KH kopparhavet.se

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
För dom som är intreserade finns nu första Aplhan av kopparhavet.se uppe.
Eftersom detta är en Alpha (alltså inte ens en Beta) så fungerar inte det mesta då det inte är byggt än, saker kommer dock byggas ut eftersom tiden tillåter. Allt är byggt från grunden, ingen färdig framework eller liknande har använts för backend.
För tillfället är det endast registering, inloggning, samt personer under Varlser -> Motståndare som fungerar.
Dom flesta menyer är på plats så man kan se lite vad som är planerat.

Som jag skrev i ett annat tillägg så är tanken med sidan att man ska kunna lägga upp eget material och dela med andra, tanken är att det i framtiden ska gå att hålla reda på sin kampanj via sidan också. Tex endast dela med sig av viss information till spelarna och ha resten dolt för dom.

Förslag på vad som saknas (främst sånt som inte har en meny och därför inte verkar vara planerat) mottages, och även vad folk tycker är "viktigare" så det byggs ut före det som är mindre viktigt.

Som nämt tidigare är detta en Alpha av projektet så ha det i åtanke vid användning.

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
För dom som är intreserade finns nu första Aplhan av kopparhavet.se uppe.
Eftersom detta är en Alpha (alltså inte ens en Beta) så fungerar inte det mesta då det inte är byggt än, saker kommer dock byggas ut eftersom tiden tillåter. Allt är byggt från grunden, ingen färdig framework eller liknande har använts för backend.
För tillfället är det endast registering, inloggning, samt personer under Varlser -> Motståndare som fungerar.
Dom flesta menyer är på plats så man kan se lite vad som är planerat.

Som jag skrev i ett annat tillägg så är tanken med sidan att man ska kunna lägga upp eget material och dela med andra, tanken är att det i framtiden ska gå att hålla reda på sin kampanj via sidan också. Tex endast dela med sig av viss information till spelarna och ha resten dolt för dom.

Förslag på vad som saknas (främst sånt som inte har en meny och därför inte verkar vara planerat) mottages, och även vad folk tycker är "viktigare" så det byggs ut före det som är mindre viktigt.

Som nämt tidigare är detta en Alpha av projektet så ha det i åtanke vid användning.

FANTASTISKT!
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Har gjort en liten updatering
Nu finns en meny när man är inloggad under den finns inställningar där man kan byta lösenord, epost, och anvädarnamn.
Användarnamnet används bland annat för att visa vem som ligger bakom material, har man inget användarnamn satt så vissas istället "Okänd" för materialet (då jag inte vill visa epost adress om man inte lagt in användarnamn).
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Ytterliggare uppdatering.

Krävs att man har ett konto och är inloggad för att kunna skapa, det krävs inget konto för att se sådant som är skapat (i framtiden krävs även att det är publikt, privat kommer krävas konto samt tillstånd av skaparen för att se).

Nu går det att skapa och redigera material under följande menyer (för närvarande är allt som skapas publikt, att skapa privat kommer senare):
Världen -> Historia
Världen -> Platser
Varelser -> Motståndare -> Djur
Varelser -> Motståndare -> Monster
Varelser -> Motståndare ->Personer

För närvarande har samtliga samma fällt man kan fylla i, detta kommer också ändras senare då fler fält kommer tillkomma för olika typer av material.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,399
Fantastiska grejer! Ser fram emot att följa detta
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Ytterliggare en uppdatering.

Nu går det att skapa och redigera material under följande menyer (precis som förut så är allt som skapas publikt, att skapa privat kommer senare):
Regler -> Förmågor
Regler -> Magi
Regler -> Rollpersonen
Regler -> Spel
Regler -> Strid

I nuläget är dom väldigt lika varandra, detta kommer ändras i senare updateringar när jag har kunnat se vilken typ av information osv som läggs upp för dom olika typerna.

Mycket av det som läggs till nu är en bas för utbyggnad eftersom jag har möjlighet, och jag tycker det är bättre att det finns möjliget att lägga ut fler olika typer av material än att det endast är en typ med många olika fält (eller liknande) att fylla i.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Har nu gjort ytterligare en uppdatering.
Ändrat om lite i menyerna.
Har lagt till kampanjer under övrigt samt under personliga menyn (som syns när man är inloggad).
Klickar man på kampanjer under övrigt visas alla kampanjer som antingen är publika, eller man har access till (för att man skapade dom, eller har en karaktär i kampanjen, dock går det inte att skapa karaktärer ännu).
Är man inloggad kan man skapa en kampanj oavsett om man klickar på länken under övrig eller på personliga menyn.
Klickar man på kampanjen kommer man till sidan för kampanjen, enda som fungerar just nu är informations biten.

Som jag skrivit tidigare så är detta projekt under utveckling och fler funktioner kommer komma eftersom jag har möjlighet att inplimentera dom.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Ytterliggare en uppdatering.
Nu kan man skapa Folkslag, Värv, och Karaktärer.
Precis som tidigare är dom enkla i att det är få fält att fylla i, detta kommer ändras för vissa eftersom.
Tex så kommer karaktären få flera fält för olika saker.

Notis om Publik / Privat för kampanjer och karaktärer.
Man kan välja 3 olika på dom, Publik öppen, publik stängd och privat.
I dagsläget är det ingen skillnad på publik öppen och publik stängd, men i framtiden kommer en spelare som går in på en kampanj som är publik öppen kunna göra en förfrågan med en av sina karaktärer att få vara med i kampanjen, på samma sätt kommer en spelledare kunna bjuda in en karaktär som är publik öppen till sin kampanj.
Privat innebär:
  • Spelaren kan se karaktären / kampanjen
  • Spelare som har en karaktär i kampanjen kan se kampanjen
  • Är karaktären med i en kampanj som är öppen kan andra se karaktären
  • Är karakttären med i en kampanj som är privat kan spelledaren samt övriga spelare som är med i kampanjen se karaktären
Hoppas nån iaf förstod hur det fungerar.

