Nekromanti Korruption och matteläraren

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Min Mutant-SL är inte bara matematiklärare, han är även fascinerad av korruptionsmekanismen i Symbaroum... =)

Nu tog han upp en sak jag inte tänkt på som kunde vara kul få allehanda kommentarer på.

Det verkar som att reglerna för korruption kan slå väldigt hårt, om man inte passar sig och tänker igenom sina sannolikheter.

En krigare med Viljestark 5 (tröskelvärde 3 avrundat uppåt) bör inte ens fundera på att skaffa sig en Mystisk Förmåga.
(Jag vet att det inte är rekommendationen, men reglerna verkar vilja undvika hårda förbud mot att bygga sig sin egen gubbe)

Först får du 1 PK (permanent korruption) av att ha skaffat dig förmågan.

Sedan slår du 1T6 när du använder den. Slår du 2-5 når din korruption tröskelvärdet och du får 1T4 extra korruption, nu permanent.
Slår du 3 är du omedelbart förlorad; 1+3 blir 4 men då tillkommer minimum 1 från den fyrsidiga.

Så risken att gå från helt ny karaktär till förlorad Styggelse med en enda handling är helt överhängande med 79%.

Utfallstabell:
1T6 (följt av 1T4) = resultat
1 = ingenting
2 följt av 1 = svartare Skugga
2 följt av 2-4 = Styggelse
3-6= Styggelse

Nu vill jag inte reagera med ryggmärgen och säga det är ospelbart; behöver inte vara fel sålänge alla är på det klara att det inte alls är särskilt praktiskt att ha en "mysförmåga" som icke-Mystiker...

Men Tips från Coachen blir onekligen: ska du alls ha minsta lilla Mystisk Förmåga, satsa på hög Viljestark.... ;)

PS. Har jag missat något är det mitt fel.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Ja, vill man syssla med magi på någon större skala vill man definitivt ha en mystisk tradition. Man kanske klarar att ha en Ritual, eller att ha Häxsyn utan att ha det, men om man vill börja slänga magi kring sig vill man nog ha en tradition att luta sig mot.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Så medan vem som helst egentligen kan börja hålla på och fippla med magi så kan inte vem som helst göra det och hoppas på att komma undan med det? Det tycker jag låter helt fenomenalt! Det är så många rollspel som missar biten "vad händer när någon som inte borde hålla på med magi, gör det" så att säga, i varje fall när det kommer till rollpersoner.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Min kompis tog som sitt andra exempel vad som bör vara ett mycket rimligare exempel. Vad sägs om att helt enkelt ta Järnringens egen exempelkaraktär - Ogina från regelboken. Om någon ska kunna hantera magi utan tradition måste det vara hon!

Ogina har Viljestark 15 och därmed korruptionströskel 8.

Hon kan två "spells" (mystiska förmågor) och har därmed 2 permanenta korruptionspoäng.

Hon provar på sin Förvirring för första gången och måste slå 1T6 som alla utan tradition. Slår hon 6 uppnås hennes tröskel och hon får 1T4 permanenta korruptionspoäng: hon blir styggelsemärkt.

Risken för att detta ska hända är alltså 1 på 6 eller 16%. Redan allra första gången hon försöker kasta sin mystiska förmåga. (Vilket hon väl rimligtvis borde ha provat redan innan spelstart, under sin uppväxt?)

När det väl händer ökar snabbt riskerna. Jag menar nu inte risken med att kasta spellen igen samma scen - utan att kasta en spell mer nånsin.

Efter att väl ha fått sin sexa på tärningen betyder utfallet på T4:an följande:
1 på T4 - nu är risken 33%. Varje gång Ogina chansar på en spell är det 1 på 3 att mycket dåliga saker händer.
2 på T4 - risken är nu hela 50%.
3 på T4 - risken ökar rejält till 66% men inte nog med det. Dessutom tornar nu risken för permanent död upp sig. Med 5 permanenta korruptionspoäng kan Ogina råka slå en ny sexa på T6 följt av en fyra på T4 och vips förvandlas Ogina till en Styggelse. Denna risk är förvisso låg men inte obetydlig: cirka 4%. Och detta alltså redan sjunde gången Ogina använder sin förmåga (i snitt)!
4 på T4 - risken för att ånyo bli styggelsemärkt är nu uppe i 83% och risken för permadeath har mer än fördubblats.

