Nekromanti Kopparmynt

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
I vilken mån använder ni kopparmynt i Eon? För egen del så blir det så gott som aldrig då dom billigaste sakerna nästan alltid kostar åtminstone något silver. En idé är förstås att dela all priser med fem eller tio så en öl på ett värdshus eller en limpa kostar ett par koppar istället för ett par silver.

Är det något som kommer ändras i Eon4?
 

Soulreaper

Veteran
Joined
6 Feb 2010
Messages
20
Location
Gullbrandstorp, Halland
I våran spelgrupp använder vi inte koppar överhuvutaget. Allting vi sysslar med kostar såpass mycket att silver och guld är det som räknas, tyvärr. skulle gärna använda koppar också. Men med tanke på att regelböcker knappt använder det, så gör inte vi det heller.

Pengar är dock näst intill värdelöst i vårat Eon. lite osäker på varför det blivit så, men alla verkar börja med tillräckligt med silver för att köpa allting de behöver, och ändå ha en rejäl slant till övers. lite synd.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Soulreaper said:
Pengar är dock näst intill värdelöst i vårat Eon. lite osäker på varför det blivit så, men alla verkar börja med tillräckligt med silver för att köpa allting de behöver, och ändå ha en rejäl slant till övers. lite synd.
Känner likadant. I nästan alla kampanjer jag spelar så har nästan varenda karaktär många, många hundra silvermynt till övers. Det är på grund av ABCDX-valen, och att många av dessa känns meningslösa för många karaktärer om man dömer efter hur många man får (tror inte det är någon som någonsin valt mer än 2 A-val, någonsin). Dessa förvandlas till pengar, och sedan har alla jättemycket.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Brukar skita i pengar överlag och köra på att karaktärerna mycket väl har råd att köpa lite småsaker och öl-mat-logi på ställen. Orkar inte hålla på med pengar fram och tillbaka och krångla med och dessutom så hatar jag själv när jag spelar att sudda ut och fylla i pengar hela tiden för efter två spelträffar så har man ett hål i rollformuläret där man skriver och suddar pengar stup i kvarten. :gremgrin:

Ibland brukar jag dock säga åt spelarna att suda några tiotal silvermynt när de hängt för mycket på värdshus.

/Poseur ogillar pengar.
 

Soulreaper

Veteran
Joined
6 Feb 2010
Messages
20
Location
Gullbrandstorp, Halland
Kraetyz said:
(tror inte det är någon som någonsin valt mer än 2 A-val, någonsin)
Jag har! :gremlaugh:
Fast du syftade nog bara på din spelgrupp... :gremsmile:
Generellt sett brukar vi i våran grupp nästan alltid använda alla våra ABCDX-val, vilket ibland kan leda till överbelastade packhästar. Men man har ju å andra sidan det mesta man behöver, och kan komma behöva senare.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Jag skriver upp silverna högst upp på ett separat papper där jag bara subtraherar det som spenderas. När det bara rör sig om nåt enstaka silvermynt så skiter jag ofta i det.

Men det är verkligen trist att kopparn har samma ställning i Eon som tio- och femtioöringar hade i irl för några år sen. Ser hellre ett Mundana (Eon4) där koppar blir det vanligaste betalningsmedlet för gemene man.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Brukar, eller brukade göra så en del tidigare också men kom snabbt fram till att det bara blir så mycket bokhållning och skit som tar lång tid och tar bort så mycket tid från själva spelandet. Speciellt när spelarna ska gå runt i städerna och storhandla och proviantera. Spela ut någon skum slp-handlare och sedan snabbspola och köra på att spelarna köpte det nödvändigaste.

Kopparn har typ samma ställning som fem eller tiokronan. Får inget annat för den än små skitsaker som man egentligen aldrig behöver. Typ snacks eller en folköl på ica.
Det vanligaste betalningsmedlet i Mundana är och har alltid varit byteshandel dock, men det framgår inte så bra. Dessutom så blir det ett sådant jävla krångel om man spelar normala äventyr. Silvermyntet har dock i särklass varit mer använt som betalningsmedel än kopparmynt under medeltiden. Förutom i skit-Sverige då kanske.



/Poseur
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men det är verkligen trist att kopparn har samma ställning i Eon som tio- och femtioöringar hade i irl för några år sen. Ser hellre ett Mundana (Eon4) där koppar blir det vanligaste betalningsmedlet för gemene man.
Problemet är två:
#1: Rollpersoner är inte gemene man, rent generellt, och väldigt stor procent av dem, återigen rent generellt, tenderar att komma från rikare samhällsskikt, såsom borgerskap, adel, och motsv.
#2: I merparten av Mundana lär gemene man rätt sällan använda pengar, utan kör bytesekonomi.

