Nekromanti [Kopparhavet] Vilka moduler vill ni se?

Fierce

Veteran
Joined
22 Feb 2008
Messages
9
Location
Karlstad
Något sent på bollen men jag skulle vilja se en fullmatad modul om handel (med reservation för att det inte kommer finns ett kapitel om detta i regelboken).

Modulen skulle till exempel kunna ta upp handelsrutter till havs och till lands, import/export i olika länder och regioner, stora och små handelshus, kontraband och smuggling, lyxvaror, tullar, mutor och rådande embargon. Intressanta platser och ett färgstarkt persongalleri. Regler för köp och sälj, att driva affärsrörelser, riktlinjer och tips hur man driver en handelsfokuserad kampanj m.m. Intressanta äventyrsuppslag bör vara enkelt att få till.

Jag missade kickstartern och har precis börjat läsa igenom trådarna på forumet i kronologisk ordning så handel har kanske redan diskuterats någon annanstans!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Fierce;n346454 said:
Något sent på bollen men jag skulle vilja se en fullmatad modul om handel (med reservation för att det inte kommer finns ett kapitel om detta i regelboken).

Modulen skulle till exempel kunna ta upp handelsrutter till havs och till lands, import/export i olika länder och regioner, stora och små handelshus, kontraband och smuggling, lyxvaror, tullar, mutor och rådande embargon. Intressanta platser och ett färgstarkt persongalleri. Regler för köp och sälj, att driva affärsrörelser, riktlinjer och tips hur man driver en handelsfokuserad kampanj m.m. Intressanta äventyrsuppslag bör vara enkelt att få till.

Jag missade kickstartern och har precis börjat läsa igenom trådarna på forumet i kronologisk ordning så handel har kanske redan diskuterats någon annanstans!
Handel kommer! Vi smygstartar lite i regelboken men har planerar på att djupdyka i ämnet lite längre fram.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
I dessa tider kanske det skulle vara intressant med material som fungerar mot Roll20, Fantasy Grounds eller andra online spelplattformar?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Lightshy;n346461 said:
I dessa tider kanske det skulle vara intressant med material som fungerar mot Roll20, Fantasy Grounds eller andra online spelplattformar?
Det är dock ingen kompetens eller fokus vi har just nu, men sitter det någon där ute med kunskap kring detta är vi naturligtvis väldigt intresserade!
 

Angerforce

"Ett fan på Facebook"
Joined
29 Mar 2020
Messages
26
Location
Uppsala
Jag vill se äventyrsmoduler i klassiskt häftesformat. Och håll dem korta och publicera oftare. Jag älskar Symbaroums Törnetronskampanj, och älskar Mattias Johanssons text, den är en fröjd att läsa, men TT är alldeles för invecklad och har för långa böcker för att jag troligen någonsin kommer att ha tid/orka köra den.

Fokusera på en plats (stad, ö, mindre region) per modul och inkludera två-tre korta äventyr som kan spelas separata eller länkade, med en till två speltillfällen per äventyr, typ som gamla Sagan om Ringen Rollspelet-modulerna.

Introducera nya monster och SLP som är viktiga spelare i Kopparhavsregionen i äventyren, så att man kan återanvända senare, snarare än att publicera en monsterbok (vilket jag iofs älskar och gärna ser också; backade just Monsterboken till DoD16 såklart).

Istället för att göra en magi-expansion, introducera nya besvärjelser och magiskolor som skatter och något som SLP i äventyren tillhör och som rollpersonerna får genomföra ett helt äventyr för att lära sig om, ta reda på var de finns, resa till med stor möda och med fara för livet och slutligen som belöning får lära sig och sen kunna använda i kommande äventyr (och bli jagade för att SLP vill åt deras nya magiska hemligheter!). Det är en grej som många rollspel pratar om att man ska göra, men som allt för sällan (vad jag har sett) stöds i publicerat material.

EDIT: Oh! Och eftersom att det här är ett hamn-hoppande spel vore det superfint med nån typ av kort lista i varje äventyr på import/export och förslag på var skeppen som anlägger i varje äventyrsplats kommer ifrån och är på väg till, så att SL lätt kan planera vart spelarna väljer att resa efter äventyrets slut och kan plantera adventure hooks hos mystiska män som röker pipa i mörka hörn på värdshuset i hamnen! ;)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Angerforce;n346470 said:
Jag vill se äventyrsmoduler i klassiskt häftesformat. Och håll dem korta och publicera oftare. Jag älskar Symbaroums Törnetronskampanj, och älskar Mattias Johanssons text, den är en fröjd att läsa, men TT är alldeles för invecklad och har för långa böcker för att jag troligen någonsin kommer att ha tid/orka köra den.