Tänker man sig spela mer än några få sittningar säger statistiken mig att traditionslösa mystiker i praktiken inte kan existera. Även om man maximerar sina chanser (som Ogina) öppnar risken för att förvandlas till en Styggelse upp sig redan efter sex gångers användning i genomsnitt; har du otur mycket snabbare än så.

Och nu förutsätter vi maximal försiktighet - att aldrig använda förmågan mer än en gång per scen, att aldrig använda förmågan alls om det finns minsta risk för smitta från Davokars djup eller attackerande Styggelser, att sluta använda förmågan för evigt såfort Ogina hittar en artefakt, att aldrig hoppas kunna lära sig fler spells...

Tänk sedan på alla de som spelar Krigare eller Tjuvar; dessa stackare som antagligen inte har Viljestark 15... att slå fram en Mystiker med Viljestark 11 eller 13 känns väl inte helt verklighetsfrämmande heller... men gör det inte.





Jag/vi är inte ute efter att såga spelet eller säga negativa saker om Symbaroum. Jag gillar magin och korruptionsidén skarpt!

Men jag vill gärna starta en förutsättningslös diskussion. Ju snabbare vi hittar eventuella statistiska feltänk eller underligheter som speltestarna inte fångade upp, desto mindre skada hinner problemen göra.

(Om det finns några problem, vill säga. Du kanske hittar missar i min matematik? Du kanske ser ett värde i de hårda korruptionsreglerna?)

Vänligen,
Zapp
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
CapnZapp;n37873 said:
Hon provar på sin Förvirring för första gången och måste slå 1T6 som alla utan tradition. Slår hon 6 uppnås hennes tröskel och hon får 1T4 permanenta korruptionspoäng: hon blir styggelsemärkt.
Men om hon inte slår en 6:a är väl allt lugnt? Då har hon inga problem att använda förvirring igen så länge det inte är flera gånger under samma scen?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Genie_GM;n37823 said:
Ja, vill man syssla med magi på någon större skala vill man definitivt ha en mystisk tradition. Man kanske klarar att ha en Ritual, eller att ha Häxsyn utan att ha det, men om man vill börja slänga magi kring sig vill man nog ha en tradition att luta sig mot.
Precis så får jag intrycket att Järnringen tänker sig att spelet fungerar.

Men så verkar inte det fungera i praktiken, är jag rädd...
obak said:
Nu spelar jag inte symbaorum, men problemet med dåligt testade reglesystem är ju inte nytt, påpekade liknande problem i Mutant UA för många år sedan, men svaret man fick då var i stilen "Jävla rullspelare, lär dig rollspela"
CapnZapp said:
Det är viktigt att lyckas hålla sig neutral, objektiv och resonerande. Då borde du förtjäna seriös respons.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Rymdhamster;n37841 said:
Så medan vem som helst egentligen kan börja hålla på och fippla med magi så kan inte vem som helst göra det och hoppas på att komma undan med det? Det tycker jag låter helt fenomenalt! Det är så många rollspel som missar biten "vad händer när någon som inte borde hålla på med magi, gör det" så att säga, i varje fall när det kommer till rollpersoner.
Ja du...
Rymdhamster said:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Kan då en erfaren ordensmagiker kasta Svavelkaskader omkring sig, som Tim the Enchanter i Holy Grail? ;-)

Här drar vi till ordentligt. Vår Tim har skaffat sig mästarnivån i både Exceptionellt Viljestark och Ordensmagi.

Således har Tim Viljestark 18. Han har sett till att aldrig lära sig mystiska förmågor som ger honom permanent korruption, och avhållt sig från allt annat korrupt leverne med.

Tim kan således kasta sin Svavelkaskad nio gånger per scen, förutsatt att det inte finns några andra källor till korruption. Fler formler och han blir Styggelsemärkt, vilket snabbt leder ner på samma väg Ogina vandrat.

Tim fungerar således utmärkt som magiker. Mer än utmärkt; för honom finns inga risker alls. Sålänge 4-5 Svavelkaskader räcker för även svåra strider är det gratis.



