Kopparhavets hjältar: Slutbeta

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,418
Lightshy;n349422 said:
Fattar jag det rätt att en alv får ta Hamnskiftar förmåga från start om man ”lägger” 5 fria tärningar.
Precis
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Måns;n349419 said:
Vi kommer ha med nya monster i våra kampanjböcker. Exakt hur vi lägger upp det är inte bestämt ännu, men vi kommer försöka göra moduler användbara även i ett längre perspektiv. Till skillnad från äventyr som bara kan spelas en gång.
That sounds very good and keeping the "classic swedish adventure game" feeling up to date perfectly. Thanks!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Borde inte alver tala Utdöda språk (Alviska) + 1 valfritt istället för Jori + 1 valfritt?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
På sidan 4 står det:
”Bestäm särdrag (s. 20)”

Jag hittar inget om särdrag på sid 20?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vet inte om detta är et fel egentligen, men borde inte kapitlet med Utrustning ligga efter kapitlen med Färdigheter & Förmågor.
Känns som det skapar massa onödigt bläddrande när man skapar rollpersonen?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,418
Lightshy;n349442 said:
På sidan 4 står det:
”Bestäm särdrag (s. 20)”

Jag hittar inget om särdrag på sid 20?
Det är ett stycke som trillart bort i iterationerna, det skall tillbaka igen (om du är nyfiken finns det i Beta 2)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,418
Lightshy;n349441 said:
Borde inte alver tala Utdöda språk (Alviska) + 1 valfritt istället för Jori + 1 valfritt?
Nej, inte alls :) Om de fortfarande talat språken hade de ju inte varit utdöda ;)

Alver talar de språk som finns runt dem, helt enkelt
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Leon;n349445 said:
Nej, inte alls :) Om de fortfarande talat språken hade de ju inte varit utdöda ;)

Alver talar de språk som finns runt dem, helt enkelt
På sid. 34 under Utdöda språk står Alvspråk med?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,418
Lightshy;n349446 said:
På sid. 34 under Utdöda språk står Alvspråk med?
Ja, precis!

Det innebär inte att det inte kan finnas fickor som Goiana och Gwondel Leigu där små fickor av språk och kultur har överlevt. Men överlag lever alver isolerat och i symbios med sitt själsdjur. De är framförallt överlevare.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
Måns;n349419 said:
Vi kommer ha med nya monster i våra kampanjböcker. Exakt hur vi lägger upp det är inte bestämt ännu, men vi kommer försöka göra moduler användbara även i ett längre perspektiv. Till skillnad från äventyr som bara kan spelas en gång.
Hej Måns!

Vill bara påpeka att jag tycker att det är lite av ett otyg att sprida ut monster, förmågor och annat i just kampanjböcker. Det tvingar folk som inte är intresserad av kampanjen att köpa den bara för att komma åt monstren. Tråkigt och dyrt, är min ödmjuka åsikt. Renodla istället till monsterbok etc!
//DK
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,418
Dunderklumpen;n349456 said:
Hej Måns!

Vill bara påpeka att jag tycker att det är lite av ett otyg att sprida ut monster, förmågor och annat i just kampanjböcker. Det tvingar folk som inte är intresserad av kampanjen att köpa den bara för att komma åt monstren. Tråkigt och dyrt, är min ödmjuka åsikt. Renodla istället till monsterbok etc!
//DK
Jag förstår hur du menar, och det är förstås inte vår mening att pracka på folk saker de inte vill ha. Samtidigt är tanken att vi vill ha ett syfte med varje expansion, och att regler, expansionmaterial och kampanj skall haka i och bygga på varandra. Så kunde vi tillexempel ha en modul som fokuserar på monsterjakt, har regler för vad man gör med nedlagda monster, är något av en monsterbok i sig och har en kampanj som ger spelgruppen en möjlighet och anledning till monsterjakt. Den skulle i så fall också ha lämpliga äventyrsmiljöer med stöd för att spela fritt utanför kampanjen på samma tema.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
På sid.165 står det om Samkarna. Stycket saknar fetstilad rubrik likt de andra styckena.
 
Top