Fokusera på en plats (stad, ö, mindre region) per modul och inkludera två-tre korta äventyr som kan spelas separata eller länkade, med en till två speltillfällen per äventyr, typ som gamla Sagan om Ringen Rollspelet-modulerna.

Introducera nya monster och SLP som är viktiga spelare i Kopparhavsregionen i äventyren, så att man kan återanvända senare, snarare än att publicera en monsterbok (vilket jag iofs älskar och gärna ser också; backade just Monsterboken till DoD16 såklart).

Istället för att göra en magi-expansion, introducera nya besvärjelser och magiskolor som skatter och något som SLP i äventyren tillhör och som rollpersonerna får genomföra ett helt äventyr för att lära sig om, ta reda på var de finns, resa till med stor möda och med fara för livet och slutligen som belöning får lära sig och sen kunna använda i kommande äventyr (och bli jagade för att SLP vill åt deras nya magiska hemligheter!). Det är en grej som många rollspel pratar om att man ska göra, men som allt för sällan (vad jag har sett) stöds i publicerat material.

EDIT: Oh! Och eftersom att det här är ett hamn-hoppande spel vore det superfint med nån typ av kort lista i varje äventyr på import/export och förslag på var skeppen som anlägger i varje äventyrsplats kommer ifrån och är på väg till, så att SL lätt kan planera vart spelarna väljer att resa efter äventyrets slut och kan plantera adventure hooks hos mystiska män som röker pipa i mörka hörn på värdshuset i hamnen! ;)
Massa grymma idéer. Det är kusligt hur nära du är inne och nosar på flera av våra idéer och designkoncept. Jag skall inte gå in i detalj, och jag skall inte spoila för mycket - men just den här idéen med nålstick som ger dig äventyr, monster, nya regler, kanske nya magitraditioner i en modul - ja det är precis så vi tänker.

Sedan innebär inte det att vi gjort avkall på det storslagna ramverket - tvärtom. Vi har ett koncept - krönikan - som syftar att lämna tyglarna hos spelgruppen och snarare ge beståndsdelar än en färdig berättelse. Mer om detta senare.

Vad gäller handel är vår tanke med handelsregler precis att skapa en självgående äventyrsmotor. Väldigt bra idé där med handelshamnar...
 

Angerforce

"Ett fan på Facebook"
Joined
29 Mar 2020
Messages
26
Location
Uppsala
Leon;n346474 said:
Massa grymma idéer. Det är kusligt hur nära du är inne och nosar på flera av våra idéer och
????designkoncept. Jag skall inte gå in i detalj, och jag skall inte spoila för mycket - men just den här idéen med nålstick som ger dig äventyr, monster, nya regler, kanske nya magitraditioner i en modul - ja det är precis så vi tänker.

Sedan innebär inte det att vi gjort avkall på det storslagna ramverket - tvärtom. Vi har ett koncept - krönikan - som syftar att lämna tyglarna hos spelgruppen och snarare ge beståndsdelar än en färdig berättelse. Mer om detta senare.

Vad gäller handel är vår tanke med handelsregler precis att skapa en självgående äventyrsmotor. Väldigt bra idé där med handelshamnar...
Great minds think alike! ;) Det låter som att ni har ett toppenkoncept på gång! Kul att ni sourcear fan-basen för idéer också, måste jag säga.

Jag är naturligtvis helt ombord (höhö) med en stor episk krönika också. Jag älskar det konceptet, men jag ser det gärna mer som du beskriver det ovan. Låter lite som det som Fria Ligan gjort med kampanjen Korpens klagan (och vad den nya kickstartade nu heter) till Svärdets Sång; att spelarna får hooks och sen väljer själva vilka de vill nappa på och kör kampanjen i lagom portionsstorlek, utan att spelledaren nödvändigtvis behöver ha koll på vad alla falanger i alla fraktioner nu tyckte i fråga X, och vilka som var undercover fiender och vad som händer på andra sidan kontinenten at any given moment. Det är otroligt mycket enklare att preppa när man är vuxen och har begränsat med tid och mentala resurser, och jag skulle gissa att det även sänker tröskeln för nybörjare i rollspelshobbyn viket jag ser som en stor fördel. Två flugor, en smäll och sådär! Ser fram emot att de det färdiga spelet och vad ni kommer med senare! Hejja!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det här hade kanske funkat bättre till Hjältarnas Tid än Kopparhavets Hjältar, men jag hade gärna sett en modul som fyller samma funktion som världens bästa datoräventyrsspel: Quest For Glory (ursprungligen släppt som Hero's Quest, men fick byta namn då det låg för nära brädspelet).