Men hur realistiskt är det egentligen att Tim har 0 permanent korruption? (Jag har ingen erfarenhet av praktisk spel så nu spekulerar jag bara)

Om vi istället säger att han lärt sig ett par förmågor antingen i fel ordning eller utanför traditionen så är det 2 PK. Gissar vi att Tim skaffat sig ett par fina artefakter, så hamnar vi på 4 PK. Att han skulle ha blivit så mäktig utan att någonsin blivit styggelsemärkt (vilket ju verkar vara jättelätt hänt) känns väl också osannolikt, så säg två korruptionspoäng till.



Nu är vi plötsligt uppe i 6 permanent korruption, och Tim kan bara kasta tre formler per strid.

Låt oss hoppas att ritualer för att tvätta bort permanent korruption är väldigt vanligt förekommande...




Det känns som att jag missar någonting här. Korruptionsreglerna framstår ju som mycket hårdare än i något annat fantasyspel jag kan minnas... Detta borde ju speltestarna ha upptäckt. Så vad har jag missat?

Genie_GM said:
Att lägga en nivå Ritualist för att få Själssten känns extremt värt.

Korruptionsreglerna känns lite hårda, det tycker jag med. Det är en väldigt skarp linje mellan "inga problem alls" och "dreglande styggelse som tuggar på en väns skenben". Jag skulle gärna se att det fanns mer utrymme för tillfälliga stigman. Jag kanske stoppar in något sånt senare.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Rymdhamster;n37878 said:
Men om hon inte slår en 6:a är väl allt lugnt? Då har hon inga problem att använda förvirring igen så länge det inte är flera gånger under samma scen?
Stämmer.

Men jag hade inte byggt en karaktär på premissen "jag slår aldrig sexor"... ;-)

Min poäng är ju att när du väl slår den där sexan, ja då kan du i praktiken kyssa din Förvirring goodbye... för alltid!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
CapnZapp;n37895 said:
Det känns som att jag missar någonting här. Korruptionsreglerna framstår ju som mycket hårdare än i något annat fantasyspel jag kan minnas... Detta borde ju speltestarna ha upptäckt. Så vad har jag missat?
Att de vill att magi ska vara något farligt som man gärna undviker? Nio svavelkaskader per scen låter som rätt mycket, men jag har ju inte läst på något så jag gissar nu bara.
CapnZapp said:
Visst är det så. En Tim utan permanent korruption kan lyxa med sina eldbollar, precis som det skall vara... ;-)

Men betänk att Tim ligger på (eller iallafall nära; det finns säkert ytterligare någon förmåga som hjälper ytterligare) absoluta toppnivån av vad spelet erbjuder.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Capnzapp;n37898 said:
Men betänk att Tim ligger på (eller iallafall nära; det finns säkert ytterligare någon förmåga som hjälper ytterligare) absoluta toppnivån av vad spelet erbjuder.
Är det en rollperson man kan göra från start?
CapnZapp said:
Inte Tim, där gav jag karaktären två förmågor på Mästarnivå. Tim är mer tänkt vara så mäktig man kan bli (eller åtminstone åt det hållet).

Jag ville utforska systemets andra extremläge; dvs hur riskfri kan magin bli? Hur många spells kan en mäktig magiker kasta utan att riskera någon Korruption?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
CapnZapp;n37916 said:
Inte Tim, där gav jag karaktären två förmågor på Mästarnivå. Tim är mer tänkt vara så mäktig man kan bli (eller åtminstone åt det hållet).
Vad är "peaken" för en nyskapad rollperson?
Genie_GM said:
En Ordensmagikger kan ha 15 i Vilja, Ordensmagiker (Gesäll), Svavelkaskad (Novis) och Förvirring (Novis). Hon kan då kasta Svavelkaskad 8 gånger per scen, men träffar bara ett mål.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Vad jag kanske egentligen fiskar efter är möjligheter för även karaktärer utan Viljestark 15 att prova på magi; iallafall läser jag systemet som att det är tänkt öppna upp möjligheten för olika sorters hjältar att brottas med en mystisk förmåga.

Som systemet fungerar nu känns det närmast obligatoriskt att sätta sin enda start-15 på Viljestark, särskilt om du får för dig välja den traditionslösa vägen. (Det är bara med 8 i korruptionströskel du kan kasta din enda formel utan risk för styggelsemärken och mer permanent korruption som snabbt stryper dina möjligheter alls använda magi)

Föredrar helt enkelt system som inte kräver så mycket i hårda kalla stats (grundegenskaper/karaktärsdrag) från sina karaktärer. Gillar system där en Krigare/Tjuv mycket väl kan sätta både sin 13 och sin 11 på Stark/Kvick/Diskret bara för att vilja vara en charmig eller ledarstark karaktär... att gå ner från 75% träffchans till 65% eller 55% är förvisso en betydande uppoffring, men knappast hela världen.

