Nekromanti Konvertera slaglås till patron

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Jag kanske missar något men jag kan inte hitta något i reglarna om hur man gör om en slaglås revolver till en patron revolver. Det nämns ganska ofta i reglarna att detta var något som var vanligt och det finns till och med två exempel på två sådana konverteringar i vapentabellerna.
Fast hur gör man rent regelmässigt? Förutom att bara kopiera värdena för de två redan existerande patronkonverterade revolvrarna? Vad kostar det? Hur påverkas laddningstiden? Kan man konvertera en slaglåsrevolver direkt till någon annan kaliber än .38SC eller .44C?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Okej, det här kan bli längre än vad som behövs, men jag ska försöka hålla utsvävningarna till ett minimum.

Det två konverteringar som nämns i grundboken var inte konverteringar i helt strikt mening, utan fabrikstillverkade pistoler av överblivna delar till slaglåsrevolvrar och en så liten mängd nytillverkade som möjligt. Dock var det rätt vanlig att fristående vapensmeder konverterade skjutvapen.
Det enklaste sättet är förstå att konvertera till en patron med samma kaliber som vapnet redan har, eller åtminstone tillräckligt nära. Detta kan vara knepigare än det låter då det finns olika sätt att mäta kaliber på och slaglås- och patronvapen i regel inte använde samma. Dessutom kan två patroner i samma nominella kalibrar skilja sig åt. Kaliber .44 kan vara allt från .429 till.451 kalibers kulor.
Detta spelar inte vansinnigt stor roll regeltekniskt. Håller man sig till en patron i närheten av slaglåsvapnets kaliber blir det nog hyfsat bra. Gör man det inte, fanns det historiska metoder att ändra pipans kaliber, t ex genom fylla igen den med en fodring som sen borrades ut, eller helt enkelt sätta på en ny pipa. Revolvercylindern fick i regel den bakre änden avkapad för att göra plats en platta med ett slagstift och en laddlucka. Smärre justeringar av storleken på kamrarna kan göras också för att passa patroner också, eller så kan man helt enkelt byta ut hela cylindern om drastiska ändringar behöver göras. Revolvrar med utbytbara cylindrar behöver inga egentliga modifikationer utöver en ny cylinder, så länge man håller sig till orginalkalibern. Nackdelen är att denna nya cylinder antagligen inte kan förses med laddlucka. Metoden som historiskt användes på remingtonrevolvrar var att när cylindern plockats ut kunde bakre delen av den (innehållandes ett slagstift för varje kammare) plockas av och cylindern laddas om. Detta har också fördelen att man kan behålla sin gamla gamla slaglåscylinder och stoppa in i revolvern för att snabbt "konvertera" tillbaks den slaglås eller bara en snabb omladdning av hela cylindern.
Regeltekniskt skulle jag bara behandla det som vilket byte av kaliber som helst, enligt reglerna på s.140 i regelboken. Kanske dubbla priset om en ny pipa behöver tillverkas.
Vad det gäller laddtider kan man extrapolera en del om man kikar på tabellerna och nördar in lite vapen från perioden.
Laddtid 2: Vapen som automatiskt kastar ut tomhylsorna och där man inte behöver göra någon större insats för att komma åt ladda nya patroner. Exempelvis Smith & Wessons modernare revolvrar (American, Russian, Schofield) och Merwin & Hulbert samt Winchestergevären och bakladdade hagelbössor.
Laddtid 3: Revolvrar med manuell patronutkastare. Varje tomhylsa behöver tas ut manuellt och ersättas med en ny. Även gevär där magasinet är lite mer svåråtkomligt. Exempelvis Colts patronrevolvrar och Henrygeväret.
Laddtid 4: Revolvrar utan patronutkastare. Tomhylsorna måste pillas ut för hand eller petas ut med en pinne eller dylikt innan nya patroner kan laddas. Exempelvis Colt SAA Sheriff's Model där pipan är kortare än vad en patronutkastare skulle behöva vara.
Laddtid 6: Frontladdade slaglåsrevolvrar. Kulor och krut laddas in i cylindern framifrån och en tändhatt fästs i bakänden.

