Nekromanti [Kopparhavet] Vilka moduler vill ni se?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Vi har en hel del coolt på gång utöver den kommande grundboken, men vi har även massor av idéer på moduler vi skulle vilja skriva. Har ni lust att hjälpa till? Vad skulle ni vilja se?

Och några nytryck är med största sannolikhet inte aktuella. Att önska sig Konfluxserien är alltså inte lönt.

Jag vet att ni inte har stenkoll, men när som helst finns en rykande färsk Fenix med Kopparhavskarta i (och annat) att köpa, och det kan nog ge er lite kött på benen.

Men vi ska väl inte behöva vänta tills dess?

Hit us! Vad vill ni se!? (Och vad vill ni inte se?)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Vill se: bucker med äventyr, platser, etc. En monsterbok som är precis lagom innovativ hade suttit som en keps oxå. Gärna klassiker-monster om möjligt, men gärna även helt nya, lagom knepiga monster.

Vill inte se: splatbooks som startar ett arms race mellan olika klasser / mellan magi och svärdfajtande / mellan alver o dvärgar

Vill dock ändå se: Splatbooks i stil med Svartfolk, som i princip är enbart ascool stämning och kul detaljer, och knappt nåt arms race alls
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
zonk;n307194 said:
Vill se: bucker med äventyr, platser, etc. En monsterbok som är precis lagom innovativ hade suttit som en keps oxå. Gärna klassiker-monster om möjligt, men gärna även helt nya, lagom knepiga monster.
Vårt monsterkapitel håller redan på att sväma över av lagom knepiga monster, som lamassu, pantherox och mushussu. Risken att vi inte får plats med alla är överhängande. Jag har en idé om en vildmarksmodul. Alltså inte bara monster utan även kontext i form av habitat. Kanske även med visst fokus på varför man ska ut i vildmarken till att börja med...

zonk;n307194 said:
B]Vill inte se[/B]: splatbooks som startar ett arms race mellan olika klasser / mellan magi och svärdfajtande / mellan alver o dvärgar
Kan lova att du slipper samtliga! :)

zonk;n307194 said:
Vill dock ändå se: Splatbooks i stil med Svartfolk, som i princip är enbart ascool stämning och kul detaljer, och knappt nåt arms race alls
Ja, det håller jag med om. Vi har faktiskt inte funderat på folkslagsböcker men om vi gör det ska det vara av den typen, där man beskriver en specifik plats/folk.

Överlag är vår approach snarare nedslag än svepande beskrivningar. Ja, det blir ju en grund i första boken men efter det blir det smalare fokus. Vilket dels gör det rimligt att skriva och dels lämnar det öppet hur det är annorstädes.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Måns;n307209 said:
Vårt monsterkapitel håller redan på att sväma över av lagom knepiga monster, som lamassu, pantherox och mushussu. Risken att vi inte får plats med alla är överhängande. Jag har en idé om en vildmarksmodul. Alltså inte bara monster utan även kontext i form av habitat. Kanske även med visst fokus på varför man ska ut i vildmarken till att börja med...
Låter lovande! Apropå vildmark, sneglar ni kanske på den för Äventyrsspel lite atypiska encounter-tabellen i Monsterboxen? Trevlig liten sak där. Man hade kanske kunnat jobba mer i samma stil, på flera sätt, jobba med lite slumpgenererade problem och händelser under upptäcktsfärden, även utöver monster?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
zonk;n307211 said:
Låter lovande! Apropå vildmark, sneglar ni kanske på den för Äventyrsspel lite atypiska encounter-tabellen i Monsterboxen? Trevlig liten sak där. Man hade kanske kunnat jobba mer i samma stil, på flera sätt, jobba med lite slumpgenererade problem och händelser under upptäcktsfärden, även utöver monster?
Ja precis. Som det ser ut i mitt huvud så är det så här. Som ett exempel:

