Nekromanti Konventsrapport: OctoGônes, Lyon

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Jag har varit på konvent i Frankrike!

Det hela började med tråden om Drakar och bananer på Storygames. En fransos vid namn Matthieu läste och gillade spelet och frågade mig om han kunde få översätta det till franska. Självklart fick han det! Donjons et bananes föddes, och spelades lite här och där i hexagonen. Jag och Matthieu höll kontakten och mejlade lite fram och tillbaka, och jag frågade om det fanns några bra konvent för indiekatter i Frankrike. Jag fick tipset om OctoGônes i Lyon, ochc började planera att åka dit.

Så för några veckor sedan frågade min chef mig om jag kan prata franska. "Jodå, hyfsat," sade jag. Det var nämligen så att Volvo i Lyon behövde en lärare i programvaran Creo och de hade frågat företaget jag jobbar på om vi kunde erbjuda en. Jag jobbar som lärare i Creo och frågade hoppfullt om det skulle kunna gå att lägga kursen runt helgen 5-6 oktober, vilket gick utmärkt och kursen lades till veckan innan. Vips, så hade jag en betald resa till Lyon, och dessutom en vecka på mig att jobba på min franska genom att hålla kurs, innan jag skulle sätta igång och spela rollspel!

Jag anlände på fredagkvällen och konstaterade att konvent är konvent oavsett var man är. Montrar, fantasykonstnärer, massor av brädspel, folk utklädda till alver samt rundlagda herrar med långt hår och skägg. Dock, till skillnade från de stora svenska konventen var detta i en enda stor lokal, så ljudnivån var lite jobbig. Jag träffade Matthieu och hans kompis Nathan med kindpussar på franskt manér, och han introducerade mig till diverse olika sköna lirare. Flertalet kände till och hade spelat Drakar och bananer, så jag kände mig direkt välkommen och uppskattad. Jag blev bjuden på öl (en skillnad från svenska konvent: här serveras fatöl i konventskiosken) och en wrap och sedan spenderade jag min tid med folket från Courants alternatifs, Frankrikes motsvarighet till Indierummet (med skillnaden att de kränger mer spel och spelar mindre). Många var nyfikna på mina andra spel och jag hade förberett genom att översätta nödvändiga spelhjälpmedel till franska.

Rapport om de fyra spelpass jag hann med kommer. Just nu sitter jag i Amsterdam. Mitt flyg har blivit försenat och jag kommer att missa tåget till Borlänge, där min nästa kurs ska hållas. Jag måste boka om och kommer att komma fram mitt i natten. Hurra!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Så: spelpassen. Jag hann med fyra spelpass: Ett på fredagen och tre på lördagen. Med tanke på att jag kom sent på fredagen och var tvungen att gå upp tidigt på söndagen för att resa hem så räknar jag detta som klart godkänt. Tre pass blev med mina egna spel, och bara ett med ett franskt spel jag inte spelat. Det var superkul att visa upp mina spel för fransoserna, men nästa år hoppas jag få lira lite mer av deras alster. Dock köpte jag med mig flera spännande spel hem!

Första passet på fredagen blev Svart av kval med Matthieu, Nathan och Tiramisù. Jag blev superimpad av att vi hann med en spännande berättelse på bara två timmar, inklusive prepp. Det har jag aldrig förut lyckats med i SAKVAL. Nyckeln var inte bara att vi gjorde preppen rätt snabbt och med ett litet relationsschema, utan också att vi i princip började kollapsa sitationen redan i scen ett. Setupen handlade om två klasser av vampyrer: En grupp traditionelister som livnärde sig på människor, och en grupp reformister som använde ett syntetiskt serum istället för blod. Katalysatorn var att fabriken som tillverkade blodet sprängdes. Krig förklarades redan i första scenen. Jag spelade en pro-människor-vampyr och blev den enda som överlevde efter blodbadet. Tanken var att jag skulle ge tillbaka makten till människorna, men i sista scenen hade jag just dödat mitt ankare, så jag misstänker att det inte riktigt slutade så …

På lördagen dör jag upp och hängde med folk jag träffat för första gången på fredagen. De var dock supervälkomnade och jag kände mig genast som en i gänget. Första passet blev Nerver av stål med Alban och Julien. Alban hade skrivit ett OSR-inspirerat noirspel och hade läst Kat Ramens engelska översättning/utbrodering av spelet. Han var helsåld på det. I och med konventslokalerna så var ljudnivån hög och vi beslöt oss för att skippa musiken, vilket såklart var synd. Jag märkte tydligt vilken skillnad det gör för stämningen! Vi fick en komplex berättelse om en stulen dagbok som innehöll ett nedtecknat överhört samtal med komprometterande info. Jag var Langue argentée (Silvertunga) och var den som först hade skrivit ned samtalet. Efter att den blivit stulen hade jag anlitat Nerver av stål för att ta tillbaka den, men sedan försökt att förstöra den efter att ha tagit emot pengar för detta från Gyllene drömmar. Men Nerver av stål räddade boken, gav mig en chans att bättra mig och ta den till polisen, och när jag inte tog den, satte alla i fängelse (inklusive mig, som försökte att sno tillbaka boken från en präst under pistolhot). Bra omgång! Synd bara på stämningen, och jag hade såklart lite svårt att leverera 100% på min imperfekta franska (obs, notera det lustiga ordskämtet).

Sedan blev det en omgång Sjätte inseglet med Thouny och Jonathan. Det blev en helt sjukt skruvad high concept-ståry men med en hel del riktigt drama och ångest. Intrigen är alldeles för komplicerad för att kunna sammanfattas, men Frankrike styrdes av Kardinal Richelieu, som dock hade blivit utbytt mot en automat av Hitler (som också hade en kärleksrelation med denna robot). De hade släppt lös armén på Pariskommunen, som någonstans i historien lyckades slå ihop sig med Napoleon. I slutet fanns en dramatisk sammandrabbning med Attillas hunner. Jag spelade en lojal soldat som kämpade med kardinalens ondska, Thouny spelade en gentlekvinnetjuv som säkte hämnd på mig, och Jonathan spelade en pilot som blev den värste skitstöveln av oss alla och sålde ut folk till höger och vänster för sina egna ambitioner. Scenen där han kastade ut Napoleon från en zeppelinare rakt ned på obelisken i Rom var särskilt minnesvärd.

Det började sedan bli kväll, men jag hade ännu inte spelat något franskt spel, och Thouny var generös nog att slänga ihop ett parti Sphynx. Det var ett väldigt intressant mysterielösarspel med några fräcka mekaniker. Tnkte skriva en separat tråd om detta, då jag tror att det kan intressera vissa här på forumet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,734
Location
Göteborg
Åh, och Matthieu har bestämt sig för att översätta Svart av kval till franska, och Alban ska översätta Nerver av stål, så det är ju skitkul!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Låter som en grym upplevelse! Skulle vara avundsjuk, om min franska hade sträckt sig längre än "parapluie".
 
Top