Nekromanti Konvertera Operation Kirkwood till Dark Heresy?

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Tjaba

Ja vi har äntligen kommit igång med "Dark Heresy: Warhammer 40.000 Roleplay", som inbiten fan av WH40K så är jag givetvis jättelycklig över detta. :gremgrin:

Men nu är det så att även om det finns ett fåtal färdiga äventyr till detta rollspel (och vi är i nuläget lite överväldigade för att skriva helt egna).

En av oss i gruppen säger att han skulle kunna tänka sig att konvertera ett äventyr från Mutant RYMD (eller är det möjligtvis Mutant Chronicles?), nämligen "Operation Kirkwood". Det är dock jag som har materialet till äventyret (men jag läser förstås inte igenom det, jag vill inte spoila äventyret för mig själv), men jag tänkte bara att jag kanske kan hjälpa honom lite på traven med att konvertera äventyret till en Warhammer 40.000 setting. (han är inte så bekant med WH40K-världen, det han vet är att det påminner om Mutant Chronicles, inte mycket mer).

Så, ni som är bekanta med både MC och Dark Heresy (och även gärna Operation Kirkwood), vad kan vara värt att tänka på om man ska genomföra en konvertering?

Te.x vilka namn på personer bör bytas ut (namnen i MC är ju väldigt amerikanska eller brittiska många gånger, i WH40K är de ju mer klassiska och ibland medeltida), vad för varelse bör vara substitut för en Välsignad Legionär eller en Razid? Borde Blood Berets räknas som ett elitförband ur Imperial Guard, eller borde de till och med vara ett en styrka från de mäktiga Adeptus Astartes?

Vad för sorts värld (enligt WH40K-klassifikationer) bör Operation Kirkwood utspela sig på? (Hive World, Feudal World, Forge World etc.).

Jag vet att dessa frågor kräver rätt mycket att man redan har ingående koll på både Dark Heresy och Mutant RYMD (eller om det nu var MC), men om jag fick lite pekpinnar så vore det guld, och jag tror att min polare i gruppen skulle uppskatta lite hjälp med detta just för att han inte är lika nördigt bekant med WH40K-världen som lilla undertecknad är.

Tack på förhand

//Coffe_Kanon - haj på Warhammer 40.000, men okunnig på MC
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Jag tycker det låter som en bra idé, med det tillägget att det var mycket länge sedan jag kollade på äventyret. Jag kommer också att tänka på ett Mutant RYMD äventyr i Sinkadus som jag alltid tyckte verkade coolt som nog också kan konverteras. Även gamla (nya) Mutant klassiker som Drakens Land tror jag skulle passa utmärkt som en Dark Heresy konvertit.

Jag är själv spelledare och behöver lite inspiration (och färdiggjorda äventyr) och skulle gärna se ett samarbete (spelar förövrigt med din polare nere i Lund).

Jag är rätt pressad nu med mycket skolarbete man jag ska försöka titta på det under dagen och se om jag kan posta lite tankar och idéer även om jag inte kan lova något.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Hallå?

31 gånger har inlägget blivit läst (i skrivande stund), ingen som känner att de kan hjälpa?
Nä. Jag försöker låta bli Mutant Chronicles, och Dark Heresy tog ju slut. Jag tror det är ganska många som sitter i en liknande sits, eller möjligen sitsen "mitt Chronicles är nerpackat i flyttlådan i källaren, och Dark Heresy tog ju slut".

Så varför läser vi den här tråden? Jo, för att få bort den röda ploppen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Konvertera Operation Kirkwood till Dark Heresy

Jag som har hyfsad koll på MC-världen (och Rymd, som Kirkwood faktiskt skrevs till, men det göär inte så mycket) så kan jag rekommendera att du helt enkelt kollar vilka roller de olika varelserna verkar spela i Kirkwood, och så försöker du hitta något motsvarande i WH40k. Exakta stats eller platser i hierarkin är inte så viktigt - gå på magkänsla, och utnyttja den centrala plotten och idén snarare än att använda allting rakt av.

Vidare är jag inte det minsta insatt i WH40k, men DH verkar faktiskt riktigt coolt (första produkten från det håller jag kunnat säga så om sedan Space Hulk).

