Konventfärsk undrar om Lincon

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
122
Location
Stockholm
Har inte varit på något större konvent sen Fruncon -93, och då Lincons webbsida inte verkar så mycket nyare 🤭 undrar jag hur det funkar med de olika spelpassen.

Reggade ett konto och kollade in hur det var med platser, och mycket är redan fullbokat. Brukar det tillkomma fler spelpass ju närmare man kommer eller hur funkar det?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Ingen koll på hur det funkar med när spelpass annonseras, men nu tog jag sista Swords of the serpentine-luckan på lördag så tack för att du fick fart på mig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,736
Location
Göteborg
Indierummet kör drop-in hela konventet, och på LinCon är det massor av spel hela tiden. Om man kan tänka sig spelen vi erbjuder där (mer dramafokuserat, ofta spelledarlöst, samberättande) så finns det goda möjligheter att spela järnet utan att behöva föranmäla sig till något alls. Övriga rollspelspass har jag inte koll på, dock.
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
122
Location
Stockholm
Indierummet kör drop-in hela konventet, och på LinCon är det massor av spel hela tiden. Om man kan tänka sig spelen vi erbjuder där (mer dramafokuserat, ofta spelledarlöst, samberättande) så finns det goda möjligheter att spela järnet utan att behöva föranmäla sig till något alls. Övriga rollspelspass har jag inte koll på, dock.
Det är det enda jag vill spela, så det låter perfekt!

Har ni flera bord / spel igång samtidigt då, eller hur är det i rummet?

Carl
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,736
Location
Göteborg
Det är det enda jag vill spela, så det låter perfekt!

Har ni flera bord / spel igång samtidigt då, eller hur är det i rummet?
Jepp, vi har ett gäng folk som ställer upp som "spelledare" och när det dyker upp folk som vill spela så pitchar vi lite spel, och så går man och spelar. Det kan hända att alla spelledare är upptagna med spel ibland, och då får man i så fall komma tillbaka senare. Det är inte ovanligt att vi har fyra-fem spelgrupper igång samtidigt. Man kan dyka upp som en grupp som vill spela tillsammans, eller så dyker man upp ensam, och då försöker vi bygga ihop en lagom stor grupp.

På LinCon har vi bra lokaler, och får plats med flera grupper i samma rum (vi har studentköket, som är stort och delvis uppdelat med lite mellanväggar) utan att det blir katastrofalt dålig ljudnivå. Dessutom har vi ett par separata rum dit man kan gå för att få spela lite mer ostört.
 

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
122
Location
Stockholm
Jepp, vi har ett gäng folk som ställer upp som "spelledare" och när det dyker upp folk som vill spela så pitchar vi lite spel, och så går man och spelar. Det kan hända att alla spelledare är upptagna med spel ibland, och då får man i så fall komma tillbaka senare. Det är inte ovanligt att vi har fyra-fem spelgrupper igång samtidigt. Man kan dyka upp som en grupp som vill spela tillsammans, eller så dyker man upp ensam, och då försöker vi bygga ihop en lagom stor grupp.

På LinCon har vi bra lokaler, och får plats med flera grupper i samma rum (vi har studentköket, som är stort och delvis uppdelat med lite mellanväggar) utan att det blir katastrofalt dålig ljudnivå. Dessutom har vi ett par separata rum dit man kan gå för att få spela lite mer ostört.
Låter ju toppen!

När jag ändå har dig på tråden. Vilka spel är ni mest sugna på att presentera i år?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,736
Location
Göteborg
Låter ju toppen!

När jag ändå har dig på tråden. Vilka spel är ni mest sugna på att presentera i år?
Svår fråga. Vi har ett smörgåsbord av spel att erbjuda. Personligen är mina nyheter Förefter och Om natten är alla katter grå, som båda spelades på GothCon, där det sistnämnda inte finns tillgängligt ännu, men kanske hinns klart till LinCon. Annars brukar spel som Gastkammaren och Follow vara favoriter som spelas mycket. Men det varierar en del vad som blir det mest spelade. Jag ska också se om jag orkar göra en översättning av de relevanta bitarna av Insurrection, som är ett franskt Belongig Outside Beloning-spel inspirerat av Les Misérables. Det vore ballt att ha spelbart på svenska, då det är för 5-8 spelare, och det är ont om spel som funkar för så stora grupper. Det är nog bara Daughters of Verona och Utpost som vi har i dagsläget som kan hantera grupper på fler än sex spelare utan större problem, och för de flesta spel är redan sex spelare lite mycket.

Mina spel finns ju generellt tillgängliga att spela, och kan hittas på länken i min signatur, om man är intresserad. Andra spel som dyker upp är Lovecraftesque, Best Friends, A Taste for Murder, Thespian och lite annat smått och gott.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Ingen sådan organiserad sak, men @Vicotnik brukar väl anlända på onsdagen och sätta sig på en pub någonstans i hopp om sällskap, har jag för mig?
Detta är korrekt. Oftast brukar jag försöka dra folk till De Klomp. Lär prata en tråd om det när det närmar sig.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Jag tänkte snart (typ i morgon) släppa några platser (se nedan) jag tjyvhållit på. Hoppa gärna in och claima dem. Det är rätt stor chans att jag vill spela in passen (speciellt Cosmere) för PLEWpodden.

DagSpelTidPlatserLediga
freD20 One-shots08-1243
lörCosmere RPG13-1641
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
Framförallt så får du inte missa att komma förbi och testa vårt arrangemang: en narrativ figurspelskampanj som påbörjades under GothCon. Håll utkik efter "F28: Pirates of Ferrum Magna".
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
En gammal kompis håller i prova-på-spel i det nya Star Wars-figurspelet. Värt att kika förbi.
 

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
417
Location
Linköping, Sverige
Jag tänkte snart (typ i morgon) släppa några platser (se nedan) jag tjyvhållit på. Hoppa gärna in och claima dem. Det är rätt stor chans att jag vill spela in passen (speciellt Cosmere) för PLEWpodden.

DagSpelTidPlatserLediga
freD20 One-shots08-1243
lörCosmere RPG13-1641
Nu är det bara att hugga in. Cosmere har jag kört ett par gånger. Bra scenarion och bra SL.
 
Top