Det senare gör att jag undrar hur vanligt kopparmynt var ens historiskt. I princip alla äldrehistoriska myntsorter jag känner till (och det är rätt jävla många) är silver eller guld; det extremt signifikanta undantaget är kinesiska cash, som var i koppar eller järn generellt, men grejen är ju då att Kina generellt var rikast i världen och hade den mest avancerade penningekonomin. Cash tycks existera i enorma mängder än idag jämfört med andra äldrehistoriska mynt (det är lätt bland de billigaste forntida prylar som öht går att köpa, kostar typ 5-10 spänn stycket), vilket lär ha att göra med att de präglades i gigantofantiska antal under extremt lång tid.
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
I min spelgrupp så brukar vi alltid köra att man delar alla startpengar och priser med tio vilket gör kopparn mer värd. Jag tycker det funkar bra och ger en roligare kännsla till spelet då silvret är mycket ovanligare, för att inte tala om guld, vilket gemene man nästan aldrig för ha i penningpungen då.

sen brukar vi dela rollpersonernas startpengar med 5 också, vilket gör att ingen blir så väldigt rik. Och det känns roligare för oss. (undantag skulle väl vara om vi körde högt uppsatta personer, men vi brukr spela mer åt grisodlarhållet)

Det är dock roligt när en rollperson beställt ett rum, enkel måltid och en öl, och värden svarar med att det kostar en kvarting :gremsmile:
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Ymir said:
Det senare gör att jag undrar hur vanligt kopparmynt var ens historiskt. I princip alla äldrehistoriska myntsorter jag känner till (och det är rätt jävla många) är silver eller guld; det extremt signifikanta undantaget är kinesiska cash, som var i koppar eller järn generellt, men grejen är ju då att Kina generellt var rikast i världen och hade den mest avancerade penningekonomin. Cash tycks existera i enorma mängder än idag jämfört med andra äldrehistoriska mynt (det är lätt bland de billigaste forntida prylar som öht går att köpa, kostar typ 5-10 spänn stycket), vilket lär ha att göra med att de präglades i gigantofantiska antal under extremt lång tid.
Romarna använde en del kopparmynt, as.
Men en stor anledning till att kopparmynt är relativt ovanliga historiskt är det faktum att mynt i regel inte slogs för användning av gemene man. Furstar slog mynt främst för att betala sina egna utgifter; så ska man betala utrustning och mat för t.ex. en legion på 4000man så är kopparmynt inte speciellt användbara.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
I Eon kostar det ungefär ett silver att käka på en normal restaurang. Om man tog bort kopparmyntet tror jag att många Mundanabor skulle bli förtvivlade. Tänk om en liten brödlimpa skulle kosta lika mycket som en öl på krogen? Ingen skulle ha råd med någonting.

Jag tänker ta ett exempel. Jag använder silver som enhet trots att de flesta bönder använder byteshandel bara för att förtydliga matematiken. Ett "silver" nedan kan alltså lika gärna vara en kyckling eller en liten korg.

En stadsvakt i Soldarn tjänar ungefär 80 silver i månaden. Ungefär 25% av denna summa måste betalas i skatt. Då återstår 60 silver i månaden att röra sig med. Tänk då att de flesta Soldier försörjer sig, sin fru och sina barn med denna lön. Visst kan frun få in lite extra genom att utföra lättare hantverk och byta mot mat och/eller kläder, så för att simulera detta räknar vi bort barnen ur exemplet. Kvar blir då att två fullvuxna människor skall försörjas på 60 silver. Om vi antar att hyran för en familj i ett flerfamiljehus kan tänkas ligga på 10 koppar om dagen så och att en månad i Eon har 28 dagar så har alltså varje person i hushållet ungefär 5 kopparmynt om dagen att överleva på.

En soldatfamilj från Soldarn skulle alltså inte överleva särskilt länge om den minsta möjliga enheten var ett silver.

De priser som anges i Regelboken/Spelarens Bok är priser för att äta ute/köpa saker på marknadsplatser. Det är alltså de priser som en normal rollperson kommer att få betala för att få sitt stop med öl eller sin limpa bröd. En bonde som kan gå direkt till bagaren och få sitt mjöl bakat behöver inte lägga ut alls lika mycket, varför kopparmyntet kommer till användning. En rollperson som snabbt måste ha tag i två veckors torkad färdkost för att han eller hon skall resa samma dag får leva med att det kostar ett silver per dag.