Däremot, om du har frågor om specifika varelser i MC/Rymd, så kan jag svara på specifika frågor. Jag äger dock inte Kirkwood, så du får allt fråga ganska specifikt...

//Krank, tycker att det är en bra idé i väntan på nya MC
 
G

Guest

Guest
Jag har god erfarenhet av Operation Kirkwood då jag varit SL till dt flera gånger, med olika regler (RYMD, MC och ett annat egengjort system). Dock har jag ingen erfaranhet av Warhammer som värld, förutom dataspelen och det lilla jag hört från två av mina vänner som lirar brädspelet.

Med den lilla info jag har av Warhammer så ska det inte vara några problem, stämmningen i Operation Kirkwood passar ganska bra över min bild av Warhammer, lita anpassning av varelser och kanske annat fluff, men som helhet tror jag det kan bli bra.

Operation Kirkwood är ett spännande äventyr som man låter SL få ändra lite saker, som sagt vill in spoila här, men kör så ni blöder! :gremlaugh:
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Jag har nu börjat titta på Operation Kirkwood och det verkar som gjort för en Dark Heresy konvertering. Den absolut största skillnaden mellan Mutant RYMDs värld och 40K-världen är framförallt att världen i Mutant RYMD är baserad kring en mycket tydligare anglosaxisk kapitalism - företagen är starkare, människor har mer frihet och är mer inriktade på en karriär och så vidare. Det man i första hand bör tänka på är alltså att tona ned de delarna av äventyret. Annars är skillnaderna negligerbara, i alla fall i en one-off konvertering som det här. Även regelsystemet har faktiskt en del likheter, t.ex. mäter båda system färdighetsvärden i procent.

En annan skillnad som är tydlig mellan världarna och som man bör tänka på i en konvertering är att 40K-världen är mer präglad av mäktiga och hemlighetsfulla organisationer som har mutat in olika delar av världsbilden som sin, jämför Brödraskapet. Det jag tänker på rent konkret är bland annat Tech-Priests som finns överallt där det finns teknik och maskiner, rimligtvis även på Kirkwood-asteroiden. Även tempel och representanter för Ecclesiarchy bör finnas närvarande.

För att svara på dina frågor:

Alla namn bör bytas ut, det är så lätt att det inte finns någon anledning att låta bli. Använd namntabellerna i Dark Heresy rakt av.

En Välsignad Legionär konverteras rimligen av en fallen Imperial Guard-soldat eller liknande. Eftersom Chaos i 40K-världen inte är riktigt lika ”organiserad” som i Mutant RYMD är det inte lika lätt att konvertera konkreta varelser av typen Razid och liknande. Vilken demon som helst med jämförbar stridsförmåga funkar nog, alternativt ordentligt warpade människor/mutanter.

Just på grund av skillnaden i företagens betoning mellan världarna är det rimligt att låta Blood Berets-styrkan bli någon form av Imperial Guard styrka rekvirerad av Inkvisitionen. Det är knappast troligt att Adeptus Astartes tar sig an en sådan här uppgift och om de skulle göra det lär de slå till så hårt och snabbt att typ allt liv på Kirkwood, inklusive rollpersonerna, går åt.

Kirkwood-asteroiden som sådan finns det ingen anledning att ändra på. Det är fullt rimligt att ett företag bedriver gruvdrift på en asteroid även i 40K-världen.

Jag har även börjat titta lite De Sista Änglarna, ett Mutant RYMD-äventyr i Sinkadus 35 som också utspelar sig på en asteroid. Det är kortare och mer actionbetonat men skulle också passa mycket bra att konvertera till Dark Heresy.

Också Drakens Land och Drakens Öga till gamla (nya) Mutant (även kallat Mutant 2089) skulle funka bra men där krävs lite mer konvertering eftersom äventyren dels är mer omfattande och dels utspelar sig på jorden. Men det handlar fortfarande mest om kosmetiska ändringar som inte behöver ta särskilt lång tid.

Jag har inte gått in på några detaljer ovan då du inte är spelledare och jag själv bara skummat igenom Kirkwood och de andra äventyren men jag är rätt peppad på att konvertera allihop till Dark Heresy. Alla fyra äventyr verkar riktigt coola och jag har alltid velat spela/spelleda dem då jag aldrig fick chansen då det begav sig (med ett mycket dåligt undantag i Drakens Land).

