Nekromanti [Kopparhavet] Vilka moduler vill ni se?

Ok, tack för konsumentupplysningen! Jag har som synes inte järnkoll.

Vad gäller drakarna så tänker jag alltså på Äventyrsspels draksupplement, som jag inte minns som särskilt bra. Det hade varit intressant att se ett helt annat grepp på samma ämne. Vad drakar vill tänkte jag alltså kunde ha en mer konceptuell aspekt - metaplotter, konflikter med andra drakar, storskaliga krig. Drakar är närmast per definition figurer som rör sig högt upp hierarkin.

Last edited:

afUttermark

Swordsman
Slp handbok.
Som en monsterbok fast med just nu levande uppdragsgivare, fiender, medhjälpare.

Exempelvis

Häxmästaren i Svarta tornet
Härskaren i Yndar
Alberto Mogger
Hierofanten af Ruhl
Klazende fâ Moskorien
Tiggarprinsen
Guldhazh Dvärgätaren

Måns

Hipsteranka
Ok, tack för konsumentupplysningen! Jag har som synes inte järnkoll.

Vad gäller drakarna så tänker jag alltså på Äventyrsspels draksupplement, som jag inte minns som särskilt bra. Det hade varit intressant att se ett helt annat grepp på samma ämne. Vad drakar vill tänkte jag alltså kunde ha en mer konceptuell aspekt - metaplotter, konflikter med andra drakar, storskaliga krig.
Drakar i Athos är överlevande urvarelser. De är fjättrade till skaparnas regler men är starka nog att kunna kringå vissa av dem. De är oerhört kraftfulla men är individer snarare än greppbara koncept. Alla Athos drakar är unika, både till utseende och mål.

En av våra designprinciper är att inte förklara någon aspekt av världen uttömmande. Så vi beskriver hellre en enskild drake än hela släktet, en enskild drakes göranden snarare än draksläktet som koncept. Det här genomsyrar allt vi skriver.

Det sagt, drakar kommer. Var så säker!

Drakar i Athos är överlevande urvarelser. De är fjättrade till skaparnas regler men är starka nog att kunna kringå vissa av dem. De är oerhört kraftfulla men är individer snarare än greppbara koncept. Alla Athos drakar är unika, både till utseende och mål.

En av våra designprinciper är att inte förklara någon aspekt av världen uttömmande. Så vi beskriver hellre en enskild drake än hela släktet, en enskild drakes göranden snarare än draksläktet som koncept. Det här genomsyrar allt vi skriver.

Det sagt, drakar kommer. Var så säker!
Ja, det kan förstås göras på olika sätt. Det jag tycker är intressant med drakar är att de är aktörer på en högre nivå än de flesta humanoida varelser. Om deras egenart beskrivs i ett enskilt porträtt snarare än i en definitiv och generell artsbeskrivning, så har jag inget emot det. De är hur som helst i mina ögon en av de intressantaste fantasyvarelserna. Jag tycker också att deras kroppsliga uppenbarelse - vad det innebär att vara en stor eldsprutande reptil - borde gå att göra intressantare än vad jag hittills har sett i Drakar & Demoner.

Last edited:

Leon

Leo carcion
Slp handbok.
Som en monsterbok fast med just nu levande uppdragsgivare, fiender, medhjälpare.

Exempelvis

Häxmästaren i Svarta tornet
Härskaren i Yndar
Alberto Mogger
Hierofanten af Ruhl
Klazende fâ Moskorien
Tiggarprinsen
Guldhazh Dvärgätaren
Du menar:
- Magistrat Cosmo Gyllenbuk av Huset Mogger
- Kung Ulurak Förhärjaren av Nidabergen
- Överstepräst Hiram, Hierofant av Lejonorden
- Stormästare Jara Häxbane av Tornväktarorden
- Enu Stabian daBorra, Prokurator och Förste Navigatör av Kastyke Guldflotts
mfl (kolla marginalen av kartan över Kopparhavet. Kan ju mycket väl hända att flera av dessa får framtida djupdykning....)

Last edited:

Badmojo

Warrior
Ingen diss av nuvarande regelsystem etc, men det känns som om nya DoD borde anamma Kopparhavets värld rakt av som default setting. Perfekt match, tycker jag.

Måns

Hipsteranka
Ingen diss av nuvarande regelsystem etc, men det känns som om nya DoD borde anamma Kopparhavets värld rakt av som default setting. Perfekt match, tycker jag.
Vi får se hur vi ska hantera nya DoD. Settingen, Athos, är numera vår, även om den bygger på IPn som tillhör andra upphovsmän (vi har deras godkännande).

I princip kan man ju ta vår setting och använda till DoD om man vill, eller så gör vi någon form av konvertering eller annat. Vi vet så lite om DoD22 än så länge så det är svårt att ge några svar här, men givetvis är detta något vi funderar en del på.

Gamiel

Swordsman
Mitt intryck av intervjun med de nya skaparna är att de vill släppa en sandlåda box utan något som helst värld men alla grejer man behöver för skapa sin egen och lite till