Kapitlet: De röda öknarna
Kort översikt över området. De röda öknarna ligger mellan Efaro och Traxilme, typ.
  • Beskriver mantikora, lamassu, ghûl och efrit.
  • Beskriver en ruin begravd i sandstorm med coola skatter (och monster) i.
  • Beskriver resor i öknen inkl slumptabeller, törst och annat kul.
  • Beskriver någon karavanled och en karavanseraj och orsaker till att befinna sig i öknen till att börja med.
Sedan gör man samma för skog, djungel, berg etc. Alternativt fläskar man på så man har en hel ökenmodul! Finns många vägar att gå! Därav den här tråden :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Måns;n307213 said:
Ja precis. Som det ser ut i mitt huvud så är det så här. Som ett exempel:

Kapitlet: De röda öknarna
Kort översikt över området. De röda öknarna ligger mellan Efaro och Traxilme, typ.
  • Beskriver mantikora, lamassu, ghûl och efrit.
  • Beskriver en ruin begravd i sandstorm med coola skatter (och monster) i.
  • Beskriver resor i öknen inkl slumptabeller, törst och annat kul.
  • Beskriver någon karavanled och en karavanseraj och orsaker till att befinna sig i öknen till att börja med.
Sedan gör man samma för skog, djungel, berg etc. Alternativt fläskar man på så man har en hel ökenmodul! Finns många vägar att gå! Därav den här tråden :)
Låter utmärkt. Jag ser också gärna ett kortare färdigt äventyr i sådana produkter, något som gör att man som spelgrupp direkt får användning för den nya roliga settingen. Gärna också stadsmoduler enligt samma princip

Jag vet inte om jag sett någon diskussion om hur magi ska fungera i KH men jag hade inte varit avog till en helt separat magibok, typ att det bara beskrivs översiktligt i grundboken och lämnas för utveckling i senare moduler.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Bifur;n307215 said:
Låter utmärkt. Jag ser också gärna ett kortare färdigt äventyr i sådana produkter, något som gör att man som spelgrupp direkt får användning för den nya roliga settingen. Gärna också stadsmoduler enligt samma princip
Ja, det hade varit trevligt. Det här som sagt bara lösa tankar och i mån av tid och allt det där, men det hade nog funkat utmärkt även som stadsmodul!

Bifur;n307215 said:
Jag vet inte om jag sett någon diskussion om hur magi ska fungera i KH men jag hade inte varit avog till en helt separat magibok, typ att det bara beskrivs översiktligt i grundboken och lämnas för utveckling i senare moduler.
I grundboken beskrivs Skolmagi och Illusionism. Det är inte helt spikat, men typ så. Sedan är tanken att utöka med fler skolor som symbolism etc. i senare moduler. En magibok är ju egentligen given. Hjältarnas tid har ju sin Magins väv där det beskrivs hur man enkelt skapar egna skolor. Och det gör ju inget om de överlappar eller om det finns flera inom samma. Är det samma illusionism som lärs ut i Kandra och HOXOH?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Kandra! Eller en annan stadsmodul.

Fast gör den spännande, exotisk, full med intriger, motsättningar, mysterier och äventyr istället för den rätt trista pseudo-medeltida stad vi fick av Äventyrsspel när det begav sig. Den får gärna vara rimlig och innehålla en massa jordnära information som Kandra, sådant hjälper en SL att göra världen levande och trovärdig (om det nu är möjligt i en värld med ankhumanioder) men gör den sexig, spelig och användbar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Bifur;n307215 said:
Låter utmärkt. Jag ser också gärna ett kortare färdigt äventyr i sådana produkter, något som gör att man som spelgrupp direkt får användning för den nya roliga settingen. Gärna också stadsmoduler enligt samma princip.
Det här är en viktig fråga tycker jag. Vi har massa läckert material som kan presenteras på olika sätt - i en stads/områdesmodul, i en kampanjmodul som kombinerar äventyr, världsbeskrivning och regelexpansion, i rena tematiska moduler.

