Kontrovers och mod

Varför skulle det vara modigt att vara tvärsäker?

Att vara tvärsäker är den lätta utvägen. Allt blir svart eller vitt, alla nyanser saknas. Svåra gränsdragningar och motsägelsefulla intryck ignoreras. Världen är i grunden svårförståelig och det är inte modigt att ducka för den komplexiteten.

De modigaste personerna jag känner är istället de som vågar dröja sig kvar i osäkerheten, de som kan ändra sig efterhand och som accepterar att världen är komplex. De använder både sitt intellekt och sina känslor för att förstå olika aspekter av saker. De är öppna för nya intryck, ber om betänketid, går vilse och prövar sig fram.

Tvärsäkerhet döljer ofta en önskan att vinna, att vara dådkraftig, att ligga steget före och att göra sig okritiserbar. Därför är många tvärsäkra människor tråkiga att umgås med. De pratar men lyssnar inte. De vill briljera, inte utforska. De vill bestämma över andra, inte hitta en gemensam väg framåt eller hitta alternativ. Deras definition av omvärlden ska accepteras av oss andra. Den är inte mer rätt, den uttalas bara med tvärsäkerhet. Men hur kan de ha rätt om de inte lyssnar?

Ledsen att jag generaliserar och tillskriver andra personer känslor och åsikter. Jag är bara väldigt trött på tvärsäkra människor för tillfället och hur de drar upp spelplanen för alla runt omkring sig.
“The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.”
― Bertrand Russell

Sen gillar jag folk som tycker saker, brinner för saker, vill saker, om de klarar av att göra det utan att nedvärdera andra och deras nöjen.
Spelledarstil X är värdelös! VS Spelledarstil X passar inte för hur jag vill ha min upplevelse.

I slutändan har vi två personer som inte gillar spelledarstil X. Om 99% av alla rollspelare gillar X är väl båda kontroversiella/modiga antar jag, och en av dem är trevlig.

(Ricky Gervais kan vara jätterolig, men han klarar sig inte i två minuter utan att håna/såga/dissa någon, så jag kollar hellre på andra komiker.)

“The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.”
― Bertrand Russell
"The best lack all conviction, while the worst
Are full of passionate intensity."

Om någon exempelvis anser att jag är en idiot med dålig smak så är det subjektivt, men det gör mig inte mindre ledsen för det.
Jag tycker det här är intressant. Varför blir du ledsen om nån tycker att du är en viss typ av idiot? Som jag ser det finns två alternativ.

Antingen är du ju en idiot med dålig smak. Och då är ju personens bild av dig korrekt, och den har förståelse för vem du är och har på nåt sätt accepterat det.

Eller så är du inte en idiot med dålig smak. Och då har ju personen en helt felaktig bild av vem du är. Den uppfattningen är ju helt och hållet den personens problem och inget du styr över. Bilden skulle förmodligen ändras om personen lärde känna dig.

Huruvida du faktiskt är en idiot är ju frikopplat från vad andra tycker och dessutom helt utanför din egen kontroll. Och det finns mängder med åsikter hos alla och envar och de ändras dessutom över tid.

Så varför ska du gå omkring och vara ledsen för vad nån enskild person tycker om dig? :gremwhistle:

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Men jag tror väl inte man behöver vara vidare modig för att uttrycka sig. Ingen människa har ännu tilldelats tapperhetsmedalj för att säga kontroversiella saker på internet.
Nej tapperhertsmedalj får man knappast för att öppna brödluckan och uttrycka sin konteoversiella åsikt utan snarare är det så att man blir idiotförklarad och stämplas persona non grata som belöning ist.

Jag tycker det här är intressant. Varför blir du ledsen om nån tycker att du är en viss typ av idiot? Som jag ser det finns två alternativ.

Antingen är du ju en idiot med dålig smak. Och då är ju personens bild av dig korrekt, och den har förståelse för vem du är och har på nåt sätt accepterat det.

Eller så är du inte en idiot med dålig smak. Och då har ju personen en helt felaktig bild av vem du är. Den uppfattningen är ju helt och hållet den personens problem och inget du styr över. Bilden skulle förmodligen ändras om personen lärde känna dig.

Huruvida du faktiskt är en idiot är ju frikopplat från vad andra tycker och dessutom helt utanför din egen kontroll. Och det finns mängder med åsikter hos alla och envar och de ändras dessutom över tid.

