammans med ett mos på krokrot, rödlök och
purpurhjärta. Denna rätt bör alltid vara starkt kryddad, framförallt med purru, lurrin och merhm, men andra kryddor
förekommer.
Kornbröd (människor, dvärgar, gnomer, borcer) - Det vanligaste matbrödet. Det är ganska grovt och halvmörkt, och kan ätas både i form av mindre bullar eller i stora limpor.
Lin-vilkiin - (felver, fellin) - Små fåglar av olika slag, fyllda med en blandning av kryddor (helst kehn och gven), honung och bär. Dessa serveras oftast stekta tillsammans med råa grönsaker.
Matgryta (människor) - Gryta bestående av fisk eller kött (i sällsynta fall både och), lök, ibland hirs, gulrot och en redning av kornmjöl, eller kanske vetemjöl. En av de vanligaste matgrytorna i västra Centuriin.
Men-driniin (felver, fellin) - En större sallad innehållande grönsaker, troligen gulrot, disor, lök och klumprot, majs, nötter av olika slag, samt ost. Serveras med en tjock sås av mjölk, bär och kanske lite honung.
Ninj'benhinen (reptdenner) - Den vanligaste kakan hos reptdennerna, nötkakan. Görs av en deg på malda och hackade nötter, kryddor (gven, ullin och gurs), kärnad mjölk, ägg (om det går att få tag på) och kornmjöl. I sydvästra Centuriin har man börjat göra dessa kakor på vetemjöl, dessa kallas då "veteninj".
Onnshi-blin (alver) - Det vanligaste bröden hos de alviska folken. Ett platt, tunt majsbröd med en klart gyllengul ton. Saknar oftast kryddning.
Rödkorn (borcer) - Ett mustigt, rödaktigt bröd på korn. Ryktas innehålla blod som ingrediens, men eftersom det borciska receptet är hemligt kan ingen veta säkert.
Vinterstek (människor) - En grillad stek på hjort eller svin, fylld med en blandning av kryddor, örter, lök och mumrot. Steken dränks ofta in i vin innan grillningen."
---

Lite förklaringar kanske kan tänkas vara på sin plats;
Mumrot - en rotfrukt. tänk en gyllenbrun blandning mellan en potatis och en rödbeta.
Klumprot - en rotfrukt, typ som en lite mjöligare kålrot.
Krokrot - en rotfrukt till. ungefär som sötpotatis, fast, eh, krokigare.
Sötkvark - ännu en rotfrukt. dock med rätt hyfsade hallucinatoriska effekter, om man tar för mycket (som med muskot).
Tätgröna/grönäpplen - liten buskväxt som får gröna äppelliknande frukter.
Kullenbär - ört med mörkt rödlila bär (ungefär som blåbär, fast större).
Fereg - mörk krydda. har en salmiak/lakritsliknande smak. används främst i bakning.
Krilling - lövträd med nötter (som hasselnötter). trädet krilling finns i olika, eh, "arter" och det finns därmed olika krillingnötter.
Gulrot - morotsliknande grönsak. mycket, mycket vanlig.
Disor - ljusa, eh, räddisliknande grönsaker.
Juvelfrukt (från busken juvelbladan) - en melonliknande liten frukt med klarrött fruktkött.
Purpurhjärta - ätbar ört. man äter både blad och stam. (ungefär som en matig, eh, basilika? :gremcrazy: fast med en mildare och"rundare" smak...) anses vara lite av en delikatess.
Purru - vit, mycket stark krydda. ungefär som chili.
Lurrin - ljusgul krydda, har en curryliknande smak.
Merhm - rödbrun krydda, har en mustig curryliknande smak.
Kehn - svart, pepprig krydda.
Gven - grå, mild krydda. (vet inte riktigt VAD den kan jämföras med)
Ullin - svartröd krydda, har en kakaoaktig smak. vanlig i bakning.
Gurs - mycket söt krydda, ungefär som vårat råsocker. vanlig i bakning.
(Finns även ytterligare två kryddor som dock inte omnämns här. Nämligen Dink (kolaliknande smak, mörkare än gurs) och Tengin (en stark, illröd och pepprig krydda). Sen finns det en massa annat glofs som inte heller står med just här. Men dessa orkar jag inte räkna upp just nu....)

Så... Vad tycks? Verkar det vettigt eller låter det bara förskräckligt? (Det har mest ett litet infall från min sida, och så kände jag mig så pass generös att jag ville dela med mig...hehe.) Ehm... Funkar det?

