Nekromanti [Kopparhavet] Vilka moduler vill ni se?

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Ok, tack för konsumentupplysningen! Jag har som synes inte järnkoll.

Vad gäller drakarna så tänker jag alltså på Äventyrsspels draksupplement, som jag inte minns som särskilt bra. Det hade varit intressant att se ett helt annat grepp på samma ämne. Vad drakar vill tänkte jag alltså kunde ha en mer konceptuell aspekt - metaplotter, konflikter med andra drakar, storskaliga krig. Drakar är närmast per definition figurer som rör sig högt upp hierarkin.
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Slp handbok.
Som en monsterbok fast med just nu levande uppdragsgivare, fiender, medhjälpare.

Exempelvis

Häxmästaren i Svarta tornet
Härskaren i Yndar
Alberto Mogger
Hierofanten af Ruhl
Klazende fâ Moskorien
Tiggarprinsen
Guldhazh Dvärgätaren
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ok, tack för konsumentupplysningen! Jag har som synes inte järnkoll.

Vad gäller drakarna så tänker jag alltså på Äventyrsspels draksupplement, som jag inte minns som särskilt bra. Det hade varit intressant att se ett helt annat grepp på samma ämne. Vad drakar vill tänkte jag alltså kunde ha en mer konceptuell aspekt - metaplotter, konflikter med andra drakar, storskaliga krig.
Drakar i Athos är överlevande urvarelser. De är fjättrade till skaparnas regler men är starka nog att kunna kringå vissa av dem. De är oerhört kraftfulla men är individer snarare än greppbara koncept. Alla Athos drakar är unika, både till utseende och mål.

En av våra designprinciper är att inte förklara någon aspekt av världen uttömmande. Så vi beskriver hellre en enskild drake än hela släktet, en enskild drakes göranden snarare än draksläktet som koncept. Det här genomsyrar allt vi skriver.

Det sagt, drakar kommer. Var så säker!
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Drakar i Athos är överlevande urvarelser. De är fjättrade till skaparnas regler men är starka nog att kunna kringå vissa av dem. De är oerhört kraftfulla men är individer snarare än greppbara koncept. Alla Athos drakar är unika, både till utseende och mål.

En av våra designprinciper är att inte förklara någon aspekt av världen uttömmande. Så vi beskriver hellre en enskild drake än hela släktet, en enskild drakes göranden snarare än draksläktet som koncept. Det här genomsyrar allt vi skriver.

Det sagt, drakar kommer. Var så säker!
Ja, det kan förstås göras på olika sätt. Det jag tycker är intressant med drakar är att de är aktörer på en högre nivå än de flesta humanoida varelser. Om deras egenart beskrivs i ett enskilt porträtt snarare än i en definitiv och generell artsbeskrivning, så har jag inget emot det. De är hur som helst i mina ögon en av de intressantaste fantasyvarelserna. Jag tycker också att deras kroppsliga uppenbarelse - vad det innebär att vara en stor eldsprutande reptil - borde gå att göra intressantare än vad jag hittills har sett i Drakar & Demoner.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Slp handbok.
Som en monsterbok fast med just nu levande uppdragsgivare, fiender, medhjälpare.

Exempelvis

Häxmästaren i Svarta tornet
Härskaren i Yndar
Alberto Mogger
Hierofanten af Ruhl
Klazende fâ Moskorien
Tiggarprinsen
Guldhazh Dvärgätaren
Du menar:
- Magistrat Cosmo Gyllenbuk av Huset Mogger
- Kung Ulurak Förhärjaren av Nidabergen
- Överstepräst Hiram, Hierofant av Lejonorden
- Stormästare Jara Häxbane av Tornväktarorden
- Enu Stabian daBorra, Prokurator och Förste Navigatör av Kastyke Guldflotts
mfl (kolla marginalen av kartan över Kopparhavet. Kan ju mycket väl hända att flera av dessa får framtida djupdykning....)
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Ingen diss av nuvarande regelsystem etc, men det känns som om nya DoD borde anamma Kopparhavets värld rakt av som default setting. Perfekt match, tycker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ingen diss av nuvarande regelsystem etc, men det känns som om nya DoD borde anamma Kopparhavets värld rakt av som default setting. Perfekt match, tycker jag.
Vi får se hur vi ska hantera nya DoD. Settingen, Athos, är numera vår, även om den bygger på IPn som tillhör andra upphovsmän (vi har deras godkännande).

