Nekromanti Kopparmynt

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Oh oh oh episkt!

Måste jag köra med nästa gång mina spelare råkar vara övergenerösa utan att fatta de enorma summorna de bara ger till höger och vänster.

Fast för ett tag sen lät jag kyrkan i Soldarn hänga en 10-12 årig flicka som hade snott äpplen från kyrkans äppelträd.
Adelsmannen blev dock helt tokig på kyrkan. För att det var ett sekulärt brott och kyrkan inte hade befogenhet att hänga henne, det var minsann adelsmannens juridiska område.
Rollpersonerna blev lite ledsna av situationen då de inte hade pengar nog att köpa flickan som träl för att de inte ville att hon skulle hängas.

/Poseur
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Det finns ett ganska bra system för just detta i Eon redan. Om alla rollpersoner betalar vart år för en levnadsstandard kan man sedan säga att små, regelbundna utgifter så som en öl på krogen eller en natt med den lokala grändflickan räknas in i denna. Då kan man spara på karaktärsbladen och bara bokföra speciella inköp så som en muta till stadsvakten eller inköp av två tunnor saltade äpplen.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tror att folk glömmer skillnaden i ekonomisk utveckling genom historien. Ett gram silver idag är värt mycket mindre än ett gram silver på medeltiden (i vår värld). Dessutom ligger den stora skillnaden snarare i priser på varor. Att köpa ett par skor på medeltiden var en STOR utgift som en normal bondefamilj gjorde så sällan som var tänkbart möjligt. Man kanske sprang runt i sina kängor i minst fem år, antagligen snarare tio genom att lappa, limma, sy och viktigast av allt verkligen våra dom. Ett par dojor idag kostar 500 spänn (jag skiter i om ni inte tycker att det är en vettig siffra, det är inte poängen!) och samma summa räcker till några veckors mat för mig, men kanske en vecka för en "genomsnittlig" person eller typ 2-5 rätter på en krog. Även om vi tar det billigaste kostar det typ tusen spänn i veckan att äta på krogen (motsvarande 5-10 silver) men ett par skor kanske kostar 20-40 silver. Det blir alltså mat för minst ett par veckor på krogen, eller ett par månader om man fixar maten själv.
Samma skillnad kan man se idag, om man kollar på exempelvis ölpriserna. En billig öl motsvarar fem-tio ganska dyra i Kina och att omvandla direkt funkar inte riktigt.
Personligen tycker jag att priserna inte riktigt matchar varandra i EON, men det kan nog ofta förklaras på grund av att priserna försöker vara universala. En limpa bröd lär ju vara billigare i Arlon än i Asharina t.ex. och att då försöka sätta ett universellt pris kan bli konstigt. Tror att det är därför priserna på vapen blir så konstiga, eftersom de ibland verkar vara utformade efter länder med olika former av värnplikt (massproduktion) och vissa som har yrkesarméer (låg produktion). I ett land med yrkesarméer massproduceras inte vapen och svärd är ju typexemplet där. Svärdet blir inte bara ett vapen utan en statussymbol som antingen visar att du till yrket är krigare eller att du är adlig på någon nivå. Detta syns ju tydligt om man kollar i det antika Rom där legionärerna utrustades med svärd(givetvis inte alla dock), medan det på många ställen i världen var olagligt för ofrälse att bära svärd (vilket var varför svärd ofta gick i arv och vårdades som den släktklenod den var).
Det är skillnad på pannkaka och pannkaka, trots att det är samma skit!

/Petter som råkade skriva mer än han fick sagt.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Att köpa ett par skor på medeltiden var en STOR utgift som en normal bondefamilj gjorde så sällan som var tänkbart möjligt. Man kanske sprang runt i sina kängor i minst fem år, antagligen snarare tio genom att lappa, limma, sy och viktigast av allt verkligen våra dom.
Nej, under medeltiden var skor generellt något som man bytte flera gånger per år i och med att de slets ut. Hörde man till de 90-95% av befolkningen som var bönder och hade tillgång till läder (eller rep, tyg, näver, eller vad man nu ville tillverka för sorts skodon) så behövde man sannolikt ingen skomakare utan kunde själv tillverka någonting att sätta på fötterna. Scenariot du beskriver passar bättre in på tiden då industrialismen kom, möjligtvis att det var annorlunda för det medeltida borgerskapet.

