Nekromanti [Kopparhavets hjältar] Layout/preview

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Måns;n310690 said:
Ah, tackar. Har nog läst någon strip då och då. Men vår text grundar sig till stor del på Granströms Sinkadusartikel "Den lille metafysikern" från 1989, och med betydligt äldre inspirationskällor än så.

Den finns nog återgiven någonstans på nätet om man är intresserad.
Och Nominatorn i hans Kristalltjuren
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Måns;n310690 said:
Ah, tackar. Har nog läst någon strip då och då. Men vår text grundar sig till stor del på Granströms Sinkadusartikel "Den lille metafysikern" från 1989, och med betydligt äldre inspirationskällor än så.

Den finns nog återgiven någonstans på nätet om man är intresserad.
Det är inte riktigt så jag tolkar Den Lilla Metafysikern - jag ser det som att urgudarna höll på med sina småskaliga experiment tills de tröttnade på dem, och därefter gick över till att skapa "seriösa" världar, och att dessa håller sig rätt bra mot diverse kaosgudar eftersom urgudarna gemensamt skyddar multiversum mot dessa. Det är inte riktigt samma sak som ett återkommande omstartande av världen. Skillnaden är alltså att Altor är en av många världar som finns parallellt, medan Athos är den senaste av många världar i en serie.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Staffan;n310700 said:
Det är inte riktigt så jag tolkar Den Lilla Metafysikern - jag ser det som att urgudarna höll på med sina småskaliga experiment tills de tröttnade på dem, och därefter gick över till att skapa "seriösa" världar, och att dessa håller sig rätt bra mot diverse kaosgudar eftersom urgudarna gemensamt skyddar multiversum mot dessa. Det är inte riktigt samma sak som ett återkommande omstartande av världen. Skillnaden är alltså att Altor är en av många världar som finns parallellt, medan Athos är den senaste av många världar i en serie.
Tanken är att nuvarande Athos är Athos v8.09 eller nått sånt. Det är samma tanke som Granströms konfluxer och tidiga omstöpande av världen. Vi har även inspirerats av diskussioner med Erik på andra håll, och även med andra så det kan nog skilja sig en aning från Sinkadusartikeln.

Men även vårt Athos är en av många parallella världar, dimensioner och plan. Multiversum är obegripligt stort och farligt varför Athos invånare bör skyddas från det :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Måns;n310703 said:
Tanken är att nuvarande Athos är Athos v8.09 eller nått sånt. Det är samma tanke som Granströms konfluxer och tidiga omstöpande av världen.
Ah, konfluxerna. De har jag alltid sett som världsomvälvande saker men fortfarande en del av en pågående process snarare än omstart. "Athos v8.09" passar in i det tänket - om världen hade varit en dator hade en konflux varit en uppgradering av OS:et (med tillhörande problem för att saker som funkar bra med den gamla versionen slutar fungera), medan min uppfattning av det du beskriver i exemplet är mer "formatera om härket och installera om från noll".
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Staffan;n310705 said:
Ah, konfluxerna. De har jag alltid sett som världsomvälvande saker men fortfarande en del av en pågående process snarare än omstart. "Athos v8.09" passar in i det tänket - om världen hade varit en dator hade en konflux varit en uppgradering av OS:et (med tillhörande problem för att saker som funkar bra med den gamla versionen slutar fungera), medan min uppfattning av det du beskriver i exemplet är mer "formatera om härket och installera om från noll".
"Omstöptes och förgjordes" är kanske ett för starkt ordval. Vår tanke är snarare att skapelsen "skrapats ren" flera gånger, att kontinenter flyttats, att högkulturer förintats. Så det är allt ifrån nästan total omstart till punktingripanden (som fokales kometnedslag) - men poängen är förstås att det kan finnas rester och ekon av tidigare "versioner" av Athos i lager på lager när man krafsar på ytan, och att detta har gjorts så många gånger nu själva verkligheten sakta börjar slitas ur och frasas upp i kanterna...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Staffan;n310705 said:
Ah, konfluxerna. De har jag alltid sett som världsomvälvande saker men fortfarande en del av en pågående process snarare än omstart. "Athos v8.09" passar in i det tänket - om världen hade varit en dator hade en konflux varit en uppgradering av OS:et (med tillhörande problem för att saker som funkar bra med den gamla versionen slutar fungera), medan min uppfattning av det du beskriver i exemplet är mer "formatera om härket och installera om från noll".
Ja, vi tänker att över de eoner eller tom tidslösa skeenden som varit så har gudarna varit både nyckfulla, småpetiga, kataklysmiska och reformistiska. Dessutom är de inte alltid speciellt samspelta. Den tid som är nu definieras ändå av någon form av balans när gudarna kom överens om att låta världen vara. Men naturligtvis har gudarna likförbannat intrigerat, manipulerat och gjort uppror och varje gång rubbas Athos något.
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Layouten ser traditionell ut tycker jag. Den påminner mycket om de gamla rollspelsböcker vi alla minns från 80-90-talet. Om det är målet har ni absolut lyckats!