Är det någon som har förslag på funktioner ni vill se osv kan ni antingen skriva här i tråden eller skicka ett privat PM.

Även om sidan fortfarande är i tidig Alpha börjar det finns tillräckligt med delar för att kunna börja använda den för sin kampanj nu.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Har gjort ytterligare en uppdatering av kopparhavet.se

Kort:
  • Spelledare kan bjuda in karaktärer till sin kampanj
  • Användare kan se, acceptera, avslå sina inbjudningar
  • Karaktärer listat nu på kampanjsidan

Längre:
Man kan nu som spelledare (förutsätter att man har en kampanj, statusen på kampanjen spelar ingen roll), bjuda in karaktärer till sin kampanj. Det krävs också att karaktären inte redan är med i en kampanj.
Man klickar in sig på karaktären och då kommer det finnas en knapp där det står "bjud in" klickar man på den får man välja kampanj man vill bjuda in karaktären till samt att man kan göra en notering till inbjudan (denna notering förvisnner när spelaren accepterar inbjudan). Noteringen är till för att ge tillfällig information till spelaren. För närvarande gör inte noteringen nånting, det kommer senare.

Under menyn till höger finns nu "Inbjudningar" där man kan acceptera eller avslå en inbjudan. Endast en inbjudan per karaktär går att acceptera.
Det går att få flera inbjudningar till samma karaktär för olika kampanjer men karaktären kan endast acceptera en av dessa, när man accepterar tas övriga bort.

Under kampanjer kan man nu se karaktärer.

Vill också notera att jag ibland gör mindre uppdateringar / fixar utan att skriva om dessa här, är endast vid större ändringar som jag skriver här om dom.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Har nu släpt version 0.0.4 av kopparhavet.se

Har bland annat ändrat om lite i regel menyn.
Har äveb lagt till så man kan skapa samt redigera besvärjelser nu.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Har under den senaste veckan gjort om kopparhavet.se från grunden, detta innebär att dom tidigare funktionerna kanske inte finns tillgängliga.

Håller på att uppdatera eftersom tiden tillåter men det är att betrakta sidan som i beta, vissa regelsystems formulär är mer utvecklade än andra.
För dom funktioner som finns idag krävs ett konto, när funktionen för att lägga till eget material är tillbaka kommer man kunna se dom utan konto (dock beroende på vilken synlighet användaren som skapat det valt, tanken just nu är att det ska finnas publik, användare, privat).

Det man kan göra idag är:
  • Registrera konto / logga in (dom som hade en konto sen tidigare kan fortfarande använda dom gamla inloggningsuppgifterna)
  • Växla mellan Svenska och Engelska (allt är inte översatt så på vissa ställen står det på det ena språket trots att man valt det andra)
  • Ändra sin profilbild och användarnamn
  • Skapa en kampanj till olika regelsystem
  • Se kampanjen, inklusive vilka karaktärer som är med
  • När en kampanj skapas skapas även en invite länk som man skickar till spelare som ska delta
  • Genera en QR kod för invite länken
  • När man går in på invite länken vissas dom karaktärer man gjort med samma regel system som kampanjen samt om det finns karaktärer i kampanjen som inte tillhör en spelare, man väljer karaktär och går då med i kampanjen
  • Skapa karaktär till olika regelsystem
  • visa / redigera sin karaktär, man kan även redigera karaktärer som tillhör en annan användare OM man är spelledare för en kampanj där den karaktären deltar
  • Varje regelsystem har sitt eget "rollformulär" vilket gör att dom innehåller olika information.

Dom regelsystem som går att välja när man skapar en karaktär eller kampanj är:
  • Kopparhavets Hjältar (Självklart)
  • Hjältarnas Tid
  • Genesys
  • Drakar och Demoner (Nya från Fria Ligan)
  • Rocket Age
  • Generisk
Om det finns några frågor går det bra att ställa dom här.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Har gjort en liten uppdatering så man kan nu skapa besvärjelser och föremål till Kopparhavets Hjältar.
Man kan välja hur synlig det man skapar ska vara, Publikt (alla kan se det), Endast användare (bara dom med ett konto kan se det), Privat (endast skaparen kan se det)

Om det är någon som har förslag på funktioner eller hur sidan kan bli bättre kan ni skriva här eller i ett PM, samma om någon stöter på ett problem.
 

Mandorian

Veteran
Joined
4 Jun 2018
Messages
35
Location
Mölndal
Har gjort en liten uppdatering så man kan nu skapa besvärjelser och föremål till Kopparhavets Hjältar.
Man kan välja hur synlig det man skapar ska vara, Publikt (alla kan se det), Endast användare (bara dom med ett konto kan se det), Privat (endast skaparen kan se det)

Om det är någon som har förslag på funktioner eller hur sidan kan bli bättre kan ni skriva här eller i ett PM, samma om någon stöter på ett problem.
Lyckas inte logga in även om jag resettar pw etc...
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Lyckas inte logga in även om jag resettar pw etc...
När skapade du kontot?
Har du verifierat eposten? (Kommer ett mail när man registrerar sig om det är gjort nyligen, dom med äldre konton fick inte detta mail och behövde inte verifiera eposten heller)
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Om du skickar eposten du använde för att registrerade dig kan jag kolla och se om jag ser nåt konstigt.
 

Peter Johnsson

Veteran
Joined
28 May 2022
Messages
55
Spännande projekt.

Jag försökte registrera mig men det verkar vara någon bugg i systemet. Jag släpps inte in med den epost och det lösenord som jag använde.
 
Top