Pendragon
Swashbuckler
Jag har kikat lite på avatarex konverteringsriktlinjer som postades i en annan tråd och se ut såhär:
Man kan förstås konvertera mer enligt tabellen för svårigheter varpå man genast får en bättre karaktär (genomgående +2 på alla attribut) vilket förstås vore den enkla lösningen.
Men varför göra det enkelt?
Om vi fortsätter på grundtesen att 3T6 = 12, men utgår från att +/-1T6 = 3 ser tabellen ut mer såhär:
Inte lika mekaniskt snygg, men mer representativ tror jag.
Vad tror ni?
/Joel
Jag har upptäckt lite problem med det här (Jag skrev ihop en demonstration där jag konverterade Soldaten från Eon3 och jämförde honom med krigarna från Eon4, men sen åt firefox mitt inlägg) och för att sammanfatta så funkar konverteringen okej runt medelnivån men tenderar att åka av rälsen när man lämnar den. För det första känns det knasigt att 3T6 motsvarar 12 i konverteringen men 10 i svårighet. För det andra Eon4 verkar helt enkelt mer högupplöst än Eon3 vilket gör att att +/-1T6 = +/-4 inte håller riktigt. En nyskapad rollperson i Eon4 kan ganska rutinmässigt ha 4T6+växel i ett par attribut och i flera färdigheter utan att satsa järnet på det, och det är lite märkligt om det skulle motsvara 17+. Nog för att rollpersoner ska vara lite mer badass i Eon4 men om man konverterar upp sin Eon3-karaktär enligt de riktlinjerna är det sannolikt att denne kommer ligga ganska hårt i lä.avatarex;n28235 said:Det är mitt uppdrag att fixa konverteringsregler, men jag har haft fullt upp med att planera bröllop och så i lördags gifta mig! Riktigt fint och fyllt av känslor. Min rollspelsgrupp Shaguliterna (helmgasten Kaigon med flera) höll tal och ursäktade att rollspelet tar så mycket tid =)
Hursomhelst, lite konverteringsregler kan ni få i väntan på att jag sätter ihop något snyggt:
Färdighetschans Eon I-II-III Färdighetstärningar, Eon IV 5 2T6 6 2T6 7 2T6 8 2T6 9 2T6+1 10 2T6+2 11 2T6+3 12 3T6 13 3T6+1 14 3T6+2 15 3T6+3 16 4T6 17 4T6+1 18 4T6+2 19 4T6+3 20 5T6 21 5T6+1 22 5T6+2 23 5T6+3 24 6T6
Svårighet Eon I-II-III Svårighet Eon IV Ob1T6 Lyckas automatiskt! Ob2T6 6 Ob3T6 10 Ob4T6 14 Ob5T6 18 Ob6T6 22 Ob7T6 26
Man kan förstås konvertera mer enligt tabellen för svårigheter varpå man genast får en bättre karaktär (genomgående +2 på alla attribut) vilket förstås vore den enkla lösningen.
Men varför göra det enkelt?
Om vi fortsätter på grundtesen att 3T6 = 12, men utgår från att +/-1T6 = 3 ser tabellen ut mer såhär:
Attribut Eon I-II-III | Grundattribut, Eon IV |
6 | 1T6 |
7 | 1T6+1 |
8 | 1T6+2 |
9 | 2T6 |
10 | 2T6+1 |
11 | 2T6+2 |
12 | 3T6 |
13 | 3T6+1 |
14 | 3T6+2 |
15 | 4T6 |
16 | 4T6+1 |
17 | 4T6+2 |
18 | 5T6 |
19 | 5T6+1 |
20 | 5T6+2 |
21 | 6T6 |
Inte lika mekaniskt snygg, men mer representativ tror jag.
Vad tror ni?
/Joel