Personligen gillar jag de böcker där layout är en del av "berättelsen", vilket kanske låter lite luddigt. Två färska exempel för min del här Delta Green (handlers guide) och Kult: Divinity Lost (kanske även delar av Vampire 5th ed). Där har vi layout som med färg och form inspirerar och tydliggör världen som texten beskriver. För Delta Greens del finns inklippta dokument (som naturligtvis till del maskats) och rapporter. Hos Kult så har vi kontraster mellan ljus och mörker osv.

Nu vet jag inte hur tankarna går kring samspelet mellan text, layout och konst hos er. Men personligen skulle jag gärna se att mycket krut läggs på att få en bra helhet, gärna i färg. Jag antar att det ligger en kostnadsaspekt på det här också, men kanske kan detta expanderas som stretchgoals på kickstartern.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Southmountain;n310729 said:
Layouten ser traditionell ut tycker jag. Den påminner mycket om de gamla rollspelsböcker vi alla minns från 80-90-talet. Om det är målet har ni absolut lyckats!

Personligen gillar jag de böcker där layout är en del av "berättelsen", vilket kanske låter lite luddigt. Två färska exempel för min del här Delta Green (handlers guide) och Kult: Divinity Lost (kanske även delar av Vampire 5th ed). Där har vi layout som med färg och form inspirerar och tydliggör världen som texten beskriver. För Delta Greens del finns inklippta dokument (som naturligtvis till del maskats) och rapporter. Hos Kult så har vi kontraster mellan ljus och mörker osv.

Nu vet jag inte hur tankarna går kring samspelet mellan text, layout och konst hos er. Men personligen skulle jag gärna se att mycket krut läggs på att få en bra helhet, gärna i färg. Jag antar att det ligger en kostnadsaspekt på det här också, men kanske kan detta expanderas som stretchgoals på kickstartern.

Vi siktar som du säger på ett mer traditionellt upplägg, av flera orsaker.
  • Vi vill, likt Hjältarnas tid, kunna göra flera mindre släpp och inte behöva lägga så mycket krut (tid, jobb och pengar) på varje produkt.
  • Vi vill ligga ganska nära böckerna du tänker på från främst 80-talet.
  • Även om vi ligger under Helmgast så är vi begränsade. Vi ligger väldigt långt ifrån vad Vampire och sannolikt även Delta Green, har möjlighet att göra.
  • Det sagt, en framgångsrik Kickstarter kan låta oss höja ribban, men någon coffee table-bok i fyrfärg är inte vad vi vill göra. Det här är en kärleksfull hyllning, där vi vill bevara och förstärka den gamla magin :)
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Måns;n310742 said:
Vi siktar som du säger på ett mer traditionellt upplägg, av flera orsaker.
  • Vi vill, likt Hjältarnas tid, kunna göra flera mindre släpp och inte behöva lägga så mycket krut (tid, jobb och pengar) på varje produkt.
  • Vi vill ligga ganska nära böckerna du tänker på från främst 80-talet.
  • Även om vi ligger under Helmgast så är vi begränsade. Vi ligger väldigt långt ifrån vad Vampire och sannolikt även Delta Green.
  • Det sagt, en framgångsrik Kickstarter kan låta oss höja ribban, men någon coffee table-bok i fyrfärg är inte vad vi vill göra. Det här är en kärleksfull hyllning, där vi vill bevara och förstärka den gamla magin :)

Intressant. Hur tänker ni kring illustrationer i boken? Är det svartvitt eller färg som gäller?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Kom ihåg att rätta till stavningen på "Golwyndas söttvattenshav". Annars ser det väl ok ut, lite väl enkelt och anonymt kanske?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n310755 said:
Kom ihåg att rätta till stavningen på "Golwyndas söttvattenshav". Annars ser det väl ok ut, lite väl enkelt och anonymt kanske?
Yes, mitt eget stavfel. Det är rätt i manus. Önskar att adobe hade rättstaving! :)