I vår spelgrupp brukar vi köra med kopparmynt, men det är sällan en rollperson har mer än ett tiotal på sig. Koppar används för småsaker som att slänga till den hjälpsamme tiggaren som tack för ett stycke information eller för att köpa sig en grovt snidad pipa som substitut för den stadsvakten konfiskerade. För större inköp som att betala värdshusvistelser eller krogrundor används silvret.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag är inte helt övertygad. Skulle verkligen Soldarns stadslevande underklass ha en social struktur med hemmafruar? Det känns inte som att de skulle ha råd med sådan lyx.

- L
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Detta är en artikel jag skrev till mina spelare på vårt forum, den är baserad på en engelsk artikel men omskriven för Eon.

Det är ungefär så här vi ser på det.

Pengar & rikedom i Mundana
Det kan vara lite intressant att förstå ungefär hur pengar fungerar, speciellt då jag märkt att många I gruppen har lite svårt att förstå vilka stora summor pengar ni sitter på och handlar med.
För referens kan sägas att:
1 Bas ~360 silver
1 Lyx ~720 silver

Detta är ungefärliga värden, och det kan kosta både mer och mindre.
Man kan säga att en bondefamilj har ungefär ett silver om dagen att leva för, och det ska täcka allt. Detta är att jämföra med en ensam adelsman som har ungefär 10-20 silver om dagen att spendera på ren levnadsstandard.

Det är inte gratis att leva, och adliga gäster är dyra. Att hålla en adlig gäst kostar ganska mycket och det kan vara lätt att slänga in för många eller för få i hushållet.

Att hålla en gäst i ett år:
En vuxen adelsman eller kvinna, att leva i god standard, med en häst samt packhästar.
6 Bas och 2 Lyx. (3600 silver)
(Att jämföra, en riddare med väpnare, hästar kostar 17 Bas och 4 Lyx, alltså ungefär 9000 silver, och då ingår inte fru.)

“Ge dessa fattiga en näve guldmynt väpnare!”
Denna gåva som ges rätt enkelt av en spelare, till fattiga eller till andra spelar gör att man inte helt har kontroll på hur mycket pengar man rör sig med.

Först och främst, är det viktigt att förstå att ett ”guldmynt” inte existerar för vanliga dödliga. Som bonde ser man små pengar, koppar eller silvermynt på sin höjd, i övrigt hanteras bara basvaror. En näve guldmynt är mycket pengar, även för en riddare. Om vi räknar med att det är stora rena guldmynt. En vuxen adelsman eller kvinna, att leva i normalgod standard, med en ridhäst samt packhästar kostar ungefär: 6 Bas och 2 Lyx. (totalt ungefär 3600 silver). Vilket är ungefär en näve guldmynt.

Detta motsvarar ungefär ett års försörjning för:
5 borgarfamiljer i god levnadsstandard.
10 fria bönder med familj djur och barn.
20 ofria eller fattiga bönder med familj, torp och djur.
40 fattigmän med familj.

Eller:
1800 borgarfamiljer i en dag.
3600 fria bondefamiljer i en dag.
7200 ofria bondefamiljer i en dag.
14400 fattigmän med familj i en dag.
(alltså ungefär en hel stad)

“Ehm, ok. Jag menar en näve silvermynt!”
En stor näve silvermynt kan sägas bli ungefär en ¼ Bas. (ungefär 90 silver).

Detta betalar för:
45 borgarfamiljer i en dag
90 bondefamiljer i en dag
180 fattiga bondefamiljer i en dag.
360 fattigmän med familj i en dag.
(alltså ungefär en hel by)

“Äh. vafan, ge dom ett silver!”

Detta betalar för:
1 bondefamiljs försörjning i en dag.
2 fattigmän med familj i en dag.
(alltså ungefär ett helt hushåll)

”Det är fortfarande svårt att räkna.”
Om vi gör en enkel överslagsräkning från verkligheten. En stor familj idag, med 2-3 familjeförsörjare kanske har 360.000 kr i årsinkomst. Detta gör att en Bas hade varit ungefär 360.000 kr. Och att en silver är ca. 1000kr.

Detta hade inneburit att en adelsman lever för 3,6 miljoner om året. En riddare för 9 miljoner. Ett stridsvärd kostar 1,2 miljoner, en stridshäst närmare 10-15 miljoner, en rustning 3 miljoner. Jonatans riddarsköld kostade 5 miljoner att tillverka, till skillnad från en vanlig sköld som kostat kanske 100 000. Svärdet som Jonatan beställde kostade alltså över 10 miljoner kronor.

F.ö. har Jonatan närmare 100 miljoner kronor i skattkistorna.

En stor bondfamilj har alltså ungefär 1000 kr att försörja sig på men då är hushållen oftast väldigt stora. Allt detta är i princip i varor, byten, tjänster och verktyg, alltså INTE i rena pengar.

