Nekromanti Konventsrapport GothCon XL

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag sov på hotell Bellora på Avenyn iår. Ruskigt bullrig ventilation, men trevlig reception, acceptabel frukost.

Läste Coriolis-äventyret i stället för att gå på GC puben.

Spelledde Coriolis-äventyret två vändor och fick varselklotetboken som tack. Skall bli kul att läsa när jag kommer hem.

Visade Technical Support Simulator 2016 fyra gånger. Supporten vann en gång.

Visade The Daughters of Verona en gång. Det slutade lyckligt med bröllop för de älskande och ett kalas.

Såg DrHorrible. (Och halva Hellboy på hotellet.)

Åt godis och snabbmat.

Försökte sälja på Peter Nallo sista exet av OKULT. Han var skeptisk. :)

Skippade auktionen och lyckades för första gången lämna GC med lättare väskor än jag kom med.

Tog knappt 30 bilder med kameran.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
wilper;n169005 said:
Försökte sälja på Peter Nallo sista exet av OKULT. Han var skeptisk. :)
Ha ha! Jag fattade faktiskt inte att du ville sälja mig spelet! Tyckte det såg Mysigt ut men tänkte att du ville visa upp ditt spel och att det hette Okult just. :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Jag bodde hemma och inhyste Lukas och Kim. Trevligt!

Började konventet med att vara sjuk. Inte ett dugg trevligt och jag var livrädd för att jag skulle missa årets bästa helg, men som tur är kryade jag på mig.

Har inte ork nog att skriva utförligt om allt jag spelade, men ett försök till en lista:

* Började med Lasers & Feelings med Bunny och några till. Hann inte ens igenom hela preppen då jag mådde illa. Avbröt, men Bunny körde järnet. Hur gick det?

* Tog en promenad, mådde bättre. Spelade Wilding Tales, tror jag. Med … öh. Mådde sämre. Spydde, åkte hem.

* Mådde bättre igen, stod inte ut med att inte vara på konventet. Spelade Prosopopée med Stövelkatten, Ymir, Cissi och GnomVid. Buddhism, existensialism, surrealism. Hunger, meningslöshet, apor, ringar inuti ringar. Episkt och knarkigt, som Prosopopée ska vara. Ymir var fett taggad och matade in massor av energi i spelet.

* Montsegur 1244 med Hellzon, DeBracy, Chrull och Stövelkatten. Montsegur är automatiskt bra. Jag är väldigt nöjd med min resa som Arsende, från sköka till botgörande frälst till mörderska. Brann på bål. Chrull gjorde den bästa Bertrand jag sett. Bertrand blir oftast väldigt torr och strikt, men här var han mest en man som utåt kämpade hårt för att upprätthålla fasaden av en helig och oförvitlig man, men som samtidigt kompromissade en hel del med den heligheten när han drevs till det och såg sig kunna komma undan med det. Han bröt mot lagens anda, men vi vet inte om han bröt mot dess bokstav. Han flydde ut i natten. Fett!

* Last Stand med … minns inte riktigt? Kim och fler. Kändes lite menlöst, ärligt talat. Rulla tärningar och skrik ut skador.

* Wilding Tales med Kim, Debbie och … vem mer? Riktigt fet omgång. På de 20 minuter eller så som spelet tar kan man inte få bättre rollspel än såhär, tror jag.

* Sedan blev det lördag, typ. Minns inte riktigt ordningen, men jag lirade Daughters of Verona med Wilper, Hellzon, Vildkatt och två ickeforumiter som var tvungna att sticka efter en stund. Det är ett hejdundrande roligt spel och även om det blev en lite ickeelegant hopknutning på slutet känner jag mig nöjd med omgången. Förvecklingar är hysteriskt roliga och vi hade gott om dem, framförallt tre exemplar av greve Esclaus!

