KH Konvertera DoD-Äventyr till Kopparhavets Hjältar(Järn)

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Om man skulle vilja spela nått gammalt DoD-äventyr men inte pallar DoD-reglerna.
Hur enkelt är det att konvertera till Kopparhavets Hjältar? Finns det någon guide någonstans?

Jag har inte järnkoll på DoDs regler så jag skulle nog behöva någon slags lathund.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Lär ju inte vara så svårt att snabbt översätta fiendens värden utifrån de fienden som fins i regelboken. Magiskolorna är snarlika så även där går det nog lätt att bestämma vad för besvärjelser en slp kan. Man borde kunna göra en enkel lathund för hur man snabbt översätter värden för en karaktär.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det är många likheter, och inga jätteproblem att konvertera. Det finns såklart också tydliga skillnader, som Gard, Hälsa och Skuld, eller att "Grundegenskaperna" också är färdigheter.

Det finns en liten nyckel för att konvertera till Hjältarnas tid, som i princip även funkar till Kopparhavets hjältar:

Konvertering från Sveriges första rollspel (SFR) till Hjältarnas Tid
Dessa riktlinjer gäller version 2 och 2.1 (svarta boxen respektive svartgröna boxen).
Färdigheter går på samma skala som i Hjältarnas Tid och kan användas rakt av.
SFR har grundegenskaper, som görs om till färdigheter.
Styrkeprov blir Styrka x 5
Manövrer blir Smidighet x 5
Uthållighet blir Fysik x 5
Lärdom blir Intelligens x 5
Vältalighet blir Karisma x 5
Viljestyrka blir Psykisk kraft x 5
Hälsa blir Storlek + Fysik
Gard blir Smidighet + Fysik
Använd vapenvärden och rustning från Hjältarnas Tid istället.

För färdigheter på en 20-skala räcker det ju att gångrs med fem.

Vi har funderat en del på att snickra ihop mer utförliga konverteringsregler till Kopparhavets hjältar. Inger beslut än, så hojta om ni tror det skulle vara praktiskt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Sen är det ju värt att nämna att många inslag i Eriks gamla äventyr finns återgivna i Kopparhavets hjältar = raugoner, pata, rovtranor, hesapiska björnspjut med mera. Vi har till och med förmågor för de som följer Banzikan.
 

Zyx Zoismos

Veteran
Joined
3 Jan 2019
Messages
9
Hej!
Ska köra Svavelvinter och påbörjat konvertering från DoD Expert till KH.
Första komponent är konvertering av grundegenskaper och färdigheter till KH.
I min mening så kan en del färdigheter i Expert helt enkelt utgå.

Kommande pyssel:
Valutaväxlare för Silvermynt till Shekel
Konvertera varelser från Expertregler till KH
Vad innebär Shagulism i KH?
Konvertera några nekromantibesvärjelser
Skapa utmaning/ar för färd på glaciär inkl. missödestabell.

Jag har också stuvat om i Kampanjmodulen Svavelvinter, så att den får ett mer logiskt upplägg och att t.ex. all information om en fraktion samlas på en plats och att all information om en SLP samlas på en plats. Om jag lyckas så ska jag försöka beskriva kampanjen och deläventyret i en samlad del med komplikationer, så att det blir lättare att få en översikt. Tanken är att det dokumentet ska vara helt konverterat till KH-regler.

Önska mig lycka till (det kan ta ett tag!)
 

Attachments

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Spännande! Håll oss gärna a jour om hur det går.

Här finns de nekromantiregler jag själv använder i min spelgrupp. Det är husregler, och inte officiellt material, men kan ändå vara till nytta,

Här finns lite utförligare noteringar om konvertering mellan HT/KH och "klassisk BRP".

Vad gäller Shagulism (och Rhabdokonst) känns det spontant som att det borde gå att lösa med monsteregenskaper, eller Förmågor om du vill att det skall vara öppet för RP.
 
Last edited:

Zyx Zoismos

Veteran
Joined
3 Jan 2019
Messages
9
Spännande! Håll oss gärna a jour om hur det går.

Här finns de nekromantiregler jag själv använder i min spelgrupp. Det är husregler, och inte officiellt material, men kan ändå vara till nytta,

Här finns lite utförligare noteringar om konvertering mellan HT/KH och "klassisk BRP".

Vad gäller Shagulism (och Rhabdokonst) känns det spontant som att det borde gå att lösa med monsteregenskaper, eller Förmågor om du vill att det skall vara öppet för RP.
Tack för förslagen och era husregler! Tyvärr pekar båda länkarna på nekromantidokumentet - dela gärna konverteringsreglerna.
Bra förslag med att göra Shagulism till en, eller flera förmågor!

Har jag uppfattat färdigheterna hyfsat så som ni tänkt dem?

Jag återkommer med fler uppdateringar :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Tack för förslagen och era husregler! Tyvärr pekar båda länkarna på nekromantidokumentet - dela gärna konverteringsreglerna.
Oj, fixat!

Bra förslag med att göra Shagulism till en, eller flera förmågor!
Jag skulle föreslå att Shagulism är en monsteregenskap, eftersom den är till för SLP:er. Det är bara rena RP-förmågor som behöver bli förmågor.

