Nekromanti Korruption (Symbaroum Zapp edition)

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Låt mig resonera kring korruption i Symbaroum. Jag älskar spelet men tyvärr känns särskilt reglerna för korruption halvkokta, och Järnringen har också redan tvingats ändra den grundläggande kostnaden i sin errata. Nedan argumenterar jag för att alla problem orsakas av en enda sak: att korruptionströskeln satts till halva Viljestark, och att spelet kan bli mycket bättre enbart genom att sätta korruptionströskeln till din karaktärs fulla värde i Viljestark istället.

Först, några antaganden för spelet så som jag vill att det ska fungera, så du vet varifrån jag kommer:

1) En mystiker kommer ta Viljestark 15 eller nästan 15. Det är alltså rimligt att anta att en mystiker kommer ha detta värde; reglerna får lov att utgå från detta.

2) Jag älskar idén att man måste inte vara skolad i magiska traditioner för att kunna kasta spells och ritualer. Men jag vill att reglerna ska stödja mer än konceptet "självlärd besvärjare", alltså en mystiker som därmed sätter ett väldigt högt värde i Viljestark. Jag vill att även krigare och tjuvar ska kunna ”drabbas” av spontana förmågor utan att detta ska vara en direkt förbannelse. Detta handlar inte om att mystiska förmågor (såklart) blir mindre mäktiga om du har lägre Viljestark; det handlar om att de idag är direkt oanvändbara om du har lägre Viljestark!

Oskolade karaktärer kan inte antas ta Viljestark 15. Det är okej att utgå från att besvärjaren inte överlever länge med Viljestark 5, men ett genomsnittligt värde (Viljestark 10) måste reglerna kunna hantera. Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.

3) En helt omagisk hjälte (krigare eller tjuv) bör fungera även med Viljestark 5. Med andra ord, det får inte vara en dold fälla i spelet; spelaren ska inte behöva ångra att hon satte Viljestark 5. Så fort hon får sitt första magiska vapen gör hon tyvärr det i dagsläget (för majoriteten av de magiska föremål jag sett kostar dess förmågor 1T4 korruption vilket givetvis är otänkbart med en korruptionströskel på 3). Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.

4) Jag tycker det är rimligt att en oskolad karaktär ska kunna skaffa sig mer än en mystisk förmåga, gärna inte enbart på novisnivån. Men om vi tar det fullt rimliga exemplet att jag har Viljestark 10 och skaffar mig förmågor till en kostnad av 3 permanent korruption innebär detta en korruptionströskel på 5 – 3 = 2! Detta är helt ospelbart, något som jag hoppas ni inser utan vidare förklaring. Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.

Tyvärr uppfyller dagens regler enbart det första av dessa kriterier. Reglerna för korruption är så hårda att det i praktiken enbart är karaktärer med högre än genomsnittslig Viljestark som alls kan använda mystiska förmågor, och på lite sikt är det enbart Viljestark 15 som gäller.

På liknande sätt får en krigare med Viljestark 5 en korruptionströskel på 3. Inledningsvis kan detta synas mycket mera spelbart, eftersom karaktären inte är byggd för att kasta spells alls. Men de äventyr som hittills skapats visar med önskvärd tydlighet hur nära avgrunden denna karaktär balanserar, redan som helt okorrumperad hjälte. Såfort det blir tal om att slåss mot korrumperande styggelser eller magiska artefakter som enbart kan bindas via korruption blir värdet smärtsamt begränsande. En enda styggelseattack kan ta karaktären från helt oskyldig till omvandlad styggelse i ett enda hugg! (Slår du fyra på T4 korruption måste du slå en ny T4: risken för att gå från noll korruption till fem och därmed bli en styggelse som anfaller dina vänner är inte bara reell, den är överhängande!)

5) Utöver detta tycker jag det är förutsägbart på ett tråkigt vis att skolade mystiker alltid vet vad deras magi kostar: de får en (1) korruptionspoäng varje gång de kastar magi, dvs jag gillar hur noviser och traditionslösa besvärjare kastar en tärning för att använda magi i Symbaroum. Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.

6) Vidare tycker jag det är mycket konstigt att kostnaden för att binda magiska föremål till sig är en korruptionspoäng eller en erfarenhetspoäng. Detta är två helt ojämbördiga kostnader!! Kan du välja XP gör du alltid det!

7) Dessutom händer det flera gånger i äventyren att en karaktär blir utsatt för stark stress och förvandlas till en Styggelse ”för att berättelsen kräver det”. Någon mekanism för ”spontan” stygglifiering saknas helt.

