Vilka?Slås dessa slag även om man inte når tröskeln?
Inte riktigt.Har jag fattat det rätt?
Måste posta länken till karaktärsskaparen jag gjorde känner jag.Tack för förklaringarna och snabba svarHelt klart, har man inte Häxkonst är man ingen riktig Häxa!
Får se om jag fattat det rätt:
Att välja en arketyp som är Mystiker (Häxa, Svartkonstnär etc.) "låser upp" Förmågorna som tillhör Arketypen Mystiker (Tabell s.115), så RP inte får permanent korruption av att välja bland dessa Förmågor.
Vidare är en av dessa Förmågor Häxkonst vilket "låser upp" Krafterna som ingår i traditionen Häxkonst i tabellen för Mystiska krafter, (s.133).
Så med Traditionen Häxkonsts hjälp, kan jag välja bland de olika Krafterna som tillhör Traditionen Häxkonst i tabellen, utan att få en permanent korruption.
Men vad använder jag Förmågan Mystisk kraft till, från tabellen på s.133?
Kan det vara så att om min Arketyp Häxa genom att välja Förmågan Mystisk kraft, kan välja/"låser upp" en kraft från en annan tradition än Häxkonst, exempelvis Brandvägg, från traditionen Ordensmagi, utan att få en permanent korruption?
Har jag fattat det rätt?
mvh Tomas
Tack för hjälpenInte riktigt.
- Arketypen låser inte upp något alls. Den är bara en settingbeskrivning och ett snabbval för spelare. Enligt reglerna kan alla rollpersoner välja alla förmågor (utom de som tillhör elityrken etc.)
- Varje mystisk kraft och ritual som lärs in ger 1 p permanent korruption, och 1t4 temporär när de används. Dessa är de generella reglerna som beskrivs i kapitlet Förmågor.
- Förmågan Mystisk kraft lärs aldrig in. Den är bara en schablonbeskrivning. Man lär sig de enskilda krafterna som står i det kapitlet. Larvböld etc.
- Förmågan Ritualist är dock inte en schablon utan det är den man lär sig. Den ger en sedan möjlighet att välja 1 ritual från det kapitlet (och sedan 2 till osv).
- Förmågorna Häxkonst med flera behövs alltså inte läras in för att kunna köpa mystiska krafter och ritualer. Vad de gör är att de tar bort den permanenta korruptionen de medför och kan sänka den temporära, se p. 2, förutsatt att den valda kraften/ritualen ligger inom traditionen ifråga.