Nekromanti Konvertering: tiraken Thaar och andra levnadsöden

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Konvertering: tiraken Thaar och andra levnadsö

Och några troende hit eller dig är det nog ingen av de större gudarna som egentligen bryr sig om, eller kan inverka på (se bara på reglerna för Qadoshförlust och gudomlig intervention!)
Vettigt där. Jag skulle mena att även passiva gudar, så som aurias och pelias eller maktha, förmodligen har full koll på alla sina troende. Som du skriver bemödar de sig förmodligen oftast inte att ingripa (framför allt inte fysiskt) om händelsen inte är fullständigt central för religionen eller väldigt viktig av annan anledning. Som en följd av detta borde de alltså inte heller bemöda sig med att ta bort qadosh från individer som börjar parallelldyrka... :gremsmile:

Dessutom är Qadosh inte ett mått på en persons övertygelse utan snarare om hans ställning jämte gudarna (försöker använda ett så neutralt begrepp som möjligt för att inte starta den debatten igen...). Det här handlar enligt mig om värdet Tro (och möjligen Lojalitet), inte Qadosh.
Så du menar att de högt uppsatta troende som lämnar en religion egenligen inte hade någon kontakt? Detta är ett bra argument innom monoteism men i övrigt känns det faktiskt som om det haltar, de andra gudarna finns ju bevisligen och det handlar ju om att välja den bästa inte att finna den ende.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Konvertering: tiraken Thaar och andra levnadsö

Så du menar att de högt uppsatta troende som lämnar en religion egenligen inte hade någon kontakt?
Nej, vad får du det ifrån? :gremconfused: Förstår inte alls ditt resonemang...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Konvertering: tiraken Thaar och andra levnadsö

Ja, jag kan iofs tänka mig att även en riktigt högt uppsatt avhoppare men är inte helt säker på hur jag vill att det skulle bli isf. Antingen får han en enorm kris, tappar all sin qadosh och får, som en krossad man, söka frälsning hos någon annan. Alternativt blir han som i föregående exempel, dvs att han lyckas använda sin tidigare storhet för att bli en aktad tjänare åt en annan gud. Det finns flera möjligheter till detta.
Jag tänker ungefär såhär och jag tror det var detta du far åt också. Om personen lämnar sin gamla religion med känslan "shit jag hade fel, tänk att jag förljde den där idiotin" får vi samma situation som med Dibukdyrkaren i mitt startinlägg. Om personen däremot lämnar sin gamla religion med känslan "änligen har jag hittat vad jag letade efter hela tiden" blir situationen en annan. Tiraken Thaar i mitt ursprungsinlägg skulle vara en ganska drastisk variant av detta.

För övrigt så borde du och Regmolar skaffa er varsin visningsbild så att det inte blir så svårt att snabbt skilja era inlägg från varandra :gremsmile:
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Konvertering: tiraken Thaar och andra levnadsö

Du skrev ju under mina defekta exempel
Dessutom är Qadosh inte ett mått på en persons övertygelse utan snarare om hans ställning jämte gudarna (försöker använda ett så neutralt begrepp som möjligt för att inte starta den debatten igen...). Det här handlar enligt mig om värdet Tro (och möjligen Lojalitet), inte Qadosh.
Vilket jag givetvis tolkade som att du menade att den avhoppande imamen och jehovasledaren om de funnits i Mundana inte hade haft hög qadosh.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Konvertering: tiraken Thaar och andra levnadsö

Jag tänker ungefär såhär och jag tror det var detta du far åt också. Om personen lämnar sin gamla religion med känslan "shit jag hade fel, tänk att jag förljde den där idiotin" får vi samma situation som med Dibukdyrkaren i mitt startinlägg. Om personen däremot lämnar sin gamla religion med känslan "änligen har jag hittat vad jag letade efter hela tiden" blir situationen en annan. Tiraken Thaar i mitt ursprungsinlägg skulle vara en ganska drastisk variant av detta.
Om det ska bli som dibuk-dyrkaren måste han ju inte bara överge sin religion utan även förråda den. Det kan ju dock mycket väl vara en av de extrema händelser som kan påverka en sådan upphöjd man. Jag ser inte lika gärna att någon gradvis börjar övergå till en annan gud, jag föredrar det drastiska på sådana höjder.

För övrigt så borde du och Regmolar skaffa er varsin visningsbild så att det inte blir så svårt att snabbt skilja era inlägg från varandra
Hehe, det är faktiskt så illa att jag inte ens visar folks bilder här på forumet. Jag var klart emot sådana på den tiden jag reggade mig här men sedan forum gjort som standard att begränsa hur kluddigt det kan bli har jag ändrat mig. Kanske ska fixa detta... :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Konvertering: tiraken Thaar och andra levnadsö

Jag tycker inte alls exemplet var defekt, utan ganska bra :gremwink:

Vad gäller mitt inlägg så var det tänkt att stödja det du sade (att folk med hög qadosh visst kan hoppa av religionen), vilket kanske är anledningen till den här förvirringen?
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: Konvertering: tiraken Thaar och andra levnadsö

Jag ser inte lika gärna att någon gradvis börjar övergå till en annan gud, jag föredrar det drastiska på sådana höjder.
Bra poäng där. Ny tummregel: allt blir mer drastiskt ju högre qadosh man har.

Bra jobbat med visningsbilden där, du har gjort forumet och dess lättlästhet en stor tjänst :gremlaugh:
 
Top