8) Sist men inte minst: de fördelar de fyra traditionerna erbjuder är mycket ojämna. Att kunna kasta helande magi gratis för Teurger är brutet. Att få slå om tärningen för Svartkonstnärer bleknar i jämförelse med att alltid få betala en enda poäng. Jag lägger nedan fram ett alternativ till den som vill ha en annan balans mellan traditionerna; specifikt att svartkonst ska vara den enkla och lockande vägen! Den grundläggande ändringen som tillåter detta alternativ är att korruptionströskeln höjs.

Min slutsats är att alla problem orsakas av en enda sak: att korruptionströskeln satts till halva Viljestark. Detta spann (från två till åtta) är helt enkelt inte brett nog; det finns inte "design space" för någon variation: det enda praktiskt användbara korruptionsstraffet blir ett (1) poäng.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Håller du med om detta presenterar jag ett alternativt system här nedan:



KORRUPTIONSTRÖSKEL
Din Korruptionströskel sätts till Viljestark (ditt fulla värde).

När du når upp till, eller går över, Korruptionströskeln (temporär plus permanent korruption) får du ett Stigma (se tabell 25, sid 176 i regelboken) samt 1T6 temporär korruption. Stigmat kvarstår tills din totala korruption går under din korruptionströskel.

STYGGELSEKALL
Mörkret kallar din natur att förvandlas till en Styggelse närhelst din totala korruption överstiger din Korruptionströskel.

Ditt Styggelsekall räknas ut som dina totala korruptionspoäng minus din Korruptionströskel. (Exempel: Överstiger du tröskeln med två, har du också Styggelsekall 2).

Sålänge ditt Styggelsekall är noll har det ingen effekt alls i spelet. Men om ditt Styggelsekall är högre än noll gäller följande:

a) Blir du utsatt för stark stress (ångest, ilska etc) slå ett slag mot Viljestark (omodifierat). Misslyckas du, omvandlas du omedelbart till en Styggelse. SL bestämmer hur ofta varelsen behöver slå baserat på korruptionens natur: krypande osynlig korruption från platser och dåliga rådgivare innebär sällan slag; hetlevrad blodig korruption från monster innebär ofta slag. SL uppmuntras även att överväga att låta en biroll slå varje runda eller åtminstone varje scen; medan en huvudroll (eller rentav en RP) kanske bara behöver slå ett slag per dag eller inte ens så ofta.

b) om du frivilligt utsätter dig för korruption (dvs självmant använder magi, artefakter e. dyl) måste du omedelbart slå ett slag mot ditt Styggelsekall (omodifierat). Lyckas du är det egentligen Mörkret inom dig som lyckas: du omvandlas i slutet av din runda till en Styggelse (du hinner slutföra din handling). Misslyckas slaget är du säker för denna gång, men du får 1 permanent korruption och ditt nuvarande stigma permanentas: från och med nästa scen när du får ett stigma så får du ett nytt. Med tre eller fler permanenta stigman uppmuntras du deklarera att din karaktär blivit oåterkalleligen vansinnig (låt SL ta över karaktären och spela honom eller henne som SLP.) Dags skapa en ny karaktär!

c) om du ofrivilligt utsätts för korruption (dvs utsätts för vissa attacker, spenderar tid i Mörka Davokar etc) måste du omedelbart slå ett slag mot ditt Styggelsekall ? nuvarande Tålighet (alltså Styggelsekall minus hur många "hit points" du har kvar. Utlöses slaget av en attack måste du räkna den korruption och skada attacken gav innan du får slå). Slår du 1 räknas det alltid som ett lyckat slag.

Lyckas du är det egentligen Mörkret inom dig som väcks: en av dina temporära korruptionspoäng omvandlas till permanent, och du utsätts för stark stress: slå ett slag mot Viljestark (omodifierat). Misslyckas du, omvandlas du omedelbart till en Styggelse. Misslyckas slaget är du säker för denna gång, men en av dina temporära korruptionspoäng har som sagt permanentats. Kallet blir starkare och starkare...

Misslyckas (Styggelsekall ? nuvarande Tålighet) händer ingenting.

TEMPORÄR KORRUPTION
Temporär korruption försvinner vid scenens slut.