Så varför ska du gå omkring och vara ledsen för vad nån enskild person tycker om dig? :gremwhistle:

//EvilSpook

Nu pratade jag inte om mig själv, specifikt, utan om hur människor är funtade i allmänhet. Om de sedan bör vara funtade på det viset är en annan fråga; om syftet är att hitta ett sätt att diskutera på som inte leder till konflikter så får vi gräva där vi står.

Frågan "varför bryr sig människor om vad andra tycker om dem?" kan du nog hitta svaret på själv, om du blickar djupt ned i din schimpanssjäl.

Jag har, sedan jag registrerade mig och började delta aktivt här (igen, bör sägas, jag hängde rätt aktivt på WRNU tidigt 2000-tal, även om jag inte skrev några mängder på den tiden, och har haft lurk-perioder utan konto flera gånger efter det) börjar använda detta forumet mer än alla andra sociala medier jag har tillsammans.

Jag skriver och läser mer här än vad jag sammanlagt gör på FB, Instagram, BlueSky eller något annat ställe på nätet, det enda andra ställe som kommer i närheten är den WRNU kopplade Discord-servern Vrållådan.

Orsaken till att det blivit så att jag spenderar så pass mycket tid här är ju självklart till stor del på grund av intresseområdet, men även till väldigt stor del på grund av diskussionsklimatet.

Och då inte på grund av att alla är trevliga och bra på att komma överens. För det är vi inte. Rätt ofta känns det som folk kan stångas rätt hårt här.
Det jag verkligen uppskattar är att väldigt ofta känns det som att diskussionerna i vart fall strävar mot ärlighet. Folk förväntar sig att man levererar argument för det man påstår. Om folk inte håller med om något så kan man inte förvänta sig att de skall köpa det rakt av bara för att man sagt det osv. Men folk här är förvånansvärt benägna att faktiskt i alla fall ta till sig folks perspektiv, utveckla och förklara vad det är de menar, ändra sig eller ta in andras resonemang i sina synsätt när de får bra och välutvecklade argument. I betydligt större utsträckning än de flesta platser jag befunnit mig på på internet de senaste 20+ åren.
Jag har utvecklat och förändrat sättet jag tänker på kring massor av saker sedan jag började hänga aktivt här.

Självklart lider ju även WRNU av alla de vanliga internet-sjukorna (folk checkar ut ur diskussioner istället för att nyansera sig, folk misstolkar vad som sägs, väldigt mycket citat-baiting där man svarar på vad som är enklast att bemöta snarare än helheten, folk tar saker personligt, tillskriver varandra åsikter, använder reddit-fulknep för att "få rätt" och massa annat), men i väldigt mycket mindre utsträckning än typ någon annanstans.

Jag tillhör ju verkligen inte camp samsyn och gemenskap.
Jag tycker det är helt okej om folk tycker helt olika och verkligen inte kan enas. Det gör inget, det är inte farligt att inte komma överens med människor. I vart fall inte kring så pass oviktiga saker som fantasilekar man gör på fritiden.

Jag är heller inte ett dugg orolig för om jag råkar formulera mig som om min åsikt skulle vara "objektiv". Jag vet att jag bara kan tala utifrån mitt begränsade perspektiv och beskriva saker utifrån min bristfälliga insikt och förståelse, och det är så jag läser alla andra också.
Det viktigaste är att man respekterar varandra, även om man tycker folk är helt ute och cyklar, och att om man förväntar sig att bli tagen på allvar så tar man också andra människor på allvar.

Dessutom har det här stället fan skitbra moderatorer.

Last edited:
Men då undrar jag varför man skulle bry sig om vad den personen tycker överhuvudtaget? Då är det bara att blocka/ignorera. Om man inte bara debatterar med främlingar online som ett spel för galleriet, och struntar i en grundläggande ömsesidig respekt. Men det är kanske inte optimalt för ett sunt debattklimat.

Men då undrar jag varför man skulle bry sig om vad den personen tycker överhuvudtaget? Då är det bara att blocka/ignorera. Om man inte bara debatterar med främlingar online som ett spel för galleriet, och struntar i en grundläggande ömsesidig respekt. Men det är kanske inte optimalt för ett sunt debattklimat.
Nja, alltså, personen kan ju ha intressanta och tänkvärda perspektiv och idéer kring det ämnet som man rimligen borde diskutera (som rollspel på WRNU). Och även om de inte bidrar med så mycket tänkvärt kan man ändå ha nytta av vad en bredare samling människor tycker eller de diskussioner man för.

