Nekromanti Konvertera mera

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag har kikat lite på avatarex konverteringsriktlinjer som postades i en annan tråd och se ut såhär:

avatarex;n28235 said:
Det är mitt uppdrag att fixa konverteringsregler, men jag har haft fullt upp med att planera bröllop och så i lördags gifta mig! Riktigt fint och fyllt av känslor. Min rollspelsgrupp Shaguliterna (helmgasten Kaigon med flera) höll tal och ursäktade att rollspelet tar så mycket tid =)

Hursomhelst, lite konverteringsregler kan ni få i väntan på att jag sätter ihop något snyggt:
Färdighetschans Eon I-II-IIIFärdighetstärningar, Eon IV
52T6
62T6
72T6
82T6
92T6+1
102T6+2
112T6+3
123T6
133T6+1
143T6+2
153T6+3
164T6
174T6+1
184T6+2
194T6+3
205T6
215T6+1
225T6+2
235T6+3
246T6
Svårighet Eon I-II-IIISvårighet Eon IV
Ob1T6Lyckas automatiskt!
Ob2T66
Ob3T610
Ob4T614
Ob5T618
Ob6T622
Ob7T626
Jag har upptäckt lite problem med det här (Jag skrev ihop en demonstration där jag konverterade Soldaten från Eon3 och jämförde honom med krigarna från Eon4, men sen åt firefox mitt inlägg) och för att sammanfatta så funkar konverteringen okej runt medelnivån men tenderar att åka av rälsen när man lämnar den. För det första känns det knasigt att 3T6 motsvarar 12 i konverteringen men 10 i svårighet. För det andra Eon4 verkar helt enkelt mer högupplöst än Eon3 vilket gör att att +/-1T6 = +/-4 inte håller riktigt. En nyskapad rollperson i Eon4 kan ganska rutinmässigt ha 4T6+växel i ett par attribut och i flera färdigheter utan att satsa järnet på det, och det är lite märkligt om det skulle motsvara 17+. Nog för att rollpersoner ska vara lite mer badass i Eon4 men om man konverterar upp sin Eon3-karaktär enligt de riktlinjerna är det sannolikt att denne kommer ligga ganska hårt i lä.
Man kan förstås konvertera mer enligt tabellen för svårigheter varpå man genast får en bättre karaktär (genomgående +2 på alla attribut) vilket förstås vore den enkla lösningen.

Men varför göra det enkelt? :D

Om vi fortsätter på grundtesen att 3T6 = 12, men utgår från att +/-1T6 = 3 ser tabellen ut mer såhär:
Attribut Eon I-II-IIIGrundattribut, Eon IV
61T6
71T6+1
81T6+2
92T6
102T6+1
112T6+2
123T6
133T6+1
143T6+2
154T6
164T6+1
174T6+2
185T6
195T6+1
205T6+2
216T6

Inte lika mekaniskt snygg, men mer representativ tror jag.

Vad tror ni?

/Joel
 

smulgul

Veteran
Joined
18 Apr 2014
Messages
40
som jag ser det så är det stora problemet att karaktärer som görs i 3an och sen konverteras till 4an kommer att bli väldigt mkt sämre än en som görs direkt i 4an.

om man gör en snitt-människa i 3an så kommer den tillexempel att ha grundegenskaper från 3-18 med 10,5 i snitt.

I 4an så är en "vanlig" människokaraktär 2t6 i allt +10t6 fördelat, vilket blir 3t6+1 i snitt, då inte inräknat grundbonusarna som en vanlig jargier får.
om man kör på den väldigt simpla varianten med 4 = 1t6 så blir då snittet i 4an 13, dvs hela 2,5 högre snitt än i 3an, eller 20 poäng totalt.

Desutom så får man i 4an fördelen att ens stats inte är slumpade, så för att jämna ut det så föreslår jag helt enkelt att man konverterar enligt den simpla modellen 4 = 1t6, och sedan får 20 poäng att sätta ut som man vill.


Sen färdigheter så är det ju en hel del som har försvunnit och andra som har blivit nedgraderade till expertiser, samtidigt så har nybörjarkaraktärer i 4an en tendens att ha högre färdighetsvärden i de färdigheter som de faktiskt har än nybörjarkaraktärer i 3an, så kanske lägga till 1t6 på alla färdigheter efter en enkel 4 = 1t6 konvertering. Och lite extra bonusar för karaktärer som har blivit av med många färdigheter.

Sen har vi det stora problemet med hur man ska göra med magiker...
Pendragon said:
Jag gillar det, men 20 extra poäng? 5T6 extra alltså?
AnVili said:
Ja, det är nog det han menar. Sedan är det väl bättre om karaktärerna som man konverterar från Eon3 blir lite bättre än nyskapade Eon4-karaktärer. Man kommer ju bara konvertera över karaktärerna från Eon3 en gång.
smulgul said:
ja, 20 poäng som i 5t6, så får de samma medelvärde, men sen så tillkommer ju händelsetabellerna med, där 4an verkar ha bättre resultat överlag, även om 3an har ett par riktigt bra. Så antagligen är de konverterade karaktärerna sämre än nya även med 20 poäng(5t6).
Poseur said:
Jag "koverterade" mina spelares karaktärer nu i veckan vilket jag gjorde genom att göra nya EonIV roller åt dem. Jag byggde de nya rollerna efter karaktärsskaparsystemet fast valde passande "bakgrundsslag" som relativt kunde översättas.
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Så hur konverterar man en magiker? Är det ens värt ett försök nu då vi inte har några magiregler? Jag vet inte om Helmgast har lust att ge ut någon form av "skelett" av magireglerna så att vi har något att gå på då vi konverterar. Man skulle väl kunna göra så att man använder Eon III reglerna för magi och kör resten IV, men det är ungefär som att sitta vid samma bord som någon som äter pizza då man själv sitter med soppa.
Pendragon said:
Deckard;n31970 said:
Så hur konverterar man en magiker? Är det ens värt ett försök nu då vi inte har några magiregler?
Jag skulle säga nej.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Jag försökte att konvertera Sjöfarts reglerna. Detta samman med Förläningsgenerator från Riddaren, fältslagen från Krigsherren och animeringen från Vandöda & Nekromanti är lite lurigt då alla system utgår från att fummel och perfekt finns som alternativ. Men att bara översätta svårigheter och värden var ganska enkelt och det är typ det enda som behövs till mycket av magi-systemet. Som konverteringen lyder varje Ob1T6 i svårighet översätts till 4 med start från 6 på Ob2T6. Ganska enkelt och de "officiella" konverteringsreglerna för färdighetsvärden håller för balansens skull (Eon III karaktärer var helt enkelt sämre än Eon IV karaktärer).

En idé är att -5 Övertag räknas som ett Övertag och 1-2 Övertag räknas som perfekt för att behålla resultat från tidigare system. Alternativt låter man gamla systemet råda då man använder dessa regler.
Enshadi said:
Btw jag hoppas att Helmgast fortfarande har samma heltäckande regeltänkande som Neogames. Reglerna för Sjöfart, Förläningar och krig var mycket roliga och jag hoppas att inte tanken är att allt sånt ska översättas till det nya utmaningar-systemet även om jag gillar idén med utmaningar i övrigt.
 
Top