Nekromanti Kort fråga om magi.

Jarjo Bosto

Veteran
Orminge, Nacka, Stockholm, Sverige, Europa, Jorden
Tjena,

Det här kan mycket väl vara en idiotfråga men jag tänkte att jag slänger ut den ändå.

Saken är som följer, att jag har precis skapat en magiker och jag håller på att välja besvärjelser. Men, en fråga dyker upp som jag inte riktigt kan läsa mig till ett entydigt svar i grundreglerna om:

Transformera filament. I vissa besvärjelser ingår den som ett krav och då står det också vilka filament som transformeras till vilka, men säg att jag har en alstringsförmåga i bara Geotropi och vill lägga besvärjelsen Helande Handen. Borde jag då inte kunna alstra min Geotropi och sedan transformera mina filament till passande typ (Biotropi i det här fallet) och sedan lägga besvärjelsen som vanligt?

Det står inte att jag kan det (och inte att jag inte kan det heller), men jag tycker att det känns som om idén om transformering av filament pekar på att det borde gå.

Självklart blir det ju bökigare och lite svårare, men den grundläggande logiken tycker jag antyder att det är möjligt.

Vad säger ni?

Vänligen,
Jarjo Bosto

P.S. Om du läser det här, Klingmästaren, så ta det lugnt. Vad de än säger här så är och förblir du SL och ditt ord är lag! :gremcool: D.S.

Phelan

Hero
(Detta gäller formaliserade besvärjelser.) Ja, det går att göra så som du säger och ha en helande besvärjelse som utgår från geotropiska filament som transformeras. DOCK, detta är i så fall en ny besvärjelse. "Helande handen" är en specifik formaliserad besvärjelse och du kan inte rucka på något i denna. Däremot så finns det inget som hindrar att du designar/forskar fram egna formaliserade besvärjelser, t ex en som nyttjar geotropi till en helande effekt. (Rent allmänt får du väl ta en diskussion med din SL om du har idéer på besvärjelser du vill kunna från start men som inte finns i M&M eller grundreglerna.)

Om du tycker det är bökigt att räkna fram hur olika formaliserade besvärjelser kommer se ut och sånt så har en snäll farbror gjort ett hjälpprogram för sådant. Jörgens Eonsidor har det programmet, plus en del annat nyttigt.

Mvh / Phelan

Rafali

Veteran
Jag är rädd att det du önskar inte är möjligt. Transformeringen är en del av besvärjelsen, som omfattar hela processen från alstring via transformering till besvärjande. På grund av att transformerade filament är så flyktiga så måste man ha en besvärjelse att hänga upp dem i, annars så dissiperar de och i värsta fall okontrollerat. Av den anledningen så är besvärjelseformen såpass rigid och oflexibel, och därför kan man inte ha transformation utanför besvärjelsen.

Det enda sättet att komma runt problemet är att skapa en ny besvärjelse, som i stort sett är identisk med den ursprungliga besvärjelsen men alstrandet utgår från i ditt fall geotropi och transformationen är givetvis annorlunda. Det är dock ingenting som en förstaårsstudent ska syssla med, utan det kommer under påbyggnadskursen under mäster Carolus Iohannes. Förmodligen så kommer du att få Mysticisque et Magicae som kurslitteratur, så vill du titta på teorin redan nu så kan du läsa mer där.

Med vänlig hälsning,

Grendel

Warrior
Bergets Helande Kraft [2]...

Bergets Helande Kraft [2]
Även känd som:
Färdigheter: Alstra Geotropi (Ob3T6), Transformering (Ob3T6), Besvärjelse (Ob2T6).
Tidsåtgång: Två rundor.
Räckvidd: Beröring.
Varaktighet: Permanent.

Se 'Helande Handen' för beskrivning av besvärjelsen.

Tar en runda mer att frammana, men den utgår i varje fall från geotropi. :gremsmile:

Jarjo Bosto

Veteran
Orminge, Nacka, Stockholm, Sverige, Europa, Jorden
Re: Bergets Helande Kraft [2]...

Ja, just det. Det var så rakt på sak, ändå.

Så allt jag teoretiskt sett behöver göra är att forska fram en modifierad besvärjelse som inkorporerar transformationsdelen och så är saken biff.

Tack! Nu finns det ljus i slutet av tunneln igen. :gremsmirk:

Se upp mundana, dvärgamagikern Kragh är i antågande!

/Jarjo Bosto