Nekromanti Korsningar

Belgarath

Veteran
Joined
27 Aug 2007
Messages
18
Om vi rent hypotetiskt säger att dessa varelser hade samlag, hur skulle avkomman se ut?

Tirak-Alv

Missla-Gûrd

Melusin-Tirak

Vanar-Adasier

Demon-Gud

Gûrd-Thrukk
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Tirak-Alv:
Tänker mig en kamorian med spetsiga öron, typ.

Missla-Gurd:
Nu kan ju inte misslor föröka sig med annat än andra misslor, men om de kunde det så skulle avkomman nog bli den mest irriterande varelsen på hela spelet.
Tänk er bara; misslor som alltid är så sockersöta och optimistiska och underbara att man spyr, korsat med en gurd, som aldrig kan hålla käften eller sitta still i mer än 2 sekunder.
Spring medan ni kan!

Melusin-Tirak:
Jag tror inte att melusiner har några yttre könsorgan, men eftersom att vi pratar hypotetiskt så blir det väl helt enkelt en tirak som kan andas under vatten.

Vanar-Adasier:
En vanar med grönaktigt skinn skulle jag tro.

Demon-Gud:
Coooooolt...

Gurd-Thrukk:
Triakliknande, skulle jag tro...


/Weilyn
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Om man slaviskt följer vad som står i böckerna så blir det såhär:

Tirak-Alv = Arterna är oförenliga. Ingen avkomma.

Missla-Gûrd= Arterna är oförenliga. Ingen avkomma.

Melusin-Tirak= Arterna är oförenliga. Ingen avkomma.

Vanar-Adasier= Antagligen en människa med lätt adasiska drag, möjligen ärver den ett par av den adasiska förälderns förmågor, t.ex. simhud eller förmågan att dricka saltvatten. upp till spelledaren att bestämma om de adasiska eller de vanariska arvsanlagen dominerar utseendet.

Demon-Gud= Beror antagligen en hel del på vad för slags gud och villken slags demon vi snackar om. Förmodligen blir det någon slags demoiskt väsen, gudar "skapas" snarare än föds och man blir förmodligen inte gud utan att genomgå apoteosis eller något liknande. Å andra sidan finns inga nogranna beskrivningar av hur gudar och demoner fungerar, så det är nog rätt mycket upp till spelledaren.

Gûrd-Thrukk= Beror på vem modern är, Thrukkvinnor får alltid Thrukker, Gûrdkvinnor föder alltid Gûrder. De kan dock få vissa drag från fadern och bli ovanligt små Thrukker eller stora Gûrder.
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Detta får mig att undra varför Thakku Blodtand vill ha Dilkka som mor till sina barn. jag utgår ifrån att han är en Trukk eftersom han är den starkaste hövdingen på Thakkalor. Så varför skulle han då vilja ha gurd barn. har någon annan tänkt på det?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Tirakalven skulle nog följa samma regler som gäller för kombinationer av människor och alver -- i hälften av fallen skulle vi få en smäckert byggd tirak med bristande hårväxt, i hälften av fallen en kraftig, hårig alv med den alviska förbannelsen.

Misslegûrden skulle, som nämnts tidigare, inte fungera. Misslor är inte av Mundana, och är därmed infertila med andra varelser.

Melusintiraken känns spontant som det inte skulle fungera. Skulle det göra det skulle jag se det som mer än bara en biologisk korsning -- personen slits mellan två världar, och har ännu mer än andra tiraker en längtan till havet. Det här skulle kunna vara en bra bakgrund till en legendarisk bazirkkapten.

Vanaradasiern är helt enkelt en vanlig blandning av människofolk. Helt enkelt en adasier med alla de adasiska dragen nedtonade.

Demon/gud -- den är knivig. Ärkedemon, skulle jag säga, eller möjligen något i stil med Genesis från Preacher.

Enligt tirakernas mytologi är ju tirakerna ursprungligen avkomman av gûrder och trukher, så det låter väl rimligt.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Var vänliga och notera att alla korsningar inte faller ut på bästa sätt.

Krosningar mellan två kompatibla raser kan mycket väl resultera i att avkomman endast ärver de negativa delarna av de båda föräldrarna.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Rent generellt är korsningar mer livskraftiga än de två raser man utgår från -- "hybrid vigour" kallas fenomenet. De undantag som förekommer (mulors infertilitet, till exempel) är för det mesta en produkt av att de två arterna befinner sig för långt från varandra. Givetvis kan det förekomma att enbart negativa egenskaper ärvs, men det gäller lika mycket när de två föräldrarna tillhör samma ras.

Om vi sedan lämnar biologin och i stället går till det storymässiga är korsningar intressanta -- bazirken med melusinblod är ett exempel på det, där finns något som kan spinnas vidare till en spännande karaktär. Idén om "halvblodet" som inte passar in någonstans är en tilltalande sådan, och har därför ofta använts inom litteraturen. Använd med måtta är den därför också tacksam i rollspel.
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
För att hon är skitsnygg och vilken man med makt vill inte ha en snygg kvinna att visa upp liksom? Sjävlklart ser Takku till att någon av hans starkare barn får makten när han dör.
Dessutom är inte varelserna i Mundana medvetna om regeltekniska saker såsom att ungen blir gûrd. Måhända så vet tiraker att ungarna ärver mest blod efter sin mamma men tror ändå inte de aktivt undviker ha sex med gûrder för det.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
"Rent generellt är korsningar mer livskraftiga än de två raser man utgår från -- "hybrid vigour" kallas fenomenet. De undantag som förekommer (mulors infertilitet, till exempel) är för det mesta en produkt av att de två arterna befinner sig för långt från varandra. Givetvis kan det förekomma att enbart negativa egenskaper ärvs, men det gäller lika mycket när de två föräldrarna tillhör samma ras."

