Nekromanti Korrektur

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Artiklar skickas fortfarande till bjorn@rollspel.nu, det går faktiskt lika bra med den nystartade (och kanske lättare att komma ihåg) adressen korrektur@rollspel.nu.

Sedan en (för mig) mycket viktig fråga. Vem korrekturläste alla (det är faktiskt ganska många) artiklar som inte passerade "korrekturfabriken"?

Jag gillar inte att stå med under "korrektur" i en tidning där ett flertal artiklar inte har korrekturlästs. Jag gillar inte heller att kritiseras för ett arbete jag inte utfört. Blir det inte bättring på den här punkten så får ni se er efter en ny samordnare på korrekturavdelningen.

/Azagthoth
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jag har korrekturläst några stycken, och en vet jag att den inte var korrekt svenska skrivmässigt, och det skrev jag till layouten pga textens utformning.

Enligt min tolkning var det 2 kommentatorer som refererade en händelse. Och då ansåg jag att den också skall precis som skribenten skrivit, återges i talspråksform.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Förslag

Förra numret blev lite pressat, försenat och många texter som kom långt efter presstoppet. Då hade det inte funkat, men om möjligt tycker jag att varje text bör korrekturläsas av två korrekturläsare.
Enligt följande:
1) Text från skribenten (bör ha kollat igenom sin text någon extra gång)
2) Korrekturläsare #1 korrekturläser och gör uppställningen enligt den infon som layout get i formatet txt
3) Korrekturläsare #2 går igenom texten för kontroll och eventuella ändringar
4) Skickas till skribent för godkännande
5) Texten skickas till layout och kanske även kopia till rec.ansv.

Punkt 2 bör ta max 2-4 dagar beroende på textens längd
Punkt 3 bör ta max 1-3 dagar beroende på textens längd (dvs ca 1 dag kortare)
Punkt 4, skribenten bör få ca 1/2 vecka på sig att svara, för att sedan kunna ändra ev. synpunkter den andra halvan av veckan

Dvs, tar detta sätt att arbeta 1,5-2 veckor, men samtidigt gör det enklare att upptäcka fel, och kan rätta till dem.

Riddaren



Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Förslag

Tror inte det kommer att hålla. Skribenterna lämnar i princip in material precis på deadline och då måste artiklarna till layout så fort som möjligt. Gör man en seriös korrekturkoll så behöver man ofta inte ytterligare en korrekturläsare (under förutsättning att skribenten själv har läst texten ordentligt och tagit bort så många "blunders" som möjligt).

/Azagthoth
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Förslag

Jag tror att jag skrivit något om detta tidigare, men låt vara, jag drar det igen.

1)Tidningen ska inte anpassa sig efter skribenterna. Det är skribenterna som ska anpassa sig till tidningens arbetssätt.

2)I åtanke av punkt nummer ett så ska tidningen (läs ansvariga) lägga upp deadline, etc i så god tid (vilket betyder att skribenter måste in tidigare med sitt material) så att det finns tid för redaktionellt arbete - korrektur, eventuell retur till skribent (om stora förändringar gjorts), samt för layout.

3)Vad det egentligen handlar om är alltså att hela tiden ligga före i planeringen. Då funkar allt smärtfritt, och om något skulle dyka upp så finns det trots allt marginaler att spela på.

-Mäster Hans, med pekpinnen i ögat
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Förslag

Jag instämmer till hundra procent. Tyvärr så är det skillnad på teoretisk och praktisk arbetsgång, den teoretiska är den du målar upp, den praktiska är den jag målar upp i inlägget före ditt.

Jag skulle gärna se att praktiken motsvarade teorin.

/Azagthoth
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,007
Location
Bureå
Re: Förslag

Jag håller inte med om ditt resonemang att det enbart är en teoretisk praxis att arbeta efter som inte går att omsätta i praktiken.
Uteslutande alla andra proffessionella tidningar arbetar på det sättet. Varför inte Codex också?
En lösning skulle nog vara att skribenterna börjar få betalt för sina artiklar, då hade nog arbetsmoralen höjts en aning. Dessutom borde det ligga färdigt något nummer hela tiden, så att eventuella förseningar hinner jobbas in i god tid.
Att göra en tidning på det här sättet känns faktiskt ganska fanzine mässigt.

- Daniel
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Förslag

"Jag instämmer till hundra procent. Tyvärr så är det skillnad på teoretisk och praktisk arbetsgång, den teoretiska är den du målar upp, den praktiska är den jag målar upp i inlägget före ditt.

Jag skulle gärna se att praktiken motsvarade teorin."


