Nekromanti [Kopparhavets hjältar] Layout/preview

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vi har börjat kika på layouten till Kopparhavets hjältar och har en skiss som vi gillar och gärna vill visa upp. Delvis för att skryta, men kanske främst för konstruktiv kritik och glada tillrop :)

Tankar?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Ser snyggt ut! Jag skulle dock sätta på automatisk avstavning. Ordmellanrummen är bitvis ganska hemska.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Dimfrost;n310526 said:
Ser snyggt ut! Jag skulle dock sätta på automatisk avstavning. Ordmellanrummen är bitvis ganska hemska.
Jag är en glad amatör när det gäller InDesign, och har överlag dålig koll när det gäller regler. Jag har jobbat med form och grafik i 15 år och snappat upp ett och annat, men mycket går mig förbi. Som ex. automatisk avstavning :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag tycker det ser lovande ut; för att ge närmare synpunkter skulle jag behöva se ett längre avsnitt.
Till exempel har vänstersidan i OP blivit en högersida i mockupen; vilket som är "det rätta" påverkar min bedömning. På liknande sätt skulle jag behöva ett större sammanhang för sidan "ATHOS HISTORIA". Till exempel: Om det är första sidan på ett kapitel skulle jag spontant föredra att den inte hade ett sidhuvud. Jag tror också att jag skulle föredra att den låg på höger sida. Men om det å andra sidan finns något som markerar nytt kapitel på sidan innan, kanske jag tycker annorlunda.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tre solar;n310575 said:
Jag tycker det ser lovande ut; för att ge närmare synpunkter skulle jag behöva se ett längre avsnitt.
Till exempel har vänstersidan i OP blivit en högersida i mockupen; vilket som är "det rätta" påverkar min bedömning. På liknande sätt skulle jag behöva ett större sammanhang för sidan "ATHOS HISTORIA". Till exempel: Om det är första sidan på ett kapitel skulle jag spontant föredra att den inte hade ett sidhuvud. Jag tror också att jag skulle föredra att den låg på höger sida. Men om det å andra sidan finns något som markerar nytt kapitel på sidan innan, kanske jag tycker annorlunda.
Ja, jag ville helt enkelt visa förslag på kapitelsida och löptext på samma uppslag. Jag har inte funderat mycket längre än så.

Varför vill man ha kapitelsidan på höger sida? Men sidhuvud ska den naturligtvis inte ha. Slarv.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Mycket tjusigt! Cleant, bra hierarki, över lag trevliga mariginaler!

Möjligen att det är lite trångt i marginalerna för sidhuvud och sidfot. Särskilt sidfoten känns lite som att den är på väg att ramla ur sidan.

Dimfrost;n310526 said:
Ser snyggt ut! Jag skulle dock sätta på automatisk avstavning. Ordmellanrummen är bitvis ganska hemska.
Gluggarna måste helt klart fixas, men i vilken ordning man gör det är en smaksak.

Personligen föredrar jag att stänga av automatisk avstavning, för att sedan göra mjuka avstavningar där det behövs. Jag tycker att det är lättare att söka med blicken efter gluggar än att söka med blicken efter olämpliga avstavningar. :)

Måns;n310576 said:
Ja, jag ville helt enkelt visa förslag på kapitelsida och löptext på samma uppslag. Jag har inte funderat mycket längre än så.
Sista sidan av ett kapitel, första sidan av nytt kapitel? ;)

Måns;n310576 said:
Varför vill man ha kapitelsidan på höger sida? Men sidhuvud ska den naturligtvis inte ha. Slarv.
Det blir liksom kapitlets omslag. Man landar där med blicken, känner att "Nu bär det av – in i Kapitel X!" och så öppnar man kapitlet.

Med det sagt, jag tycker inte att man behöver lyda det slaviskt. Kommer det en helt ny del av boken kan det vara värt att eventuellt lämna en blank sida för att få till nystarten på högersidan. Men är det vanliga kapitel är det inte alltid värt att "slösa" sidor.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tack!!

ceruleanfive;n310587 said:
Möjligen att det är lite trångt i marginalerna för sidhuvud och sidfot. Särskilt sidfoten känns lite som att den är på väg att ramla ur sidan.
Ja, man blir ju alltid lite trött när man fuskar ihop en layout och sedan blir mockupen i ett annat format, och så orkar man inte göra om det utan det blir lite som det blir. Men jag håller med. Det ser bättre ut i det riktiga formatet, men det kan ju inte ni veta :)

ceruleanfive;n310587 said:
Sista sidan av ett kapitel, första sidan av nytt kapitel? ;)

Det blir liksom kapitlets omslag. Man landar där med blicken, känner att "Nu bär det av – in i Kapitel X!" och så öppnar man kapitlet.

Med det sagt, jag tycker inte att man behöver lyda det slaviskt. Kommer det en helt ny del av boken kan det vara värt att eventuellt lämna en blank sida för att få till nystarten på högersidan. Men är det vanliga kapitel är det inte alltid värt att "slösa" sidor.
Ok. Jag tror rollspel överlag brukar göra tvärtom, men det får någon med större layoutkunskaper fixa när det blir aktuellt :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Måns;n310576 said:
Varför vill man ha kapitelsidan på höger sida?
Det är inte säkert att man vill det, men för mig kan en utformning passa olika bra beroende på om det är en höger- eller vänstersida.

Om löptextsidan är en högersida tycker jag det är för lite text efter rubriken "Samkarnas taurokrater". På en vänstersida skulle jag inte tycka det var ett problem, eftersom texten fortsätter precis invid.

