Nekromanti Kort fråga om temporära SPI vs. total SPI

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
En kort fråga som jag inte orkar leta upp svaret till:
Använder man temporär SPI eller maximal SPI när man skall bestämma hur stor chans man har att lyckas med en
besvärjelse?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Konstigt

Jag tycker att lägga en massa besvärjelser borde trötta ut en magiker alltså använda temp. SPI men om de säger så så...

/[color:green]Han</font color=green> som spelar 91:an och Expert
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Så som jag tolkade det i regelboken så var det Temporär SPI, vilket i och för sig borde vara logiskt då magikern borde bli tröttare och tröttare efter att ha kanaliserat den kraft som behövs för besvärjelserna, och därmed få svårare att koncentrerara sig på att kasta följande besvärjelser.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Så som jag tolkade det i regelboken så var det Temporär SPI, vilket i och för sig borde vara logiskt då magikern borde bli tröttare och tröttare efter att ha kanaliserat den kraft som behövs för besvärjelserna, och därmed få svårare att koncentrerara sig på att kasta följande besvärjelser.

Om det är temporär SPI det grundar sig på så finns det ju ingen vits att skriva upp vad man har för FV på en besvärjelse eftersom den ändras hela tiden. Då det finns plats på rollformulären för besvärjelsers FV tolkar jag det i alla fall som det är den totala SPI:n man använder.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Sant! Men...

Inte jag heller :)
Å andra sidan så kan man se SPI kostnadet, inte enbart som "själslig kraft" utan också ansträngningen på magikerns sinne då han kanaliserar besvärjelser, och anta att när han har låg SPI så blir han trött...

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top