Så, vad får en ens gamla slaglåsrevolver rimligtvis för laddtid när man patronkonverterat den?
Laddtid 2 är mycket osannolik om man inte är redo att bygga om hela stommen på revolvern, vilket i sig gör hela poängen med patronkonvertering milt överflödig. Möjligtvis skulle det gå att göra med en Starr-revolver då dess stomme är designad för att gå att öppna som en Smith & Wesson. Det skulle antagligen fortfarande vara dyrare och mer komplicerat än att köpa en ny revolver.
Laddtid 3 är det mest sannolika. En patronutkastare är trots allt oftast bara en pinne som löper i en skena fastsvetsad eller -skruvad längs pipan. Ofta kan man fästa den i fästen ursprungligen avsedda för laddstången, som numera är överflödig och kan tas bort.
Laddtid 4. Är man snål eller har bråttom kan man skippa att installera en patronutkastare. Har man en väldigt kortpipig revolver kan det vara svårt att lätt få plats med en patronutkastare också.

Sådär. Känn dig fri att hojta till om jag missade något eller om du brinner av iver att ge mig en ursäkt att pladdra på mer om gamla skjutjärn.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Så det korta svaret är nej, det finns inga regler i grundreglerna för att konvertera slaglåsrevolvrar och man får använda sig av husregler. Check.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Sen borde väl slaglåsvarianterna göra lika mycket skada som patronversionen i samma kaliber? Detta är något jag stört mig lite på i Western. Nog för att en patronkula är formad som en "modern" kula så skjuter man ju på mjuka mål i western så skadan borde vara snarlik så länge ingen slänger på sig kevlar och andra icke samtida rustningar.

Pendragon: Du är från och med nu mitt nya uppslagsverk när det gäller Westernrelaterade frågor :) Jävlar vad du vet mycket och brett om den perioden samt alltid har bra tankar på hur man kan omsätta dessa i rollspel. Min sydstats-hatt av för dig!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Chryckan;n206705 said:
Så det korta svaret är nej, det finns inga regler i grundreglerna för att konvertera slaglåsrevolvrar och man får använda sig av husregler. Check.
tl;dr: Alla regler utom för laddtid finns fr o m s.140 i regelboken, och laddtiden för en patronkonvertering kan antas vara 3.

Minimoni;n206729 said:
Sen borde väl slaglåsvarianterna göra lika mycket skada som patronversionen i samma kaliber? Detta är något jag stört mig lite på i Western. Nog för att en patronkula är formad som en "modern" kula så skjuter man ju på mjuka mål i western så skadan borde vara snarlik så länge ingen slänger på sig kevlar och andra icke samtida rustningar.
Mjo. Mja. När man laddar lös kula och krut i en slaglåsrevolver använder man i regel rundkulor. En "patronkula" (jag tror den korrekta svenska termen är "ogivalkula") i samma kaliber som en rundkula kommer ha betydligt mer massa och därför mer anslagskraft på liknande hastigheter. Laddar man däremot med papperspatroner är de i regel laddade med en ogivalkula så där går hela poängen med förra meningen bort. Inte heller drar revolvrar nån större nytta av att mässingspatroner sväller och bildar en gastätning i vapnet, då revolvrar med mycket få undantag har ett ganska rejält gasläckage mellan cylinder och pipa.
Så ja, slaglåsrevolvrar borde göra samma skada som patronrevolvrar med jämförbar laddning.

Fun fact: Colt Walker levererades med spetsiga koniska kulor som var ett litet helvete att ladda rakt, vilket ledde till att soldater i fält gjorde det lätt för sig genom att ladda dem baklänges. Kruxet var att de på det viset dessutom kunde få plats med mer krut och... tja, Walkerns dåliga rykte för att explodera var inte oförtjänt...