* Nerver av stål med Hellzon, Bunny och Gizmo, som efter halva tiden tagteamades av GnomVid. Jag känner mig lite skamsen över att Gizmo kände press under spelet och att jag inte var mer uppmärksam på det, men som tur är så är hon kapabel att säga till och stiga ut, vilket jag uppskattar. Ståryn blev väldigt lyckad och porträttet av Greta Sanders som målades upp var fascinerande och klart värdigt en riktig noirrulle. Vi döpte filmen till "Tre döda män" efter de tre män som svikit henne och slutat tre fot under marken. Kanske bästa omgången under konventet.

* Dream Askew med Kim, Xyas och Hellzon. En schysst ståry om acceptans, förtroende och våld. Mycket nöjd med min manipulerande Maestro. Tyvärr hamnade Kims rollperson helt i skymundan under andra halvan av spelet, och jag borde ha dragit in hen mer.

* Mer Wilding Tales. Det här spelet är perfekt för de där småstunderna på konvent när man inte har tid att dra igång ett tretimmarsspel men ändå vill spela något.

* Söndag: Nerver av stål med Lukas, Vicotnik och Kim. Gott att få en spelomgång med Vico. Vi brukar aldrig få spela med varandra i Indierummet. Den här berättelsen var mer tragisk. Jag var Gyllene drömmar och köpte såklart huvudpersonens bästa vän. Kim: "Jag hade känt honom i tio år och han var min äldsta vän." Simon: [Spelar ett klöverkort] "Den tar vi, sa polisen." Både Gyllene drömmar och Silvertunga dog och Nerver av stål själv slutade ensam i en rutten stad. Bra omgång!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Genesis;n169604 said:
* Montsegur 1244

* Last Stand

* Wilding Tales
VildKatt var med på hela den här sviten också!
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Kort GothCon för mig i år, med två halva dagar. Prioriterade att inte spendera en hel semesterdag samt en hotellövernattning bara för pub besök. Även om det alltid är sorgligt att missa just GothCon puben.