Att använda en mystisk kraft eller ritual: 1T6 temporär korruption (som i grundreglerna före errata)
Att använda en artefakt: (ofta) 1T4 temporär korruption eller erfarenhet
Korrumperande attacker från styggelser: enligt monstrets värden
Davokars mörka delar: enligt spelledarens handbok (sid 176 i regelboken)
Att din totala korruption når upp till Korruptionströskeln: 1T6 temporär korruption (plus temporärt stigma)

PERMANENT KORRUPTION
Permanent korruption försvinner aldrig av sig själv.

Att lära sig en mystisk kraft: 1 permanent korruption (per nivå)
Att lära sig en ritual: 1
Att binda en artefakt till sig: 1
Att din totala korruption når upp till Korruptionströskeln: ingen permanent korruption

Med Styggelsekall > 0:
Att frivilligt använda magi, artefakter, etc: 1 permanent korruption (plus permanent Stigma)
Att ofrivilligt utsättas för korruption: risk att 1 temporär korruption permanentas
 

Ruskendrul

Veteran
Joined
17 Jul 2015
Messages
8
Sätter man 5 i Viljestark så gör man faktiskt ett aktivt val som man BÖR bli informerad av från sin spelledare. Det är ett aktivt val som kan ge upphov till många intressanta rollspelsvändningar.

Jag håller med om att en karaktär med 5 i Viljestyrka är "ospelbar" i längden, lite grann som en karaktär med 5 i Stark som kommer automatisk implodera första gången den äter för varm gröt.

Men problemet finns där enbart om man skapar det.

För att göra en inte helt PK jämförelse från verkliga livet. En kille med Downs Syndrom kommer aldrig vinna nobelpriset i fysik. En tjej i rullstol kommer aldrig vinna 100 meter häck. Verkligheten kommer inte anpassa sig efter dom bara för att deras "spelare" valde 5 i "Studier" respektive "Springa och hoppa". Problemet försvinner inte bara för att man sänker gränsen i nobelpriset till "koka vatten" eller tar bort alla häckar på hundrametersbanan och släpper henne i nedförsbacke.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Notera:
...att omvandlingen till Styggelse långtifrån måste vara automatiskt för att hotet ska utgöra efektiv avskräckning. Det är till och med så att det kan vara en effektivare berättarteknik att hota med förvandlingen än att faktiskt genomdriva den.
...att ångest och stress triggar förvandlingen är mest tänkt vara bakgrundsatmosfär (för hjältarna iallafall). Detta slag är menat gynna magiker och viljestarka personer - det är viljesvaga offer som förvandlas av ren rädsla och skam!
...att de olika slagen för att förvandlas till Styggelse är tänkt fungera med alternativregeln Omslag för XP om man vill använda den. Det är med andra ord helt ok att chansen bli förvandlad är hyfsat låg (i och med omslagsregeln). Min utgångspunkt och bestämda uppfattning är att även en så låg dödsrisk som 1 på 20 är i normalfallet oacceptabelt hög för en spelarkaraktär som bara vill använda sina förmågor och artefakter! Dvs att jag utgår från att spelarna är rationella nog att de helt slutar använda sina förmågor och artefakter såfort risken förvandlas till Styggelse öppnar sig. Förutom i rena liv-eller-död situationer, där gruppen går under om du inte tar den ultimata risken - dvs just sådana situationer som vi spelar rollspel för att uppleva! :)

Låt mig även notera några små detaljer såsom:
...att Viljestark 5 nu låter en krigare använda en artefakt som kostar 1T4 temporär korruption iallafal en gång per scen.
...att hög Tålighet i viss mån kompenserar för låg Viljestark, iallafall för den karaktär som inte själv orsakar sig korruption.
...att Viljestark 8 nu räcker för att skaffa sig en mystisk förmåga/ritual, som du sedan kan använda en gång per scen (eftersom 1T6+1 inte kan bli 8). Genom Exceptionellt karaktärsdrag kan du öka din Viljestark och därmed ta fler nivåer/ritualer.
...att Viljestark 11 räcker för att en Självlärd Besvärjare ofta ska kunna kasta en Novisförmåga två gånger per scen (50% chans att 1T6+1 blir 4 eller lägre; vilket i sin tur tillåter en säker andra användning).
...att du inte längre får permanent korruption av att nå Korruptionströskeln, en mekanism som annars snabbt permanent stänger ner din möjlighet använda mystiska förmågor och artefakter på ett sätt som är kanske den tristaste konsekvensen av orginalreglerna. Den omedelbara nackdelen med att nå över Korruptionströskeln är nu istället att temporärt göra vidare användning av mystiska förmågor och artefakter mycket riskfylld, särskilt i Davokars djup där du även ofrivilligt riskerar korruption! Mycket mera spelbart om du frågar mig!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
KOMPLETTERANDE REGLER
Tack vare ovanstående ändring (att Korruptionströskeln satts till ditt fulla värde i Viljestark) kan nu traditionerna skrivas om. Min utgångspunkt är att Svartkonst annars är för svag och att Teurgi varit för stark.