Om din spelledare är driftig och har lust får du gärna förmedla en kontakt så kan vi kanske samarbeta med delar av konverteringen istället för att göra två jobb.

Har du några fler frågor så försöker jag gärna besvara dem, eller förtydliga något ovan . Jag har tillgång till allt material och är dessutom relativt väl insatt i båda Mutant RYMD (Chronicles) och 40K-världen / Dark Heresy.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Hallå?

Nä. Jag försöker låta bli Mutant Chronicles, och Dark Heresy tog ju slut. Jag tror det är ganska många som sitter i en liknande sits, eller möjligen sitsen "mitt Chronicles är nerpackat i flyttlådan i källaren, och Dark Heresy tog ju slut".
Som sagt, Dark Heresy finns på sfbok i stockholm. Jag förtvivlade också tidigare över att detta rollspel skulle vara borta för evigt, men sen fick sf-bokhandeln in typ 40 exemplar till så jag lyckades få tag i en av böckerna till slut (två av polarna i mitt "gäng" skaffade varsinn också).

Dessutom var jag in häromdagen och tänkte beställa en Character Folio, och då fick jag höra att Fantasy Flight Games skulle ta över rättigheterna till typ allt i rollspelsväg från Black Industries, så det är ju ingen omöjlighet direkt att Dark Heresy nyproduceras (om de på FFG har huvudet på skaft så kan de ju knappast bara droppa Dark Heresy produktionen med tanke på hur jävla bra det har sålt världen över).

Kort och gott, det finns hopp ändå! Have faith in the Emperor, and ye shall be rewarded! :gremgrin:
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Konvertera Operation Kirkwood till Dark Heresy

Om din spelledare är driftig och har lust får du gärna förmedla en kontakt så kan vi kanske samarbeta med delar av konverteringen istället för att göra två jobb.
Jo jag snackade lite med honom om det här och jag tog upp att kanske bistå honom med lite pekpinnar från denna tråd, men han känner sig självsäker i att kunna konvertera äventyret på egen hand (han tänker i samma banor som krank presenterade ovan, dvs. fokuserar på storyn och intrigen och översätter resten till WH40K-standard).

Iofs så kanske jag tog mig lite vatten över huvudet genom att starta denna tråd (han har spelat och spellet betydligt längre än mig), men man vill ju bara hjälpa till när man kan, inte sant? :gremgrin:

Hursomhelst, denna tråd behöver ju inte gå till spillo bara för det, eftersom att du bladerunner verkar vilja konvertera fler äventyr från mutant-spelen till Dark Heresy så kan vi ju ta diskussioner och förslag i den här tråden?

Om det är Kirkwood som ska diskuteras så kan jag sluta läsa de inlägg som behandlar just detta (jag har en inbyggd spoilerfunktion i hjärnan :gremgrin:), men angående de andra äventyren du pratade om så bollar jag gärna idéer (jag kanske spelleder dessa andra äventyr själv i framtiden så jag är gärna på).

Jag ska kolla upp äventyren du pratade om (har dem liggandes nånstans). Men jag kom på något redan nu nör du nämnde "nya mutant". Det borde inte bli ett problem att konvertera dessa. Av det lilla jag har läst om nya mutant så verkar mega-städerna där de flesta äventyren utspelar sig som tvättäkta Hive Spires i WH40K (miljön är kraftigt förorenad, man är tvungen att skydda sig i helt luftförslutna städer etc.). Men detta baserar jag förstås bara på mitt första intryck av "nya mutant", så det kanske inte stämmer så väl med hur det egentligen borde se ut?

Hursomhelst, ni som visat intresse för tråden (syftar då mestadels på krank och Lexx): Dont go away!
Vi överför bara ämnet lite hastigt och lustigt till en diskussion rörande konvertering av MC/RYMD/Mutant 2089 äventyr till Dark Heresy. Låter det bra för alla?

PS. Bladerunner, hälsa ett "All makt åt staten!" från mig till Martin nästa gång du ser honom. :gremgrin: DS.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Re: Konvertera Operation Kirkwood till Dark Heresy

He he, det ska jag.

Om andra är intresserade så visst, då kan jag fortsätta lägga upp mer om mina tankar och idéer kring konverteringar av gamla Mutantäventyr.
 
Top