Korridoren

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
I ett äventyr till Daring Comics rpg, så hade jag med en skurk som blandade illusioner med spatial distortion.. Så den där korridoren kunde verkligen sträckas ut hur långt som helst. Köpcentrat där hon rockade loss blev sig inte riktigt likt efteråt. Escher hade blivit impad. Och skurken ifråga hon hade en "casual relationship with reality..."
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
När jag var inte så gammal skrev jag ett Super-Mario-Bros-rollspel (baserat på 8-bitars-version).
Det var riktigt tråkigt, tyckte mina kompisar som fick provspela.

Nu vet jag inte om du menar korridor helt boktavligt.
Man kan ju föreställa sig att intressant äventyr ombord på ett rullande nattåg.
Mario ideén är helt jävla beiljant. Den öppnar också hela sidescroller genren som en skattkista jag kan sno från.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Absolut.

Olika grupperingar med skilda mål har tillskansat sig kontroll över olika segment av korridoren. Rollpersonerna kan bli motståndare, allierade, kunder, handelsresande, diplomater och allt möjligt spännande. Korridorsvärlden.
Oh! Så det är helt rälsat att man dras in i 100% av politiken (du måste ju förbi!) men därifrån kan man göra vad man vill.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Distinkta sträckor av korridoren har distinkt olika egenskaper, men hålls separerade med MAGI! Typ, 10 meter vatten, sedan 2 meter eld. Iskyla i 12 meter, sedan ökenhetta i 15 meter. Besegra den stora hajen genom att lura ut den i nästa segment!
SÅ BRA! Det här kommer jag använda!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Det tror jag absolut går, men kommer vara en utmaning! Jag tänker att vi inte snackar en megadungeon nu, utan något betydligt mindre =)

Jag tänker det blir ännu viktigare att varje encounter i den korridoren har ett par väldigt uppenbara lösningar (och flera lösningar som inte är uppenbara), där varje sådan lösning har väldigt olika konsekvenser (både kortsiktiga och långsiktiga). Man ersätter så att säga valet med åt vilket håll man vill gå med valet hur man tar sig vidare.

Just uppenbara lösningar tror jag är viktigt för här har spelarna inte valet att gå tillbaka och pröva en annan väg, enda valet de har är att ge upp och gå ut igen samma väg de kom. Men de uppenbara lösningarna bör då ha någon kostnad som gör att även om det är en uppenbar väg frammåt så är det inte den väg man vill ta.
Medhåll på allt det här! Jag tänker normal en sessions dungeon storlek. Blir det för stort blir det nog sjukt irriterande
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Typ Snowpiercer liksom men utan mellanväggar, borde väl funka finfint!? Sen är frågan om det är fusk om det finns mindre bebyggelse i korridoren? Då kan det ju ändå bli parallella vägar, mindre "rum", etc. men isf skulle det ju kunna vara riktigt coolt. Jag gillar i Snowpiercer att det, trots korridor-layouten, finns en tydlig hackordning och att de som "styr" även styr långt bort från sin hemvist. I en fantasygrotta kanske de högre kasten, kanske de som bor längst in/i mitten av tunneln, har ambulerande skattmasar som går fram och tillbaka de många milen genom tunneln för att samla in tribut eller liknande?

Det enda jag tänker är att ju mindre inre bebyggelse tunneln har desto längre behöver den vara. Är det helt kalt blir det kanske knäppt om det går att ropa från ena änden till den andra, risk då att det bara blir en enda stor strid av hela grejen, då kanske det behöver vara en timmes vandring mellan varje "grej".

Alternativet är väl någon form av hinderbana, typ Super Mario men bra ;)
Skattmasarna är en sjukt smart ide för att bygga sammanhang och jag snor den direkt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Kan det vara en evigt lång gata, som en sorts Diagongränd kombinerat mardrömsvärld i bästa möjliga Ligotti-anda?