Senaste nummret av Allt om vetenskap, har en artikel om Ligern (En korsning mellan lejonhanne och tigerhona). Där de tar upp en del hybrider som isgrizzly och valfin etc. Angånde det du menar att de skulle vara bätt med hybrider så står det, citerar; "Hybider betraktas ofta med skepsis från forskar värden och termer som genetiskt skräp är inte ovanliga... ...Anledningen till denna skepsis är att hybrider ofta åtföljs av en mängd problem utöver infertiliteten. defekter som blindhet, dåliga hjärtan och kort livslängd är inte ovanliga."
Ligern tex lider av deppresion pga att tigrar är ensamvarjar och lejon är sociala djur.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
jag ahr inte så mycket att tillägga föregånde inlägg förutom på en punkt.

Demon-Gud
jag anser inte att det skulle bli en ärkedemon, då demoner inte är svagare än gudar, bara typ undernärda om man säger så. Gudarna regerar och lämnar inte mycket rum åt demonerna för att härja och frodas.

Sen så är det ju mer än själslig korsning än en köttslig. Det verkar som att gudaväsen och demoner kan korsas med andar och själar. med tanke på demonhybrider. Men själar är ju som en slags neutral mittpunkt i astralväsenskaran och demoner och gudar kanske är för skilda för att en ordentlig korsning skulle kunna ske. Men om en sån korsning nu skulle finns borde den vara nån motsvarighet till kamorianernas hamnskiftare.
Neither beast nor man, and shunned by both...
Alltså den hade inte haft nått och hämta hos vardera skara en vilsen kluven sak som inte kan se sin igentliga plats/nisch i världsaltet. Att både behöva dränera själar och att ha själar som underhåller en låter inte som en livskraftig kombination.
 

Everoth

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
18
Location
Örebro
Har bara en sak att säga Demoner o gudar är samma sak bara att gudarna är kraftigare efter som dom tillbes av folk och där igenom får mer kraft.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Re: Korsningar OT

"Har bara en sak att säga Demoner o gudar är samma sak bara att gudarna är kraftigare efter som dom tillbes av folk och där igenom får mer kraft."

Är det nått som ni kör med eller var har du fått denna informationen ifrån? Var går gränsen mellan demon och gud i så fall. Det finns ju demoner som tillbes av kulter också. Nån religion som heter azwrdinwns barn (eller nått), tillber ju en demon. Och daimotropi och teotropi är ju två olika magiaspekter, kan demoner och gudar alstra båda två typerna?
 

Belgarath

Veteran
Joined
27 Aug 2007
Messages
18
Tänker mig en kamorian med spetsiga öron, typ.
Jooo, det verkar väl logiskt.

Nu kan ju inte misslor föröka sig med annat än andra misslor, men om de kunde det så skulle avkomman nog bli den mest irriterande varelsen på hela spelet.
Tänk er bara; misslor som alltid är så sockersöta och optimistiska och underbara att man spyr, korsat med en gurd, som aldrig kan hålla käften eller sitta still i mer än 2 sekunder.
Spring medan ni kan!
Gudarna var kloka när de gjorde så att misslor inte kan pöka annat än misslor.

Jag tror inte att melusiner har några yttre könsorgan, men eftersom att vi pratar hypotetiskt så blir det väl helt enkelt en tirak som kan andas under vatten.
Eller en melusin med päls :gremgrin:

En vanar med grönaktigt skinn skulle jag tro.
Eller en vanar som kan andas under vatten..

Coooooolt...
Jo, men vad skulle det bli mer exakt... har ni några funderingar?

Triakliknande, skulle jag tro...
Jag läste precis att gurd+trhukk=tirak, så det stämmer
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tirakerna är nog efter några tusen år väl medvetna om vad som händer med ungen beroende på vem mamman är, på samma sätt som att människor ganska länge tycks ha vetat att det kommer barn om man har sex.

Vad gäller hustrufrågan är väl den enkla förklaringen status; Dilikka är den mest åtrådda av alla tirakiska kvinnor, och därför är det väl ganska naturligt att Takalorrs mäktigaste man vill ha henne som moder till sina barn för att bevisa att han är bäst även på det sättet.

Dessutom är det ju inget som säger att just de barnen skulle ärva honom; med tanke på att han är tirak har nog åtminstone ett par kullar egna barn redan, och har nog inga problem att skaffa flera; det här med äktenskap är ju inte direkt en framstående del i tirakernas kultur. Den starkaste får allt, liksom.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Gudar och demoner

Gudar och demoner är inte samma sak; gudarna består av teotropi, demonerna består av daimotropi, och detta är två olika aspekter, även om de troligen är ganska nära besläktade, tillsammans med psykotropin.

Vad gäller demonerna som tillbes av olika kulter blir det mer tveksamt; uppenbarligen kan anhängarna få teotropi för sina ceremonier och via offer, vilket tyder på att "demonerna" skulle vara gudar, medan de samtidigt omnämns som demoner. Troligtvis är det så att "demongudarna" är mäktiga demoner som har börjat omvandlas till gudar, och därför kan skapa teotropi från psykotropi, men det skulle också kunna vara så att de i själva verket är gudar som av Mundanas folk ses som demoner, eller demoner så mäktiga att de kan ge anhängarna daimotropi på samma sätt som gudarna ger teotropi (notera dock att version 2 och särskilt 3 kan vara tveksamma mot bakgrund av publicerat material).

Det är sånt här jag tycker att Religioner: Gudarnas Kamp borde ha handlat om... (bland annat, alltså)
 
Top