Fredag:
  • Ändrad tågschema över påsk. 5 timmar ist f 3. Men de gick över rätt bekvämt och jag scribblade lite i BlåHimmel samt messade krank i tåget bakom mig.
  • First stop Indierummet. Kramar några forumiter.
  • Registrerar mig, träffar hela 5 forumiter i mugg-inköpskön. Fler kramar.
  • Spelmakarrummet. Hälsar på ännu fler forumiter.
  • Trapphuset. Kramar ännu en person jag känner igen. Och som känner igen mig. Sedan meddelar hjärnan att något är fel. Närmare scanning avslöjar: inte en forumit. Men varför känner vi varandra. Och varför här? En oändlighet av tom blick med hängande underkäke senare levererar scanningen följande: det är en ölprovningskompis, inte en forumskompis. Sånt är bara fel.
  • Tillbaka i Indierummet efter införskaffande av sallad och obligatorisk choklad. Väntar på Debbie och kloptok som kanske vill spela Hillfolk. Jag vill spela Hillfolk. Kloppe dyker upp och sedan går på lunch. Debbie dyker upp och går på lunch. Kloppe kommer tillbaka.
  • En förtvivlad parti The last stand. VARFÖR spelade vi inte årets tydligen mest fantastiska snabbspelsnyhet Wilding tales, varför? Å andra sidan lockrar det upp spelförmogan att skrika lite okoordinerat.
  • Debbie fortfarande på lunch. Spelar Zombie cinema (detaljer finns redan i konkurrenstråden p4). Mycket nöjd med spelet, storien, balansen mellan skoj och seriös, och till och med med min egen insats.
  • Spelar Hillfolk (hurra!) (cf konkurrenstråd p4) (Debbie fortfarande på lunch). Mycket nöjd med spelet och storien. Till och med med min egen insats, fast det var som vanligt mer att agera facilitator. Överväldigad av framför allt korpa och kloppe och hur de bara häller ur sig stora känslor och drama medan jag balancerar på yttersta stolkanten, observerar andfådd och bitar på naglarna. Om jag är så på tårna bara av att ser på andras inre drama från lite tryggt avstånd är det kanske hälsosamt att jag inte kan skapa det i mig själv.
Mellan fredag och lördag, mer drama på den 10 min korta vägen till hotellet:
  • Fyra killar tycker der är sanslöst roligt att hoppa på mig när jag går förbi och låtsas vilja råna mig. Ett litet skämt. Som bara tar två sekunder, sedan drar de vidare. Det går så fort att jag inte ens hinner bli rädd, let alone göra någonting annat än stå där och se förvånad ut. Ändå slipper jag gärna en upprepning.
  • När jag står framför den låsta hotelldörren och ringer på, sprintar en ung tjej runt hörnet, förföljt av tre lika unga killar. Jag har fingret på ringklockan. Hon är barfota. De fånger in henne ett par meter ifrån mig. Jag har kvar fingret på knappen. När äntligen nån öppnar har en fjärde kille kommit med en minibuss som tjejen förfraktas i. Kvinnan från hotellet och jag frågar vad som pågår. Hon ska tas hem säger dem och kör iväg. Igen går allt det där jävligt fort. Kvinnan och jag går in, oroar oss ett tag om vår dåliga reaktionstid och usla beslutsamhet, och tröstar varandra med att tjejen inte skrek, inte ropade om hjälp, inte hade skor på sig och tydligen var full, och att det förmodligen stämmer att de tar henne hem. Hmmja..
Lördag:
  • Blir erbjuden att spela Nerver av stål. Är tveksam om jag klarar av det men tänker mig nu ska jag inte vara så feg. Genret, stämningen, berättande i sig går ganska ok. Jag gillar musikknapparna - de gör oerhört mycket för att hålla sig inne i filmen, särskilt i konventsmiljö med mycket distraktion runtomkring. Men så har handlingen ett rätt hårt tempo och kräver en massa av just det från ovan - snabb reaktion, beslutsamhet och mod. Det är sjukt mycket prestationstryck för en som jag och efter ett tag är det bara stress och ångest att förstöra för de andra och nästan fysiskt obehagligt. Gnomvid har tjuvlyssnat i minst en halv timme och verkar jättepeppad, så frågar jag i en kaffepaus om han vill ta över. Han vill, jag ursäktar mig hos gruppen, och jag är säker på att alla vann.
  • Hänger vid Kartellbordet och följer deras spel en stund.
  • Passar på att ha ett ordentligt samtal i solen med min gamla spelgruppskompis som har flyttat till Göteborg (icke-forumit).
  • Avskedsrunda genom Spelmakar- och Indierummet. Glömmer/är för lat att köpa vissa saker och tänker det finns nog tillfälle senare också. Missar krank och mitt gratis-ex Dina ängder gröna och tänker det finns nog tillfälle senare.
  • Tåget hem tar igen 5 timmar men känns som 10. Jag är så trött och saknar er så mycket att jag inte kan göra någonting alls än lyssna på musik och fundera över varför saknaden är så intensivt efter GothCon. Kommer fram till att det är så: När jag spenderar 4 timmar med någon under ett spelpass, särskilt ett med inlevelse och allt, så ser jag dem gå igenom glädje, tvist, fara, kärlek, förtvivlan, tunga beslut, mm. Det är inga 4 timmar, det är ett halvt liv jag är del av, och så vips är det borta. Inget konstigt att det känns, även om gränsen mellan person och rollperson är lite suddig här. Kommer sedan fram till Stockholm också, där vardagsmonstret väntar på att sluka upp mig igen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
gizmo;n169730 said:
Kort GothCon för mig i år, med två halva dagar. Prioriterade att inte spendera en hel semesterdag samt en hotellövernattning bara för pub besök. Även om det alltid är sorgligt att missa just GothCon puben.