Skarpskytten;n307233 said:
Kandra! Eller en annan stadsmodul.

Fast gör den spännande, exotisk, full med intriger, motsättningar, mysterier och äventyr istället för den rätt trista pseudo-medeltida stad vi fick av Äventyrsspel när det begav sig. Den får gärna vara rimlig och han med en massa jordnära information som Kandra, men gör den sexig och användbar.
Vi har flera spännande städer i pipen - kapastaden Montarkun, metropolen Karaban med dess hängande basarer och tusen underverk och det mäktiga Rabul, Kruns huvudstad. Ett göra en eller flera av dem till en egen modul är en intressant tanke...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
För att uttrycka det på ett annat sätt - om valet stod mellan upplägget i Pirit, uppägget i Krilloan och upplägget i Kandra - vilket format skulle ni föredra och varför?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Leon;n307239 said:
För att uttrycka det på ett annat sätt - om valet stod mellan upplägget i Pirit, uppägget i Krilloan och upplägget i Kandra - vilket format skulle ni föredra och varför?
Skulle gärna se en stadsmodul med tillhörande minikampanj likt Kandra (Dock mindre av äventyrsspels geografiboksupplägg med invånarantal och % hit o dit och mer skönsskrivningar o stämningshöjande bilder o anekdoter).
Minikampanjen bör vara 3 kortare äventyr som hänger ihop och långsamt stegrar spel & regel förståelsen likt kopparkronan kampanjen till Symbaroum.
I kampanjen väver ni in platser o npc’r (o annat som gör settingen levande, typ en festival) som man senare kan använda för att fortsätta spela i staden så man redan har historia till dessa genom kampanjen.

Dela gärna upp det i en spelardel & en spelledare del. Och där får ni gärna köra upplägget det här är verkligheten som allmänheten/spelarna känner till. Och det här är vad som verkligen händer bakom kulisserna för spelledaren.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Stadsmodulen ska ju vara ett riktigt sjörövarnäste typ Fristaden naturligtvis!
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Bifur;n307215 said:
Låter utmärkt. Jag ser också gärna ett kortare färdigt äventyr i sådana produkter, något som gör att man som spelgrupp direkt får användning för den nya roliga settingen. Gärna också stadsmoduler enligt samma princip
Det finns en forumit som börjar på R och slutar på angertheman som skriver ett äventyr som är tänkt att innehålla några äventyrsplatser, ett huvudäventyr plus äventyrsfrön och några regeltillägg. Kanske en favorit i repris ;-)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Lightshy;n307245 said:
Stadsmodulen ska ju vara ett riktigt sjörövarnäste typ Fristaden naturligtvis!
Piratstaden Montarkun kommer att beskrivas redan i grundboken inkl. lite äventyrsuppslag och annat kul. Vi får se, svämmar materialet över kanske det räcker till en egen modul :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Den feta kampanjen
Hur ser intresset ut kring det? Alltså en Konfluxsvit, en Enemy Within, Undergångens Arvtagare eller Törnetronen?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Måns;n307402 said:
Den feta kampanjen
Hur ser intresset ut kring det? Alltså en Konfluxsvit, en Enemy Within, Undergångens Arvtagare eller Törnetronen?
Jag hade gillat en sådan, har själv alldeles för lite tid att skriva grejer numera. Jag gillade iofs undergångens arvtagare modellen med både satts info och del äventyr i samma.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Måns;n307402 said:
Den feta kampanjen
Hur ser intresset ut kring det? Alltså en Konfluxsvit, en Enemy Within, Undergångens Arvtagare eller Törnetronen?
Generellt stort ur min synvinkel. Det är många gånger det som säljer hela spelet för mig - alltså att jag kan serveras en serie äventyr som verkar väcker mitt intresse. Bara bra setting och regler är mer sällan tillräckligt (och jag har märkt en trend hos mig att jag mer och mer skaffar intressanta äventyr och ibland struntar i själva spelet).

