Nekromanti Korridorer

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Grottgångar, dunkla korridorer, labyrinter - spännande i tanken, filmer och berättelser men ofta astråkigt i spel.

När du gör dungar, använder du korridorer som en viktig ingrediens (eller är de bara något som binder ihop rummen)?
Vad har du isf för knep för att göra dem intressanta?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Fällor. Korridorer är som gjorda för fällor :gremsmile:

Också saker som ser ut som fällor.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Korridorer är mest till för att tvinga folk välja väg i en korsning och för att ge monster en möjlighet att falla äventyrarna i ryggen.


Storuggla, det är elit söderut
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Korridorer tycker jag framförallt som spelare är viktiga av strategiska skäl. Utgångar, loopar, genomströmningspunkter, etc. Var kan man lägga sig i bakhåll? Var kan man råka ut för ett bakhåll? Vart kan man fly? Det är frågorna korridorer skall väcka.

Det är därför linjära korridorer i dungeons blir så fattiga, om de inte i praktiken också är rum (genom att ha fällor, invånare, etc). Med bättre (d.v.s ickelinjär) dungeondesign, så blir korridorerna mycket viktigare och intressantare.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Alldeles för ofta fuskar jag när jag gör grottsystem, vilket dessutom är väldigt sällan öht, jag spelar ju D&D på fel sätt.

Men det jag gillar är när man betraktar korridorerna som rum ibland, som kan hjälpa ge stämning eller berätta en story.
Om inte grottinvånarna (om det finns några) är pedantiska så kan man ju ha fresker, nån död tidigare äventyrare, fällor, meddelanden på väggarna, skrapmärken och allt möjligt, allt för att förstärka känslan man vill få fram.
Jag tror den initiala beskrivningen är ganska viktig också, material, utseende och sånt, för det sitter kvar i den inre bilden.
Man kan ha dem en hint om vad som kommer, nån död snubbe på en utlöst fälla, de ovanligt rena korridorerna som tyder på en gelékub, kalkavlagringar som tyder på översvämningar, orchiska inristningar som tyder på etc.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Två väldigt basic fällor :gremsmile:

Rep går in I taket och verkar vara kopplat till en takkrona som verkar vara förgylld och befäst med diamanter (Glas och mesing egentligen). Om repet kapas eller takkronan får vikt på sig rasar taket i hela gången. Save to take half damadge, 3d6 skada.

Goblin vaktpost som ser ut att sova är vänd åt andra hållet från spelarna. Egentligen docka fylld med exploderande alchemiska material som utlöses om någon anfaller dockan. Save for half damadge. 2d4 skada.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
En nyskriven och mycket bättre fälla :gremlaugh:

Korridoren har en rad av 5 stenplattor med en bild av en cyklop på golvet. Ögat på var och en av Cykloperna är en rubin stor som en knytnäve och värd 20.000 guld. Om man går genom korridoren och INTE plockar ut alla rubinerna är dörren kopplad till en fälla som när man öppnar dörren skjuter iväg tre pilar kopplade till kedjor. De tre pilarna träffar karaktären som öppnar dörren i ansiktshöjd, brösthöjd och skrev höjd. Kedjorna dras sedan tillbaks av ett mekaniskt hjul och drar karaktären genom nästa korridor, denna korridor har eldkastare, roterande knivblad och sist en kross som helt mosar karaktären. Det tar 3 rundor för kedjorna att dra karaktären till krossen. En karaktär som inte sitter fast i kedjorna kan lätt ta sig förbi dessa andra fällor utan att bli skadad. Karaktären som sitter fast i kedjorna kommer ta 2d6 skada från elden, 3d6 skada från de roterande knivblade och 6d6 skada från krossen.

Där får ni för att ni är försiktiga och inte plockar upp skatterna :gremwink:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Korridoren är en metall tub smord med fett 2 meter i diameter. Vad spelarna inte vet är att sagda tub ligger så att den andra halvan av tuben kan tippa ner och släppa personen som står i den ner i en grop med magma. Grejen är att så länge någon står i första halvan av korridoren så fungerar de som motvikt och korridoren tippar inte. Detta gör att om de skickar tjuven i förväg kommer hon klara sig igenom utan några problem.

Fällan kan neutraliseras om någonting tungt läggs i första halvan av korridoren som motvikt.

Om korridoren börjat tippa är den metall smord med fett och det är omöjligt att klättra upp och rädda sig själv om inte gruppen har använt säkerhets linor eller liknande.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Ritar du upp hela gången, eller använder du någon sorts line-of-sight?

Jag har tänkt att det senare skulle vara mest spännande, men det kokar ofta ned till att spelet blir skithackigt för att man ska rita lite hela tiden (eller, att man ska ge tillräckligt tydliga instruktioner för att någon annan ska rita lite hela tiden). Å andra sidan upplever jag att om man ritar hela korridorsystemet på samma gång blir det inte så mycket upptäckande utan mer peka på kartan.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Waow! Grym fälla God45!

Det jag skulle vilja komplettera med är att rollpersonerna får en gåta/dröm/hittar gammalt brev/etc. där det står i luddiga ordalag om hur man ska bete sig för att klara den där fällan. Tex: "Tyngden ger och tar liv. Ej ens tjuvens list förmår att övervinna dess lagar."

Då kommer spelarna banna sig själva för att de inte förstod att vara försiktigare, när de senare utan pardon blir fällans offer...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Dieselsoppa said:
Waow! Grym fälla God45!

Det jag skulle vilja komplettera med är att rollpersonerna får en gåta/dröm/hittar gammalt brev/etc. där det står i luddiga ordalag om hur man ska bete sig för att klara den där fällan. Tex: "Tyngden ger och tar liv. Ej ens tjuvens list förmår att övervinna dess lagar."

Då kommer spelarna banna sig själva för att de inte förstod att vara försiktigare, när de senare utan pardon blir fällans offer...
Tack :gremsmile:

Saker som kryptiska tips och äventyraren som fattas ett ben som vet saker om grottan och an tänka sig att berätta mot en viss ersättning är ovärdeliga när det kommer till så här dödliga fällor. Speciellt om de listar ut ledtrådarna när de hänger i ett rep över lavan :gremwink:
 
Top