Nekromanti Konvent och konvent

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Som jag skrev i ett föregående inlägg är jag inte speciellt ofta på konvent, vilket beror till stor del på att det blir dyrare i många fall att åka från norrland än det blir att konventera från södra sverige.
Däremot fick jag, när jag läste tråden en tankeställare, eftersom jag trodde att ungefär samma regler gäller på alla konvent.

De konvent jag varit på (tärningen avgör i Luleå) går till så att det för det första är gratis. Arrangörerna tjänar istället pengar genom att konventet är en del i en studiecirkel som ger dem betalt per timme och person.
Spelledarna skriver själva sina scenarion till konventet, vilket innebär att de kanske är lite mer insatta i vad de håller på med, men vad vet jag (med tanke på att scenarion kan delas ut en timme innan konventets början i övrigt).

Av ren nyfikenhet undrar jag därför; hur fungerar konventen söderut, och varför löser man det inte på samma sätt som här uppe? det verkar enligt mej både mindre svidande i plånboken och samtidigt bringa lite mer förberedda spelledare.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Jag kan inte svara för alla men jag tycker att ett bra konvent är värt att spendera pengar på.

Om man kan få det i studiecirkelform så låter det som extra godis.

Men i grunden tycker jag inte det är nått problem om man tar ett par hundra i inträde för några dagars konvent.

Ett dåligt konvent vill jag inte gå på även om det är gratis.

Bombu
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,955
Location
The Culture
De konvent jag varit på (tärningen avgör i Luleå) går till så att det för det första är gratis. Arrangörerna tjänar istället pengar genom att konventet är en del i en studiecirkel som ger dem betalt per timme och person.
Spelledarna skriver själva sina scenarion till konventet, vilket innebär att de kanske är lite mer insatta i vad de håller på med, men vad vet jag (med tanke på att scenarion kan delas ut en timme innan konventets början i övrigt).
Det låter som om de konventen är i betydligt mindre skala. Jag vet inte vad Studiefrämjandet tycker om studiecirklar med 1400 deltagare. Det är dessutom svårt för spelledaren att spelleda sitt scenario för alla intresserade när det är över 20 lag anmälda.

/tobias
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Om man tar några hundra i inträde så går det ju att fixa sovplatser åt alla besökare, ordna större lokaler ha mer fina kringaktiviteter osv osv.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
utnyttja systemet

Om alla utnyttjar systemet så brakar det samman.
Under tiden får vi som inte utnyttjar systemet betala för er som gör det.
Det är ju inte så att bidragen kommer ur tomma luften.
Var glad för att inte alla konvent (o allt annat man kan tänka sig går att pressa in under benämningen studiecirkel) går på bidrag, då hade det inte blivit mycket över av kakan åt er.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Re: utnyttja systemet

nej vadådå? alla lagar följs. man främjar rollspelande vilket cirkeln går ut på, och har med konvent en utåtriktat sida.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Jodå

men skillnaden är att det löses ideellt till den mån det går annars får man lösa det på annat sätt.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
lag? ursäkta men jag förstår inte termen, eftersom jag aldrig upplevt den.
förklara gärna.

Där jag varit anmäler man sig bara genom internet på X spelpass som man tycker låter intressanta, och då får spelledaren ge info om sitt scenario via anmälningslänken för att få folk att välja dennes pass.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,955
Location
The Culture
lag? ursäkta men jag förstår inte termen, eftersom jag aldrig upplevt den.
förklara gärna.
Lag= Grupp av människor som tillsammans försöker vinna någon form av tävling.
I det här fallet, en spelgrupp som anmält sig till ett rollspelsarrangemang på ett spelkonvent.

/tobias
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: utnyttja systemet

Att utnyttja systemet är att följa lagen men göra det på ett sätt som kanske inte alla ser som moraliskt rikigt.
Rollspel klassar jag som underhållning. Jag försöker aldrig få pengar för att jag själv underhålls. Tycker inte att studiecirklar (där träffas och studerar saker) har med rollspel att göra. Men så är jag inte heller en gnidig person som försöker pressa pengar utav allt och alla.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: utnyttja systemet

Håller inte diskussionen på att spåra ur litegrann?

Det finns ju lite olika sätt att fixa finansiering till konvent, jag tror inte studiecirkelvarianten är nån universal lösning men om man lyckats med det nån gång så borde det väl inte vara för moraliskt jobbigt.

