Nekromanti "Korpens klagan" till Svärdets sång T_T

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Nässe;n336195 said:
Vad är poängen med den här tråden, syftet med diskussionen? Är det en önskan om att få andra typer av supplement till Svärdets sång (som du väl inte ens spelar?)? Nej, det verkar det ju inte vara.
Att se vilka supplement som passar blorb och vilka som inte gör det. Det är ju inte konstigare än trådar som handlar om hur man orälsar rälsade scenarion.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Måns;n336197 said:
Att se vilka supplement som passar blorb och vilka som inte gör det. Det är ju inte konstigare än trådar som handlar om hur man orälsar rälsade scenarion.
Fast det är konstigt att kalla det recension och sedan såga produkten för att den inte är något som den aldrig utgett sig för att vara.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
luddwig;n336207 said:
Fast det är konstigt att kalla det recension och sedan såga produkten för att den inte är något som den aldrig utgett sig för att vara.
Jo, men det missade du väl inte:

"Det här kommer att vara en lite konstig recension för jag kommer till den från ett lite konstigt håll."
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Måns;n336208 said:
Jo, men det missade du väl inte:

"Det här kommer att vara en lite konstig recension för jag kommer till den från ett lite konstigt håll."
Nej, jag missade det inte. Vad jag menar är att en annan benämning än recension hade varit mer passande.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hello!

Nu har tråden blivit vad den blivit, så lägg inte mer fokus på att prata om trådens metafysiska existens.

Tack.

EDIT: Med det sagt så flyttar jag denna tråd till rollspelsforumet, så att innehållet passar forumdelen bättre.

EDIT 2: Efter vidare metadiskussioner om vad som är en recension flyttar jag tillbaks denna till det ursprungliga forumet.

/Magnus
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Måns;n336197 said:
Att se vilka supplement som passar blorb och vilka som inte gör det. Det är ju inte konstigare än trådar som handlar om hur man orälsar rälsade scenarion.
Missade moderator
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
luddwig;n336210 said:
Nej, jag missade det inte. Vad jag menar är att en annan benämning än recension hade varit mer passande.
Alltså, jag kan inte hålla mig. Sorry. Ge mig 48h eller nått. Men en recension är ju ens personliga intryck av en produkt. Om min personliga åsikt bottnar i mina egna idéer angående blorb, snorb, florb eller gnorb spelar ju ingen som helst roll. Jag tycker faktiskt att det är rätt fräckt att haka på det här. Det är en god och informativ recension. Uppskattar man inte det står det en fritt att ignorera den eller komma med relevanta argument. Att säga "det där är inte en recension. Det borde kallas för något annat" är ju dels en direkt felaktig tolkning av ordet och dessutom rätt taskigt. Som om vissa personliga åsikter inte får lov att vara personliga åsikter.

2097 är, vill jag påstå, en unik användare. I det att hon är sjukt kreativ och utmanar det vi andra tar för givet. Jag värdererar hennes inlägg väldigt högt. jag håller inte alltid med, men det spelar ingen som helst roll. Vidare anser jag att Brior är en fantastisk världsskapare. Jag vill ha ett forum där dessas tankar och verk kan stötas och blötas utan att tredje part tar illa vid sig och säger att "den där skotten är ingen riktig skotte!"

Gör om gör rätt. Så här ser recensioner ut. Deal with it.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag recenserade den hur bra är den som blorb. Jag trodde att det skulle vara en blorb och att det skulle vara ett utarbetat blorbigt spel. Jag trodde (vid inköpstillfället) det var hela Fria Ligans grej, jag trodde (på den tiden) att MY0 också var blorbigt. Boken stoltserar med att det inte är en linjär berättelse. Mycket lockande. "Äventyrsplatser." Också ett ord som gör mig pepp af.

Jag var noga med att skriva saker som jag tyckte om orelaterat till eventuell blorbighet. Och det var mycket. Jag diggar också Brior. Har fortfarande kvar det där Saga-numret från nittiotalet med intervjun med honom precis här bredvid datorn (#creepy2097). Jag skrev också hur man skulle göra för att blorbifiera den (dvs jag skrev inte "kasta!" eller "undvik!", däremot tycker jag: var beredd på vad du köper. Some assembly required, var min huvudpoäng, så boka in några preppkvällar — fler än vad jag hade önskat — för att styra upp det. Precis som om du köper Volo's Guide to Monster's en annan bok med monsterstats, förslag på events, och grottritningar. Snarare än om du köper en färdigare kampanj.

Jag lade medvetet inte mina tankar om Alien/Hadleys Hope under recensioner (främst för att vi hade missat några regler och då kändes det lite hårt att…)

Om man vill läsa en recension över hur fint tuschade bilderna är så får man läsa en recension av Klaus Janson eller nån.

Dom som söker upp en recension skriven av mig, dom vill läsa om huruvida det är blorbigt. Har också fått efterfrågat specifikt flera gånger "snälla 2097 kan du inte förklara huruvida den här eller den här modulen är blorbig, och på vilka sätt den är det och vilka den inte är det".

Det här är en recension av att försöka använda Korpens klagan på ett blorbigt sätt. Vilket jag uttryckligen skrev. Tycker inte att något sådat är oanvändbart, är ofta typ den första och viktigaste frågan jag har om allt rollspelsmaterial jag funderar på att köpa. "Men… är det blorbigt?" I fallet Korpens klagan ställde jag mig inte den frågan för jag tyckte bara det såg så obvi ut att det skulle vara blorbigt—köpte ju i samma veva antologiboken med Ben Milton, Patrick Stuart. Så efter ett tag när jag förbryllat mig över "men hur ska jag spelleda detta" några kapitel in i Korpens klagan så föll poletten ner och jag började skriva rec:en. Och som Tomas påpekar så behöver jag läsa grundboxen och sen göra en uppdatering, och jag ämnar att göra det.

Jag har uppfunnit ordet blorb, eller den specifika avgränsningen och definitionen och analysen och "modellen", men jag var inte först med att eftersträva blorbiga värderingar eller att vilja spela blorbigt och jag kommer inte vara den sista heller.

PS inget personligt Magnus<3<3<3<3<3<3
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Måns;n336220 said:
...dessutom rätt taskigt. Som om vissa personliga åsikter inte får lov att vara personliga åsikter.
Det var inte min avsikt att vara taskig mot någon, och jag ber om ursäkt ifall någon tog illa upp. Jag försökte inte heller ge mig själv tolkningsföreträde. Jag försökte bara säga att jag tycker att startinlägget hade tjänat på att kallas något annat, kanske en analys av Korpens klagan utifrån ett blorb-perspektiv, eftersom jag upplever att det är mer en sådan analys än något annat. Och om admin nu tycker att jag brutit mot reglerna så ta det lugnt. Jag trivs inte längre här, och jag hittar ut självmant. Tack och adjö!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
2097;n336113 said:
Att det i en del av dom här Svärdets-Sång och Alien-scenariorna också finns en en lista med "events som du kan låta hända när du vill" känns också helt oblorbigt. Vet inte riktigt hur jag ska använda dom.
Hmm. Om man hade det som en slumptabell i stället? Eventuellt viktad (vissa saker händer bara när vissa andra saker hänt, vissa saker händer bara när man kommit tillräckligt långt in). Borde inte det kunna vara intressant?
 
Top