(Kan dessutom skryta med att de skumma namnen faktiskt betyder något. :gremcool: hurra... eller något åt det hållet.)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Ja, det är kul med folk som tänker på saker som mat, mode och så vidare när det handlar om att skapa sin värld. Det känns lite svårt att göra några specifika kommentarer om maträtterna, men är inte vissa namn lite väl långa och svåruttalade (som Dhol'miaanoth)? Enligt min erfarenhet är spelare ett släkte av lata typer som inte orkar lära sig flerstaviga ord som dessutom är knepiga att uttala. Men det kanske funkar för dig och då ska du väl köra på det.


/Dimfrost
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
...inte vissa namn lite väl långa och svåruttalade ....

hm. det är klart... jag har troligen gått och blivit lite hemma-blind på den punkten. :gremcrazy: hopps. uttalsreglerna kommer naturligt eftersom jag pysslat med det så länge nu... hm... får nog ta och lägga in mer "lättuttalade" varianter av namnen...

där ser man vad man missar men som alla andra kan se. :gremtongue:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Kul!

Åh, sånt här är det bästa jag vet att få läsa. Man får så himla skön inblick i världen genom att kolla in detaljerna. De är mycket viktigare än det storskaliga snacket om världens historia och sånt.

Först ett tips: kan det inte vara lättare att kategorisera maträtterna efter den sortens varelser som äter dem än att ta det i bokstavsordning? Det känns lite som att man gärna skulle vilja läsa alla dvärgiska rätter på en gång. Eller dela upp kötträtter för sig, fiskrätter för sig, kanske?

Nå, här kommer mina favvosar:

- Jag älskade att kötträtten Arhak Urvekh smaksattes med rött dvärgiskt öl. Hur ballt som helst. Jag kan tänka mig hur man i vissa delar av världen också väljer att helt och hållet koka köttstyckena i öl, för att verkligen få fram den karaktäristiska smaken. (Det kan göras i vår värld också, och riktigt gott blir det)

- Ingredienserna till rätten Blåskål hade fullkomligt fantastiska namn. Blååder, kullenbär, bär från sillingkvisten, gråräffla... Jag vet inte hur rätten smakar, men namnen var delikata!

- På tal om bra namn; rätten Brugh Rhug är stengrymt. När du skriver om sötkvarkens berusande effekt så känner man desutom direkt hur ett helt äventyrsuppslag liksom rinner fram i skallen. När jag ser sådana där små påhittiga twists och quirks börjar jag tänka på Anders Blixt's sätt att skriva rollspelsmaterial, och det är minsann inget dåligt betyg, det...

- Gropstek lät riktigt gott. Kul rätt att använda i ett rollspel också, föreställer jag mig, där alla kan ha olika recept på den perfekta fyllningen och där tillagningen kan bli en social tillställning där alla kan närvara.

- Att man dränker in Gyllenfrukt med en sås av bl.a. honung och likör kändes rejält fräckt.

- "Ninj'benhinen" var en kul maträtt, en kaka med en deg av nötter. Det kändes märkligt, ändå kan jag på något sätt föreställa mig hur de måste smaka. Typiskt kul maträtt. "Reptdenner"; är det en sorts reptilfolk?

Typiskt kul maträtter.

/Rising
tänkte först skriva något om sötkvark och fråga om det smakar godare än vår muskot, men jag har skrivit så många knarkiga inlägg på senaste tiden, så jag lät bli.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mumms för magen !!

Jus ett sådant här inlägg ville jag ju inte läsa på morgonen ju.. :gremgrin:
Blev ju skithungrig ju !! Iaf så var det ett trevligt inlägg, som gav lite idéer om man ju.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Re: Kort kulinariskt avbrott. (kanske en anung lån

Ambitiöst jobb! :gremlaugh: En dag ska jag väl sätta mig och arbeta ut liknande saker till Starchallenge men n så länge måste jag ju koncentrera mig på att få reglerna korrlästa. Sen kan man spåna fritt. Och du är mer än välkommen att tota ihop de galaktiska rätterna i fall du vill. :gremlaugh:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Gott, gotti, gott, gott! :D

När får vi se en tjock, fullfärgskokbok med bilder på rätterna då? :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Gott, gotti, gott, gott! :D

När får vi se en tjock, fullfärgskokbok med bilder på rätterna då?
Det kanske hade varit något? En receptsamling på blandad stämningsmat som man lätt kan laga med lättillgängliga ingredienser.

