Kopparhavet, Ereb Altor och Trakorien

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Om denna frågan redan är besvarad någon annanstans så får ni gärna hänvisa mig!
(jag har letat lite, men kanske inte tillräckligt).

Jag förstår att världen i Kopparhavets Hjältar har mycket gemensamt med
a) Ereb Altor som släpptes av Äventyrsspel
b) Konfluxsviten, Svavelvinter-rollspelet och Granströms romaner

Jag förstår att det är en kvalificerad balansakt att skapa något som "Kopparhavet". Vilket jag tycker Helmast gjort föredömligt.
(jag tycker också att revideringen av BRP är föredömlig och genomtänkt - även om jag inte spelat ännu)

Min fråga - och jag tänker att det finns kanske inget officiellt svar - så jag ställer den till er som spelar/spelleder Kopparhavets Hjältar:

Hur ska man tänka kring kopplingen mellan Ereb Altor, Trakorien och Kopparhavet?

a) Är det "bara" en ny värld, som av en händelse liknar Ereb Altor och Svavelvinter?
b) Finns det någon "riktig" koppling (med någon konflux eller nåt) som gör att äldre/andra produkter på något vis är eller kan vara canon?

Gamla Ereb Altor verkar betrakta år 610 som "nutid". I Kopparhavet är 612 "nutid".
Mängder av städer "finns kvar". En del på helt nya platser (Fontra Cilor, HOXOH). Men väldigt få länder verkar ha behållit sina namn.
Jag känner igen de flesta gudar.

Om man som jag vet mer om Ereb Altor och Trakorien, så är det lockande att liksom ta med sig det man vet till Kopparhavet, men det ska ju bli smidigt och bra.

Hur tänker ni andra - som redan har en relation till Ereb Altor och Trakorien och som börjar utforska Kopparhavet?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Tack för det goda omdömmet! Som medförfattare till Kopparhavets hjältar kan jag förstås bara prata ur ett Athos-perspektiv. Men från det perspektivet finns det ett par saker att säga:
- Athos är en av myriader världar i Multiversum. I stort sett alla upptänklika världar finns i Multiversum, och det är fritt fram att besöka sina favorit-spelvärldar genom dimensionsportar och dylikt.
- Athos har omdanats i flera omgångar - det har varit gudarnas spelbräde i årtusenden och använts som deras sandlåda. Det innebär att naturlagar har förändrats, att hela civilisationer utplånats etc. Däremot är Konfluxer inte en grej i Athos.
- Varje Athos/Ereb Altor/Argond är spelgruppens egen värld. Från vårt perspektiv går det alldeles utmärkt att plocka och blanda och kombinera ens favoritelement från andra spelvärldar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Om denna frågan redan är besvarad någon annanstans så får ni gärna hänvisa mig!
(jag har letat lite, men kanske inte tillräckligt).
Faktum är att jag trodde att vi skulle behöva prata mycket mer om detta, men att vi inte har behövt tolkar jag som att spelet står på egna ben och gör det vi hoppades att det skulle göra. Dock finns det nog lite mer att säga.

Jag förstår att världen i Kopparhavets Hjältar har mycket gemensamt med
b) Konfluxsviten, Svavelvinter-rollspelet och Granströms romaner
Faktum är att vi har aktat oss väldigt mycket för att låna in mer sentida företeelser. Vi ser Svavelvinterspelet och romanerna som något som har utvecklats åt ett annat håll, och som vi inte ville bygga vidare på. Grunden är naturligtvis samma och hyfsat lik då vi, som mång andra spelkonstruktörer i landet, liksom har lärt oss hantverket genom att spela Äspels alster.

Jag förstår att det är en kvalificerad balansakt att skapa något som "Kopparhavet". Vilket jag tycker Helmast gjort föredömligt.
(jag tycker också att revideringen av BRP är föredömlig och genomtänkt - även om jag inte spelat ännu)
Tack!

Min fråga - och jag tänker att det finns kanske inget officiellt svar - så jag ställer den till er som spelar/spelleder Kopparhavets Hjältar:

Hur ska man tänka kring kopplingen mellan Ereb Altor, Trakorien och Kopparhavet?

a) Är det "bara" en ny värld, som av en händelse liknar Ereb Altor och Svavelvinter?
b) Finns det någon "riktig" koppling (med någon konflux eller nåt) som gör att äldre/andra produkter på något vis är eller kan vara canon?

