Om jag ska vara djävulens advokat här: inte är själva skiljelinjen "vilken politik" man är okej med, utan mer vad man menar att "politik" ska vara. Jag gissar att de flesta som blir ledsna över att det finns illustrationer på bruna människor i D&D menar typ att vilka det ska finnas bilder på i ett rollspel inte är något som ska vara föremål för politik - och att det är uppenbart att inkluderandet av en större hudfärgspalett är ett politiskt motiverat beslut*. Jag tror inte riktigt att "allt är politik, faktist" är ett särskilt relevant motargument i det fallet**.
(* jag tror väl att det mer är ett ekonomiskt motiverat beslut i D&D:s, Disneys eller whatevers fall
** det har förstås funnits människor som försvarat kulturellt status quo i alla tider (antagligen är det den vanligaste "kulturpolitiska" positionen idag och i alla historiska samhällen), och det är klart att det går att säga att det också är "politik". Men precis som man kan tycka att medvetna politiska val i kulturproduktion är bra, går det ju att tycka att de är dåliga. Och ska man vara lite snäll mot "INGEN POLITIK I MINA ROLLSPEL"-gänget så gissar jag att man kan tänka att de menar att de inte vill ha politisk aktivism med syfte att förändra kulturen i linje med en viss typ av ideologi i sina rollspel. Att bråka med dem om att allt är politik blir mest semantik tror jag.
(De flesta är väl mest sugna på att kasta skit på folk på nätet förstås))