Nekromanti Konventsrapport ÄlvCon 2012

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,840
Location
Off grid
ÄlvCon hölls i år den 19-21 oktober i Älvsjökyrkan. Det är ett samarbete mellan SMU i Älvsjö, Mälardistriktet, Stvaspel gaming community, Qairos Games, Gamers´ Guild och Studieförbundet Bilda. Årets konvent samplanerades med distriktsungdomshelgen för SMU:s mälardistrikt.

På grund av bland annat utrymmesskäl var det få besökare som inte kom från någon av arrangörerna. Jag tror att det var mellan 100 och 150 personer/dag (inklusive "funktionärer") som besökte konventet. De flesta var tonåringar och fördelningen flickor och pojkar var uppskattningsvis ca 50/50. Förutom rollspel fanns även mängder av andra aktiviteter som att spela sällskapsspel, brädspel, titta på film, sjunga i gospelkör, gestaltande dans, sport och lek och "hänga i cafeterian".

Totalt 11 rollspelspass var inbokade: Fantasy! (spellett av Tomas Arfert!!!), Pompedia - "Den nitiske revisorn", Pompedia - "Trollskugga", "Hjältar & Legender", "StarWars" och "Vägen". Utöver de inbokade spelpassen tillkom några ytterligare och dessutom fylldes några av passen upp med extra spelare.

Själv spelledde jag de båda passen med Trollskugga och tackade nej till ett ytterligare pga. sömnbrist. Samtliga pass var mycket uppskattade och många av nybörjarna blev "heltända". Själv hade jag väldigt roligt och äventyret fungerade över förväntan. Tomas lyckades så bra med Fantasy! att jag var tvungen att försäkra några spelare om att jag inte hade med några "läskiga mumier" i Trollskugga.

Utöver spelandet hölls också tre föredrag. "Rollspelspedagogik" med Thomas Racksäter, "Rollspelspedagogik" med Alexander Sandrén och själv höll jag "Introduktion till rollspel". Pedagogikpassen var mycket intressanta. De hölls av personer som jobbar aktivt med rollspel i sin yrkesroll. Mitt eget föredrag blev "lite improvisationsteater" då endast en person i publiken var av den tilltänkta målgruppen. Den personen ställde dock många bra frågor och på det stora hela gick det nog bra (sa de).

Arrangemanget var välordnat och logi, mat, kiosk m.m. har fungerat mycket bra. Alla jag pratat med har, som sagt, varit mycket nöjda med själva rollspelandet, vilket är anmärkningsvärt bl.a. med tanke på hur många nybörjare som var där. Extra roligt var också att det var så många tjejer med. I mina spelgrupper var även tjejerna de mest drivande!

Jag har ingen riktig koll på försäljningen men min känsla är att det gick en del Pompedia och i stort sett alla Fantasyböckerna! Ett ex av Pompedia och Fantasy var dessutom 1:a respektive 2:a pris i Trollskugga (Yes - gammeldags konventsturnering).

Det enda negativa jag kan komma på är att jag inte fick spela med Arfert (Schemat hade lagts så jag skulle kunnat varit med - men en bättre behövande fick ta min plats). Dessutom var det tråkigt att Wilper fick dra sig ur. Tror det hade kunnat bli hur bra som helst om han dykt upp.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

Edit: Felstavning av guds hus :gremblush:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Ahh, jag är ledsen att jag blev tvungen att backa ur. Men det låter som ni hade en trevlig spelhelg!
 
Top