Generellt (gäller alla fyra traditioner, inklusive Svartkonst)
Novis: Mystikern får ingen permanent korruption av att lära sig traditionens krafter till novis nivå, och inte heller av att lära sig de ritualer som ingår i traditionen.
Gesäll: Mystikern får ingen permanent korruption av att lära sig traditionens krafter till gesälls nivå. Mystikern får bara 1T4 temporär korruption av att använda traditionens ritualer samt traditionens krafter på novis nivå.
Mästare: Mystikern får ingen permanent korruption av att lära sig traditionens krafter till mästares nivå. Mystikern får bara 1 temporär korruption av att använda traditionens ritualer samt traditionens krafter på novis nivå. Mystikern får bara 1T4 temporär korruption av att använda traditionens krafter på gesälls nivå.

Häxkonst
Häxor uppmuntras till att vara fysiska och inte konstant förlita sig på sin häxkonst.
Novis: Varje runda häxan inte kastar en ny besvärjelse drar hon kraft ur jorden, vilket sänker temporär korruption med 1T4.
Gesäll: Varje runda häxan inte kastar en ny besvärjelse drar hon kraft ur jorden, vilket sänker temporär korruption med 1T8.
Mästare: Varje runda häxan inte använder någon mystisk kraft drar hon kraft ur jorden, vilket sänker temporär korruption med 1T12.

Att en tidigare kraft fortsätter ha effekt räknas inte som att kasta en ny besvärjelse. Spelledaren kan bestämma att platsen är så onaturlig att häxans återhämtning halveras eller inte fungerar alls. Detta avser både onaturlig i avseendet civiliserad (mitt i en stor stad, högt uppe i en tillverkad stenborg) och avseendet korrumperad (vid altaret hos en förvriden dödskult, nere i en brunn fylld med oskyldiga barns lik, på väg mot Symbaroums mörka hjärta).

Ordensmagi
Ordensmagiker förväntas komplettera sin ordensmagi med pergament.
Novis: Ordensmagikern kan läsa pergament på novis nivå.
Gesäll: Ordensmagikern kan läsa pergament på gesälls nivå. Ordensmagikern får bara 1 temporär korruption av att läsa pergament.
Mästare: Ordensmagikern kan läsa pergament på mästares nivå. Ordensmagikern får slå om ett misslyckat slag per runda i att upprätta en kedja av magi.

Ett antagande är alltså att Ordensmagikern har tillgång till magiska pergament i tillräckligt antal för att i var och varannan strid använda pergament för att spara korruption. Detta ger avsiktligen ordensmagikern en viss inflexibilitet (eftersom pergamenten måste förberedas i förväg; mystikern kan då inte spontant välja vilken förmåga som ska användas).

Lilja har flaggat för att regler för pergament kommer i Spelarboken. Tills dess hänvisar jag till följande forumpost:

https://www.rollspel.nu/threads/70990/post-934521


Svartkonst
Det alla fick i grundreglerna är det bara Svartkonsten som kan locka med nu...
Muhahaha!! :)

Novis: Genom ett lyckat slag i Viljestark får svartkonstnären bara ett poängs korruption varje gång han annars skulle fått mer.
När du först skaffar dig Novisgraden av Svartkonst får du 1 permanent korruption och din permanenta korruption kan aldrig mer understiga 1 (ingen ritual eller annan effekt kan göra dig helt okorrumperad). Du kan nu inte längre skaffa dig någon annan mystisk tradition eller höja nivån i de övriga traditioner du redan lärt dig.
Gesäll: När svartkonstnären misslyckas med en mystisk förmåga får du slå igen, denna gång mot din egen totala korruption. Om slaget lyckas aktiveras förmågan som tänkt, men du får 1T4 temporär korruption (som inte kan minimeras med novisförmågan).
När du först skaffar dig Gesällgraden av Svartkonst sätts din permanenta korruption till 1T4 och kan aldrig mer understiga detta värde (slå en enda gång när du blir Gesäll; resultatet kan aldrig sänka din permanenta korruption men väl höja den).
Mästare: Svartkonstnären kan använda sina offers korruption mot dem (Viljestark <- offrets totala korruption).
När du först skaffar dig Mästargraden av Svartkonst sätts din permanenta korruption till 1T6 och kan aldrig mer understiga detta värde (slå en enda gång när du blir Mästare; resultatet kan aldrig sänka din permanenta korruption men väl höja den).