Du vill men vill samtidigt inte alls hitta slutet.
Ohhhh, Ligotti korrior! Man kan gå väldigt House of Leaves också blandat med det tror jag
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
I ett äventyr till Daring Comics rpg, så hade jag med en skurk som blandade illusioner med spatial distortion.. Så den där korridoren kunde verkligen sträckas ut hur långt som helst. Köpcentrat där hon rockade loss blev sig inte riktigt likt efteråt. Escher hade blivit impad. Och skurken ifråga hon hade en "casual relationship with reality..."
Sweet! Illusions bitar grejen är nu stulen!
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Lite som alla berättelser om generationrymdskepp som det går galet för. Det är ju som typ en korridor fast där är det ju nästan alltid olika nivåer och ingen regelrätt korridor :)

Eller Metro 2033 där handlingen utspelar sig i delar av Moskvas tunnelbana - mörk som bara en rysk historia kan vara och kan ju vara en cool setting i ett post-aporollspel, tänk resterna av Stockholms tunnelbana i innerstan där en obskyr kultur har vuxit fram i tunnlarna. RP måste av någon anledning gå från ena änden till den andra - men här finns det ju sidotunnlar och stationer med en massa vinklar och vrår, så kanske inte helt enligt Korridoridén :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Det intressanta med idén är ju dess endimensionalitet. Det finns bara två riktningar. Jag hade sett till att de som bor i korridoren inte kan/får/vågar färdas längre än till sina grannar. De har olika berättelser om hur det ser ut längre bort, men de är filtrerade genom en visklek där de förändras och blir alltmer oigenkännliga ju längre bort från deras ursprung man tar sig. Typ att det berättas historier om monster och mäktiga trollkarlar som bor längre fram i korridoren, men när man kommer dit är det bara hundar och läkeörter.

Korridoren gör det ju väldigt enkelt för en gruppering att sätta upp en gräns och kontrollera exakt vem som kommer och går.

Om korridoren är verkligt smal så upphör ju all form av privatliv. Alla platser är genomfartsplatser; det finns ingen plats där du kan isolera dig. Privatliv existerar inte hos kulturerna i korridoren och sex och toalettbesök görs öppet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Jag kan rekomendera en titt på the platform (2019) också. Det är ju på sätt och vis en vertikal korridor =)

Jag tänker att källor till mat och vatten (och ljus?) är ju inte jämt utspridda i hela korridoren troligtvis, utan finns vid vissa punkter. De som lever närmast dessa källor är de som har bäst förutsättningar att överleva, och ju längre bort dessto mer desperata blir folk och slåss om resterna som ambulerar utåt (föregående grupps avfall), tills det inte längre är möjligt att överleva och en öde sträcka av korridoren tar vid tills man börjar närma sig nästa punkt där resurser finns att tillgå.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Kan man göra en intressant dungeon som bara är en spikrak och väldigt lång korridor?
Ett tips är att vända och vrida på korridoren för att få nya idéer.

Korridoren som ett torn
Då hade det varit enklare att komma på saker, eftersom det tar tid och möda att förflytta sig från en plats till en annan och på så sätt skapa en naturlig begränsning.

Korridoren som en trappa
Skapar automatiskt avsatser som begränsar ett området från ett annat. De närmsta nedre delarna är lättare att överblicka medan ovanför är det helt oklart vad som sker.

Korridoren som en rutschkana
Någonting som strömmar kommer automatiskt att flyta nedåt. Sändebud och rykten skulle kunna strömma via korridoren.

Korridoren som en bro
Jag tänker mig en gammal handelsbro där det finns massor av butiken vid sidorna, men även under bron. Rivalitet mellan sidorna. Folk som befinner sig i taken. Jag vet inte heller hur bred eller hög korridoren är, så där finns säkert massor att hämta med bosättningar som sträcker sig upp längsmed väggarna.

---

Sedan är det bara att kombinera alla dessa idéer man fått till en enda korridor. För problemet är att man låser sig själv vid just hur intetsägande en korridor är. Vrid och vänd på den och fler idéer kommer.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Ett tips är att vända och vrida på korridoren för att få nya idéer.

Korridoren som ett torn
Då hade det varit enklare att komma på saker, eftersom det tar tid och möda att förflytta sig från en plats till en annan och på så sätt skapa en naturlig begränsning.