Just sayin'.

Tror att det är därför priserna på vapen blir så konstiga, eftersom de ibland verkar vara utformade efter länder med olika former av värnplikt (massproduktion) och vissa som har yrkesarméer (låg produktion). I ett land med yrkesarméer massproduceras inte vapen och svärd är ju typexemplet där.
Fast det stämmer väl inte, priserna på vapen i Eon är ju aphöga. Massproduktion och stor tillgång på svärd borde rimligen sänka priserna jämfört med hantverk och låg tillgång på svärd. Eller?

Svärdet blir inte bara ett vapen utan en statussymbol som antingen visar att du till yrket är krigare eller att du är adlig på någon nivå. Detta syns ju tydligt om man kollar i det antika Rom där legionärerna utrustades med svärd(givetvis inte alla dock), medan det på många ställen i världen var olagligt för ofrälse att bära svärd (vilket var varför svärd ofta gick i arv och vårdades som den släktklenod den var).
Ett vapen är väl alltid en statussymbol eftersom det väldigt konkret visar att bäraren har makt att döda. Sedan har jag faktiskt aldrig hört talas om några länder där det funnits lagar mot att ofrälse får bära svärd utöver Japan och då snackar vi knappast om "medeltid". Kina som rent historiskt har varit först med fucking allt har säkert någon gång förbjudit svärd dock.

Däremot har det praktiskt taget alltid funnits andra former av institutionell diskriminering...
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Nu kan jag nästan bestämt minnas att jag läst en artikel att skomakare var det absolut vanligaste hantverksyrket på medeltiden.

(Hittade: Nu vet jag ju inte hur korrekt artikeln är, men den har refererats mycket och jag tror den är ganska korrekt)
http://www222.pair.com/sjohn/blueroom/demog.htm

Enligt denna fanns det alltså typ en skomakare på 150 invånare. (Kan jämföras med en smed på 1.500 invånare)

Så, SÅ dyrt kan det inte varit. Nu kanske inte utbud och efterfrågan styrde helt som vi är vana vid, då gillena reglerade priserna rätt fritt.

P.S. Kan nämnas att det är skillnad på en skomakare och en "cobbler", det var ju vanligt att man gick till en snubbe som REPARERADE dina skor snarare än gjorde helt nya.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tror att folk glömmer skillnaden i ekonomisk utveckling genom historien. Ett gram silver idag är värt mycket mindre än ett gram silver på medeltiden (i vår värld).
Problemet här att vi vet för lite om tillgången på ädlemetall i Mundana. Vad oss anbelangar kan det lika gärna vara så att guld är extremt sällsynt, som att mûhadinerna sitter på aztekernas guldgruvor.

Only...vi vet faktiskt något, så till vida att vi har ädelmetallpriser svart på vitt i grundboken.

Ett kilo guld i Mundana kostar 10580 silver, att jämföras med 305 000 SEK för ett kilo guld idag. Ett kilo silver i Mundana kostar 529 silver, att jämföras med 7256 SEK per kg idag. Guld är alltså (om jag räknat rätt, jag har IG i matte) mycket dyrare jämfört med silver i vår värld, än vad det är i Mundana. Av detta kan vi sluta oss till att Mundana rimligen har rikare guldförekomst än vår värld, which would make sense eftersom Mundana har tiotusentals års historia av guldbrytning, men fortfarande uppenbarligen rika fyndigheter i till exempel Belus berg, som Edron och Akpilos rimligen måste ha exploaterat för länge sedan.
 
Top