I princip kan man ju ta vår setting och använda till DoD om man vill, eller så gör vi någon form av konvertering eller annat. Vi vet så lite om DoD22 än så länge så det är svårt att ge några svar här, men givetvis är detta något vi funderar en del på.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Ingen diss av nuvarande regelsystem etc, men det känns som om nya DoD borde anamma Kopparhavets värld rakt av som default setting. Perfekt match, tycker jag.
Mitt intryck av intervjun med de nya skaparna är att de vill släppa en sandlåda box utan något som helst värld men alla grejer man behöver för skapa sin egen och lite till
 

Mandorian

Veteran
Joined
4 Jun 2018
Messages
35
Location
Mölndal
Något som jag inte vet om det har skrivits om innan men visst magibok ser nog många fram till men något som ofta saknas är kanske att försöka få in lite av the divine magi.. prästerna etc, typ cleric, druid, monk, paladin som finns i andra spel.
Menar INTE att man ska kopiera deras men känner att det är något som skulle ge ny krydda till svenska rpg kanske.. (eller så är jag kanske väldigt dåligt påläst, och det kan mycket väl vara så. :) )

sedan mer om hur man gör magiska föremål, samt drycker av olika slag, kanske som en Alcemist/artificer värv.... vem vet..... :p
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Något som jag inte vet om det har skrivits om innan men visst magibok ser nog många fram till men något som ofta saknas är kanske att försöka få in lite av the divine magi.. prästerna etc, typ cleric, druid, monk, paladin som finns i andra spel.
Menar INTE att man ska kopiera deras men känner att det är något som skulle ge ny krydda till svenska rpg kanske.. (eller så är jag kanske väldigt dåligt påläst, och det kan mycket väl vara så. :) )
Ja, just cleric och "divine magic" känns som en väligt specifik DnD-grej. Men vi har en del saker i redan i Grundboken som är värda att nämna i sammanhanget:

- Skolmagi, den klassiska magitraditionen, handlar om att åkalla, förhandla med och betvinga "lägre" makter så som demoner, elementarer, andar och smågudar. Detta är klassisk magi, och handlar om utövarens makt genom kunskap och kontroll. Skalan mellan smådemon och skapargud är flytande, men det vi normalt skulle kalla "gudar" är för kraftfulla för att kunna kontrolleras såhär.

- Då finns istället förmågan Sändebud, som representerar en personlig relation till en makt, som ger vissa fördelar.

Man skulle ju kunna utöka med fler förmågor som bygger på Sändebud. Men då är man nog ute ur fältet magi och tittar på andra typer av övernaturliga förmågor.

(p.s även Paladiner finns ju i Kopparhavet - Grivelas kejserliga Paladinerorden. Och vill man ha magibrukande riddare finns den berendiska Björnstjärenorden).

sedan mer om hur man gör magiska föremål, samt drycker av olika slag, kanske som en Alcemist/artificer värv.... vem vet..... :p
Alkemi är definitivt något vi har tankar om, och faller nog också inom kategorin övernaturligheter-som-inte-är-magi
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Jag gillade hur de gjorde i Trudvagn med maktböner.

Angående paladiner så har jag funnit att sedan jag läste upp om deras ursprung så känns det väldigt konstigt att franska riddare har blivit en typ av heliga krigare/svärdsmagiker i jänkar rollspel
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag gillade hur de gjorde i Trudvagn med maktböner.
Får erkänna att jag har väldigt dålig koll på detta :) hur funkar de?


Angående paladiner så har jag funnit att sedan jag läste upp om deras ursprung så känns det väldigt konstigt att franska riddare har blivit en typ av heliga krigare/svärdsmagiker i jänkar rollspel
Eller hur! Och innan Karl den Stores Paladiner fanns det senromerska Scholae Palatinae. En sorts beriden ersättning för pretoriangardet instiftat av Konstantin den Store. Det är dessa som är vår inspiration med Paladinerna i Grivela.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
En annan möjlighet med tro är ju att kopiera Stormbringer:s system med gudar och gudomligt ingripande

Får erkänna att jag har väldigt dålig koll på detta :) hur funkar de?
Åh, nu mins jag inte direkt men jag tror det var lite liknande som besvärjelser men att du samlade på dig "tros poäng" (kallat något annat) genom att göra grejer din gud gillade och sedan kunde du ungefär be en makt bön - det fanns listor med böner för de olika religionerna där de olika bönerna är temade för att passa just den tron (ex. var det en från den hårda, något järn o eld temade östreligonen där du kunnde bli helad med helig eld men behöll de kosmetiska brännskadorna (om jag mins rätt)). Så man hade inget i stil med DnD där en Cleric i praktiken är en svärdsmagiker som får har samma besvärjelser som trollkarlar o i praktiken kastar dem på samma sätt, men inte behöver ha en formelsamling o hade vissa bestämmelser i vad de fick o inte fick välja.

Jag gillade bl.a. därför att bara sättet de olika bönerna presenterades o vad de gjorde sade saker om de olika regionerna o hur man som SL/spelare ska se/använda dem.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Det handlar väl delvis hur man använder ord men "bön" blir för mig något som jag främst förknippar med senare religioner som exempelvis kristendomen. Jag gillar att dra lite växlar på den relation med gudomarna som verkar varit vanligare under antiken, en förhandling och åkallan snarare än bedjan. "Här, ta mitt offer som har varit mig besvärligt att anordna eller är storlaget eller grävde ett stort hål i min skattkista. Fortsätt nu stöda vår stad/ge mig hälsan åter/låt oss kunna plundra de felikiska handelskeppen oförföljda/X/Y/Z....". Det är ett utbyte av "handelsvaror" snarare än bedjande om tjänst. Det behöver inte nödvändigtvis påverka hur reglerna ser ut men färgen på spelvärlden blir annorlunda. I ett pantheon kännns det även rimligt att gudomarna kämpat om de tänkande arternas gunst och gåvor och uppmärksamhet och därmed upprättat relationer som att Tyrus har Melkart som skyddspatron och favoritgudom. Dessa relationer, vare sig de är på stadsstatsnivå, handelshusnivå, piratnästenivå eller bara en individuell magikers nivå kan säkert ibland likna det patron-klientförhållande romarna förfinade men som säkerligen också fanns på många andra ställen runt Medelhavet (eller andra platser för den delen).
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Det handlar väl delvis hur man använder ord men "bön" blir för mig något som jag främst förknippar med senare religioner som exempelvis kristendomen
Här skilljer vi oss åt, jag har inget problem med ordet o tänker religion i allmänhet, eller att man helt enkelt ber sin gudom om att hen ska ingripa, likt du kan be en herreman du har en relation till om det.