Får fundera på saken...Om inte Järnringen återkommer med något jag helt missat, vill säga :)
 

Shatrokva

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
8
Problemet är egentligen kanske inte att en besvärjare måste ha minst Viljestyrka 15 vid start, utan att lägre värden kräver en skoltradition,.

För min del tycker jag inte att det är problematiskt, en oskolad besvärjare måste med gällande regelsystem vara extremt viljestarkt för att inte gå under. Det medför att magi inte är något som vem som helst håller på med. Kanske en traditionslös besvärjare till och med kräver Exceptionellt Karaktärsdrag: Viljestyrka. Märkligt, nja, om vi jämför detta med en mer hemvan situation är det väldigt få individer som forskar i kärnfysik utan att ha gått på universitetet, de finns, men är exceptionellt smarta och drivna.

En magiker som är skolad, i rätt ordning, det vill säga skolförmåga först -> mystisk kraft efteråt, har inte så stora problem i Symbaroum. En sådan karaktär ser till att öka sin skolförmåga innan den lär sig starkare besvärjelser, vilket undviker permanent korruption. Innan gesäll nivån i skolförmågan är antalet besvärjelser som kan kastas begränsat till en per scen, om karaktären är riskobenägen.

Två exempel:
1. Prios adepten Kurto har Viljestyrka 13 vilket medför en korruptionströskel på 7, med skolförmågan Teurgi: Novis kan Kruto kasta en besvärjelse per scen riskfritt, men kan ha upp till 4 besvärjelser (5 novis, Teurgi + 4 novis krafter). När Kurto lyckats skrapa ihop 20 erfarenhet kan hen sätta sig i skolbänken och lära sig Teurgi: gesäll och ökar då sin förmåga att kasta besvärjelser markant.

2. Häxan Iluri har istället valt att börja med Häxkonster: gesäll och en mystisk kraft på novis nivå. I och med att hens Viljestyrka 10 kan kraften användas 4 gånger per scen utan risk.

Systemet tycker jag fungerar, däremot gör det att världen inte blir exakt som andra fantasyvärldar där magi flödar friare. Ifall jag som SL skulle ogilla detta och vill att "mitt" Symbaroum skall tillåta bonden Erao att använda snabbväx på sina grödor, så skulle jag göra en husregel. Till exempel att Skolförmåga novis gör att besvärjelser på novisnivå ger 1 temporär korruption (han är en häxavfälling), eller att besvärjelser ger 1t4 temporär korruption (en snabbväx/scen om han har viljestyrka >10).

Som jag ser det skapar det nuvarande regelsystemet i Symbaroum en viss typ av värld, i det här fallet få besvärjare utanför skoltraditionerna. Är detta ett regelfel? jag skulle säga nej. Problemet uppstår när en en spelgrupp vill ha mycket magi i världen, och då finns det alla möjligheter för gruppen att ändra detta för sitt spelande.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Shatrokva;n38088 said:
Problemet är egentligen kanske inte att en besvärjare måste ha minst Viljestyrka 15 vid start, utan att lägre värden kräver en skoltradition,.
Så kan man uttrycka det.

För min del tycker jag inte att det är problematiskt, en oskolad besvärjare måste med gällande regelsystem vara extremt viljestarkt för att inte gå under. Det medför att magi inte är något som vem som helst håller på med. Kanske en traditionslös besvärjare till och med kräver Exceptionellt Karaktärsdrag: Viljestyrka. Märkligt, nja, om vi jämför detta med en mer hemvan situation är det väldigt få individer som forskar i kärnfysik utan att ha gått på universitetet, de finns, men är exceptionellt smarta och drivna.
Det jag saknar då är dels allmän text som beskriver just detta, dels specifik nybörjarhjälp som gör det klart att Viljestark 15 är helt obligatorisk för självlärda besvärjare (vare sig de är mystiker, krigare eller tjuvar).

Efter jag läst igenom beskrivningarna av arketyperna, yrken och magi fick jag inte alls den känsla av angelägenhet som min (=min SLs) analys av de faktiska reglerna sedan visar på.