Visst jag tycker man mycket väl kan kosta på sig att betala en slant för konvent, har inget emot det men det finns ju många studiecirklar för olika ändamål så om lite rollspel går med på den kvoten, det är väl inte så farligt.

Annars blir det väl bara innebandy och drejning för hela studiecirkelköret.

Men jag tror att på större konvent så kommer man inte ha den möjligheten framöver.

Lycka till grabbar och tjejer.

bombu
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"De konvent jag varit på (tärningen avgör i Luleå) går till så att det för det första är gratis. Arrangörerna tjänar istället pengar genom att konventet är en del i en studiecirkel som ger dem betalt per timme och person."

Det är nog inte en skillnad mellan "norr" och "söder", utan snarare en skillnad mellan "stora" och "små" konvent. I Strängnäs brukade vi anordna FiKon, som var småkonvent med kanske högst 200 deltagare, som visserligen kostade någon slant i inträde, men som ändå gick med brakförlust varje gång. Ingen fara, det var nämligen meningen. Vi hade pengar i föreningskassan (som till största delen hade kommit från staten genom olika bidrag) och vi tyckte konvent var det roligaste sättet att spendera slantarna på.

Generellt sätt måste jag nog säga att äventyren på dessa småkonvent håller en klart lägre nivå än vad man förväntar sig på de större konventen, så även om det finns många fördelar med småkonvent så föredrar nog många att gå på de större i alla fall. Även om de måste betala för det. Sedan måste jag säga att ni måste ha pytte-pytte-små konvent där uppe om ingen spelledare får spelleda något annat än sitt eget äventyr. Även på vårt lilla FiKon fick folk hoppa in och spelleda varandras äventyr, och det fanns sanslöst dåligt förberedda äventyrare även där. Trots att det var ett litet konvent.

Personligen föredrar jag ändå småkonvent sju dagar i veckan, eftersom jag gillar anspråkslöst rollspel. På stora konvent har man löjliga tävlingar i rollspel (=idiotiskt), folk anmäler sig i lag (=varpå hela nöjet med att träffa främmande spelare och få ett nytt perspektiv på hobbyn försvinner) och man förväntar sig bli underhållen av spelledaren på ett sätt som jag finner helt främmande. När jag lirar så försöker jag bidra lika mycket till handlingen som äventyret gör, så jag föredrar att ha en kreativ spelledare, framför en påläst.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Tävlingar är kul, speciellt om man anser att "spel" i rollspel inte är en felöversättning av engelskans "game" i betydelsen "lek".
  • Jag går på konvent för att spela spel. Träffar folk gör man ändå. Prova en konventskafeteria någon gång.
  • Jag förväntar mig att bli underhållen av spelledaren i vilket fall, oavsett om det är på konvent eller hemma. FMMSL står trots allt för spelledarskapet som serviceyrke och förtroendemannauppdrag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Varför välja? Jag skulle nog vilja säga att en påläst spelledare har mer möjlighet att vara kreativ än en icke påläst. En icke påläst spelledare vet inte vad man kan göra med spelet eller scenariet, och en påläst spelare har ett helt häfte fullt med resurser att vara kreativ med som den icke-påläste helt har missat.
Fast en dåligt påläst spelledare har mer anledning att vara kreativ.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Fast en dåligt påläst spelledare har mer anledning att vara kreativ."

Visst. En dåligt påläst spelledare borde vara mer kreativ. Det är mycket han borde. Han borde till exempel vara mer påläst i första rummet. Om spelledaren är såpass lat att han fått möjlighet att läsa på sig, men ändå inte har lyckats bli det av ren jefla lättja, så finner jag sannolikheten rätt hög att han inte är särskilt kreativ heller.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Visst. En dåligt påläst spelledare borde vara mer kreativ. Det är mycket han borde. Han borde till exempel vara mer påläst i första rummet. Om spelledaren är såpass lat att han fått möjlighet att läsa på sig, men ändå inte har lyckats bli det av ren jefla lättja, så finner jag sannolikheten rätt hög att han inte är särskilt kreativ heller.
Även om jag i princip håller med dig så finns det en del personer som helt enkelt funkar bäst under den press som det ger att inte vara förberedd. Titta bara på MacGyver.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Tja. Vad ska man säga?"

Jag förstår egentligen inte varför du måste säga något överhuvudtaget, faktiskt. Jag var rätt noga med att poängtera att det var mina personliga åsikter.