Men vad de tycker och tänker om dig som person, särskilt om det är nedvärderande och inte stämmer - tycker jag som sagt inte att man behöver lägga nån vikt vid. Utan att för den delen helt sluta lyssna på folks åsikter.

Det känns som att det borde finnas ett mellanläge? Alltså inte att man tar till sig allt som främlingar kastar ur sig - eller att man för den delen bortser från allt de säger eller blockar dem? Men att man låter varje åsikt och resonemang få utvärderas på sina egna meriter, även om det är en idiot utan smak som framför dem?

//EvilSpook

Vad är modigt och sant egentligen? Vad innebär det att vara kontroversiell? Diskutera!
Modigt, sant och kontroversiellt är väl typ.. alltså om det ska göras bra, är det något oväntat mönster som ger en kul ny vinkel på nåt, tex. Det är inte att göra ett nykok på förra århundradets fördomar och presentera det som sanningen ingen vill erkänna, liksom. Eller att bara dissa ett sätt att spela utan någon vettig förklaring (det blir nog oftast inte jättebra med en förklaring heller, om man ska vara ärlig).

Det är liksom lätt att vara otrevlig, dryg och putslustig, men att peka på nått udda på ett kul sätt är svårare.

Hot take: de flesta coola åsiktsmaskiner som surrar sig till masten, uttrycker sig absolut och passionerat intar egentligen ganska konventionella positioner som majoriteten eller i varje fall en betydande minoritet tycker är rimliga. De som är kontroversiella på riktigt blir permabannade eller orkar inte i längden. De blir inte långlivade i varje fall. Alla edgelords som blir inventarier är egentligen prussiluskor.

Nja, alltså, personen kan ju ha intressanta och tänkvärda perspektiv och idéer kring det ämnet som man rimligen borde diskutera (som rollspel på WRNU). Och även om de inte bidrar med så mycket tänkvärt kan man ändå ha nytta av vad en bredare samling människor tycker eller de diskussioner man för.

Men vad de tycker och tänker om dig som person, särskilt om det är nedvärderande och inte stämmer - tycker jag som sagt inte att man behöver lägga nån vikt vid. Utan att för den delen helt sluta lyssna på folks åsikter.

Det känns som att det borde finnas ett mellanläge? Alltså inte att man tar till sig allt som främlingar kastar ur sig - eller att man för den delen bortser från allt de säger eller blockar dem? Men att man låter varje åsikt och resonemang få utvärderas på sina egna meriter, även om det är en idiot utan smak som framför dem?

//EvilSpook
Jag tror helt enkelt att det är lätt för många att tröttna om det är allmänt sur och hetsig stämning konstant, även om det inte rör en själv.

Vilket det oftast inte är här! Men t ex kan det vara ganska vanligt att diskussioner efter 3-4 sidor börjar gå på tomgång där argumenten bara upprepas i oändlighet tills folk surnar till. Och då tröttnar iaf jag.

Ibland kan det vara lätt att glömma att det är vi som hänger här som *är* stämningen här, och det är kanske värt att tänka på om man t ex vill få in nytt blod som ska känna sig välkomna.

Och apropå mod, så är väl en klassisk definition(!) av mod när man gör något som man inte trodde man vågade. Så t ex tvärsäkra människor blir modiga om de vågar ifrågasätta sig själva någon gång ;)

Jag tror helt enkelt att det är lätt för många att tröttna om det är allmänt sur och hetsig stämning konstant, även om det inte rör en själv.

Vilket det oftast inte är här! Men t ex kan det vara ganska vanligt att diskussioner efter 3-4 sidor börjar gå på tomgång där argumenten bara upprepas i oändlighet tills folk surnar till. Och då tröttnar iaf jag.
Ja – man diskuterar ju här för att det är kul. Jag kan hoppa över inlägg av den enkla anledningen att de skrivits av någon som inte pallat ägna sig åt rimlig styckesindelning, och att "härda ut" att läsa någon som är otrevlig och taskig är ju värre än så. Vill man att folk ska lyssna på vad man har att säga tycker jag åtminstone man kan anstränga sig så pass mycket att man kommunicerar det på ett sätt som inte försurar stämningen.

En annan grej: börja spela varulvspel, hörrni! Man får ge sig hän åt sina "ha-rätt-på-internet"-impulser helt och hållet, för att sedan inse att man haft fel exakt hela tiden. Ödmjukande!

Back