Nekromanti Konventsfråga

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
För ett par dagar sedan fick jag reda på att GothCon trevligt nog råkade sammanfalla med mitt påsklov, och har nu allvarligt börjat fundera på att åka. Jag har aldrig varit på ett sådant konvent tidigare och har därför en fråga. Jag ber om ursäkt om den verkar dum.

På GothCons hemsida får jag intrycket av att man måste föranmäla sig för de arrangemang man är intresserad av. Problemet vad gäller rollspelsarrangemangen är att det är lag som anmäler sig, om det jag undrar är hur man kan gå tillväga om man inte känner någon annan som ska dit. Ska man gå dit i hopp om att man kan ersätta någon person som hoppat av, ska man försöka hitta en grupp att komma med i redan innan (vetta faen hur) eller ska man hoppas på att det förekommer mindre officiella arrangemang som inte kräver föranmälan?

Ridijeck
undrande
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Var någonstans går GothCon av stapeln egentligen? Jag har inte så stor koll över det hela...

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Om du kommer dit ensam så är det ingen större idé att föranmäla sig till en massa turneringar - det finns alltid en massa lag som saknar medlemmar.
Exempelvis kan du sätta upp en lapp på anslagstavlan i kafeterian om att du vill vara med i nån eller några specifika turneringar. Har du sen bara en ynka liten gnutta tur så blir du uppraggad av en trave spelglada individer - det brukar finnas gott om lag som i sista sekunden desperat jagar efter folk att fylla ut tomma platser.

Kort sagt - åk till Gothcon, det är tja....typ årets höjdpunkt!!!!!!!!

/Tobbelobbe
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Instämmer! Det brukar alltid finnas något lag som är kort om pers. Dyk upp på spelarsamlingen om du vill pröva lyckan på sistaminuteninhopp. En del lag vill att man pröjsar sin del av anmälningsavgiften för arret, medan andra bjuder på den.

- Björn, inventarie på GothCon varje påsk sedan 1984

http://www.algonet.se/~enda
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Tack, och en fråga till...

Därom tvistar de lärde... :)
Äh, det är väl mest upp till ditt personliga tycke och smak. Jag har själv användt mig av bägge två uttalen, och jag har ännu inte blivit anfallen och lemlästad av någon uttalsfascist ;-))))

/Tobbelobbe - kommer som vanligt att flumma runt på Gothcon
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The Con Survival Kit

"Vad behöver man ta med sig till konventet?"

Du behöver:
* Något att sova på/i (jag har sett variationer i lyx från täckjacka till tältsäng. Liggunderlag/luftmadrass + sovsäck är någon form av standard).
* Ombyte för tre dagar.
* Hygienartiklar.
* Extra väska, lämpligen hopfällbar eller hopknölbar (man släpar alltid med sig mer saker hem från än till ett konvent).
* Plåtmage (ett ord: skräpmat).
* Ett par spel som tar liten plats, som rekreation mellan spelpassen. Små kortspel som Great Dalmuti, Once Upon A Time eller Fluxx är praktiska, och iom att de inte är samlarkortspel så tar de inte plats.
* Ant.mtrl. (anteckingsmateriel).
* En vältrimmad tärningsburk. Behovet av denna minskar dock numera.
* Om du ställer upp i något scenario eller arrangemang, materiel för detta (kläder för lajv, armé för 40K, eventuellt rollspel till rollspel, osv).
* Smånyttiga saker: toapapper, plastpåsar, plåster, nålåtråd...
* Tofflor eller sandaler. Det är ett helvete att gå omkring i dojjor inomhus i tre dagar i sträck, speciellt om det råkar vara kängor.
* Hygienartiklar. Igen.
* Toalettpapper. Igen (det TAR slut, och du vill inte använda pappret till en gammal Fisherman's Friend som en bekant gjorde...).

Annat bra:
* Öronproppar (det kan vara ett j-a spring, och enligt min erfarenhet så finns det alltid minst en snarkare, oavsett hur många man är i salen...)
* Ficklampa (alla idioter som kommer in i sovsalen klockan fyra på morgonen och som tänder i taket borde fundera på denna praktiska detalj).
* Väckarklocka (spelpasset börjar 9.00? Du la dig 03.30?)
* Hygienartiklar (ännu en gång - 300 oduschade tonårsgrabbar tenderar att generera en viss... odör)
* Bekräftlse på anmälan (i förekommande fall).

"Behöver man ta med typ egna rollpersoner, regler och liknande? "

Regler och spel behöver du inte ta med om det inte uttryckligen står vid de arrangemang som du ska delta i. Rollpersoner behövs inte alls - sådana får du på plats.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Bah. Göteborg. Inget för mig. Själv vill jag se SnöKon.
Min brorsa kan kanske fara på GothCon, men inte jag. *snyft*
Jag bor i Umeå, bara så ni vet det.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Mes! ;-)

"Jag bor i Umeå, bara så ni vet det."

För 3-4 år sedan var det några norrmän från Narvik på GothCon - klart jobbigare att resa ifrån! För att inte tala om Dippyspelarna från USA... Om du vill åka på något konvent i södra delen av Sverige, kan LinCon kanske vara något. Då det är ett fyradagarskonvent får man mycket konvent för (res)pengarna.



http://www.algonet.se/~enda
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: The Con Survival Kit

1.Om det står att varje spelgrupp ska ha 4 deltagare. Menas det då att det ska vara 4 spelare elller tre spelare och en spelledare?
2. Kan man ta med egna rollspel, äventyr och spela på egen hand?

"jag kom inte på någon bra signatur så jag skrev det här meningslösa meddelande istället"-Björn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: The Con Survival Kit

"1.Om det står att varje spelgrupp ska ha 4 deltagare. Menas det då att det ska vara 4 spelare elller tre spelare och en spelledare?"

Det menas fyra spelare. Spelledare bidrar arrangören med, och om de vill att man ska ta med en egen spelledare så står det också, oftast i stil med "Egen spelledare garanterar plats".

"2. Kan man ta med egna rollspel, äventyr och spela på egen hand?"

Japp. Men du får förmodligen inte någon annan plats att spela på än ett ledigt bord i en korridor eller i kafeterian.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
konventfeber

Fast länge leve Sydcon och BSK. Mina favvisar än så länge i konventsvärlden.

Ska antagligen på både Gothcon, Lincon Sydocn och BSK i år.

Det jobbiga, och bästa med konvent är sättet man längtar tillbaka dit så fort man kommit hem :)

Vavva - konventare sen 95
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Mes?! Jag?!

Bah. Jo visst, men jag nog knappt råd att ens ta mig ner dit. Sen måste man ju hem också, och dessutom måste man betala ännu mer där nere...

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: konventfeber

Har tyvärr inte fått nån folder än. Vet inte om jag kommer att få det heller. Jag var utbytesspelledare förra året och jag vet inte om vi får nån folder.

Vavva - som ska SPELA det här året
 
Top