Fredag:
  • Tillbaka i Indierummet efter införskaffande av sallad och obligatorisk choklad. Väntar på Debbie och kloptok som kanske vill spela Hillfolk. Jag vill spela Hillfolk. Kloppe dyker upp och sedan går på lunch. Debbie dyker upp och går på lunch. Kloppe kommer tillbaka.
  • En förtvivlad parti The last stand. VARFÖR spelade vi inte årets tydligen mest fantastiska snabbspelsnyhet Wilding tales, varför? Å andra sidan lockrar det upp spelförmogan att skrika lite okoordinerat.
  • Debbie fortfarande på lunch. Spelar Zombie cinema (detaljer finns redan i konkurrenstråden p4). Mycket nöjd med spelet, storien, balansen mellan skoj och seriös, och till och med med min egen insats.
  • Spelar Hillfolk (hurra!) (cf konkurrenstråd p4) (Debbie fortfarande på lunch). Mycket nöjd med spelet (igen) och storien. Till och med med min egen insats, fast det var som vanligt mer facilitator. Överväldigad av framför allt korpa och kloppe och hur de bara häller ur sig stora känslor och drama medan jag balancerar på yttersta stolkanten, observerar andfådd och bitar på naglarna. Om jag är så på tårna bara av att ser på andras inre drama från lite tryggt avstånd är det kanske hälsosamt att jag inte kan skapa det i mig själv.
Jag kom tillbaka lagom till att ni hunnit komma igång med Zombie Cinema. Borde ha spelat Montsegur när Hillfolk drog igång. I vilket fall så klaffade det ju verkligen inte alls för oss att spela något ihop. Jag skyller 55 % på schemalagda pass och tar på mig resten själv. ^^;
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
822
Location
Stockholm
Genesis;n169604 said:
Jag känner mig lite skamsen över att Gizmo kände press under spelet och att jag inte var mer uppmärksam på det, men som tur är så är hon kapabel att säga till och stiga ut, vilket jag uppskattar.
Genesis: Du har inget som helst skäl att vara skamsen, det var inte ditt eller spelets fel, det är bara jag. Jag hade kunnat vetat att det blir (för) hårt. Och jag har inga som helst problem med hur det gick, jag är bara glad att det fanns en mycket kompetent ersättare och ni fick en bra omgång i slutet.
Att säga till är lätt :), det är ju bara sanning som redan finns, den är inte bra eller dålig, den bara "är", till skillnad från ett val mellan många olika möjligheter som kan vara bra eller dåliga.

Jag har inte helt redat ut vad det är som gör att det ibland blir så extremt mycket press. Jag tror här var en av faktorerna att det är realism, man är typ helt naken, emotionellt. Jag har liknande problem med Psychodrame men det lämnar lite mer utrymme att bygga skydd in i rollpersonen genom de psykiska diagnoserna, karaktären blir lite mer fantastiskt och lite mindre realistiskt. Prosopopée däremot gillar jag jätte mycket. Här finns det a) skydd i det fantastiska - det kan inte bli stress när jag kan slänga in rosa elefanter, galna religiösa ledare eller svart gräs som viskar, b) mer frihet i berättelsen - man kan inte direkt göra "fel" när allt är möljligt, och c) andrum - när jag behöver en emotionell paus kan jag närsomhelt ha en meningslös scen, en rolig scen, en vacker och färgglatt scen.

Jag skriver det här för att jag tror att vi är så olika i det och att det kan vara intressant för dig som skriver spel att få insyn i hur det känns på "andra sidan".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
DeBracy;n169608 said:
VildKatt var med på hela den här sviten också!
Gah! Jag suger. Jag hade skitsvårt att komma ihåg alla spel jag spelade och med vem. Har dock inget att skylla på. Jag glömde också bort hela Dramaleken med Vildkatt, GnomVid och ... Hellzon? Det här är ju löjligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Eftersom det är ordning och reda på mig så skriver jag min gothlogg här istf i tråden om vad som var bäst på Gothcon. Nån jävla struktur måste det väl ändå finnas.

Min fredag på Gothcon var trevlig. Kom till götet 1330 enligt planen, dumpade grejer, gick ett inledande varv i butiker och makarutrymme, hejjade på en massa folk där jag i minst hälften av fallen inte hade någon koll på vilka de var på forumet eller så, spelade Pandemic: The Cure (mitt omdöme: liksom vanliga Pandemic är det mekaniskt elegant men fluffmässigt urtråkigt), gick en andra butiksvända och köpte Sci-Fi! och Leviathan: Polaris och stack hem. Kanske var det också nu jag köpte spelarboken till Symbaroum, blir lite osäker.

