KH Kopparhavets hjältar och Hjältar från Kopparhavet?

Kvarntomte

Veteran
Hej!

Är det någon skillnad på böckerna Hjältar från Kopparhavet och Kopparhavets hjältar? Jag har den förstnämnda, och även om min nuvarande kampanj mest utgår från Drakar och Demoners grundbox finns det alltid saker man kan använda från andra material.

Hej!

Är det någon skillnad på böckerna Hjältar från Kopparhavet och Kopparhavets hjältar? Jag har den förstnämnda, och även om min nuvarande kampanj mest utgår från Drakar och Demoners grundbox finns det alltid saker man kan använda från andra material.
Om du har Ereb Altor: Kopparhavet och planerar att spela med Drakar och Demoner finns det ingen anledning att skaffa Kopparhavets hjältar: i princip allt settingmaterial är integrerat och utbyggt.

Sedan är böckerna helt klart annorlunda - Hjältar från Kopparhavet är en utpräglad spelarbok, med fokus på att förankra RP runt Kopparhavet (Tex har vi byggt ut regionsbeskrivningarna från Kopparhavets hjältar, och lagt till bakgrundstabeller och stöd för att skapa en äventyrare från var och en av regionerna), medan Kopparhavets hjältar är ett fullständigt rollspel med samma motor som Hjältarnas Tid.

Last edited:
Tack så mycket för svaret!

Som jag varit inne på kör vi Drakkejsarens hemlighet, men jag har inte riktigt bestämt mig för vilken spelvärld vi är i. Jag har följaktligen läst på i Ereb Altors världsbok och böckerna i Kopparhavet-lådan. En del av mig blev dock liiiite besviken när spelargruppen röstade mot eldvapen - man kan faktiskt skjuta troll med hakebössor!

- man kan faktiskt skjuta troll med hakebössor!

Om man vill reta dem ;) Trolljägarexperter rekommenderar skeppshake eller kanon.

Vi tror ju på krutvapen - kanon monterad på klomulrygg, alver med hakebössa mm. Men om man verkligen är allergisk är det en ganska enkel sak att tweaka. Är ffa sjöstrid man får titta på.

Om jag kan passa på att haka på lite här, så har jag funderat lite i samma banor. Jag bor utomlands, och utan att gå in på detaljer så innebär det att jag antingen kan köpa lite böcker (passar i en ryggsäck när jag besöker släkt), eller jättemycket böcker (frakt är svindyrt men känns mer värt när man passar på att köpa mycket).

Således har jag funderat lite på att köpa Sirenens Klagan och Kopparhavets Hjältar nu när det är så billigt - men eftersom jag också är sugen på att köpa Ereb Altor inom en inte alltför avlägsen framtid, blir det helt kaka på kaka då eller finns det saker i KH som inte finns i Ereb Altor? Spelmotorn fattar jag, men funderar på om det också finns annat?

Jag kanske helt enkelt får tänka så att en billig KH är ett tillfälle att slippa köpa DoD23 separat, oavsett om det finns mycket som överlappar med Ereb Altor?

Mycket tacksam för all hjälp.

Jag tror dom håller på att släppa en dod23-ifierad version av sirenens klagan, så kanske bäst att vänta på den isåfall? men regler mellan ht/kh och dod23 är ganska olika, så om det är dod23 du vill spela så slipper du nog inte köpa dod23, men ht motorn är inte fel heller, jag brukar blanda lite mellan dom

Om jag kan passa på att haka på lite här, så har jag funderat lite i samma banor. Jag bor utomlands, och utan att gå in på detaljer så innebär det att jag antingen kan köpa lite böcker (passar i en ryggsäck när jag besöker släkt), eller jättemycket böcker (frakt är svindyrt men känns mer värt när man passar på att köpa mycket).

Således har jag funderat lite på att köpa Sirenens Klagan och Kopparhavets Hjältar nu när det är så billigt - men eftersom jag också är sugen på att köpa Ereb Altor inom en inte alltför avlägsen framtid, blir det helt kaka på kaka då eller finns det saker i KH som inte finns i Ereb Altor? Spelmotorn fattar jag, men funderar på om det också finns annat?

Jag kanske helt enkelt får tänka så att en billig KH är ett tillfälle att slippa köpa DoD23 separat, oavsett om det finns mycket som överlappar med Ereb Altor?

Mycket tacksam för all hjälp.
Om du inte specifikt vill spela med Kopparhavets Hjältars regler skulle jag satsa på Ereb Altor: Världsbok och Kopparhavet. Där har du i princip all settinginfo samt mycket mer - och i synnerhet mer kampanj- och äventyrsmaterial.

Tack båda. Det är inte specifikt KH eller DoD23 egentligen, utan mer ett modernt, svenskt BRP-baserat system mer generellt.

Får fundera vidare - kan göra så att jag satsar på KH och Sirenens Klagan till att börja med och Ereb Altor-böckerna när jag lyckas säkra mer hyllplats och disponibel inkomst nån gång i framtiden...

Tack båda. Det är inte specifikt KH eller DoD23 egentligen, utan mer ett modernt, svenskt BRP-baserat system mer generellt.

Får fundera vidare - kan göra så att jag satsar på KH och Sirenens Klagan till att börja med och Ereb Altor-böckerna när jag lyckas säkra mer hyllplats och disponibel inkomst nån gång i framtiden...
Ett tips skulle kunna vara KH, SK och världskartan till Ereb Altor.

KH och DoD23 spelar väldigt olika, hade jag sagt. Tycker KH är ruskigt kul att spela - möjligen bättre än DoD23 faktiskt - även om det lite är att jämföra äpplen o päron.

Om du spelleder och skapar väldigt mkt eget är nog KH mer frestande, men om du vill ha en bunte äventyr osv till, är nog DoD23 att föredra, produktlinjen där är i full gång och tutar på rätt bra. DoD23s startbox är bra värde för pengarna spelmässigt oxå.

Det är oxå lite en fråga om hur mkt du spelar. Spelar du mkt och gillar att testa nya system, hade jag ju lätt testat både KH och DoD23.

Back