Man behöver inte begränsa sig till europeisk fantasy, man kan blanda in andra kulturer och till och med kanske några recept med SF-känsla.

Någon som är en mindre katastrof än jag i köket som vågar börja?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Re: Gott, gotti, gott, gott! :D

Det kanske hade varit något?

Klart det är. :gremgrin:

Jag har funderat på det och jag har för mig att andra tänkt tanken. Hade jag inte varit så oerhört vilsen hade jag börjat, men iofs... Är det bara en receptsamling som behövs så är det ju bara samlandet som är svårt. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Gott, gotti, gott, gott! :D

Är det bara en receptsamling som behövs så är det ju bara samlandet som är svårt.
Jag har en arabisk kokbok med många lämpliga (och goda) recept. Jag bidrar gärna om någon har ork att sammanställa.

Ett litet smakprov:

Mansaf

Mansaf is a Bedouin dish and often symbolizes an occassion. Mansaf consists of Arabic rice, a rich broth made from dry sour milk (jameed), and either lamb or chicken. Whether Jordnains are celebrating a graduation, an engagement, or a wedding- Mansaf is commonly served. In addition, Mansaf is also served during condolences and as a means to patch up ties with others.

HOW TO MAKE MANSAF

- Ingredients:
4 kilos of lamb
1 Kilo of Whey
Margarine
2 Kilos of Egyptian Rice
Pine Nuts and Fried Almonds

- Recipe:

1- Whey is washed and soaked in water for an hour, then mashed with the blender moulinex, then dried out.
2- Meat is washed and put in a tray and soaked in water
3- Onion (chopped into squares) is added, then meat is boiled to be rather cooked.
4- Meat is removed and soup is taken.
5- Whey juice is mixed with the soup and left to boil, it can be thickened with cornstarch as wished.
6- Meat is added and it is kept on fire until soup and meat are cooked well.
7- Rice is cooked, and then two or three Arabic loaves are put in the tray.
8- Rice is put on the bread pyramidically, then pieces of meat are arranged on the surface.
9- Mansaf is decorated with the pine nuts and almonds.
10- Mansaf is served with hot whey juice and sprayed on mansaf as wished.

Förhållandevis okomplicerat, trots att det är 10 steg. Receptet är per person (jo, jag lovar!), man kanske kan minska det lite för svenska matvanor...
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Koka med Kraften

På SF-bokhandeln har jag sett "the Star Wars" cookbook, med bland annat "wookie cookies" och "Boba Fett-u-ccini". Kanske ingen stämningsskapande mat, men ganska roligt...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Skicka in recept till mig...

...så ska jag se vad jag kan göra... Om inte annat så lägger jag upp det här. :gremsmile:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,375
Location
Helsingborg
Lol! Fick mig att tänka....

Vad händer med avdankade Star Wars karaktärer.
De blir kanske....Tv kockar!!

Koka med Kraften
Med eran favorit kock.... Obi-Wan Kenobi!


Obi: Now Luke...
Assistant Chef: Stop calling me Luke, seriously. My name is Adrian!
Obi: Fine Luke, Fine
Adrian: Urk!
Obi: Your Name is Luke and not Adrian
Adrian: My name is Luke and not Adrian.
Obi: In any case. Now welcome back to another edition of "Frying with the Force", your guide to enlightened cooking.
As you see we have this lovely stew cooking...I sense that in 3 minutes it's going to boil-over so I better lower the temperature on this.

[...]

Obi: ...So buy my cookbook. Frying with the Force by Obi-Wan
Adrian: But none of these recipies have any form of times attached to them. How are you going to know when the meal is finished if there are no timeschedules.
Obi: Well, they wouldn't be any good Jedis if they didn't sense when the food was ready....
Adrian: and half the book doesn't even have anything to do with cooking. It's just wierd talk about medichlorines and stuff.
And what's with the "Cooking blindfolded routine?"
Obi: You will not Question my Cookbook
Adrian: I will not question your cookbook.
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Re: Kul!

Gee. *suger åt sig som en tvättsvamp*

"Reptdenner"; är det en sorts reptilfolk?

Hm. Kind of. Det är ett samlingsnamn för tre folk; sardenner ("Ödleättlingar"), dardenner ("drakättlingar") och krigsdardenner (en variant av dardennerna)... "Rept'denn" tror jag föresten betyder just "Reptilättling".... :gremwink:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Det var det första jag tänkte på [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 
Top