Nekromanti Konvertering

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Jag siter här med ett Äventyr till DoD6, och har hitt intills tre frågor om?

Fråga 1: Om Nisse har 10 i Dolk och nise vill kniva upp, det elake dvärgen, hur gör Nisse för att lyckas? [läs: vad slår han för tärningar, för att lyckas?].

Fråga 2: SPI finns det en grund egenskap som heter vad är skilnaden mellan den och PSY?

Fråga 3: Vad är en Mankora, jag är hundra på att det inte står Mantikora, det står också en hänvisning till Jorgiens bestiarium, men det hjälper mig föga ...

Hoppas det finns någin vänlig själ där ute som kan hjälpa mig i mit bryderi ...
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Fråga 1: Om Nisse har 10 i Dolk och nise vill kniva upp, det elake dvärgen, hur gör Nisse för att lyckas? [läs: vad slår han för tärningar, för att lyckas?].

<hr></blockquote>



Han slår 1T20. Alla färdigheter, samt "stridsvärdena" i DoD6 använder 1T20 för att se hur bra man lyckas. Har för mej att det står ialla fall någonstans.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Fråga 2: SPI finns det en grund egenskap som heter vad är skilnaden mellan den och PSY?

<hr></blockquote>



Skillnaden är den att psyke står för vilja, hur mentalt stabil man är etc.
Spiritus står för hur bra man är på att manipulera maginodernas energi (och därigenom använda magi).

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Fråga 3: Vad är en Mankora, jag är hundra på att det inte står Mantikora, det står också en hänvisning till Jorgiens bestiarium, men det hjälper mig föga ...

<hr></blockquote>



Jag har faktiskt ingen aning om vad en Mankora är, men har vi tur kanske det är något åtminstone lite originellt som fötts i DoD6 (!!!).



En sak till; jag tror du har hamnat på fel forum?? det finns ett helt forum tillägnat DoD (alla versioner)/images/icons/wink.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,549
Location
Helsingborg
1. Om Nisse har 10 i Dolk och möter en elak dvärg slår han inga tärningar.. Han hugger med dolken! *skrockar för mig själv men inser sen att det inte var roligt*
Du använder 1T20 för att slå under färdighetsvärdet (FV) i Dolk (liksom alla FV:er).. 50% chans att lyckas, alltså, om du har FV 10..

2. Om du kör med den gamla versionen? Ingen.. SPI och PSY är bara en uppdelning av det gamla PSY, och har numera de egenskaper som Pale Imp beskrev.. Fast jag har inte läst DoD6..

3. En mantikora är ett lejon som har ett människoansikte och en ganska udda svans.. Det finns tre varianter på svansar som mantikoror kan ha.. Giftgadd, spikklubba och spikklubba som kan skjuta iväg spikar..
Du kan hitta en bild (och stats) på en mantikora i Monsterboken 1 s. 77 (bra minne, huh? /images/icons/wink.gif).

/[color:448800]Han</font color=448800> som först blandade ihop en manikora med en kimära
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Re: Inte Mantikora Mankora

Nej, det är inte en felstavning. I Jorges bestiarium finns en vareslse som heter "Mankora". Den påminner om en Mantikora men är inte samma sak.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,711
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vad är skilnaden då? [nt]

Skillnaden är i stort sett obetydlig. Den saknar tydligt människoansikte (beskrivs som en korsning mellan varg och lodjur, dock med mänskliga drag) och har bara en vanlig spikklubba till svans. I övrigt kan du köra med en vanlig mantikora.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,549
Location
Helsingborg
Trodde sig förstå, började skuggläsa =( [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som ursäktar misstaget men som kommer att upprepa det igen
 
Top