Svartkonsten blir mycket bättre i och med att även traditionsbundna mystiker får variabel, och högre, korruption (alla slår ju T6 för att kasta besvärjelser på högsta nivå). I och med detta blir Svartkonst en verkligt begärlig förmåga som verkligen frestar och lockar så som jag vill att den ska göra :)

Teurgi
Teurgin görs säkrare än annan magi, men inte gratis.
Novis: Teurgens studier ger motsvarande förmågan Lärd och Monsterlärd på Novisnivå för sådant som kyrkan intresserar sig för. Kunskapen är dogmatisk och uppmuntrar inte till experimenterade och ifrågasättande: slås Fummel på ett relevant Listig-slag vägrar teurgen se verkligheten för vad den är, oavsett hur livshotande denna förnekelse är. Teurgen kan dock välja att acceptera verkligheten före sin lärdom, men till en kostnad av 1 permanent korruption, då detta sår då ett tvivel som svårligen låter sig helas.
Gesäll: Teurgen får slå två tärningar och använda det lägsta värdet när han slår för temporär korruption efter att använt en mystisk förmåga inom Teurgin.
Mästare: Teurgens alla helande och heliga krafter gör 1T4 extra i effekt.
 

Elesdet

Veteran
Joined
16 Jul 2015
Messages
11
Måste säga att jag gillar dina traditioner mera än grundbokens, dvs om nu hela värdet i viljestark blir din korruptions tröskel :) ska försöka förespråka det här för våran SL :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Tack!

(till den forumist som idag likade mina inlägg; antagligen inte Elesdet såhär på halvårsjubileet. Ähum)
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Jag började skriva, men det blev bara ett upprepande medhållsinlägg. Sen hittade jag gillaknappen såatte.
 

Imperator

Veteran
Joined
24 Jul 2007
Messages
23
Location
Huddinge
Detta ser mycket lovande ut, jag ska testa lite alldeles allena på kammaren så får vi se om jag inför detta sedan. Väldigt genomtänkt, hur som helst.
 

holmstrom

Veteran
Joined
18 Mar 2015
Messages
70
Jag bestämde mig för att öka korruptionströskel med en platt +3 för samtliga, istället för att köra KT = Viljestark. Kände att jag ville undvika att ändra något annat, och +3 i KT gör att även med 5 i Viljestark är man inte totalt dömd till misslyckande.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Vi diskuterar i spelgruppen just nu att göra något liknande. Men hade att multiplicera korruptionströskeln med 1,5 som förslag.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Jag kan tillägga att bortsett från en allmän önskan öka reglernas "elegans" (något vi väl alla drivs av ;) är området främst i behov av husregler om din spelare vill spela icke-magiker-med-magi.

I vår kampanj har häxan Viljestark 18 och teurgen Viljestark 16. Om man då accepterar det lite beiga i att spellskostnaden är förutsägbara 1 poäng, så är det inte så att reglerna absolut ej funkar. Utan att man kan då överleva med reglerna som de är.
 

Dendaer

Veteran
Joined
17 May 2015
Messages
30
Nu med den nya förmågan stark gåva (eller vad den nu heter) där man dubblar korruptionströskeln på gesäll nivå har man gott om utrymme att ta casta spells.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Dendaer;n147845 said:
Nu med den nya förmågan stark gåva (eller vad den nu heter) där man dubblar korruptionströskeln på gesäll nivå har man gott om utrymme att ta casta spells.
Jag har inte läst Spelarboken, så jag gör bara ett försiktigt uttalande:

"Jag hade mycket hellre sett att de fixat grunden, än patchat systemet i tilläggsböcker"
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Jag tycker järnringen har gjort ett bra jobb med korruptionen över lag. De insåg att det var lite för tufft för mystiker och drog ner korruptionen i erratan. Och nu, i och med spelarboken, tycker jag de löser de flesta problem som funnits. Det är fortfarande långt ifrån riskfritt att använda mystiska krafter, men man öppnar upp brädet ordentligt för just mystiker som tar förmågan Stark Gåva. I like!
 
Top