Men varför motsätta sig att försöka få teori och praktik att stämma överrens? Du vill att praktik motsvarar teorin, men du vill inte börja med ett arbeta på ett sätt som siktar på att få teori och praktik likstämmiga... Jag får inte ihop den ekvationen.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Förslag

Och varför kan den inte det? Det handlar om att upprätta en arbetsgång som är lämplig och som gör att arbetet flyter på så smidigt som möjligt. Det är upp till redaktionen att sätta upp en sådan, och sedan genomföra den. En sådan enkel sak som att lägga deadline en månad tidigare skulle ordna upp det mesta. Och då håller ju inte din tes om att skribenterna skickar in sin artikel i sista stund, för om de gör det så ligger arbetet redan då en månad i förväg.

Nu får vi naturligtvis också ta i hänsyn att Codex till en början kommer att ha växtvärk av olika slag, men det får man ta.

-Hans
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Förslag

Som en liten notering, för att bekräfta Daniels inlägg, så kan jag säga att en tidning som exempelvis Internetworld ligger tre nummer före i sin utgivning. Det betyder, att om du skriver en artikel så får du vänta i genomsnitt tre nummer på att se den i tryck. Visst blir det ett tidsglapp för skribentens ego, men det är klart smidigare.

-Hans
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Förslag

Att göra en tidning är ingen demokrati! Om en deadline sätts och en viss arbetsgång fastställs så ska lösa skribenter inte ha mycket att säga till om. Så är det på de flesta tidningar. Och om nu inte "praktiken" fungerar tillfredställande varför ska man då jobba för att få den likstämmig med teorin? Visst låter det vackert att kompromissa, men i slutändan är det iallfall någon som måste bestämma när artiklar ska vara inne, för det är i grund och botten där som problemet med tidsbrist ligger.

-Hans

För övrigt är det enda sättet att vinna en diskussion att ge sig in i den. ^_^
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Förslag

"Att göra en tidning är ingen demokrati! Om en deadline sätts och en viss arbetsgång fastställs så ska lösa skribenter inte ha mycket att säga till om. Så är det på de flesta tidningar. Och om nu inte "praktiken" fungerar tillfredställande varför ska man då jobba för att få den likstämmig med teorin? Visst låter det vackert att kompromissa, men i slutändan är det iallfall någon som måste bestämma när artiklar ska vara inne, för det är i grund och botten där som problemet med tidsbrist ligger."

Jag vet att det inte är en demokrati. Det jag riktade mig mot är varför Aza... inte vill försöka (för att inte ta hårdare och rakare ord) få det att bli som han vill. Han vill ju ha teorin att stämma med praktiken...men vill inte göra något åt det... Åtminstone framgår inte det i hans inlägg ovan i denna tråd.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Förslag

Jag tror att de som besvarat mitt inlägg har missförstått vad jag menar (månne har jag inte varit tilläckligt tydlig?). Vad jag har gjort är att beskriva hur det har sett ut när jag har varit involverad i arbetsgången. Ingenting annat. Men eftersom jag har bollat liknande tankar i luften (dvs den teori vi nu talar om) tidigare och "bossen" (dvs Ola) inte har yttrat sig så antar jag att det inte är några förändringar i faggorna.

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Förslag

Som jag sagt i ett tidigare svar, det jag gjort är att beskriva hur det har varit tidigare och jag väntar på att någon med auktoritet (Ola) ryter till om saken.

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Förslag

varför Aza... inte vill försöka (för att inte ta hårdare och rakare ord) få det att bli som han vill.

Främst för att det är Ola som bestämmer. Det är en väldans massa klagomål här på att datorspelen tar mycket plats i tidningen, och har så varit sedan de började ta mer än en handfull sidor. Ser vi någon förändring på denna punkt? Ja, det blir än fler sidor tillägnade datorspel.

Som det har påpekats, det är ingen demokrati, det är Ola som bestämmer. Vill Ola inte förändra arbetsordningen (som jag sagt någon annanstans i den här tråden, jag har påpekat detta (dvs arbetsgång) tidigare) så förändras den inte. Om Ola är tyst så antar jag att en förändring inte är på gång.

Jag har helt enkelt inte tid/ork/lust att kasta argument mot en vägg, och i fallet Codex är Ola att likna med en vägg. Han har en uppfattning om hur Codex skall vara, och jag tror den är svår att ändra på.

Till Ola, jag tycker du gör ett grymt bra jobb, det jag skrivit ovan kanske är ett elakt slag mot ett taskigt område men det ändrar inte det faktum att jag imponeras över ditt engagemang och arbetsbörda du lastar på dig för tidningen.

/Azagthoth
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Förslag

Återigen (börjar bli tjatigt nu) så syftade jag på hur arbetsgången fungerat förr. Måste ha varit rejält tung i huvudet när jag skrev det där inlägget, tre personer har missförstått vad jag menade... För mina övriga synpunkter får ni leta bland mina andra svar (orkar inte upprepa mig).

/Azagthoth
 
Top