Min Gothconlördag var väldigt trevlig. Den började en aning stressigt när vi vaknade och fick springa iväg till Coriolis-arrangemanget. Där fick vi en helt okej spelledare som kunde äventyret ganska bra men inte hade benkoll på spelvärld eller regler. Vi hade roligt men jag får nog vänta lite på att få testa regelsystemet. Jag är hursomhelst nöjd.

(Jag har några frågor jag ska ställa på Coriolisforumet sen...)

Jag hade tydligen med mig för få exemplar av Kutulu; alla 30 exemplaren var borta under lördagen. Kanske bidrog det faktum att häftena var gratis; nästa gång jag testar en sån grej ska jag ta en femma eller en tia åtminstone. Nåja, Kutulu finns i folks händer och med lite tur får jag omdömen och speltestrapporter och sådant.

Kanske var det nu jag köpte spelarboken till Symbaroum, blir lite osäker.

Sen spelade vi ju Leviathan med Robert Jonsson och Cissi också. Det var asroligt. Sen tittade vi på fyrverkerier, och sen åt vi tårta, och sen gick vi hem.

Gothconsöndagen bestod av att komma ganska sent till konventet - kring lunch - och knappt hinna köpa Betrayal at House on the Hill och en handfull rollspelsböcker (Devil's Spine till Numenera, ett par En Garde-äventyr för att det alltid är roligt att läsa äventyr, Questcore som rent stödköp) innan jag, Krille, Ronja, Xhakhal och Debbie åkte hem till Krille och spelade Rotsystem och sov. Äventyret vi körde heter Drömväv, och det var lite av ett betatest för det podcastspelledande jag lovat Vi Spelar Rollspel att göra.

Måndagen efter Gothcon bestod mestadels i att vakna, åka buss och spårvagn, och sedan spelleda Drömväv i podcast innan jag tills slut ramlade in helt utpumpad hos de vänner jag sover hos på gothcon. Det gick asbra att spela in, spelarna var superentusiastiska och allt gick som smort. Jag fick mersmak på att spelleda Rotsystem, helt klart. Drömväv ska nu skrivas ihop till nåt riktigt som andra kan läsa och sedan skicka in till Fenix ifall de är intresserade.

Genomgående tema för årets Gothcon är att jag varit dålig på att faktiskt fatta vem jag hälsat på. Det har varit många "hmmm, jag är helt säker på att du är en forumit men vem fan är du?" - ögonblick som jag försökt dölja för att folk inte ska tro att jag inte bryr mig om dem.
Om du pratade med, nickade till eller hälsade på mig under konventet får du gärna påminna mig om det.

Tisdagen efter Gothcon spenderades med att först träffa Debbie, Krille, Ronja och Xhakhal, och sedan krama farväl till en efter en av dem. Sedan åkte jag hem.


Forumiter träffade/hejjade, som jag minns: Krille, Xhakhal, DeBracy, GnomviD, Vildkatt, Big Marco, Chrull, Dante, Max Raven, Lukas, Vicotnik, JohanK, Robert Jonsson, Genesis, Kloptok, Stövelkatten, gizmo, wilper, pappa, Oldtimer, Caligo, Ymir, Blasphemy... Bearnie? Påminn mig gärna, som sagt. Jag var rätt borta under hela konventet...

Mina fantastiska butikssäljare Ronja, Xhakhal och Krille lyckades få iväg 30 speltest-exemplar av Kutulu, 5 ex av VÄRMEDÖD (och jag tror inte ens en majoritet köptes av Lukas), 2 ex av G som i Gängkrig, 5 ex av Dina Ängder Gröna (liten besvikelse, men det fanns bara... 2 ex kvar, så vi ska kolla om det kanske inte sålts tre till som tappats bort i statistiken), 4 ex av More than Human, och 1 ex av Rotsystem-grundboken. Enligt det kvitto jag fick. Överblivna böcker tog Spelfrakt hand om, och efter att ha snackat med Fria Ligan så ser det nu ut som att jag typ lyckats kuppa in VÄRMEDÖD och More than Human så att de kan köpas av butiker. Iaf tills de överblivna exemplaren från Gothcon är slut...