Och vi har betat av det här hundra gånger tidigare. Ska jag reprisera mina gamla argument?

"Tävlingar är kul, speciellt om man anser att "spel" i rollspel inte är en felöversättning av engelskans "game" i betydelsen "lek"."

"Rollspel" är mycket äldre än D&D, vad man "spelar" är en "roll", och din mystiska "roll" + "spel"-uppdelning är fullkomligt ologisk. "Roll" betyder inte något av det du föreslår, och "spel" betyder mycket mer än bara slumpmoment, prestige och priser. Tävlingar i rollspel är således idiotiska om man inte har en jury som bedömmer samtliga deltagares insatser (på vilket konvent går det till så?) eller om man bara går efter hur väl man har klarat spelets utmaningar, men då lirar man ett gammalt hederligt sällskapssspel, knappast ett rollspel.

"Jag går på konvent för att spela spel. Träffar folk gör man ändå. Prova en konventskafeteria någon gång."

Ladda hem konventsäventyren då, och spela med kompisarna hemma. Du kan ju träffa andra rollspelare här på forumet. Det man har möjlighet till på ett konvent, det är att spela med människor som man inte känner. Allt annat kan du göra ändå genom att stanna hemma.

"Jag förväntar mig att bli underhållen av spelledaren i vilket fall, oavsett om det är på konvent eller hemma. FMMSL står trots allt för spelledarskapet som serviceyrke och förtroendemannauppdrag."

Bli underhållen kan jag bli på en biograf eller framför en bra bok. Att interagera, medverka och ha ett inflytande på hur handlingen och stämningen i scenariot kommer bli, det är dock rätt unikt för rollspelen. Därför vill jag ha så mycket sånt som möjligt. Den syn på rollspel som förmedlas via FMMSL gör SL till en gammaldags "dumburk" som man bara skall dega framför och kritisera när den inte visar det man vill se. En rätt föråldrad syn på rollspel som jag aldrig har förstått mig på. Jag föredrar om spelarna får fler och bättre verktyg att kunna påverka spelsessionerna istället för att bara peka finger mot spelledarens håll.

Men tja, där har vi de diametralt motsatta åsikterna igen. Kreativitet kontra Kverulerande, i det här fallet.

Det har dock egentligen inget i den här tråden att göra.

/Rising
som postade det här inlägget förut, men det försvann i cyberrymden... Jag passar på att säga att Hammarby är ett fint lag, och The Office är bäst på dumburken just nu.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
""Rollspel" är mycket äldre än D&D, vad man "spelar" är en "roll", och din mystiska "roll" + "spel"-uppdelning är fullkomligt ologisk."

Bara om man är prettorollgestaltare. För oss prestationsrollspelare är det fullkomligt solklart. :gremwink:

"men då lirar man ett gammalt hederligt sällskapssspel, knappast ett rollspel."

Men serru, rollspel är sällskapsspel, ety man måste vara ett sällskap för att spela dem.

"Ladda hem konventsäventyren då, och spela med kompisarna hemma."

Visst, jag kan säkert ladda ner scenariet "De utan hjärtan", men jag kan fortfarande inte spela det, emedan ingen som jag känner äger Kindreds of the East eller har erfarenhet av det. Och det finns fortfarande ingen konventskafeteria med billig skräpmat och en Håkan Ackegård tecknande i ena hörnet. Och det finns ingen som helst möjlighet att hugga tag i en slumpvist vald person och säga "öh, spela Chez Geek!" eller "fan va coolt De utan hjärtan var!" och förvänta sig en annan respons än konstiga blickar och försiktigt retirerande.

"Den syn på rollspel som förmedlas via FMMSL gör SL till en gammaldags "dumburk" som man bara skall dega framför och kritisera när den inte visar det man vill se."

Tsstsstss. Det är ju den synen som SL-AG står för: "SL vet bäst, konsumera SLs äventyr, gör som SL säger". FMMSL står för förtroende och ömsesidighet. Eller servicekänsla och förtroendeuppdrag, om man så vill.

"Kreativitet kontra Kverulerande, i det här fallet."

Eller Korkat kontra Kanonbra, om man ser det från andra sidan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Kreativitet kontra Kverulerande, i det här fallet.
Jag gillar inte den uppdelningen. Den innebär ju att jag måste sluta kverulera bara för att jag håller med dig.

Fram för kreativt kverulerande!
 
Top