Gamla Ereb Altor verkar betrakta år 610 som "nutid". I Kopparhavet är 612 "nutid".
Mängder av städer "finns kvar". En del på helt nya platser (Fontra Cilor, HOXOH). Men väldigt få länder verkar ha behållit sina namn.
Jag känner igen de flesta gudar.

Om man som jag vet mer om Ereb Altor och Trakorien, så är det lockande att liksom ta med sig det man vet till Kopparhavet, men det ska ju bli smidigt och bra.

Hur tänker ni andra - som redan har en relation till Ereb Altor och Trakorien och som börjar utforska Kopparhavet?
Jag tror inte att det finns något "rätt" svar här. Min spelgrupp består av några DoD-veteraner och några som inte har någon större koll, men måste säga att övergången har varit oerhört smidig. Jag tror att det kan vara värt att påpeka att det finns en del skillnader. Har man spelare som är lite skeptiska eller undrar över skillnaderna så skrev vi historiakapitlet dels av den anledningen. Kan man källorna som rinnande vatten så tror jag att man uppskattar de sammanhang och nyheter som dyker upp där. Såväl som gamla återbesök.

Angående länder så har många behållit sitt namn. På kartan finns dock inga länder med. Vi vill inte ge bilden av att nationer är viktigt i Athos. Istället är det familjer, hus, gillen, kungaätter o.s.v. som sitter på makten. Jmfr Habsburg, Hansan eller liknande.

Men som sagt, mitt förslag är att man läser settingkapitlet i boken. De är skrivna för att svara på detta. Samt naturligtvis för att användas i spel :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag vill bara kort säga att jag är nöjd med svaren jag fått, och hoppas att någon annan kan finna dem användbara i framtiden.

Som läsare av Kopparhavets Hjältar gör jag medvetna och omedvetna antaganden, och jag har oundvikligen förväntningar och kanske rent av förutfattade meningar. Ni som skrivit produkten ska naturligtvis skriva enkelt, som det är, i produkten (och det tycker jag ni gjort).

Nu när jag läst en del av spelet och svaren ovan, så kan jag konstatera att jag hade två personliga missuppfattningar med mig in i detta:
a) Jag trodde förändringen av kartan var en konsekvens av en konflux (troligtvis den 5e)
b) Jag trodde att det här var ett minfält av rättigheter, som Helmgast var tvungen att hantera med väldigt stor försiktighet
(det verkar ändå som att lilla rollspelssverige har en ganska uppmuntrande inställning till detta fina initiativ)

Min magkänsla är att det kommer vara roligt att spela i Kopparhavet, att jag inte kommer längta tillbaka till "gamla Ereb Altor", men att det är jätteroligt att återse Pendon, Jorduashur, Magilre och Aidne-bergen, samtidigt som områdena söder och öster om Kopparhavet gör mig nyfiken.

Och sedan kan jag ju notera att det finns en produkt på hyllorna som heter Ereb Altor, och hur man ska förstå den är ämne för en annan tråd.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Nu när jag läst en del av spelet och svaren ovan, så kan jag konstatera att jag hade två personliga missuppfattningar med mig in i detta:
a) Jag trodde förändringen av kartan var en konsekvens av en konflux (troligtvis den 5e)
Det var en tidig idé som vi övergav nästan lika tidigt. Överlag är konfluxer så intimt förknippade med Granströms romaner och verk så vi valde att tona ner dessa avsevärt. I den mån konfluxer existerar i Athos så handlar det snarare om en myriad små förändringar som sker onaturligt, snarare än kataklysmer (även om dessa säkert också förekommer).

b) Jag trodde att det här var ett minfält av rättigheter, som Helmgast var tvungen att hantera med väldigt stor försiktighet
(det verkar ändå som att lilla rollspelssverige har en ganska uppmuntrande inställning till detta fina initiativ)
Vi har varit väldigt noga med att söka upphovsmäns godkännande för varje liten stavelse vi har återanvänt, samt förklarat hur vi ämnar använda dem. Alla har varit väldigt positiva, men det har inneburit vissa restriktioner som vi dock inte har några problem med. Exempelvis var det ett krav att modulen Kandra skulle funka sömlöst med Kopparhavets hjältar. Vilket den gör. Så vill man smyga in sina veteraner i Athos är det ett bra ställe att börja på! Det innebar också en hel del detektivarbete. Vem har egentligen kommit på vad? Och det var många gånger väldigt intressant.

Min magkänsla är att det kommer vara roligt att spela i Kopparhavet, att jag inte kommer längta tillbaka till "gamla Ereb Altor", men att det är jätteroligt att återse Pendon, Jorduashur, Magilre och Aidne-bergen, samtidigt som områdena söder och öster om Kopparhavet gör mig nyfiken.
Härligt! Ja, det finns mycket som väntar! Och vi har funderat väldigt mycket även på områdena utanför kartan.