Då drar jag slutsatsen att jag inte var ensam om att tro att det skulle kunna vara mysigt och lite spännande att slå fram en krigare med en enstaka mystisk förmåga eller en självlärd besvärjare med ett flertal besvärjelser.

En magiker som är skolad, i rätt ordning, det vill säga skolförmåga först -> mystisk kraft efteråt, har inte så stora problem i Symbaroum. En sådan karaktär ser till att öka sin skolförmåga innan den lär sig starkare besvärjelser, vilket undviker permanent korruption. Innan gesäll nivån i skolförmågan är antalet besvärjelser som kan kastas begränsat till en per scen, om karaktären är riskobenägen.

Två exempel:
1. Prios adepten Kurto har Viljestyrka 13 vilket medför en korruptionströskel på 7, med skolförmågan Teurgi: Novis kan Kruto kasta en besvärjelse per scen riskfritt, men kan ha upp till 4 besvärjelser (5 novis, Teurgi + 4 novis krafter). När Kurto lyckats skrapa ihop 20 erfarenhet kan hen sätta sig i skolbänken och lära sig Teurgi: gesäll och ökar då sin förmåga att kasta besvärjelser markant.

2. Häxan Iluri har istället valt att börja med Häxkonster: gesäll och en mystisk kraft på novis nivå. I och med att hens Viljestyrka 10 kan kraften användas 4 gånger per scen utan risk.
Tack. Visst är det så att traditionen tar bort de extrema effekterna... nästan till den milda grad att korruption plötsligt blir förutsägbart och därmed tråkigt säkert?

Men ignorerar inte du också nu möjligheten/risken för att karaktären har samlat på sig lite extra permanent korruption?
Hur ser situationen ut för dina exempelkaraktärer om de råkat ut för 1-4 poängs permanent korruption?

För att inte tala om situationen för den utan tradition?

Personligen upplever jag att risken för att en självlärd karaktär ska oförskyllt hamna i situationen att denne aldrig mer vågar använda sina mystiska förmågor är överhängande. Och det tycker jag inte bara är tråkigt, det tycker jag blir till en direkt nybörjarfälla.

Vad tycker du?
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Korruptionsreglerna är som ni säger rätt kärva för självlärda mystiker, men det är inte omöjligt att spela en sådan - dock kommer dessa nog alltid att ha Viljestark 15. Vill man spela en mystiker med lite annan fördelning på Karaktärsdragen så är det mystisk tradition som gäller - om man inte husreglar korruptionen (ex 1t4 temp per kastande, och/eller 1 permanent korruption om tröskeln uppnås etc).

Vi övervägde att ha med "Mindre drabbande korruption" som alternativ regel, och jag inser nu att vi kanske skulle ha inkluderat det, utifrån era reaktioner: vill man spela en kampanj där mystika förmågor är vanligare än vi tänkt oss så är nog en sådan av nöden för att det ska bli roligt.

En kommentar om Ogina: Exempelrollpersonen Ogina kommer ur ett speltest där de alternativa reglerna "Omslag för Erfarenhet" och "Omslag för korruption" användes: spelaren var beredd att satsa på att hon inte skulle slå två 6:or i rad vid kastande, därför accepterade hon risken med att ha 2 permanent korruption från start (spelaren är en våghals, generellt sett...)
Det gjorde hennes rollperson Ogina till ett inte fullt så lämpligt exempel i boken, som ni påpekat, eftersom det ger en skev bild av risken att spela på det sättet. En spelare hade inte givit Ogina mer än 1 perm korruption från start ifall inte dessa extraregler användes, är i alla fall min gissning.
Ogina lärde sig Själasten så snart hon fick mer erfarenhet, och blev på sikt Ordensmagiker också. Hon är styggelsemärkt (konstant varande sår på halsen), men är annars vid god vigör.
CapnZapp said:
Sådana här kommentarer är djupt värdefulla.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jag tror jag kommer att sätta som husregel att första gången man med Temporär Korruption kommer över sin Korruptionströskel får 1 Permanent Korruption och ett Temporärt Stigma som varar i 1t4 veckor. Detta gör så att karaktärer till exempel kan lära sig en ritual och bruka den en eller två gånger utan att direkt bli styggelser, trotts att de inte är skolade magiker.