Sen är inte alltid jättemycket text som spänner över massor av tid och platser det bästa. Jag tycker kortare upplägg som Ärans väg eller liknande kan vara nog så intressanta och sälja spelet lika väl.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Bifur;n307447 said:
Generellt stort ur min synvinkel. Det är många gånger det som säljer hela spelet för mig - alltså att jag kan serveras en serie äventyr som verkar väcker mitt intresse. Bara bra setting och regler är mer sällan tillräckligt (och jag har märkt en trend hos mig att jag mer och mer skaffar intressanta äventyr och ibland struntar i själva spelet).

Sen är inte alltid jättemycket text som spänner över massor av tid och platser det bästa. Jag tycker kortare upplägg som Ärans väg eller liknande kan vara nog så intressanta och sälja spelet lika väl.
Ja, jag är ju lite likadan. Samtidigt är det nästan omöjligt att spela kampanjer för mig. Men det kan ändras framöver när folk flyttar hem till byn! :)

Iaf, vi har ett kampanjupplägg på gång där planen är att det ska vara episkt, episodiskt, modulärt och öppet på samma gång. Och relativt handout-drivet. Får vi ihop det så kan det blir riktigt, riktigt coolt! Drakar, uråldriga ruiner, gudar och dimensionsresor. Och givetvis en hel del seglande kors och tvärs över Kopparhavet, på jakt efter artefakter och hemligheter, med Edsförbundets flotta jagandes efter! :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
zonk;n307211 said:
Låter lovande! Apropå vildmark, sneglar ni kanske på den för Äventyrsspel lite atypiska encounter-tabellen i Monsterboxen? Trevlig liten sak där. Man hade kanske kunnat jobba mer i samma stil, på flera sätt, jobba med lite slumpgenererade problem och händelser under upptäcktsfärden, även utöver monster?
En sak jag tyckte var snygg med mötestabellerna i Monsterboxen var att det i bebodda trakter var mycket större chans till ett möte, men man slog ett lägre resultat på tabellen (har för mig att det var uppdelat i fyra kategorier, där civiliserade trakter hade 40% chans till ett 1T100-slag, medan yttersta vildmarken hade 10% chans till ett 4T100-slag. Sedan var tabellen upplagd så att de låga resultaten var typ "en bonde på väg till marknaden" och de höga var saker som "dödsriddare med följe". Det var ett intressant sätt att slå ihop flera saker till en tabell.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Staffan;n307656 said:
En sak jag tyckte var snygg med mötestabellerna i Monsterboxen var att det i bebodda trakter var mycket större chans till ett möte, men man slog ett lägre resultat på tabellen (har för mig att det var uppdelat i fyra kategorier, där civiliserade trakter hade 40% chans till ett 1T100-slag, medan yttersta vildmarken hade 10% chans till ett 4T100-slag. Sedan var tabellen upplagd så att de låga resultaten var typ "en bonde på väg till marknaden" och de höga var saker som "dödsriddare med följe". Det var ett intressant sätt att slå ihop flera saker till en tabell.
Vi får ta och kika på den! Klart är att vi sannolikt inte vill göra en monsterbok som bara består av ett monster/varelse på varje sida. Det måste vara något mer. Zonernas Zoologi hade en bra approach med Onkel Zanders och Adelias in-gameredogörelser (har ni inte ZZ så passa på att köd den i FL:s Hindenburg-KS omgående!) men vi vill ffa göra modulen mer användarvänlig. Ska man beskriva väktarmonstret lamassu så bör man även ge konkreta förslag på vad det vaktar!

Kanske en monsterfokuserad äventyrsantologi?

Ps. Kan avslöja att monsterbok inte kommer ha prio 1. Vi är väldigt angelägna om att få ut den första delen i Kopparhavskrönikan först!
 
Top