I Quest For Glory är man en blivande Hjälte (man har tagit en korrespondenskurs) som kommer till den lilla byn Spielburg. Spielburg, med omgivande land, har massvis med problem. Skogarna är fulla av banditer och goblins, baronen har gått ner sig alldeles efter att båda hans barn försvunnit under mystiska omständigheter, den lokala helaren har blivit av med sin ring, och alla möjliga andra problem. Skogarna runtomkring är också fulla med udda fenomen, varav vissa är relaterade till Spielburgs problem, och andra kör sitt eget race.

Det jag hade velat se är alltså en bok som beskriver ett relativt litet område med diverse färgstarka karaktärer, och en massa problem för rollpersonerna att lösa på sin väg mot Hjälteskap. Det närmaste jag har kommit något liknande är webb-expansionen till Star Wars Age of Rebellion Beginner Game, Operation: Shadowpoint, där man ska lyckas reparera och driva en stulen imperiebas samtidigt som man allierar sig med lokalbefolkningen och håller basen och dess övertagande hemligt. Mini-kampanjen har en blandning av reaktiva ("Något händer, vad gör ni åt det?") och proaktiva ("Vilket av de här problemen vill ni lösa nu?") scenarier. Jag hade dock gärna sett något med mer kött på benen än den.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Måns;n307402 said:
Den feta kampanjen
Hur ser intresset ut kring det? Alltså en Konfluxsvit, en Enemy Within, Undergångens Arvtagare eller Törnetronen?
Kampanj? Ja.
Kalkerad på just de exemplen? Njä...
Alltså, jag är ingen rabiat motståndare till räls, det kan vara tryggt och trevligt att veta vart man är på väg. Men det är så gjort. Jag har otaliga sådana kampanjer på lager redan.
Skulle hellre se något inspirerat av hur 13th Age gör det. De har två stora kampanjböcker.
Den första heter Eyes of the Stone Thief, och ser vid första anblick ut som en mega-dungeon av klassiskt snitt.
Skillnaden är att man inte tillbringar all sin tid nere i dungan. Man gör snabba expeditioner in i den för specifika syften, däremellan behöver man göra en hel del annat i världen utanför. Exakt vad det är man vill uppnå och hur är extremt öppet - till stor del p.g.a. spelets system med Ikoner, som gör att man kan ha nästan ett dussin olika uppdragsgivare med olika motivationer. Det finns också ett ovanligt definitivt slut - dungan är i själva verket ett levande ting som måste dödas.
Den andra heter Shards of the Broken Sky, och börjar lite mer som det Staffan frågar efter: en mysig, småputtrig by med små problem...
Och sedan kraschar en flygande stad till marken, vilket skapar en stor sandlåda med farlig miljö, monster, och äventyrsplatser i form av individuella byggnader/delar av staden. Den här är mycket mer open-ended eftersom spelarnas möjliga ingångsmotivationer också är vidöppna.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Måns;n307402 said:
Den feta kampanjen
Hur ser intresset ut kring det? Alltså en Konfluxsvit, en Enemy Within, Undergångens Arvtagare eller Törnetronen?
Den episka kampanjen i all ära. Men jag tycker inte man ska försumma den halv-episka kampanjen. Något kortare, gärna i sandlådestil hade jag blivit glad för. Inspirerat mer av Marsklandet än av Konfluxen kanske
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Lemur;n346486 said:
Den episka kampanjen i all ära. Men jag tycker inte man ska försumma den halv-episka kampanjen. Något kortare, gärna i sandlådestil hade jag blivit glad för. Inspirerat mer av Marsklandet än av Konfluxen kanske
Jag kan hålla med här. Vi älskar kampanjer, men håller redan på med Törnetronen till Symbaroum och Emissariern som försvann till Coriolis. Och vi har Svärdets Sång-kampanjen och Mutant-kampanjerna på listan vi vill spela redan.