Och sedan kan jag ju notera att det finns en produkt på hyllorna som heter Ereb Altor, och hur man ska förstå den är ämne för en annan tråd.
Ja, det är det nog :)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Hur förhåller sig Athos till Symbaroums Alberetor? ;)
Alla insinuationer om att riket Symbarra i Nargurs utkant skulle vara en blinkning är ren spekulation! ;)
Det enda jag förstår är att
1) Alberetor är en begåvad ordlek med Ereb Altor
2) Att det är något om Symbaroum jag inte alls vet, så att jag missar allt det roliga
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det enda jag förstår är att
1) Alberetor är en begåvad ordlek med Ereb Altor
2) Att det är något om Symbaroum jag inte alls vet, så att jag missar allt det roliga
Symbarra är ett rike i Kopparhavet och en ganska uppenbar blinkning (tillbaka) till Symbaroum
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Symbarra är ett rike i Kopparhavet och en ganska uppenbar blinkning (tillbaka) till Symbaroum
Kul! Davok. Det låter bekant på något vis. Inte ett ord om Symbarra i regelboken, så bara fantasin sätter gränser.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Min tagning på Kopparhavet är att det rent strukturellt är ett antikenmedeltidsmedelhavet á la 1200-talet utan de världsreligioner som uppstår under senantiken och medeltiden vilket på många sätt är så jag skulle gjort ett medeltidsrollspel själv. När det gäller andra verk än just Kopparhavets hjältar så tar jag inspiration och ibland ledtrådar ur alla de verk som nämndes i trådstarten så länge det inte går emot grundboken eller vad jag som spelledare vill presentera för typ av värld. Mytologin tar avstamp mer i gamla semitiska och andra antika mytologier från antiken snarare än den grekiska eller romerska. Just att fylla ut luckor och söka inspiration i vår verkliga historia tycker jag fungerat väl hittills. Exempelvis har jag funnit mycket inspiration hos bland annat Karl den store och den karolingiska renässansen för ett Zorakin på uppgång. Visserligen finns ingen påve att alliera sig med men Balian IV hittade visst en hierofant för Utu att hänga med i stället.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det låter rätt klockrent @Illern bortsett från att jag nog skulle placera Kopparhavets teknologi runt 13-1400-tal snarare än 1200. Med vissa avstickare och en dos anakronism.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Boken, Religionen. Författare: Tim Willocks är en av mina främsta inspirationskällor. Den utspelar sig 1565 under belägringen av Malta. Huvudpersonen är en typisk rollperson.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag kan också rekommendera Agents of Empire: Knights, Corsairs, Jesuits and Spies in the Sixteenth-Century Mediterranean World av Noel Malcolm, även om den i stor utsträckning utspelar sig precis efter vår referensperiod.

Korsarerna i Durres har, liksom malteserriddare och barbareskpirater, varit en stor inspiration.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag plockade nyligen fram en bok jag köpte på rekommendationen för länge sedan men som kanske kan inspirera, Övergångar från antiken till medeltiden av Perry Anderson. Tänker att den kan vara intressant för en medeltid med mer antiken kvar. Det är dock en torr och saklig bok om skillnaderna mellan medeltiden och antiken och de förändringar som skapade antiken och som förändrade antikens stadskulturer till feodalism. Kanske mer för mer renodlade culture gamers.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag har för mig att någon nämnde Rosens namn i min tråd om bibliotek och efterforskningar. Är det någon som sett den nya TV-serien (finns på exempelvis SVT Play)?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har för mig att någon nämnde Rosens namn i min tråd om bibliotek och efterforskningar. Är det någon som sett den nya TV-serien (finns på exempelvis SVT Play)?
Oja, eller, har sett de första 3 avsnitten och gillar den väldigt mycket! I synnerhet att mer fokus läggs på det politiska spelet. Tycker även den känns lite rollspelig på många sätt!
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Oja, eller, har sett de första 3 avsnitten och gillar den väldigt mycket! I synnerhet att mer fokus läggs på det politiska spelet. Tycker även den känns lite rollspelig på många sätt!
Vi började precis och ja, det är mycket snubbla in i smeten över den. Älskade herbariern som blev helt förnärmad över frågan om huruvida han hade gifter i sitt förråd. "Det har väl alla värda sitt namn!" *fnys*
😀
 
Top