Nekromanti Konvertering

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Vet ej om det passar här eller under rollspelsmakarforumet.

Är det någon som har konverterat/modifierat neotech till en annan tidsperiod eller stil. Ex 1930-tals Äventyr a la Indiana Jones eller typ ett Mafia rollspel. Reglerna stödjer ju det utan problem det enda som saknas är lite vapen(finns iof några från den perioden i Offenciv) och Rollpersonsgenering.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Sådana här inlägg passar alldeles utmärkt på det här forumet.

Användaren Freddy på det här forumet har skapat en modifikation av Neotech så att det går att spela Alien-världen från filmerna. Jag har hört en del andra prata omolika projekt, men jag tror inte mycket gjorts...

/RipperDoc
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
alltså, grejen är ju det att det som sagt inte behöver göras så mycket, neotechs regelsystem är helt underbart den kan hantera de flesta situationer. ändra på lite vapen, baserat på kaliber å så... ändra på funktionerna(tilbehören) på vapnen... eventuellt att man får göra nya regler ifall man använder annorlunda vapen(energivapen,lasrar å sånt) men annars är det nästan bara att tutta å köra. jag tror mycket väll att det skulle gå att improvisera fram. problemet är karaktärskapandet, men man kan ju modifera om dom lite, typ ignorera konstiga resultat och köra lite "lösare" typ välja lite mer...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Klassiska vapen på Nogo.

Här finns några filer med klassiska vapen (alltså vapen från större delen av 90-talet). Gjort inofficiellt av någon kille. Det kanske kan hjälpa till att konstruera gamla 30-tals vapen.

Regeltekniskt så bör du nog tänka på att gamla vapen bör ha ganska kasst EAB-värde så att dom krånglar en hel del. Standarden på den tidens vapen var ju som sagt inte riktigt lika bra som å 2059 :gremwink:
Dessutom så finns det inte många olika ammonutionstyper på den tiden. Helmantlad och dum-dum var nog förhärskande.
Kanske att någon speciell psg-ammonution fanns, men den var nog exklusiv för militären skulle jag tro.
Jag måste erkänna att mitt FV i "vapenhistoria under tidiga 90-talet" är ganska lågt så du får nog konsultera någon annan expert på ämnet :gremgrin:

Lycka till

/Naug, som nyligen skaffat sig en forumbild
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Klassiska vapen på Nogo.

Colt goverment, lite revolvrar, tommygun samt lugern kan man ju utanproblem sno.
Fast EABn är nog bara kass på typ kulsprutor eftersom det är inte kvalitetn på vapnet som har ökat utan det är tillbehör, lättvikt, ny ammunition mm som har tillkommit.
De vapen som används idag är istort sett bara modifierade vapen från 50-70 talet och de håller ju.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Klassiska vapen på Nogo.

"Fast EABn är nog bara kass på typ kulsprutor eftersom det är inte kvalitetn på vapnet som har ökat utan det är tillbehör, lättvikt, ny ammunition mm som har tillkommit. "

Det har du iofs rätt i. Men kvalitéen (EABn) har blivit bättre på pistoler m.m. Liksom kolla bara på Glock, deras vapen håller ju för vilken behandling som helst nästan :gremshocked:

Däremot så blir man lätt lurad eftersom du delvis kikar på revolvrar, och revolvrar har jättehög EAB.

Varför ?
Jo, för att "det finns mycket grejer på en plog" som min vise far sade en gång i tiden.
Revolvrar är så himla enkla i sin konstruktion så det finns nästan ingenting som _kan_ gå fel med dom. Därför har dom högt EAB hela vägen igenom. Går det fel, så är det antingen att revolverna har spruckit (inte särskilt stor chans), eller troligare, att det är patronfel.


Så något modifierat så får jag påstå att automatvapen från 30-talet bör ha relativt låg EAB.

Fortfarande så har jag bara "sådär" koll på vapen, så nu kommer säkert någon dissikera mig levande, för mina uttalanden.

/Naug, dissikerad levande. (med en ny forumbild! =) )
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Revolvrar

Att kalla dem enkla är väl att ta i. Enklare möjligtvis.

Det finns en hel del mekaniska delar i en revolver också. Fråga mig gärna, jag har byggt ett flertal från grunden. ,-)

(Fast inget slår Mauser-pistolen M1896 "Kvastskafftet" i komplicerad design - där behövde man ha 45 fingrar för att hålla alla spänningsannordningar, fjädrar och annat bös på plats.)
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
varför inte gölra egna tabeller istället, man kan ju ta med vissa resultat från den ghamla om man vill, och ändra alla de som inte passar. En del kanske bara behöver modifieras, andra måste tas bort...

så svårt är det inte om man bara sätter sig ned, kollar igenom och skaffar sig lite insperation....