Jag är inte supernöjd med att så få exemplar av Dina Ängder Gröna sålts, men jag vill tänka mig att det vägs upp under året. Fenix fick ett recensionsexemplar att skicka till Åsa Roos, så jag håller tummarna för att försäljningen ökar när fler får veta att boken finns...

Jag har själv köpt brädspelet Betrayal at House on the Hill, en expansion till Elder Sign (mest pga samlartarmen; jag gillar ju inte ens ES), Symbaroums spelarbok, Questcore (stödköp), Sci-Fi!, Skuggornas Väsen, Polaris och så två äventyr till En Garde där jag hela tiden läser det enas titel som "Stjärtefrost" men det heter det nog inte.

Jag gav mig själv en budget på 1000:- för Gothcon, inte inkluderat resa till och från Göteborg. Om jag höll mig inom det skulle jag unna mig att köpa en 3d-skrivare. Den är nu beställd. En grön M3D Micro blev det =) Jag har c:a 900:- utgifter på mitt bankkonto och c:a 160 spänn kvar av de 1400 jag fick in från försäljningen.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
krank;n169805 said:
Om jag höll mig inom det skulle jag unna mig att köpa en 3d-skrivare. Den är nu beställd. En grön M3D Micro blev det =)
Sorry för OT, men skulle du kunna tänka dig att ge ett utlåtande om den när du väl provat den? Jag fick oväntat tillbaka på skatten och en 3d-skrivare i den prisklassen är ett av alternativen att spendera pengarna på. M3D:n verkar schysst, men det är svårt att få en ordentlig uppfattning.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
krank;n169805 said:
Forumiter träffade/hejjade, som jag minns: Krille, Xhakhal, DeBracy, GnomviD, Vildkatt, Big Marco, Chrull, Dante, Max Raven, Lukas, Vicotnik, JohanK, Robert Jonsson, Genesis, Kloptok, Stövelkatten, gizmo, wilper... Bearnie? Påminn mig gärna, som sagt. Jag var rätt borta under hela konventet...
:(
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Xyas;n169818 said:
Sorry för OT, men skulle du kunna tänka dig att ge ett utlåtande om den när du väl provat den? Jag fick oväntat tillbaka på skatten och en 3d-skrivare i den prisklassen är ett av alternativen att spendera pengarna på. M3D:n verkar schysst, men det är svårt att få en ordentlig uppfattning.

Jag vågar nog garantera att efter att jag fått den så kommer jag att ha svårt att prata om annat ett tag. jag kollade ett gäng youtube-recensioner och annat för att försöka skaffa mig en uppfattning, och den generella åsikten bland folk som använt den verkar vara "helt OK, värd pengarna, långsam som fan, måste vara inkopplad i en dator hela tiden, liten byggarea, använt extern spole för filamentet". Jag planerar att bygga en 3d-skrivaserver med hjälp av en Raspberry Pi för att fixa den där måste-vara-inkopplad-grejen. Hittade Linuxmjukvara... Men först ska jag helt klart testa den med vanliga mjukvaran etc.
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
krank;n169805 said:
Jag är inte supernöjd med att så få exemplar av Dina Ängder Gröna sålts, men jag vill tänka mig att det vägs upp under året. Fenix fick ett recensionsexemplar att skicka till Åsa Roos, så jag håller tummarna för att försäljningen ökar när fler får veta att boken finns...
Faktiskt var Dina ängder gröna det enda jag hade på min inköpslista i år, men det var så jäkla trångt de gånger jag var där så jag hoppade över inköpet.

Men det dyker väl upp i en SF-bokhandel så småningom?
 
Top