Nekromanti Konvertera monster och vandöda

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Hur är designdatat tänkt kring spöken i ödesväven? vad är sambandet? Tänkte att jag kunde kolla där för lite hur högre vandöda skulle göras, men jag fattar inte...
Bra grej är att eldelementaren verkar följa mitt linjära samband med rang=tärningar i härledda värden.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Telephalsion;n154329 said:
Hur är designdatat tänkt kring spöken i ödesväven? vad är sambandet? Tänkte att jag kunde kolla där för lite hur högre vandöda skulle göras, men jag fattar inte...
Bra grej är att eldelementaren verkar följa mitt linjära samband med rang=tärningar i härledda värden.
Designdatan är ungefär: Öka härledda värden med +0 till +4 per 4 rang, ofta kring +2. Beroende på vilket typ av värde det är så finns det även olika "tak", exempelvis kan härledda värden öka mer än vad attack och försvar kan.

Det finns inget system för hur rang och olika värden hänger ihop (bara tendenser). När vi designar varelser tar vi först och främst fram varelser som vi tycker är coola, därefter sätter vi en lämplig rang på dem.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Har nu så att Färdighetsvärden går enligt följande tabell, vilket verkar isch balanserat.
RangPrimära färdigheterSekundära färdigheter
1-43T62T6
5-83T6+22T6+2
9-124T63T6
13-164T6+23T6+2
17-205T64T6
21-245T6+14T6+1
25-285T6+24T6+2
29-325T6+34T6+3
33-366T65T6
(+4)(+1)(+1)
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Okej, nu behövs ett beslut om rang. Ska rang för spöken vara jämförbart med rang för lägre vandöda? Ska Rang för vandöda vara jämförbart med rang för elementarer? Ska rang för demoner vara jämförbart med rang för vandöda? Vad är rang?

Jag har kört stenhårt i reglerna jag bygger att rang för vandöda är nekrotropisk energi, och att energin tar sig uttryck i härledda attribut. Samt någon form av exponentiell ökning i form av förmågor. Frågan är ju, vad mäter själslig rang? Själslig rang är det jag antar att spöken, andar och demoner har. ... De vandöda har väl ren fysisk rang...
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Det känns som att själslig rang borde vara svårare att mäta än de lägre vandödas rang. I regeltermer skulle jag väl tycka att en högre själslig rang borde ge högre värden i kunskaps- och mystikfärdigheter för att representera att varelsen har en större insikt i världen eller har en större makt att forma den. I praktiken blir det väl dock så att jag drar upp färdighetsvärden och farlighet i största allmänhet till en nivå som verkar lämplig baserad på redan existerande varelser och deras rang från regelboken, även om jag egentligen inte vill att själslig rang ska avgöra hur stridsbalanserad varelsen är. Ett annat alternativ är att styrkan i den psykotropiska eller daimotropiska sfären är högre hos mäktiga spöken och demoner och det gör dem starkare på samma sätt som lägre vandöda med en högre laddning nekrotropi.

Annars tycker jag att rang för spöken och demoner ska vara närmare varandra än rang för lägre vandöda, då det som du säger känns mer som att det rör sig om fysisk rang i de lägre vandödas fall.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Det jag vill komma till är att hitta en fin symbios för vandöda med själar bundna till sig. Vad får de plus i liksom? Blir de objektivt mäktigare än obesjälade vandöda eller är enda bonusen att de får vilja och psyke?
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Skapandet av belialer i eon III verkar ha ändrat rangen på den vandöda beroende på rangen på själen som bands till den. Så en lägre vandöd med rang x som som får en själ med rang y bunden till sig har en rang som vandöd på x+y. En lägre vandöd på rang 8 som en skugga i eon III hade däremot högre färdigheter och attribut än vad en belial på samma nivå bör ha. Så den största bonusen förr i världen verkar ha varit att de fick ett eget medvetande med allt vad det innebär. Sen kan man förstås argumentera för att den gamla nekromantiboken inte håller sig så väl till Eon IV eller att just belialer funkar annorlunda.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Tog en titt på den högre vandöda "Dödsgast" från gamla nekromantiboken. Dödsgasten har en rang på 7 men har högre attribut och med största sannolikhet högre färdighetsvärden (beroende på individen) än en skugga på rang 8 plus andra förmågor. Så mitt argument i föregående inlägg fallerar lite.

Jag har inte koll på om en själ borde göra det som besätts eller innehar den starkare per automatik. Det verkar ju åtminstone vara fallet med demoner som besätter folk.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Okej, efter mycket stuvande verkar följande system funka isch bra:
Själslig rang ger en uppfattning om hur stark en själ är, och det härledda attribut som visar det mest är självkontroll. (Har vägt lite på livskraft istället, men är osäker)
Kroppslig rang ger en uppfattning om hur stark en fysisk varelse är. Det härledda attribut som visar det mest är kroppsbyggnad.
För magiska varelser är rang ett mått på hur mycket magisk energi som den består av, och för magiska varelser delas dess rang upp i en själslig och en fysisk del. Exempelvis kan en eldelementar vara rang 15/8, då är den kroppsligt rang 15, med 4T6+3 i kroppsbyggnad. Dett själsliga rang 8 visar att den har 2T6+2/3T6 i självkontroll.
För lägre vandöda är det rå fysisk rang man höjer för varje rang. +1 rang ger +1 i kroppsbyggnad. Övriga härledda värden baseras endera på ett statiskt värde eller ett värde som är relativt kroppsbyggnad, det beror på vilken sorts vandöd man har. Exempelvis får skelett högre reaktion än zombies, men zombie har lite mer grundskada.

Frågan är nu som följer, ska dessa attribut, självkontroll och kroppsbyggnad öka på samma skala eller ska de börja lite olika?
rangSjälvkontroll
(Synkar ganska bra med andar)
Kroppsbyggnad
(synkar jättebra med zombies, paddmumier med mera.)
1 1T6+1
21T61T6+2
31T6+11T6+3
41T6+22T6
82T6+23T6
123T6+24T6 (zombie)
144T6 (rang 14 spöke)4T6+2 (paddmumie)
154T6+14T6+3 (eldelementar)
185T65T6+2
226T66T6+2
266T6+46T6+6
306T6+86T6+10 (Helmgast)
406T6+186T6+20
426T6+20
(drake)
6T6+22
506T6+286T6+30
526T6+30
(Demon)
6T6+32
(+1)(+1)(+1)


I dagsläget lutar jag mot att det ska vara 1T6+[rang] i det styrande härledda värdet. Så blir det lite errata på spöken men det synkar bra mot övrigt publicerat och dessutom så får man samma skala vilket gör det lätt att göra jämnstarka varelser.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Låter intressant, dock verkar det som att länken skickar mig till google docs istället för ett specifikt dokument så kan inte säga mer atm :) :p
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Ser najs ut. Vanhelgade lik + vanhelgat slagfält + nekrotropisk influx = tidig Halloween.
 
Top