Korridoren som en trappa
Skapar automatiskt avsatser som begränsar ett området från ett annat. De närmsta nedre delarna är lättare att överblicka medan ovanför är det helt oklart vad som sker.

Korridoren som en rutschkana
Någonting som strömmar kommer automatiskt att flyta nedåt. Sändebud och rykten skulle kunna strömma via korridoren.

Korridoren som en bro
Jag tänker mig en gammal handelsbro där det finns massor av butiken vid sidorna, men även under bron. Rivalitet mellan sidorna. Folk som befinner sig i taken. Jag vet inte heller hur bred eller hög korridoren är, så där finns säkert massor att hämta med bosättningar som sträcker sig upp längsmed väggarna.

---

Sedan är det bara att kombinera alla dessa idéer man fått till en enda korridor. För problemet är att man låser sig själv vid just hur intetsägande en korridor är. Vrid och vänd på den och fler idéer kommer.

Det där är riktigt bra förslag.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Ett tips är att vända och vrida på korridoren för att få nya idéer.

Korridoren som ett torn
Då hade det varit enklare att komma på saker, eftersom det tar tid och möda att förflytta sig från en plats till en annan och på så sätt skapa en naturlig begränsning.

Korridoren som en trappa
Skapar automatiskt avsatser som begränsar ett området från ett annat. De närmsta nedre delarna är lättare att överblicka medan ovanför är det helt oklart vad som sker.

Korridoren som en rutschkana
Någonting som strömmar kommer automatiskt att flyta nedåt. Sändebud och rykten skulle kunna strömma via korridoren.

Korridoren som en bro
Jag tänker mig en gammal handelsbro där det finns massor av butiken vid sidorna, men även under bron. Rivalitet mellan sidorna. Folk som befinner sig i taken. Jag vet inte heller hur bred eller hög korridoren är, så där finns säkert massor att hämta med bosättningar som sträcker sig upp längsmed väggarna.

---

Sedan är det bara att kombinera alla dessa idéer man fått till en enda korridor. För problemet är att man låser sig själv vid just hur intetsägande en korridor är. Vrid och vänd på den och fler idéer kommer.
Bra idéer på varianter :)
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
246
Location
Jönköping
Det intressanta med idén är ju dess endimensionalitet. Det finns bara två riktningar. Jag hade sett till att de som bor i korridoren inte kan/får/vågar färdas längre än till sina grannar. De har olika berättelser om hur det ser ut längre bort, men de är filtrerade genom en visklek där de förändras och blir alltmer oigenkännliga ju längre bort från deras ursprung man tar sig. Typ att det berättas historier om monster och mäktiga trollkarlar som bor längre fram i korridoren, men när man kommer dit är det bara hundar och läkeörter.

Korridoren gör det ju väldigt enkelt för en gruppering att sätta upp en gräns och kontrollera exakt vem som kommer och går.

Om korridoren är verkligt smal så upphör ju all form av privatliv. Alla platser är genomfartsplatser; det finns ingen plats där du kan isolera dig. Privatliv existerar inte hos kulturerna i korridoren och sex och toalettbesök görs öppet.
Och då kommer jag genast att börja fundera på hur ett samhälle i denna evighetskorridor har uppstått och hur den fungerar i vardagen :)

Tänker osökt på en gammal sci-fi roman som handlade om en stad som kröp omkring på jordens öde yta. Staden plockades ned i fronten och alla delarna fraktades till slutet och byggdes upp där - och sakta men säkert flyttas staden framåt. Allt frid och fröjd tills några upptäcker att det saknas delar! Kommer inte ihåg vad boken heter :)

Och Snowpiercer har ju nämnts ett par gånger. Tänker även på filmerna "Under Siege 2" och "Broken Arrow" där nästan hela handlingen utspelas ombord på ett tåg. I tillägg har vi ju bland annat "Die Hard" och "Burning Inferno" som utspelar sig i skyskrapor. Korridortänket finns ju här, men som sagt det finns många vinklar och vrår och nivåer.
 
Top