KH Kopparhavets hjältar och Hjältar från Kopparhavet?

Kvarntomte

Veteran
Hej!

Är det någon skillnad på böckerna Hjältar från Kopparhavet och Kopparhavets hjältar? Jag har den förstnämnda, och även om min nuvarande kampanj mest utgår från Drakar och Demoners grundbox finns det alltid saker man kan använda från andra material.

Hej!

Är det någon skillnad på böckerna Hjältar från Kopparhavet och Kopparhavets hjältar? Jag har den förstnämnda, och även om min nuvarande kampanj mest utgår från Drakar och Demoners grundbox finns det alltid saker man kan använda från andra material.
Om du har Ereb Altor: Kopparhavet och planerar att spela med Drakar och Demoner finns det ingen anledning att skaffa Kopparhavets hjältar: i princip allt settingmaterial är integrerat och utbyggt.

Sedan är böckerna helt klart annorlunda - Hjältar från Kopparhavet är en utpräglad spelarbok, med fokus på att förankra RP runt Kopparhavet (Tex har vi byggt ut regionsbeskrivningarna från Kopparhavets hjältar, och lagt till bakgrundstabeller och stöd för att skapa en äventyrare från var och en av regionerna), medan Kopparhavets hjältar är ett fullständigt rollspel med samma motor som Hjältarnas Tid.

Last edited:
Tack så mycket för svaret!

Som jag varit inne på kör vi Drakkejsarens hemlighet, men jag har inte riktigt bestämt mig för vilken spelvärld vi är i. Jag har följaktligen läst på i Ereb Altors världsbok och böckerna i Kopparhavet-lådan. En del av mig blev dock liiiite besviken när spelargruppen röstade mot eldvapen - man kan faktiskt skjuta troll med hakebössor!

- man kan faktiskt skjuta troll med hakebössor!

Om man vill reta dem ;) Trolljägarexperter rekommenderar skeppshake eller kanon.

Vi tror ju på krutvapen - kanon monterad på klomulrygg, alver med hakebössa mm. Men om man verkligen är allergisk är det en ganska enkel sak att tweaka. Är ffa sjöstrid man får titta på.

Back