Nekromanti Konvertera monster från ad&d

BONUz

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
13
Hej
Jag lirar D&D 3e och för någon dag sedan laddade jag ner gratis modulen I10 Ravenloft II: The House on Gryphon Hill
från Wizards hemsida. Den verkade väldigt rolig och utmanande att spela så jag planerade att använda den till min nästa kampanj. Nu undrar jag bara..hur konverterar jag monstrens stats? Jag fattar typ noll av TACH0 och så tycker jag monstrens AC och HP borde ändras. Jag tycker mig ha läst någonstans att det ska finnas någon guide till hur man ska kunna konvertera gammla produkter till D&D 3e reglerna. Nån som kan hjälpa?
/mvh Markus "BONUz" Bergström
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Jag tror inte det går. Jag har flera gånger försökt konvertera Magnus Seter från att spela D&D till GURPS, hittills utan framgång. :gremgrin:

Nu undrar jag bara..hur konverterar jag monstrens stats?
Gör det lätt för dig. Det behöver inte vara så exakt. Tänk efter vilka karaktärer som ska spela, hur tufft motstånd de ska ha och vad du tycker känns rätt. Sedan kan du gå på känsla. Ingen kommer att klaga för att grymbesten har tre HP för mycket eller för lite, eller att grymbestens ägare har ett högre eller lägre i färdighet än vad han borde ha.

Visa aldrig motståndarnas egenskaper för spelarna överhuvudtaget så slipper du alla sådana diskussioner och kan dessutom om du vill anpassa motståndet under pågående strid om du vill utan att någon märker.

Var praktisk, lägg energin på sådant som spelarna märker.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Hmmmm...

...okej, jag skulle faktiskt kunna tänka mig att testa GURPS. Kanske nån gång jag är i Borlänge?

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Det finns ett litet häfte

Det heter Dungeons & Dragons Conversion Manual, och jag har sett flera stycken på Tradition i Stockholm. De är gratis, och om du frågar i kassan kan de säkert hjälpa dig.

Eller så kan du ladda ner den här:

http://www.wizards.com/dnd/DnD_CYC_intro.asp

Snabba tips:

THAC0 är det gamla ordet och det gamla sättet att använda Attack Bonus. Du får Attack Bonus genom att dra THAC0 från 20. (Alltså 20 -THAC0 = Attack Bonus). THAC0 15 blir alltså Attack bonus (AB) +5.

AC går numera uppåt, istället för som tidigare nedåt. 20 - gammal AC = ny AC (alltså, AC -2 i AD&D blir AC 22 i nya D&D).

Antalet Hit Dice ska inte ändras, men kolla vilken typ monstret ska ha (anges i MM). Glöm inte att lägga till CON-bonus när du räknar nya Hit Points för monstret.

Hoppas det hjälper! Nu ska jag se Two Towers!

Magnus
 

BONUz

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
13
Re: Det finns ett litet häfte

Tack så mycket =)
häftet kan nog komma till mycket stor hjälp.
btw, när jag såg hur häftet såg ut kom jag på vart jag hade läst om hur man konverterade. Det där häftet fanns nämligen med på CD:n till PhB =)
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Det finns ett litet häfte

Hoppas det hjälper! Nu ska jag se Two Towers!

Nu? Det är ju tolv timmar kvar tills jag får se den. Fusk! :gremsmile:

-J
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Hmmmm...

...okej, jag skulle faktiskt kunna tänka mig att testa GURPS. Kanske nån gång jag är i Borlänge?
Sure, bara hör av dig!

Jag har konverterat ett monster, jag har konverterat ett monster!

"Den som konverterar monster ska ta sig i akt så att han själv inte blir konverterad till ett. Om man tittar tillräckligt länge i regelboken tittar regelboken tillbaka."
- Egen parafras på Nietche.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Men varför sa ingen det... [ANT]

Så hade jag sluppit en massa jobb.

/Mogge, gjorde sin egen konverteringstabell från AD&D till D&D för AC och den var 100% vattentät :=)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om man inte orkar konvertera monster själv finns det rätt många monster konverterade från 1st och 2nd ed på http://www.enworld.org/cc/index.php . Dessutom har Necromancer Games gett ut en bok vid namn Tome of Horrors som har konversioner av mängder av gamla monster (som de fått tillåtelse till av WOTC). Jag borde få boken ifråga rätt snart, jag misstänker att det är den Necromancer Games håller på att fedexa till mig (i skrivande stund ligger den och sorteras i Memphis, Tennessee). Jag ska försöka skriva någon sorts recension av den så småningom.
 
Top