Minimoni;n206729 said:
Pendragon: Du är från och med nu mitt nya uppslagsverk när det gäller Westernrelaterade frågor :) Jävlar vad du vet mycket och brett om den perioden samt alltid har bra tankar på hur man kan omsätta dessa i rollspel. Min sydstats-hatt av för dig!
What can I say, det är fascinerande period. Jag har lite lösa planer att sparka igång en blogg om revolvrar och allmän trivia om vilda västern, men jag är rädd att det får vänta tills jag fullföljt mina åtaganden vad det gäller Det Andra Rollspelet™.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Pendragon;n206752 said:
tl;dr: Alla regler utom för laddtid finns fr o m s.140 i regelboken, och laddtiden för en patronkonvertering kan antas vara 3.
Fast det är ju det, det inte gör tyvärr. Den jättepraktiska tabellen för att ändra revolvrars kaliber har ju inte med slaglås kaliber .36 och .31 till exempel. Så även om reglerna låter mig göra om min revolver från att använda en .38 patron till en .45 patron så finns det ingen värden för hur jag gör om min slaglås revolver till en patron revolver.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Lätt OT: Hur ofta skedde det i verkligheten? Finns det exempel man kan se? Nyfiken.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,928
Location
Ludvika
Arfert;n206819 said:
Lätt OT: Hur ofta skedde det i verkligheten? Finns det exempel man kan se? Nyfiken.
Nu är ju det här senare, men det gjordes ofta inom filmindustrin för att kunna använda löspatroner i revolvrarna. Där kan du se exempel i "Den onde, den gode, den fule" där ju alla tre huvudrollerna (och typ alla andra) använder vad som ursprungligen var slaglåsrevolvrar.

De användes dessutom dels i orginalutförande i scener där revolvrarna inte skulle avfyras, samt i konverterat utförande för när revolvrarna skulle avfyras. Så där kan du även jämföra de olika utförandena lite.

Men det var ju som sagt ett mycket mer sentida exempel.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Vet inte hur vanligt det var i verkligheten mer än vad som kommer fram i regelboken vilket hävdar att det hände regelbundet.

Det kan inte varit ovanligt dock, eftersom det är inte så svårt att hitta antika konverterade vapen på auktioner som blev konverterade under tiden för vilda västern. Både fabrikskonverterade och vapen som blivit konverterad av en vapensmed. Så det måste logiskt sett skett tillräckligt ofta för att lagom stor mängd vapen överlevt till vår tid.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Chryckan;n206805 said:
Fast det är ju det, det inte gör tyvärr. Den jättepraktiska tabellen för att ändra revolvrars kaliber har ju inte med slaglås kaliber .36 och .31 till exempel. Så även om reglerna låter mig göra om min revolver från att använda en .38 patron till en .45 patron så finns det ingen värden för hur jag gör om min slaglås revolver till en patron revolver.
Sant. Avrunda till närmaste revolverpatron. .36 blir.38, .44 förblir .44 etc. Vill du vara jättepetnoga kan du kolla upp de flesta patronernas exakta dimensioner på wikipedia.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Arfert;n206819 said:
Lätt OT: Hur ofta skedde det i verkligheten? Finns det exempel man kan se? Nyfiken.
Man kan googla skiten ur "<revolvermodell> cartridge conversion" och hitta massor. Det finns också en massa exempel på revolvrar med udda patrontyper som tillverkades under 1860-talet för att mer eller mindre framgångsrikt kringå Smith & Wessons monopol på genomborrade cylindrar som senare konverterades till mer lättillgängliga och mindre exotiska patrontyper, t ex Colt-Thuer, Moore's Teatfire och Allen & Wheelock's Lipfire.
Exakt hur vanligt det var att folk konverterade sina redan köpta slaglåsrevolvrar är svårt att säga, men med tanke på hur enormt överskottet på skjutvapen var efter inbördeskriget och i vilken mån det gjordes på industriell nivå, så kan man räkna med att det var rätt utbrett. Särskilt när man kunde kunde köpa en överskotts slaglåsrevolver för bara ett par dollar, om ens det.
 
Top