Har jag uppfattat färdigheterna hyfsat så som ni tänkt dem?
Ja, det är nära. Kommer med kommentarer

Jag återkommer med fler uppdateringar :)
Grymt!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Kommentarer:
- Den klurigaste biten är översättning mellan Grundegenskap och Grundfärdighet, eftersom de inte riktigt är på samma skala. De länkar du har gjort stämmer, även om jag inte kopplat Hälsa till Fysik och Storlek utan istället Hälsa och Gard till KP direkt. PSY är inte bara Viljestyrka utan även Insikt (eller, Kraftpoäng är Insikt), Smidighet är inte bara SMI utan även Hoppa, Klättra etc.
- För nästan alla färdigheter kan du sätta en primär färdighet som motsvarighet. Väldigt mycket är Lärdom - Astrologi, de olika botaniska färdigheterna etc. Sen bör du defintivt också lyfta in t.ex. Förmågor där det är relevant. Så Botanik, Drogkunskap etc skulle jag t.ex. skriva som ÄF: Lärdom, F: Örtkännare.
- Läsa/skriva språk är bara ÄF: Trolldom och sedan en referens till de språk rollpersonen talar, inte till färdigheten språk. Kunde skrivas: ÄF: Trolldom, (olika språk).
- Judo och Karate är ÄF: Slagsmål. Räkning är Lärdom.
- Dra vapen och Två vapen är svårare. Dra vapen skulle kunna vara Förmågan Snabba anfall.
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Hej!

Om man vill gå åt andra hållet? t.ex att gå till Mythras eller liknande?
Fetsugen på att köpa kommande Sirenens Klagan kampanj o lägga in i min pågående Ereb Altor kampanj :)
( o annat ni har på gång)

/C
 

Zyx Zoismos

Veteran
Joined
3 Jan 2019
Messages
9
Konvertera Silvermynt (EDD) till Shekel (KH)
Jag har tittat på prislistor för vapen och rustningar (kändes enklast) och hittat 27 hyfsat lika jämförelsepunkter.
Jag har tagit bort några få föremål som omnämns i båda men som ger tokigt utslag.
Helrustning i KH kostar 3000 medan Helrustning i EDD kostar 1500. Det ensamt ändrar hela jämförelsen.
Jag har även tagit bort sådant som Slunga, 0,25 S i KH och 90 SM i EDD (hur kan snöre och läder vara mer än dubbelt så dyrt som en dolk?)
I några fall så har jag tagit medelvärdet av priset på 2-3 föremål från Expert, t.ex. Huggare och Kroksabel (EDD) ställs mot Huggare/Kroksabel (KH).
När jag sumerar och delar med antalet och sedan de två värdena med varandra så landar jag väldigt nära 5 (5,07).
Bifogar det ganska tråkiga dokumentet...

Dvs. 5 silvermynt i EDD är 1 shekel i KH.

Verkar det rimligt?
 

Attachments

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Dvs. 5 silvermynt i EDD är 1 shekel i KH.

Verkar det rimligt?
Spontant, ja. Vi har velat hålla nere inflationen något i KH.

Skillnaden i kostnad för Helrustning kan bero på att Helrustning i KH är specialsmidd till passform, och därmed en riktig lyxpryl. Något som iaf inte är uttallat i EDD. Kanske bättre att jämföra med plåtrustning?

Grymt jobbat!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Det är många likheter, och inga jätteproblem att konvertera. Det finns såklart också tydliga skillnader, som Gard, Hälsa och Skuld, eller att "Grundegenskaperna" också är färdigheter.

Det finns en liten nyckel för att konvertera till Hjältarnas tid, som i princip även funkar till Kopparhavets hjältar:

Konvertering från Sveriges första rollspel (SFR) till Hjältarnas Tid
Dessa riktlinjer gäller version 2 och 2.1 (svarta boxen respektive svartgröna boxen).
Färdigheter går på samma skala som i Hjältarnas Tid och kan användas rakt av.
SFR har grundegenskaper, som görs om till färdigheter.
Styrkeprov blir Styrka x 5
Manövrer blir Smidighet x 5
Uthållighet blir Fysik x 5
Lärdom blir Intelligens x 5
Vältalighet blir Karisma x 5
Viljestyrka blir Psykisk kraft x 5
Hälsa blir Storlek + Fysik
Gard blir Smidighet + Fysik
Använd vapenvärden och rustning från Hjältarnas Tid istället.

För färdigheter på en 20-skala räcker det ju att gångrs med fem.

Vi har funderat en del på att snickra ihop mer utförliga konverteringsregler till Kopparhavets hjältar. Inger beslut än, så hojta om ni tror det skulle vara praktiskt.

En annan fundering här är att Gard - iaf om det funkar likt HT i KH - är svårt att matcha mot några DoD-egenskaper eftersom det ju egentligen är mer som hitpoints i D&D - en markering av hur "hög level" man är snarare än någon inneboende personlig egenskap. Jag skulle snarare tilldela Gard efter hur viktig en SLP är som motståndare. Men för spelares rollpersoner funkar det ju bra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
En annan fundering här är att Gard - iaf om det funkar likt HT i KH - är svårt att matcha mot några DoD-egenskaper eftersom det ju egentligen är mer som hitpoints i D&D - en markering av hur "hög level" man är snarare än någon inneboende personlig egenskap. Jag skulle snarare tilldela Gard efter hur viktig en SLP är som motståndare. Men för spelares rollpersoner funkar det ju bra.
Ja, Gard är ju till viss del kyla/stridsvana/etc
 
Top