O att du bönar om något betyder ju inte att det förväntats att du bara får det utan att du antingen har gjort något innan, eller ska uppfylla något efteråt (pilgrimsfärd, offer, gå i kloster, skicka barn till tempel, m.m.) - här skulle man kunna göra roliga grejer med bestraffningar efter att en RP utlovar att utföra något om en gud lägger sig i, men efter att guden har gjort något, så struntar spelaren att göra det utlovade.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tänker att polyteism innebär att du inte "väljer" en gud utan att du snarare vänder dig till respektive tempel/gud som ansvarar för det område du behöver hjälp med. Även om det finns kulter kopplade till specifika gudar innebär inte det att de tror mer på just den guden, utan mer att deras jobb är utföra just den gudens arbete. Religion är mer som olika instanser inom kommunen. Du mailar inte Kulturförvaltningen om du får strömavbrott. Typ.

Därför ser inte jag det riktigt som att man ber böner på det vis vi ser inom kristendomen, och gudarna har heller inte samma moraliska påverkan på livet.

Naturligvis är det helt upp till spelgruppen. Och naturligvis finns det undantag, inte minst vad gäller gudars förkämpar/utvalda odyl.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Precis. Religion i Kopparhavets hjältar handlar inte om tro, helt enkelt. Gudarna finns, och de struntar blankt i om du tror på dem eller inte. Däremot är det viktigt att hålla sig väl med dem och smörja dem med lite offer och lovprisning när det passar.

Om man är ett Sändebud eller på annat sätt utvald har man snarare ett klient-patronförhållande med sin gud
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Därför ser inte jag det riktigt som att man ber böner på det vis vi ser inom kristendomen, och gudarna har heller inte samma moraliska påverkan på livet.
Samtidigt så är det fortfarande en bön du ber till en gud om att hen ska ingripa. Även om du hoppar mellan olika gudar för att deras roll passar det du vill ha just nu eller ditt geografiska läge, så är det fortfarande en bön. Och om vi tar en titt på antiken så ger de offer, eller utlovar dessa till gudarna (ex. att ge dit barn till templet) både efter och innan (inte alltid både och) man ber om en tjänst/ingripande.

Men med tanke på att KH har en stor o mångfasetterad gudavärld - där inte många av dem bara är alternativa namn (som var vad Romarna många gånger trode, ex. att Thot var Merkurius), eller är delar av en storfamilj (vilket man gör med Stormländarnas panteon i Trudvagn) - och alla inte verkar gå ihop med varandra, så skulle jag säga att det nog enklast är att använda ett system liknande Stormbringer:s där spelarna kan välja att gör något som gör att gudarna kanske uppmärksammar dem* följt av att spelarna o SL samarbetar om vad för gudomligt ingripande som sker.
* antingen under en längre tid, ett stort offer just då, eller att man lovar att göra ett stort offer/något i gudens namn efter dennes ingripande
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Samtidigt så är det fortfarande en bön du ber till en gud om att hen ska ingripa. Även om du hoppar mellan olika gudar för att deras roll passar det du vill ha just nu eller ditt geografiska läge, så är det fortfarande en bön. Och om vi tar en titt på antiken så ger de offer, eller utlovar dessa till gudarna (ex. att ge dit barn till templet) både efter och innan (inte alltid både och) man ber om en tjänst/ingripande.

Men med tanke på att KH har en stor o mångfasetterad gudavärld - där inte många av dem bara är alternativa namn (som var vad Romarna många gånger trode, ex. att Thot var Merkurius), eller är delar av en storfamilj (vilket man gör med Stormländarnas panteon i Trudvagn) - och alla inte verkar gå ihop med varandra, så skulle jag säga att det nog enklast är att använda ett system liknande Stormbringer:s där spelarna kan välja att gör något som gör att gudarna kanske uppmärksammar dem* följt av att spelarna o SL samarbetar om vad för gudomligt ingripande som sker.
* antingen under en längre tid, ett stort offer just då, eller att man lovar att göra ett stort offer/något i gudens namn efter dennes ingripande
Absolut. Jag kommenterade egentligen bara Stormbringers lösning med att välja en tro. Just det blir lite svårt men man kan ju ha någon mer generell lösning istället. Exempelvis knutet till offer som du föreslår.
 
Top