Är själv en riktig tabellskapare, med en tabell i ett rollspel under konstruktion på 100 resultat (japp, 1t100 och vartenda utfall har eget resultat, biffig tabell!)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Klassiska vapen på Nogo.

Som upphovsman (dock ej helt ensam) till ovan nämnda dokument vill jag säga att det var mycket p g a den här anledningen jag satte mig ner och började dona med den. För att man snabbt och smidigt skulle kunna spela Neotech i andra tidsåldrar, främst var jag inne på nutida scenarion och en agenthistoria under andra världskriget i samma anda som "Örnen har landat", "Örnnästet", "Kanonerna på Navarone" och "Nålens öga".

Finns det intresse kan jag nog tänka mig sortera upp vapnen i lite olika tidsåldrar, t ex 20-tal, andra världskriget etc...

Nåja, jag hoppas min möda var uppskattad i alla fall.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Klassiska vapen på Nogo.

Jepp det fanns en hel del vettigt där.

Lite vapen som MG36(för mej att den hette så) kan kanske behövas.

man kanske skulle kunna fixa någon kaliber till. Ex den till den första automatkarbinen Sturmgewehr eller vad den heter.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Klassiska vapen på Nogo.

Har för mig att jag lade in Sturmgewehr... Nåja... Det hamnar på min to-do lista.

Och jag antar att du menar MG38. MG36 finns nämligen med, det är Heckler & Koch's nya lätta kulspruta...
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Klassiska vapen på Nogo.

Jo det var jag som blandade ihop dem. Jag menade den ganske lätta tyska kulsprutan från andravärldskriget. Sen uppdaterade de den till nått shit osso som jag har glömt. Men den e ju ett måste.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Klassiska vapen på Nogo.

Den andra versionen hette MG42 och var mäkta fruktad av de allierade. Enligt öronvittnen(?) skulle visst ljudet när den avfyrades låtit som när man rev sönder ett tygstycke.

DET är hög eldhastighet.

För övrigt används den fortfarande av bl a tyska versionen i en modernare kaliber under klassificeringen MG3. I sverige har vid den faktiskt också. Det sitter nämligen två fast monterade på våra nya fina Leopardstridsvagnar, eftersom de just är, tyska.
 

Eltoro

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
18
Re: Klassiska vapen på Nogo.

Hej!

Mycket bra arbete med klassiska vapen. Nånting man har användning av... undrar vad du använt för källinformation? Har en bok som heter Small Arms tror jag, mycket detaljerad med vikter, beskrivningar, ammokapacitet, utgångshastighet, kaliber och en del teknisk beskrivning.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Konvertering: Flashpoint Afghanistan

Jag jobbar (än så länge i snigelfart) med att konvertera Neotech2s regelsystem till en kampanjvärld i 1980-talets krig i Afghanistan... Nya vapen, nya sysselsättningar, bakgrunder, fordon, äventyr osv osv.......

Man kommer att kunna spela antingen som sovjetisk medborgare, eller afghan.. Olika nya yrken och bakgrunder kommer naturligtvis att införas för att komplettera!

Men som sagt, det går i snigelfart just nu.. måste bli klar med ett antal andra projekt först! "Rekylfria vapen", till exempel.. som för övrigt kommer att passa utmärkt till denna kampanjvärld, eftersom dessa vapenslag användes i mycket stor utsträckning där!

Idéer och inspiration välkomnas!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Klassiska vapen på Nogo.

En kasse vapensidor på nätet och några böcker. Google har varit mycket användbart. Jag kan kasta upp lite länkar när jag kommer hem om det finns intresse.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: tyska blysprutor

Förmodligen menar han MG34'an - föregångaren till MG42'an.
Äck! Du har rätt, givetvis pratar vi om MG34... MG38 var ju den ursprunliga Schmeissern...

Tack för att du upptäckte mitt hjärnsläpp.
 

Alvdräpe

Veteran
Joined
16 Feb 2001
Messages
69
"MP"-38, kanske?[ANT]

Maschinpistole, inte Maschingewehr. Eller nåt sånt. För övrigt är det fånigt att den kallas Schmeisser.
 
Top