"Ok men lite anonymt" är vår åsikt med. Vi hoppas kunna höja oss åtskilla steg när vi framöver får med folk som kan det här på riktigt.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag hade valt en annan illustratör, förresten. Illustrationen du länkade till ser väl ok ut, men är statisk och har samma attityd som ett glas mellanmjölk. Men det är klart, de bästa illustratörerna verkar vara väldigt giriga. Om de inte är giriga, så är de döda sedan många år tillbaka eller helt inaktiva. Jag vet inte vad för slags ton ni har i spelet, men antar att den inte är särskilt mörk?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,396
Grisodlar'n;n310821 said:
Jag hade valt en annan illustratör, förresten. Illustrationen du länkade till ser väl ok ut, men är statisk och har samma attityd som ett glas mellanmjölk. Men det är klart, de bästa illustratörerna verkar vara väldigt giriga. Om de inte är giriga, så är de döda sedan många år tillbaka eller helt inaktiva. Jag vet inte vad för slags ton ni har i spelet, men antar att den inte är särskilt mörk?

Uppskattar verkligen att du ger rak och ärlig feedback. Vi är tokigt nöjda med vår illustratör. Har du sett hans anka, vår Ornaldo Mogger?

Angående ton - det är som du säger inte särskilt mörkt - jag skulle kalla det äventyrsfantasy vad gäller ton.

OMogger.jpg
 

Attachments

Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Leon;n310822 said:
Uppskattar verkligen att du ger rak och ärlig feedback. Vi är tokigt nöjda med vår illustratör. Har du sett hans anka, vår Ornaldo Mogger?

Angående ton - det är som du säger inte särskilt mörkt - jag skulle kalla det äventyrsfantasy vad gäller ton.

OMogger.jpg


Ja, ankan är bättre, även om jag har lite svårt för ankorna i Drakar och Demoner. Jag antar att min innersta önskan är att ett riktigt Drakar och Demoner skulle dyka upp på nytt men med samma mörka men fantastiska ton som i Symbaroum när det gäller illustrationerna. Jag köpte spelet enbart för bildernas skull.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n310834 said:
Ja, ankan är bättre, även om jag har lite svårt för ankorna i Drakar och Demoner. Jag antar att min innersta önskan är att ett riktigt Drakar och Demoner skulle dyka upp på nytt men med samma mörka men fantastiska ton som i Symbaroum när det gäller illustrationerna. Jag köpte spelet enbart för bildernas skull.
Kopparhavets hjältar är inte mörkt. Vi varken vill det eller anser att det passar våra miljöer.

Vi är även vansinnigt nöjda med Gustavs illustrationer och har fått sanslöst mycket positiv feedback, så vi känner oss helt säkra på att det var rätt val.

Men, vi kan inte göra alla nöjda. Och det är inte heller vår målsättning. Vi vill skapa något som är troget dels vår vision och dels källorna.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Varför inte bara släppa en pdf? Det drar ju ned på lagerhållning och produktionskostnader. Det är trots allt 2019. Sitter inte alla med surfplattor, laptops och smartphones i dessa dagar? Jag gillar stilen på sidnumreringen och faktarutan om tideräkning, förresten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Grisodlar'n;n311043 said:
Varför inte bara släppa en pdf? Det drar ju ned på lagerhållning och produktionskostnader. Det är trots allt 2019. Sitter inte alla med surfplattor, laptops och smartphones i dessa dagar? Jag gillar stilen på sidnumreringen och faktarutan om tideräkning, förresten.
Tackar. PDF antar jag att det kan bli tal om med. Men för mig är fysiska böcker något helt annat, och det vi vill göra.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Älskar bilderna, och särskilt då Bastiana. Jag hoppas på fler sådana karaktärsporträtt, de är alltid inspirerande.

Grisodlar'n;n311043 said:
Varför inte bara släppa en pdf? Det drar ju ned på lagerhållning och produktionskostnader. Det är trots allt 2019. Sitter inte alla med surfplattor, laptops och smartphones i dessa dagar? Jag gillar stilen på sidnumreringen och faktarutan om tideräkning, förresten.
För att man kanske inte vill stirra på en padda hela j-la tiden? Plus då muppar som inte kan lägga ifrån sig den när de väl börjat. Det är en helt annan känsla med att faktiskt hålla i en bok.

Måns;n311051 said:
Tackar. PDF antar jag att det kan bli tal om med. Men för mig är fysiska böcker något helt annat, och det vi vill göra.
Optimalt hade jag nog viljat ha både pdf OCH bok (de lämpar sig för olika saker, helt enkelt), men kan jag bara få det ena, så blir det absolut boken.
 
Top