Jag gillar idén med karaktärer som inte är magiker som har ritualer, det får världen att kännas mer mystisk. Till exempel en jägare med en Bjära, eller en lärd som kan Spådom/Orakelkonst/Askans Berättelse.

Edit: Jag är inte riktigt säker på detta än, jag ska snacka igenom det med mina spelare. Det jag känner är att korruption är en tuff spelmekanik, som troligen aldrig kommer att användas i min grupp, för att folk är livrädda att direkt förlora en karaktär.
 

Shatrokva

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
8
CapnZapp;n38097 said:
Då drar jag slutsatsen att jag inte var ensam om att tro att det skulle kunna vara mysigt och lite spännande att slå fram en krigare med en enstaka mystisk förmåga eller en självlärd besvärjare med ett flertal besvärjelser.

Tack. Visst är det så att traditionen tar bort de extrema effekterna... nästan till den milda grad att korruption plötsligt blir förutsägbart och därmed tråkigt säkert?
Att planera för korruption kan absolut kännas tråkigt, men från ett spelarperspektiv skulle jag istället se det som att karaktären har sett korruptionens fruktansvärda effekter och är därför själv mycket försiktigt för att inte själv styggifieras. Dessutom finns det många andra saker i Symbaroum som ger korruption och dessa kommer sannolikt minska förutsägbarheten även för skolade besvärjare. Planen var väl dessutom att minska oförutsägbarheten, så om besvärjande blir för för förutsägbart kan en karaktär lära sig en mystisk kraft en nivå över sin skoltradition, voilà oförutsägbarheten är tillbaks.

CapnZapp;n38097 said:
Men ignorerar inte du också nu möjligheten/risken för att karaktären har samlat på sig lite extra permanent korruption?
Hur ser situationen ut för dina exempelkaraktärer om de råkat ut för 1-4 poängs permanent korruption?

För att inte tala om situationen för den utan tradition?

Personligen upplever jag att risken för att en självlärd karaktär ska oförskyllt hamna i situationen att denne aldrig mer vågar använda sina mystiska förmågor är överhängande. Och det tycker jag inte bara är tråkigt, det tycker jag blir till en direkt nybörjarfälla.
Vad tycker du?
Som jag ser det är en av korruption handikappad mystiker-karaktär ett utmärkt sätt att starta ett, eller kanske till och med en serie äventyr. Karaktären måste ta hjälp av sina kompanjoner för att leta upp ritualer och föremål som kan rädda mystikern från korruptionens gissel. Alla tre skoltraditioner har var sitt sätt att göra sig av med korruption, plus Skymmningsvatten. En traditionslös besvärjare som inte har tillgång till dessa, måste antingen ordna med självinlärning, eller extern hjälp att få tillgång till dessa. Samma sak gäller så klart skolade besvärjare som råkat ut för oförutsedda korruptionskällor och inte har rätt kunskaper. Kanske ses en styggelsesmittad Teurg som ett misslyckade av sina skolfränder och måste därför uppsöka en kätterskt skoltradition för att renas...

Med tanke på tråden...

Jag håller med om att korruptionens effekter inte är super tydligt vid en första anblick i grundboken, stridsystemet är dock beskrivet på liknande sätt. Det handlar kanske om att vi är mer vana vid variabler som: träffchans, försvar, skada, rustning; än korruption och stigman, men efter några spelsessioner kommer de senare vara lika naturliga som risker med att banka på en hungrig trollslända. Min åsikt är att en förberedd spelledare bör kunna råda sina spelare, innan spelstart, i korruptionens begränsningar av mystikernas arbete , på samma sätt som hen bör kunna råda krigare hur köttkvarnen undviks vid första monstermötet.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Spännande idéer om mystikers bakgrunder! Tanken med korruption är att den ska berätta något om världen (speciellt i relation till myten om den rena magin, innan korruptionen) och då blir det inte så kul om det reduceras till en besvärande mekanik spelarna försöker ta sig runt med alla medel. Då vore det bättre att spela utan tycker jag, och enbart använda det som ett narrativt grepp och något som främst drabbar andra mystiker.

Jag har i min egen kampanj - precis som du föreslår - pratat igenom korruption med spelare som vill spela mystiker, så att de a) förstår mekaniken och b) gör den till en viktig del av deras rollpersoners strävanden, rädslor och motiv.
 
Top