En mastigt öppet äventyr eller en modulär svit av mindre äventyr som kanske klarades av på runt 8-10 kortare spelmöten hade varit mycket mer realistisk att bli spelad av oss.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Ja, vårt upplägg är lite annorlunda jämfört med de stora klassiska kampanjerna. Kopparhavskrönikan är en mycket lös ram för öppet utforskande - någon nämnde Svärdet sång, och det finns defintivt likheter (och for the record hade vi den här modellen klar långt innan Svärdets sång släpptes - det låg väl i luften ;) ), men jag skulle säga att KK är öppnare - spelmiljön är mindre "kontrollerad" än den är i Svärdet sång, och erbjuder därför förvisso mindre struktur för spelgruppen.

Några av er kanske minns "Kopparhavskampanjen" i en gammal sinkadus? Där finns ett av fröna till våra idéer. Och det var ju en klassiker att bränna igenom Marsklandet, konfluxsviten och nidland med samma spelgrupp. Någonstans där började vi.

Ett steg ned från Kopparhavskrönikan förekommer sedan enskilda äventyrsmoduler - äventyr och kampanjer - och de tänker vi ganska precis som det många av er pratar om: stand-alone moduler (som inte alls behöver spelas som en del av KK) som kombinerar en hel "berättelse", en miljö och kanske något nytt element som hör ihop tematiskt - kanske besvärjelser eller monster eller en ny SLP
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Bolongo;n346480 said:
Kampanj? Ja.
Kalkerad på just de exemplen? Njä...
Alltså, jag är ingen rabiat motståndare till räls, det kan vara tryggt och trevligt att veta vart man är på väg. Men det är så gjort. Jag har otaliga sådana kampanjer på lager redan.
Ja, vi är inte heller några varma rälsförespråkare. Jämförelsen är snarare en längre sammanhållen spelstruktur, alltså kampanj som motsats till äventyr.

Som Leon säger är det mycket sandlåda, nedslag och ram snarare än räls.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Gör en minikampanj till olika platser/hamnar.
2-3 kortare äventyr man kan spela innan man seglar vidare.
Till detta kan ny knyta en metaplott med olika fraktioner inblandade.
Lite som man gjorde med Krilloan.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Låter ju riktigt spännande med en sådan kampanj. När kommer en första del, ungefär?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Nässe;n346498 said:
Låter ju riktigt spännande med en sådan kampanj. När kommer en första del, ungefär?
Bra fråga! Vi släpper ju regelboken nu i Maj/Juni, efter det kommer det rätt snart en ny Kickstarterkampanj till vårt nästkommande äventyr Sirenens klagan. Detta äventyr skrivs (eller snarare har skrivits, för det har i princip klart manus) av vije. Nästa planerade släpp är Kopparhavskrönikans startmodul. När den kan bli aktuell är väldigt svårt att säga, men vi har påbörjat arbetet med den.

Vi har även lite annat smått och gott på gång, men vi återkommer om det! :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Äventyr går alltid hem hos mig. Gillar även kampanjplatser med äventyrkrokar, eller varför inte mindre scenarier :)
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Jag skulle vilja se en regionbok med äventyrsplatser, ungefär som gamla Torshem. En schysst sandlåda som äventyrarna kan utforska på flera sätt.
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
89
Location
Kalmar
Jag kunde inte se att det nämnts tidigare och det kanske inte klassas som en modul men jag skulle väldigt gärna se en spelledarskärm, kanske med ett tillhörande äventyr eller samling äventyrskrokar.
Eller ett häfte med ytterligare spelledarhjälpmedel som, om jag minns rätt, var med i SL-skärmen till Warhammer Fantasy 2nd ed, där det fanns listor med namnförslag till spelledarpersoner och ritningar på vanliga byggnader i världen tillsammans med äventyrskrokar kring dessa.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tjocken;n346582 said:
Jag kunde inte se att det nämnts tidigare och det kanske inte klassas som en modul men jag skulle väldigt gärna se en spelledarskärm, kanske med ett tillhörande äventyr eller samling äventyrskrokar.
Eller ett häfte med ytterligare spelledarhjälpmedel som, om jag minns rätt, var med i SL-skärmen till Warhammer Fantasy 2nd ed, där det fanns listor med namnförslag till spelledarpersoner och ritningar på vanliga byggnader i världen tillsammans med äventyrskrokar kring dessa.
Vi är såklart sugna på den typen av tillbehör (även tärningar) men det är lite svårt att just nu rättfärdiga rent ekonomiskt. Marginalen är rätt dålig så det blir dyra produkter som mest ger oss jobb och inga pengar. Å andra sidan är det ju hela affärsmodellen... ;)

Just nu prioriterar vi illustrationer till kommande moduler, men skulle vi nå galna framgångar kommer vi göra allt vi tycker är kul (och där ingår såklart en SL-skärm).
 
Top