Om kapitelsidan är en vänstersida tycker jag den är för annorlunda. På en högersida skulle jag inte tycka det, eftersom då skulle det kännas som ett "omslag" till det nya kapitlet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ok, utan kapitelsidor (eftersom vi faktiskt inte vet hur de ska se ut) blir det såhär:

 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Måns;n310640 said:
Ok, utan kapitelsidor (eftersom vi faktiskt inte vet hur de ska se ut) blir det såhär:

Strukturerat och snyggt!

Jag hade offrat lite yttermarginal för att öka innermarginalen, så att det blev mer luft in mot mitten. Kan bli segt att läsa annars, särskilt om boken blir lite tjockare.

Personligen hade jag nog också kört indrag istället för blankrad för nytt stycke. Smaksak, men jag gillar det bättre så när man har mycket brödtext. :)
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Det är fortfarande en del fula ordmellanrum. Varför inte ojämn högermarginal? Om man kör rak höger bör man ha bredare spalter.

Och en del styckeavslut med bara ett par bokstäver på sista raden.

Nu kanske du inte gör slutjobbet på layouten men ändå...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
ceruleanfive;n310653 said:
Strukturerat och snyggt!

Jag hade offrat lite yttermarginal för att öka innermarginalen, så att det blev mer luft in mot mitten. Kan bli segt att läsa annars, särskilt om boken blir lite tjockare.

Personligen hade jag nog också kört indrag istället för blankrad för nytt stycke. Smaksak, men jag gillar det bättre så när man har mycket brödtext. :)
Faktum är att det är ganska tilltagen innermarginal, betydligt bredare än Hjältarnas tid som jag utgått ifrån. Men mockup:en gör det inte rättvisa :)

Indrag är absolut ett alternativ!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Caligo;n310655 said:
Det är fortfarande en del fula ordmellanrum. Varför inte ojämn högermarginal? Om man kör rak höger bör man ha bredare spalter.

Och en del styckeavslut med bara ett par bokstäver på sista raden.

Nu kanske du inte gör slutjobbet på layouten men ändå...
Nej, det ligger utanför min förmåga. Jag kan helt enkelt inte hantverket bra nog för att veta hur jag ska åtgärda det.

Men frågan är snarare, duger det som beta-preview?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Måns;n310664 said:
Nej, det ligger utanför min förmåga. Jag kan helt enkelt inte hantverket bra nog för att veta hur jag ska åtgärda det.

Men frågan är snarare, duger det som beta-preview?
Hmmm... Lite tunn även för beta-preview. Alfa? ;)
Någon bild är nog nödvändigt....
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har inte så bra koll på layout så länge den inte är Gemini-hemsk, men däremot fångades mitt intresse av texten om att gudarna kivades vilket släppte in demoner vilket i sin tur har tvingat dem att reboota världen otaliga gånger.

Ekon av Order of the Stick, måhända?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Måns;n310671 said:
Det vet jag inte ens vad det är :) Det är snarare helt i linje med Erik Granströms metafysik.
Order of the Stick är en webbserie som har hållt på sedan 2004 eller så. Den började som ganska renodlad D&D-parodi, men har över åren gått till att bli mer och mer plot-baserad.

Backstoryn för den som är nyfiken:
I urtiden skapades världen av gudarna från fyra panteon, som vi skulle känna igen som nordiska, grekiska, babylonska, samt den kinesiska zodiaken. Under skapelseprocessen när de skulle väva ihop världen av verklighetens trådar så kunde de inte komma överens utan alla slet åt sina egna håll. Resultatet var att trådarna knöt ihop sig fel och skapade "the Snarl", som på ett ögonblick dräpte de grekiska gudarna (då den var skapad ur gudomlig frustration så var den sällsamt bra på att döda gudar), drev resten på flykten och sedan förstörde världen.

I nästa steg beslöt sig gudarna för att försöka binda the Snarl inuti en ny värld. För att undvika att göra samma misstag så beslöt man sig för att varje gud skulle få bestämma en sak i taget. På det sättet lyckades de binda the Snarl inuti en ny värld.

Relativt nyligen avslöjades dock att den tidigare backstoryn inte förtäljde hela berättelsen. Jag tror jag låter Rich Burlew själv visa hur.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Staffan;n310675 said:
Order of the Stick är en webbserie som har hållt på sedan 2004 eller så. Den började som ganska renodlad D&D-parodi, men har över åren gått till att bli mer och mer plot-baserad.

Backstoryn för den som är nyfiken:
I urtiden skapades världen av gudarna från fyra panteon, som vi skulle känna igen som nordiska, grekiska, babylonska, samt den kinesiska zodiaken. Under skapelseprocessen när de skulle väva ihop världen av verklighetens trådar så kunde de inte komma överens utan alla slet åt sina egna håll. Resultatet var att trådarna knöt ihop sig fel och skapade "the Snarl", som på ett ögonblick dräpte de grekiska gudarna (då den var skapad ur gudomlig frustration så var den sällsamt bra på att döda gudar), drev resten på flykten och sedan förstörde världen.

I nästa steg beslöt sig gudarna för att försöka binda the Snarl inuti en ny värld. För att undvika att göra samma misstag så beslöt man sig för att varje gud skulle få bestämma en sak i taget. På det sättet lyckades de binda the Snarl inuti en ny värld.

Relativt nyligen avslöjades dock att den tidigare backstoryn inte förtäljde hela berättelsen. Jag tror jag låter Rich Burlew själv visa hur.
Ah, tackar. Har nog läst någon strip då och då. Men vår text grundar sig till stor del på Granströms Sinkadusartikel "Den lille metafysikern" från 1989, och med betydligt äldre inspirationskällor än så.

Den finns nog återgiven någonstans på nätet om man är intresserad.
 
Top