Så att slänga ”en näve guld” till några fattiga bönder är att ge dem ungefär en check på 3-4 miljoner. Definitivt värt ett kryss i generositet om inte annat.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well det där är lite lätt absurt. Men vi kan ta ett bättre exempel, och det är att jämföra kostnaden för en ko, vilket har hållit sig efter en liknande ekonomiskt utveckling jämfört med monetärt värde i vår egen utveckling från medeltiden.

En ko i eon kostar 50 silver att köpa.
En ko kostar omkring 10000 idag.
Så 1 silver är omkring 200 kr rakt översätt, vilket är en hyfsat rimlig nivå för kostnader för mat under en dag.
Tar vi utan att se till någonting annat än detta exempel så kostar ett stridssvärd motsvarande omkring 200 000 kr (motsvarande förra exempel)

Men monetära exempel och översättningar till dagens ekonomiska situation är lite svårare än så.

Tar man normal levnadsstandard på 60 silver/månaden så blir det runt 12 000kr i månaden vilket är ganska normalt för lågavlönade personer.
Låg levnadstandrad är hälften och motsvarar ungefär existensminimum i en liten skitlägenhet.

Det jag egentligen ville ha sagt är att ett svärd eller en stridshäst eller riddarrustning inte kostar som en ferrari. Och att eon har galet pengavärde.

Detta hade inneburit att en adelsman lever för 3,6 miljoner om året. En riddare för 9 miljoner. Ett stridsvärd kostar 1,2 miljoner, en stridshäst närmare 10-15 miljoner, en rustning 3 miljoner. Jonatans riddarsköld kostade 5 miljoner att tillverka, till skillnad från en vanlig sköld som kostat kanske 100 000. Svärdet som Jonatan beställde kostade alltså över 10 miljoner kronor.
Alltså ser man inte orimligheten i detta?

/Poseur vet inte egentligen vad han skriver just nu
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,090
Och framför allt borde väll inte en öl gå loss på 200 sek på ett vanligt värdshus!? Alltid tyckt att ölen varit dyr i Eon. Det var ju ändå en väldigt vanlig dryck på medeltiden.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well det är ju inte alltför ovanligt med att en normal öl på krogen kostar 70spänn, men runt 50 är vanligare.
En öl på krogen är normalt också 40cl medan en normal öl i eon verkar alltid mätas i ett stop (1,3l = 130cl) vilket är strax över 150 spänn ändå.

Men nej, jag har aldrig trott eller tänkt att en öl i Eon kostar ett silver heller. Gör det ens det? Vart?

/Poseur :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Lady Silverwolfs spelgrupp hade en tänkvärd incident med det där med guldmynt-till-bönder. Någon rollis gav just guldmynt till bönder, men dan därpå hittar rollpersonerna sagda bönder hängda på galgbacken, för alla i lokalsamhället var övertygade om att de stulit pengarna eftersom de aldrig annars skulle ha kunnat få tag i guld.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fast en öl på krogen i Kina kostar 1-5 spänn, som jämförelse...

Ett annat roligt exempel på total inflation är Asassins Creed Brotherhood. När jag såg Pendragon spela det sprang hans karaktär runt med liksom tio- eller hundratusentals floriner på fickan och fick femsiffriga belopp stulna av en ficktjuv. En italiensk renässansflorin är alltså ett guldmynt på 3,5 gram, vilket blir över 1000 svenska kronor med dagens guldpris. Det där kändes extra konstigt eftersom Assassin's Creed-spelen annars verkar ha rätt -bra- historiskt research (särskilt med datorspelsmått mätt).

Sen har vi ju då ärkeförbrytaren D&D, där guldmynten är basvalutan och silvermynt och kopparmynt knappt används. SÅ jävla idiotiskt.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Som en kommentar till de som inte gillade att använda pengar:

I vår grupp har vi en som vill döda alla onda män..det rider in oss i bråk och kaos konstant. Vår adlige medlem har SÅ ofta använt mutor för att rädda situationen. Att sluta använda pengar skulle vara att totalförstöra för adelsmänen och att sudda ut klasskillnaderna (vilket är en bra sak i verkligheten men tråkigt i rollspel).

Däremot tycker jag att man kan skippa de små avgifterna om man spelar highfantasy, på samma sätt som man inte följer aragorn köpa vapenfett..man kanske kan dra av en tio silvermynt i veckan eller dylikt..
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo jag menade inte att använda mitt exempel som särskilt giltigt :gremgrin:

Hehe jo men D&D vet väl alla är lite..ehm...Underligt när det kommer till ehm...Mycket.
 
Top