Nekromanti Kort fråga om vapenfärdighet och smidighet

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
I det spel som jag i stor utsträckning använder som förlaga till mitt eget system används grundegenskapen Combat Rating som attributmodifikator till samtliga vapenfärdigheter. I mitt system saknas dock CR eller Stridsförmåga som grundegenskap och undrar därför om det är helt wack att använda grundegenskapen Smidighet som generell grundegenskapsmodifikator till vapenfärdigheter. Vilka andra grundegenskaper som finns i mitt system redogör jag för här.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Det fungerar säkert, men personligen tycker jag att sådana system brukar ge grundegenskaperna en för stor roll i färdighetsslagen. Det blir lätt så att någon som är riktigt akrobatisk blir en ostoppbar mordmaskin, när det egentligen är andra faktorer än just smidigheten som avgör hur bra man är på att slåss. Faktorer som styrka, uppmärksamhet och list borde vara nästan lika eller lika viktiga.

Så jag skulle föredra ett system där du antingen låter stridsförmåga vara en egen grundegenskap, eller inte låter någon enskild grundegenskap påverka stridsförmågan (vilket antagligen passar dåligt med sitt system).

/tobias
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Ett alternativ...

...är att kombinera grundegenskaperna Styrka, Smidighet och Perception i en härledd grundfärdighet som kan kallas Stridsfärdighet. Alltså STY+SMI+PERC/3. Jag hade dock hoppats undvika härledda egenskaper (inspirerad av Krilles förakt för denna företeelse som han uttrycker kort och kärnfullt här).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Ett annat alternativ...

Om jag inte delat Krilles förakt för sekundära värden hade jag föreslagit en sådan lösning.

Är det ett tänkbart alternativ att använda olika grundegenskaper för olika stridshandlingar, till exempel Styrka när man anfaller, Smidighet när man försvarar sig, Perception när man [stoppa in vettigt förslag här], Intelligens när man ska finta, eller något i den stilen?

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag själv är inte så noga, brukar basera på en GE för enkelhetens skull. Men vill du vara mer utförlig så handlar ju strid om STY, SMI och INT, eller BIL. Du bör vara spänstig var att hantera ditt vapen snabbt, du bör vara smidig för att kunna röra dig rätt och nog kvickt, du bör besitta en del kunskap för att kunna veta hur du skall föra dig i stridens hetta.
Inte sant?
Men ja, SMI är nog det bästa alternativet om du bara skall ha ett. STY, ja - man behöver ju inte vara duktig på fäktning eller skytte bara för att man orkar hålla tunga vapen, INT - även orcher vet ju faktiskt hur de skall hantera sina olika vapen för olika effekter... SMI - ja, att du kan röra dig rätt och kickt är väl riktigt viktigt i en strid, annars dör/skadas du rätt fort om du inte hinner parera, ducka, kliva si eller så.
Kör på SMI du, om du inte baserar på flera GE som sagt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Re: Ett annat alternativ...

Varför inte bara säga att vapenfärdighet kan ha antingen Styrka, Smidighet eller Perception till grund och det är upp till var spelare att välja den grundegenskap som är högst?

Själv skulle jag föredra något sådant för det öppnar upp för mer varierade rollpersoner: en krigare behöver inte ha hög styrka eller smidighet för att vara bra på att slåss. Och en trollkarl kan mycket väl vara lika bra (eller så gott som) på att fäktas som någon annan =)

Det motverkar också att vissa grundegenskaper blir viktigare än andra.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Det bästa alternativet

Spännande tanke! Verkar värt att kolla upp.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,951
Location
Ludvika
Re: Det bästa alternativet

Det låter faktiskt riktigt spännande, och det fick mig att tänka i lite nya roliga banor!

Kul förslag!
 
Top